Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:33

Nikass schreef:
kwita schreef:
Kijk eens voor een ijslandse hond!
Echt zo een lief dier,sterk en gezond en wel een goede waker maar geen bijter.
Enorm zachtaardig en trouw en heellief voor de kinderen!
ik heb geen betere digitale foto's,maar hier een indruk:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Leuke honden, maar voldoet toch totaal niet aan wat ts zoekt??

Echt wel!. midden groot ,niet hyperactief , Kan met kinderen en andere dieren en bewaakt het erf...... En bovendien geen veel voorkomende uitgefokte hond, zeker het overwegen waard!

Wat zoekt ze dan in jou beleving?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:52

Almighty schreef:
Snauzer heb je in maten. Maar zijn vaak eenkennig dus moet je goed opvoeden anders leiden ze eigen leven. De mannetjes zijn echte buiten honden en erfwakers. De vrouwtjes meer voor het gezin. Jong sociaal overal mee in aanraking brengen. Leuke hond maar eigenzinnig.

Ik ben grote schnauzerfan <3 maar kan me niet helemaal vinden in jouw omschrijving. Eigenzinnig oke wanneer dit betekent “niet slaafs opvolgen”. Mijn ries is absoluut niet eigenzinnig. Wel moet ik haar niet vragen om 20 keer te gaan liggen of zitten. Na 4 keer kijkt ze me aan met een blik van “euh, ik ben niet achterlijk hoor vrouwtje”.
Maar gehoorzamen doet ze super. En dat een reu een echte buitenhond is, dat gaat de fokker van mijn ries niet graag horen. Die verkoopt geen enkele pup als buitenhond. En de teven die ik ken zijn ook doorgewinterde erfbewakers.
Maar goed, dit is dan weer mijn persoonlijke ervaring.

Briiet

Re: Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:18

Hoi ts,

Weet je al een beetje meer over wat voor hond jullie gaan nemen?

Appenzenner is erg erf vast. En goed waaks. De hond die ik ken is wel erg pittig. Zijn baasjes zijn alles voor hem maar vreemden of andere mensen die langs komen moeten hem negeren. Andere beesten gaat hij achteraan.

Zou zeggen een herder maar die heb je natuurlijk ook met verschillende karakters. Denk dat dat met de meeste honden wel zou zijn.

Ben erg benieuwd of jullie al een keuze hebben gemaakt .

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:06

Ook ik zou voor een leonberger gaan gezien waar jij hem voor wilt hebben en zijn karaktereigenschappen etc
Daarnaast schrikt zijn grootte genoeg af terwijl ze in feite schatten van honden zijn.
Het is dat ik ze te groot vind maar anders zou ik het wel weten

Jacht/drijfhonden zou ik niet aan beginnen omdat de kans te groot is dat ze ook daadwerkelijk gaan doen wat in hun karakter zit.
Retriever groep zijn over het algemeen echte gezinshonden, geen wakers (al wil de toller wel graag zijn geluid laten horen) waardoor ze en ongeschikt zijn voor wat je wilt en je ze daarmee te kort doet. Mijn 2 honden doen het perfect twee dagen op de zorgboerderij maar zoeken echt menselijk gezelschap op.
Herders en rottweilers zijn niet mijn honden, te veel slechte ervaringen gezien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:24

kwita schreef:
Nikass schreef:

Leuke honden, maar voldoet toch totaal niet aan wat ts zoekt??

Echt wel!. midden groot ,niet hyperactief , Kan met kinderen en andere dieren en bewaakt het erf...... En bovendien geen veel voorkomende uitgefokte hond, zeker het overwegen waard!

Ze zoekt een middelgrote tot grote hond. Een hond van 45 cm schofthoogte voldoet daar wat mij betreft niet aan. Ze wil geen drijver of werker, hetgeen een IJslandse hond wel degelijk is. Ze wil een erfbewaker, en hoewel een IJslander luidruchtig is, is het bepaald geen hond die imponeert als erfhond.
Ik vind het dus geen passend advies wat jij geeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:28

Overigens zie je hier in het buitengebied veel labradors als erfhond. En dat zijn niet bepaald de hyperactieve allemansvriendjes die ik uit de randstad ken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:13

Nikass Wij hebben zo een ijslandse hond op een boerderij....toch zijn ze leuker dan de voorgaande herders die we hadden ( wat overgens ook drijvers of werk honden zijn).
Maar het was aan TS ,het is maar een voorstel he!

dus Yvette81 nikass vind het niets , Wij hebben al besloten dat er na deze weer een ijslandse hond komt ( ze hoeven niet groot en gemeen te zijn om te imponeren).

SecretLIN

Re: Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:35

ik heb 4 labradors en een golden retriever, mijn labradors zijn super waaks hoor maar lief voor ons en mijn familie. Lopen hele dag lekker los op het erf.. ze vinden vaak wel snel te warm is mijn ervaring. Afbeelding

artosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 00:09

ik zou een Pyrenees berg hond adviseren , vooral om dat je al een kagnal hebt gehad , deze lijken er veel op , beslist goed wakers en thuis grote knuffelkonten . lekker rustig ( mij te rustig) maar grote lieverds , en erg waaks haard en huis zijn goud waard bij hun

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 00:26

Machie schreef:
sabineG schreef:
100% een berner Sennen! Heel lief, zeer goed waaks! Kunnen prima als erf hond en makkelijk in de omgang! Wij hebben er drie hier lopen op het Erf! Ik hoor gelijk of ze blaffen omdat er iemand aan het hek staat of gewoon omdat er iemand voorbij loopt voor aan de weg.. de pakket bezorger blijft fijn bij het hek wachten en al die engelse zogenaamde stratenmaker zijn snel weer pleite!

Voor kinderen zijn ze super lief! Onze zoon van vijf is er mee opgegroeit en knuffeld ze helemaal gek... ze zijn sons wel lomp... ik zeg.. niet verder zoeken!

En met 6 jaar dood... de gezondheid is zo ellendig...

Een hovawart een idee?

Oei, harde uitspraak! Dit ligt er echt heel erg aan waar je de pup vandaan haalt. Veel fokkers zijn er actief mee bezig om ze in een betere gezondheid te krijgen. De grootste problemen zijn MH en maligne lymfoom, tumorsoorten. Toch kom ik de laatste tijd veel lijnen tegen waar berners uit komen die 10+ worden en dat worden er steeds meer. Echter krijg je een berner van de fokkers vaak niet mee als je alleen als erfhond gaan dienen en zit er echt een selectie voor eigenaren aanvast. Zeker bij de fokkers die echt goed bezig zijn op het moment!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 01:29

kwita schreef:

Hier ook een Ijslander eigenaar... een Ijslander is echt niet wat ts zoekt. Zij en haar partner werken buitens huis en een ijslander kan max 4 uur alleen zijn. En ts zoekt geen drijver/werker, de meeste Ijslanders moeten toch wel echt een keer of vaker per week echt álle energie eruit gooien dmv een hele lange wandeling, braintrainen etc

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 06:59

Almighty schreef:
Maatje kleiner keek ik naar stabij of springer maar hebben jacht instinct en veel energie die je moet gebruiken. Anders gaan ze zelf jagen. Bij ons geen optie te veel wild door eigen tuin lopen al.

Verwacht van een springer ook maar écht niet dat ze je erf bewaken hoor. Ja, tegen fazanten, eenden en een enkel konijn misschien ;)
Zal misschien een keer blaffen naar een vreemde, maar daar houdt het wel op ook.
Onze springer had 2 mensen die hij echt niet mocht, en daar durfde hij wel tegen te grommen - ondertussen hard áchteruit bij ze vandaan lopend, dát wel ;) .
Fantastische honden, maar geen erfhonden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:49

vikawiek schreef:
kwita schreef:

Hier ook een Ijslander eigenaar... een Ijslander is echt niet wat ts zoekt. Zij en haar partner werken buitens huis en een ijslander kan max 4 uur alleen zijn. En ts zoekt geen drijver/werker, de meeste Ijslanders moeten toch wel echt een keer of vaker per week echt álle energie eruit gooien dmv een hele lange wandeling, braintrainen etc

Maar als ze buien leven kan dat toch gewoon,Onze hond gaat ook maar wat graag mee op buitenrit wel moet ik zeggen dat er hier altijd wel iemand thuis is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:43

En in tegendeel tot de duitse herder s Kan deze hond ook met 10+ nog gewoon een rondje mee,die herders zaten al met hun heupen...en een bijter is het ook niet dat is heel fijn met een erf met veel aanloop!.Maar toch heeft hij wel pit genoeg om het erf te bewaken en heeft tot 2x toe zijn nut al bewezen als het er op aankomt!
Desondanks wil ik benadrukken dat ook iedere hond een individu is, zo is de onze ook gemakkelijk een werkdag 6 uur alleen op het hof en ze zoekt altijd de stallen op voor gezeldschap,loopt niet weg en doet ook geen stoute dingen. ze hangen wel erg aan hun baasjes maar ik zie dat als een voordeel op een erf!
( maar het was gewoon ter overdenking aan ts,nu lijkt het wel een ter verdediging...ts is uitgenodigd om te komen kennis maken want ik vind het voor ons in deze situatie een top hond!)