Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921

Femke_Tweety

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:31

Hmm. En jij vindt niet dat bepaalde rassen sneller genegen zijn om na relatief weinig signalen heftig door te pakken?

En dat dat deels genetisch bepaald is?

Want als jij dat als niet bestaand ziet, kunnen wij nooit een open gesprek over de bijbehorende problematiek in?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:42

Femke_Tweety schreef:
Hmm. En jij vindt niet dat bepaalde rassen sneller genegen zijn om na relatief weinig signalen heftig door te pakken?

En dat dat deels genetisch bepaald is?

Want als jij dat als niet bestaand ziet, kunnen wij nooit een open gesprek over de bijbehorende problematiek in?

Als jij zo al begint is het al geen open gesprek meer wel? :')

Ik ben niet perse van mening dat dingen genetisch bepaald zijn. Dat is gewoon per hond verschillend. Net als de drive in de honden per hond verschillend is. Maar ik denk dat je niet zomaar iets op een genetica kan afschuiven. Ook genetica is multifactorieel. Iedere hond heeft de juiste opvoeding en begeleiding nodig. En daarmee valt en staat de sociale vaardigheden van de hond. Wat dus ook betekend dat je bij sommige rassen misschien meer op je hoede moet zijn dan bij andere.
Maar daarnaast, zijn normen en waarden op dat gebied ook heel verschillend. En denken veel mensen niet na bij wat ze doen of aanschaffen.

Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.

Daarnaast ging het over het besluipen, wat gewoon agressief gedrag is, en dat is geen klein signaal.. En daar ging de discussie over.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:06

kiwiwitje schreef:
Ik ben niet perse van mening dat dingen genetisch bepaald zijn. Dat is gewoon per hond verschillend. Net als de drive in de honden per hond verschillend is. Maar ik denk dat je niet zomaar iets op een genetica kan afschuiven. Ook genetica is multifactorieel. Iedere hond heeft de juiste opvoeding en begeleiding nodig. En daarmee valt en staat de sociale vaardigheden van de hond. Wat dus ook betekend dat je bij sommige rassen misschien meer op je hoede moet zijn dan bij andere.
Maar daarnaast, zijn normen en waarden op dat gebied ook heel verschillend. En denken veel mensen niet na bij wat ze doen of aanschaffen.

In de studie waar dit topic overgaat staat net dat bijten en schade veroorzaken wel genetisch bepaald is. Oorspronkelijk was dit net een 'gewenste' eigenschap en is er op geselecteerd. Dit accepteren is de eerste stap naar een oplossing.

Citaat:
Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.

Ik vind het vreemd dat er zoveel commentaar is op kleine hondjes. Een correcte hond is niet onder de indruk van kleinere hondjes en negeert hen gewoon als ze vervelend doen. Desnoods eens een snauw in de lucht als ze niet stoppen, maar dat is het dan ook. Probleem is dat veel hondeneigenaren alles strak in de hand willen houden en dat de honden zo niet (mogen) leren hoe ze zelf op een nette manier iets kunnen oplossen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:08

kiwiwitje schreef:

En daar gaat ook al zo veel mis. Die keffertjes en Chi's (ik ken ze ook hoor!) doen dat ook niet voor niets. Omdat al hun eerdere signalen keer op keer genegeerd zijn, want aaaah hij is zo lief en klein en schattig en haha wat grappig, hij durft z'n tandjes te laten zien!
Arme honden...doe je zo je best om knap te communiceren, maar je bent een (mode-)accessoire dus wat jij wel of niet leuk vindt, telt niet.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:16

Ik vind de optie 'verplichte hondencursus' echt niet goed. Alsof je je hond zelf niet op kan voeden ofz :')

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:21

Zeker weten overal in het openbaar aangelijnd, tenzij daarvoor bestemd gebied met omheining. Muilkorf voor alle honden is misschien wat heftig, maar anderzijds zou het wel veel ongelukken voorkomen.. Zo neem je wel het risico (grotendeels) weg voor de medemens. En dat er dan thuis nog iets kan gebeuren is helemaal eigen risico. Ben zelf ook aangevallen door mijn eigen hond, hechtingen in mijn gezicht + arm.
Overigens afgelopen week een paar filmpjes gezien van HR honden die een paard in de staart of achterbenen grepen en, hoe hard het paard ook sloeg, kostte wat het kost vast bleven houden in dat paard. Echt verschrikkelijk. Mensen van buitenaf gooiden stokken en dingen op de hond, maar ze laten niet meer los. Het zou je kind maar zijn op straat. Dus zo gek is die muilkorf voor alle honden nou ook weer niet. Anders krijg je weer dat "Ja maar mijn hond heeft dat niet nodig" .

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:25

Sclimpre schreef:
kiwiwitje schreef:

In de studie waar dit topic overgaat staat net dat bijten en schade veroorzaken wel genetisch bepaald is. Oorspronkelijk was dit net een 'gewenste' eigenschap en is er op geselecteerd. Dit accepteren is de eerste stap naar een oplossing.

Citaat:

Ik vind het vreemd dat er zoveel commentaar is op kleine hondjes. Een correcte hond is niet onder de indruk van kleinere hondjes en negeert hen gewoon als ze vervelend doen. Desnoods eens een snauw in de lucht als ze niet stoppen, maar dat is het dan ook. Probleem is dat veel hondeneigenaren alles strak in de hand willen houden en dat de honden zo niet (mogen) leren hoe ze zelf op een nette manier iets kunnen oplossen.

Over uit verhouding trekken genomen..

Ik heb nergens gezegd dat de schade niet genetisch bepaald is...Ik heb gezegd dat genetica niet alleen bepalend is voor wat er ter uiting komt. En ja dat was gewenst en ja daar werd op geselecteerd, in het grootste deel van de gevallen is dat niet meer zo. Dat fokdoel is bijgesteld..

Ik heb geen commentaar op de kleine hondjes, ik noem een voorbeeld. En ik heb het niet over vervelend niet, ik heb het net over het gedrag wat ze vertonen. Laten we dan nog specifieker gaan worden.
Mijn stafford dame, is van achteren aangevallen zoals eerder besproken. En waardoor? Door iets wat in ieder geval leek op een Malteser/oliebol of iets in die richting. En wat voor hondje kwam de bocht door en het pad van mijn honden op vanochtend? Weer een klein hondje die hun besloop. Daar in tegen genoeg ellende met labjes mee gemaakt en doodle dingen. Dus niks commentaar over die hondjes. Ik geef een voorbeeld. En Zoals hypericum beschrijft hieronder is precies wat ik daar mee bedoel.

Mijn honden mogen het best op een nette en normale/sociale manier oplossen. Alleen helaas word dat niet altijd geaccepteerd door andere honden. Lang leve die honden die dan dwars over mijn netjes opgevoedde staffords heen klappen en ondanks meerdere keren dat ze gepakt zijn hebben ze nog nooit ergens anders hun tanden in gezet(doelend op dus honden die hun niet sociaal behandelen/aanvallen)
Dus ik heb uit bescherming van mijn honden, o.a. na dat angstagressie verhaal van mijn teefje, besloten dat wij het oplossen en hun alles negeren. Wat tot nu toe inderdaad betekend dat mijn stafford reutje stil bleef zitten toen wij een andere hond van hem af moesten trekken.
Eentje die los liep, maar dan vervolgens niet meer te benaderen was door het baasje omdat ie juist zou aanvallen. Maar helaas kwam ie ook niet toen baasje bleef roepen en konden wij geen kant op..

Hypericum schreef:
kiwiwitje schreef:

En daar gaat ook al zo veel mis. Die keffertjes en Chi's (ik ken ze ook hoor!) doen dat ook niet voor niets. Omdat al hun eerdere signalen keer op keer genegeerd zijn, want aaaah hij is zo lief en klein en schattig en haha wat grappig, hij durft z'n tandjes te laten zien!
Arme honden...doe je zo je best om knap te communiceren, maar je bent een (mode-)accessoire dus wat jij wel of niet leuk vindt, telt niet.

Het is ok gewoon ronduit zielig voor dat soort hondjes. Zeker omdat de baasjes ze niet begrijpen en er niks aan doen en ze vervolgens dus uit angst zo reageren op andere honden, met aanvallen of dreigen met aanvallen en er uit peren.

Als mensen eens hun honden gewoon aan het lijntje laten lopen, zeker waar dit verplicht is, en daar vele malen strenger op gecontroleerd word, dan zal de grootste ellende al weg zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:52

Hypericum schreef:
mvdende schreef:
Kijk, dat mijn puber gecorrigeerd wordt als hij een stok af wil pakken is niet meer dan normaal. Meestal wordt er eerst een grom gegeven door de andere hond, dit is eigenlijk altijd voldoende voor mijn pup om de andere met rust te laten. Maar gisteren was het niet eerst een waarschuwing maar werd er gelijk over de top gereageerd door de Staff, en dat is niet de eerste keer dat Staff niet eerst waarschuwt maar gelijk met tanden correctie geeft. Vind ik onnodig want mijn hond spreekt prima hondentaal. Gaat nl ook gewoon op zn rug liggen bij bepaalde dominante honden.

Waarom leer je je hond niet om niks van andere honden te pakken?
Het gedrag managen is fijner voor een hond dan hem ‘slachtoffer’ laten worden.
En jouw hond kan prima hondentaal spreken, een andere hond kan dit misschien niet of verdedigd zijn bezit om andere redenen.
Dan is het toch jammer voor je hond dat je hem als begeleider in zulke situaties brengt?

Precies de spijker op zijn kop, als baasje hoor je dit al niet toe te staan. Ik laat mijn hond dit dus al absoluut niet doen, die krijgt al bij voorbaat een "nee" van mij en daar wordt ook keurig naar geluisterd.

mvdende schreef:
Gisteren weer een Engelse Staff die niet echt hond sociaal was. Mijn hond probeerde de Staff zn tak af te pakken als spel

Waarschijnlijk gaat het daar dus fout, want zij ziet dit als spel. Nou, dingen afpakken is nooit een spel.
Precies ook de reden waarom mijn hond op een plaats waar meerdere honden lopen niet met een stok mag rondlopen, iets wat ze o zo graag doet. Maar andere honden komen er op af en eigenaren vinden dit allemaal maar normaal gedrag en zien het als een spel. Is niets spel aan. Als ik een vreemde eigenaar met de hond zie spelen, stokken gooien, en ik loop naar de eigenaar toe en pak die stok af, vindt die eigenaar dat dan ook ineens een spel? Meeste kans niet, vinden ze niet leuk, maar honden moeten het ineens maar wel leuk vinden?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:00

DiantaM schreef:
Om het maar even plat te slaan..

Het is hier in de regio Rotterdam vaak een type eigenaar (lees: aso) die met de honden uit de top 5 lopen.

Tja.. wat doe je daaraan.

klopt , ik erger mij daar ook aan.
Want ze zijn tegenover andere honden niet betrouwbaar

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:03

Hypericum schreef:
kiwiwitje schreef:

Ok ja, maar dit gedrag ontstaat óók doordat grotere honden (de bazen ervan)de grenzen van de kleintjes niet respecteren. De kleintjes voelen zich in het nauw gedreven en hebben nog maar één verdediging: de aanval.
Roep je grote stuiterbal even terug als hij op een kleintje af wil duiken. Hij speelt maar met honden van eigen formaat. (tenzij honden elkaar goed kennen uiteraard)

Overigens ben ik het er niet mee eens dat ik in een losloopgebied mijn honden moet aanlijnen bij iedere voorbijganger met of zonder aangelijnde hond. Als je je beide sociaal en begripvol opstelt komt het wel goed. En als je echt allergisch bent voor loslopende honden kun je een losloopgebied beter weren.

En daarbij, honden blijven levende wezens en bazen ook. Een hond kan wel eens bananen in zijn oren hebben en een baas kan wel eens iets net te laat zien aankomen. Ik vind niet dat hond of baas dat met agressie hoeft te bekopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:18

Tuurlijk, het gedrag heeft een oorzaak. Maar daar gaat het net zo goed mis, en dat is dus ook de reden waardoor mijn teefje, die dat hondje toen niet eens gezien had ook de l*ul was. Dat hondje zag haar namelijk en dook er van achter boven op. En gelukkig hebben wij die julius tuigjes dus had t hondje t tuigje te pakken ipv mijn hond. Maar mijn hond had haar niet gezien en is zich wel helemaal de **** geschrokken. Tel daar die kleintjes die zo staan te schreeuwen voordat er iets gebeurd bij op, en ik had er een met angstagressie zitten.
Dat dat hondje de dupe is geweest van andere honden en daardoor (angst)agressie ontwikkeld heeft is erg genoeg. Maar dat hoeft niet het probleem van een ander te worden. Dan zorg (zoveel mogelijk)je dat jouw hondje niet in zo'n situatie terecht hoeft te komen, en je zorgt dat ie een ander niet kan pakken. Als dit zelfde met mijn stafford gebeurd heb ik een ''valse pitbull''. Maar van zo'n kleintje word t geaccepteerd. Mijn staff was niet gewond, maar hier heeft maanden training in gezeten om het op te lossen. Is dat dan ineens minder erg omdat het maar een klein hondje was en ze niet naar de DA hoefde? Nee, ik vind dat minstens zo erg.

En over dat loslopen in het losloopgebied, tsja werkt voor mij 2 kanten op. Tuurlijk kan ie eens bananen hebben, dan zeg je sorry en haal je je hond op. Maar je doet je best hem bij je te krijgen als er iets is. En daarmee bedoel ik niet op 100 meter stil blijven staan en je hond blijven roepen ondanks dat ie niet komt. Dan ga je hem halen.
En tuurlijk, als je in een losloop gebied gaat wandelen moet je er gewoon rekening mee houden dat jij of je honden besprongen kunnen worden. Gewoon rekening houden met elkaar toch?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:05

Dat is precies wat ik bedoel KW, het gaat om de intentie van de baas. Heb ik met paardrijden ook altijd gehad: ja er komt wel eens een hond achter mijn paard aanrennen, of blaffend langszij. Maakt me niets uit, maar de baas die niet de moeite neemt om zijn hond bij zich te krijgen, die irriteert me wel.

En wat betreft de honden, het geldt dus van beide kanten. Ik vind ook heel vaak dat kleine hondjes niet worden opgevoed. Mar tegelijkertijd, als ik met mijn kleine pleegkind wandel, merk je hoe kwetsbaar ze ook kunnen zijn. Mijn 1e hond Amstaff/lab, een beauty van een grote zwarte teef, super lief en met een dosis zelfbeheersing waar je u tegen zegt, werd door een york in haar neus gebeten. Je kon er zo een ringetje doorheen halen... en ja zij was ook "bang" voor kleine hondjes (meer argwanend, boogje eromheen). Maar ik geloof dus dat het ook andersom voorkomt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:26

Nikass schreef:
Dat is precies wat ik bedoel KW, het gaat om de intentie van de baas. Heb ik met paardrijden ook altijd gehad: ja er komt wel eens een hond achter mijn paard aanrennen, of blaffend langszij. Maakt me niets uit, maar de baas die niet de moeite neemt om zijn hond bij zich te krijgen, die irriteert me wel.

En wat betreft de honden, het geldt dus van beide kanten. Ik vind ook heel vaak dat kleine hondjes niet worden opgevoed. Mar tegelijkertijd, als ik met mijn kleine pleegkind wandel, merk je hoe kwetsbaar ze ook kunnen zijn. Mijn 1e hond Amstaff/lab, een beauty van een grote zwarte teef, super lief en met een dosis zelfbeheersing waar je u tegen zegt, werd door een york in haar neus gebeten. Je kon er zo een ringetje doorheen halen... en ja zij was ook "bang" voor kleine hondjes (meer argwanend, boogje eromheen). Maar ik geloof dus dat het ook andersom voorkomt.

Tuurlijk, die kleintjes zijn ook heel kwetsbaar. Ze worden net wat makkelijk omver gelopen ook etc(door mens en hond :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:54

Lisette1205 schreef:
Ik vind de optie 'verplichte hondencursus' echt niet goed. Alsof je je hond zelf niet op kan voeden ofz :')

Je moest eens weten hoeveel mensen aan een hond beginnen die geen idee hebben, er ook geen gevoel voor hebben, niet consequent zijn enz.
Hier in de buurt ook, eerste hond en dan maar gelijk een kruising Stafford (als volle Stafford gekocht zo goed had hij zich er in verdiept, not) en niet naar een hondenschool willen. In de pubertijd veranderde de reu en wilde ik geen contact meer tussen onze honden. Kon niet los luisterde voor geen meter, heb nog geprobeerd tips te geven maar eigenaar nam het niet aan. Heeft daarna een hond bijna dood gebeten toen hij wist te ontsnappen, en die viel hem niet lastig en nee die lokte het ook niet uit, die ken ik namelijk ook heel goed en vermijd andere honden liever.
Loopt nu met muilkorf gelukkig. Eigenaar is zich wel kapot geschrokken wat zijn schatje kon/kan aanrichten.

Nog een kruising pitt staff, toen 11 maanden, in de buurt met de mededeling dat hij alleen maar wil spelen want hij kwispelt (van opwinding ja, strak recht op en geen ontspannen blije kwispel) en ik toch hele ander signalen oppikte.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:20

Hypericum schreef:
Vind het altijd lastig, topics met een strekking als deze en dé oplossing is er volgens mij ook niet zo 1 2 3.

Ben zelf begeleider van een 'HR' hond trouwens.

En ben absoluut voor een verbod op de verkoop van honden via MP en dergelijke sites. En ook voor een fokverbod voor stamboomloze (HR) honden. (ook dat is absoluut geen garantie trouwens, dat weet ik, maar al die ondoordachte oeps-,pret-, en uitkeringaanvullings nestjes : )

Verplichte cursus, prima. Maar binnen welke kaders? Zolang er nog hondenscholen en kynologenclubs zijn waar men adviseert de hond bij z'n nekvel te grijpen of op z'n rug te leggen, en pups 'lekker' samen laat spelen en het 'lekker zelf laat uitzoeken' kan je je ook afvragen of zo'n cursus dan het gewenste gaat opleveren.

Strenger handhaven op aanlijnplicht, ja graag! (nee, een hond hoeft niet per sé los te lopen. Lekker strunen en nieuwe dingen ontdekken kan ook prima aan een 10 of 15 meter lijn)

Verplichte cursus hondenetiquette? Ja ook graag!
Nee, honden hoeven niet leuk met alle andere honden te kunnen spelen.
Nee, honden hoeven elkaar niet te begroeten.
Nee, in een losloopgebied is loslopen geen plicht.
Ja, ook aangelijnde honden mogen in een losloopgebied lopen.
En ja, ook wandelaars die niet van honden houden mogen in datzelfde gebied lopen. En ja, dan lijn je je loslopende hond aan.
Als iemand je vraagt 'wil je je hond aanlijnen of wil je je hond bij je houden' dan doe je dat, simpel toch? Ik begrijp oprecht niet wat er moeilijk is aan zo'n verzoek.
Als een hond een tuig/sleeve draagt met daarop 'niet aaien/afstand houden/niet benaderen' dan doe je dat ook, een hond is geen publiek bezit en jij hebt nergens het recht te bepalen wat wel of niet goed is voor die hond.
En als je toch zo graag wil aaien omdat je honden zo leuk vind, ga je maar naar het asiel om vrijwilligerswerk te doen.
Als iemand je ongewenst aanraakt, en je vraagt diegene om er mee te stoppen dan wil je toch ook dat dat verzoek ingewilligd wordt? Of is een 'ja maar ik vind het zo leuk/lekker/fijn om aan je te zitten, ik vind het zo leuk om nieuwe lichamen te ontdekken' dan ook een prima antwoord waar je genoegen mee neemt?

En verder hoop ik van harte dat een groot deel van de HR honden begeleiders eens gaan stoppen met het ontkennen van de feiten. (nu valt het in dit topic nog wel mee, vooral op social media barst het er van).
Nee, jouw hond is waarschijnlijk super lief, dat is de mijne ook. Maar ik zal nooit ontkennen dat het een HR ras is, welke risico's er aan zitten, wat de raskenmerken zijn en het stigma dat er op heerst (terecht overigens).
En ik ben me terdege bewust van de 'voorbeeldfunctie' die ik heb als HR hond begeleider.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:45

Wat mij betreft aanlijn verplichting voor iedere hond. Ik woon in het buitengebied en wanneer ik aan het zandpad bij mijn huis ga wandelen kom ik dagelijks loslopende honden tegen. 7 van de 10 keer luisteren de honden die 'alleen maar willen spelen' niet of het maakt de eigenaar niet uit dat ze zich ongevraagd aan mijn honden opdringen. Ik heb geen honden van de lijst, maar wel een hond waar eerst sprake van zou zijn dat deze op de lijst zou komen. Maar ook een kleine kruising met het uiterlijk van een jack. Helemaal niet op de lijst, maar deze felle rakker is er niet van gediend dat een ander aan hem zit en bijt dan wel. Gister kwamen we een hond tegen waarvan de baas minstens 20 m achter de hond aan liep en deze kwam recht op mijn hond af. Deze hond was ongeveer een 40 kilo hond, gromt en duikt wat naar beneden wanneer hij vlak bij ons is en steekt dan ineens zijn neus recht tegen de neus van mijn jack aan. Die stelde geen vragen, voelde zich (terecht) bedreigd en beet hem in zijn neus. Vandaag wilde een opdringerige hond met hem spelen. Was ook veel groter en meld ik aan de eigenaar dat de mijne daar niet van gediend is en wellicht bijt. Eigenaar maakte het niets uit, zijn hond kon wel tegen een stootje blijkbaar.. Wanneer ik aangeef door te willen lopen, loopt zijn hond zich al stortend op mijn kleine jack nog minstens 50 m mee en eigenaar krijgt de hond niet meer los naast zijn fiets onder appel omdat hij het te leuk vind om met die van ons te spelen die duidelijk gromt omdat hij het niet zo leuk vind. Gewoon voorbeelden van de laatste 2 dagen, het is hier een dagelijks ding... Het is moeilijk als eigenaar van een hond die mogelijk wel eens zou kunnen uitvallen naar een andere hond, niet omdat deze super agressief zijn, maar gewoon niet houden van de opdringerige andere honden die zich op hen storten. Ik lijn ze aan, houd ze bij me wanneer ik een andere hond tegenkom, maar het zijn de anderen die de situatie op zoeken. Niet elke hond wil immers contact met een andere hond, maar dit wordt zelden gerespecteerd. Mijn honden worden door deze situaties helaas alleen feller. Ik wil mijn honden daar niet graag voor muilkorven, maar vind het wel heel vervelend. Er is niets aan de hand bij normaal passeren etc en verder naar mensen zijn ze enorm lief. Het neemt voor mij de lol van het wandelen behoorlijk weg.

Ik vind een cursus prima, maar helaas zijn mijn ervaringen met sommige cursussen niet super positief. Wanneer de cursus dan ook aan bepaalde voorwaarden en kwaliteit voldoet, vind ik dat wel een super idee. Ik ben wel liefhebber van de staffords, bulldoggen etc, maar begrijp heel goed dat wanneer het mis gaat, de schade groot is. Ik vind het alleen gezien mijn eigen ervaringen met anderen niet altijd terecht dat de hond met de sterkste fysiek het op de kop krijgt. Ik moet mijn honden in de auto gooien om in de bebouwde kom te komen, met het idee om daar te wandelen waar alle andere honden ook aangelijnd dienen te zijn. In mijn ogen zouden er een stuk minder bijtincidenten zijn wanneer een ieder zijn hond aanlijnt. Er mogen best velden of bepaalde gebieden zijn specifiek bestemd voor mensen die honden hebben die wel heel sociaal zijn en voor loslaten kiezen, maar nu is het voor mijn gevoel andersom. Ik zou ook graag willen dat mijn honden socialer waren, ze hebben puppy cursus gehad, altijd mee geweest, de jack is altijd zo fel geweest, de boxer is door schade en schande wat minder sociaal geworden. Eerst ook altijd willen spelen, maar als een boxer speelt, begrijpt een niet boxer of niet dogachtige andere hond zijn taal niet altijd zo goed en is hij ondanks dat hij lief was, door de 'doet hij anders nooit' honden best wel eens gebeten. Ongevraagd, ik passeer liever altijd, lijn dus aan, maar het zijn de loslopende honden die een spelletje zoeken.. Je kunt nergens klagen over de loslopende honden, maar op het moment dat voor één van mijn honden de maat vol is en ze wel een keer van zich af bijten, komt de verantwoording bij alleen mij terug. Die dag hoop ik nooit mee te maken, maar het voelt onterecht, en toch twijfel je dan over een korfje puur alleen omdat je niet wilt dat door het gedrag van anderen jouw hond straks aangewezen wordt als boosdoener.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 20-03-19 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:51

Ben het helemaal eens Hypericum!

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:00

Ik vraag mij af wat jullie dan van kruisingen vinden, wij hebben een rottweilerXbernersennenXappenzeller waar wij wel eens nestjes bij gehad hebben. Ze is altijd gedekt door verschillende rottweilers.

Dit is de madam in kwestie
Afbeelding

Wij laten niet zomaar elke mooie rottweiler er op, gedrag is de belangrijkste factor. De reu moet sociaal zijn, geen echte agressie vertonen, waaks zijn is natuurlijk wat anders dan agressie.

De pups hebben vaak het uiterlijk van een rottweiler met een witte bles op de borst.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe denken jullie dan over look a likes/kruisingen?

Ik ben trouwens voor een gedragstest, dat er consequenties als verplicht aangelijnd en/of gemuilkorft aan hangen wanneer de hond en vooral de eigenaar deze test niet haalt.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:02

MightyMike schreef:
Ben het helemaal eens Hypericum!

Dit!! En wellicht hogere straffen voor verwijdbare incidenten. Misschien dat mensen dan beter na gaan denken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:03

anjali schreef:
Vroeger zag je veel bouviers.Die veroorzaakten ook veel bijtincidenten.Nu zie ik die nergens meer.

Hoogstwaarschijnlijk doordat ze, sinds ze niet meer gecoupeerd mogen worden, er een stuk minder "stoer" uitzien... anders is het wel heel toevallig dat je ze, meer dan 10 jaar sinds dat verbod, nauwelijks meer ziet. Want een hond moet er "stoer" uitzien, wat de liefhebbers van risico honden betreft.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:07

Het gaat mij dus niet om bepaalde rassen eigenlijk. Natuurlijk is de impact van een bijtwond is bij een kruising rottweiler veel groter dan die van een teckel. Maar bijten kunnen ze allemaal, vandaar voor mij aanlijnen bij iedere hond graag.
Gedragstest was mijn boxer absoluut doorgekomen, maar nu ze 6 is en dus verschillende ongevraagde speel (bijt)incidenten verder, houd ze niet meer van iedere andere hond. Ik neem aan dat de gedragstesten niet jaarlijks plaats vinden. Mijn hond reageert op zijn ervaringen en is gaande weg gevormd. Wel lijkt mij dat het uitzoeken van karakter in ouderdieren erg belangrijk is, maar dan nogmaals, bij elk ras.

Bouviers zie je idd niet zo veel meer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:08

Het zou fijn zijn als mensen hun honden aanlijnen. In dit topic wordt eigenlijk alleen gesproken over honden die op andere honden afrennen om te spelen oid. Ik heb geen hond, maar er wordt tegen mij ook nogal eens opgesprongen. Ik ben er sowieso al niet van gediend dat honden tegen me opspringen maar ik heb een knieoperatie gehad, het is nu extra vervelend. "Nee hoor loop maar gewoon door ze doen niks"

En even half of topic: Verder vind ik dat er wel poep opgeruimd mag worden, alle groenstroken zijn hier vakkundig ondergekakt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:11

jasmijn16 schreef:
Ik vraag mij af wat jullie dan van kruisingen vinden, wij hebben een rottweilerXbernersennenXappenzeller waar wij wel eens nestjes bij gehad hebben. Ze is altijd gedekt door verschillende rottweilers.

Dit is de madam in kwestie
[ [url=m/P7TpOj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij laten niet zomaar elke mooie rottweiler er op, gedrag is de belangrijkste factor. De reu moet sociaal zijn, geen echte agressie vertonen, waaks zijn is natuurlijk wat anders dan agressie.

De pups hebben vaak het uiterlijk van een rottweiler met een witte bles op de borst.

[ [url=m/uOhv6s.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zwf80t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe denken jullie dan over look a likes/kruisingen?

Ik ben trouwens voor een gedragstest, dat er consequenties als verplicht aangelijnd en/of gemuilkorft aan hangen wanneer de hond en vooral de eigenaar deze test niet haalt.

Voor Rotties is de MAGtest verplicht in geval van stamboomhonden:

regels voor het ras rottweiler
Heeft je hond Nederlandse ouders? En zijn de ouders geboren na 1 april 2008? Dan hoeft je hond geen voldoende MAG-test te hebben.

Zijn de ouders geboren voor 1 april 2008, maar is je hond na deze datum geboren? Dan hoeft je hond geen voldoende MAG-test te hebben, mits de ouders een voldoende MAG-test hebben. Komt de vaderhond uit het buitenland, dan moet hij een voldoende MAG-test of ZTP (Zucht Tauglichkeits Prüfung oftewel keuring fokgeschiktheid) hebben. We kijken daarbij niet naar het land waar de ZTP-test is gedaan.

https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... en-gedrag/

Dus ik vraag mij af hoe je selecteert dan bij een rottie voor jouw teef? :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:14

Dat begrijp ik ook Cookies, ook zonder hond kan het heel vervelend zijn. Wij waren voor een paar weken terug op het strand in Scheveningen en mijn dochtertje zit op haar hurken schelpen te zoeken. Komt er een grote herder op haar afrennen met baasjes een eind achter haar die roepen ze doet niks. Ik heb haar rechtop laten staan, zodat ze boven hem zou komen te staan en niet met haar gezicht zo laag zou zijn, de hond leek eigenlijk helemaal niet vriendelijk, blafte tegen haar, duwde een paar keer opdringerig zijn snuit in haar handen om te zien wat ze van de grond had gepakt. Mijn dochter heeft de hele strandwandeling niet meer op de grond gezeten en haar handen in haar zakken gehouden, ze was toch geschrokken. Ik vind niet dat een hond van iemand anders ongevraagd op je af hoeft te komen idd. Kan me met een knieoperatie helemaal voorstellen dat je voorzichtig bent. Waar een baasje het niet erg vind dat een hond tegen hem aanspringt, kan een vreemde dat heel anders zien en dat hoort toch ook niet?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:26

Lisette1205 schreef:

Daarbij ken ik gevallen waarin uitgebreid cursussen volgen nóg niet genoeg was, soms zit het probleem, wèrkelijk in de hond zelf.
Verder zijn ook andere honden in staat flinke schade aan te richten, wat dat betreft moet gewoon iedere hond aan de lijn lopen.

Het zou helpen als mensen beseffen dat hun lieveling wel degelijk overlast kan geven, in welke vorm dan ook, en dat een hondenriem zo verkeerd nog niet is.
Het haast verplichte "socializen" met andere honden is ook onzin, niet iedere hond hoeft per se kennis te maken met andere honden, zou ook een boel incidenten tussen honden onderling schelen, plus gebeten eigenaren die hun eigen hond proberen te redden als het uit de hand loopt.