Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke_Tweety schreef:Hmm. En jij vindt niet dat bepaalde rassen sneller genegen zijn om na relatief weinig signalen heftig door te pakken?
En dat dat deels genetisch bepaald is?
Want als jij dat als niet bestaand ziet, kunnen wij nooit een open gesprek over de bijbehorende problematiek in?
kiwiwitje schreef:Ik ben niet perse van mening dat dingen genetisch bepaald zijn. Dat is gewoon per hond verschillend. Net als de drive in de honden per hond verschillend is. Maar ik denk dat je niet zomaar iets op een genetica kan afschuiven. Ook genetica is multifactorieel. Iedere hond heeft de juiste opvoeding en begeleiding nodig. En daarmee valt en staat de sociale vaardigheden van de hond. Wat dus ook betekend dat je bij sommige rassen misschien meer op je hoede moet zijn dan bij andere.
Maar daarnaast, zijn normen en waarden op dat gebied ook heel verschillend. En denken veel mensen niet na bij wat ze doen of aanschaffen.
Citaat:Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.
kiwiwitje schreef:Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.
Sclimpre schreef:kiwiwitje schreef:Ik ben niet perse van mening dat dingen genetisch bepaald zijn. Dat is gewoon per hond verschillend. Net als de drive in de honden per hond verschillend is. Maar ik denk dat je niet zomaar iets op een genetica kan afschuiven. Ook genetica is multifactorieel. Iedere hond heeft de juiste opvoeding en begeleiding nodig. En daarmee valt en staat de sociale vaardigheden van de hond. Wat dus ook betekend dat je bij sommige rassen misschien meer op je hoede moet zijn dan bij andere.
Maar daarnaast, zijn normen en waarden op dat gebied ook heel verschillend. En denken veel mensen niet na bij wat ze doen of aanschaffen.
In de studie waar dit topic overgaat staat net dat bijten en schade veroorzaken wel genetisch bepaald is. Oorspronkelijk was dit net een 'gewenste' eigenschap en is er op geselecteerd. Dit accepteren is de eerste stap naar een oplossing.Citaat:Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.
Ik vind het vreemd dat er zoveel commentaar is op kleine hondjes. Een correcte hond is niet onder de indruk van kleinere hondjes en negeert hen gewoon als ze vervelend doen. Desnoods eens een snauw in de lucht als ze niet stoppen, maar dat is het dan ook. Probleem is dat veel hondeneigenaren alles strak in de hand willen houden en dat de honden zo niet (mogen) leren hoe ze zelf op een nette manier iets kunnen oplossen.
Hypericum schreef:kiwiwitje schreef:Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.
En daar gaat ook al zo veel mis. Die keffertjes en Chi's (ik ken ze ook hoor!) doen dat ook niet voor niets. Omdat al hun eerdere signalen keer op keer genegeerd zijn, want aaaah hij is zo lief en klein en schattig en haha wat grappig, hij durft z'n tandjes te laten zien!
Arme honden...doe je zo je best om knap te communiceren, maar je bent een (mode-)accessoire dus wat jij wel of niet leuk vindt, telt niet.
Hypericum schreef:mvdende schreef:Kijk, dat mijn puber gecorrigeerd wordt als hij een stok af wil pakken is niet meer dan normaal. Meestal wordt er eerst een grom gegeven door de andere hond, dit is eigenlijk altijd voldoende voor mijn pup om de andere met rust te laten. Maar gisteren was het niet eerst een waarschuwing maar werd er gelijk over de top gereageerd door de Staff, en dat is niet de eerste keer dat Staff niet eerst waarschuwt maar gelijk met tanden correctie geeft. Vind ik onnodig want mijn hond spreekt prima hondentaal. Gaat nl ook gewoon op zn rug liggen bij bepaalde dominante honden.
Waarom leer je je hond niet om niks van andere honden te pakken?
Het gedrag managen is fijner voor een hond dan hem ‘slachtoffer’ laten worden.
En jouw hond kan prima hondentaal spreken, een andere hond kan dit misschien niet of verdedigd zijn bezit om andere redenen.
Dan is het toch jammer voor je hond dat je hem als begeleider in zulke situaties brengt?
mvdende schreef:Gisteren weer een Engelse Staff die niet echt hond sociaal was. Mijn hond probeerde de Staff zn tak af te pakken als spel
Hypericum schreef:kiwiwitje schreef:Daar in tegen, kijk naar de meeste keffertjes of Chi's. Die happen en snauwen al voordat er iets gebeurd is. Alleen ja de schade is flink minder(op oppervlakte gezien) dan van een grotere hond, ongeacht ras.
En daar gaat ook al zo veel mis. Die keffertjes en Chi's (ik ken ze ook hoor!) doen dat ook niet voor niets. Omdat al hun eerdere signalen keer op keer genegeerd zijn, want aaaah hij is zo lief en klein en schattig en haha wat grappig, hij durft z'n tandjes te laten zien!
Arme honden...doe je zo je best om knap te communiceren, maar je bent een (mode-)accessoire dus wat jij wel of niet leuk vindt, telt niet.
Nikass schreef:Dat is precies wat ik bedoel KW, het gaat om de intentie van de baas. Heb ik met paardrijden ook altijd gehad: ja er komt wel eens een hond achter mijn paard aanrennen, of blaffend langszij. Maakt me niets uit, maar de baas die niet de moeite neemt om zijn hond bij zich te krijgen, die irriteert me wel.
En wat betreft de honden, het geldt dus van beide kanten. Ik vind ook heel vaak dat kleine hondjes niet worden opgevoed. Mar tegelijkertijd, als ik met mijn kleine pleegkind wandel, merk je hoe kwetsbaar ze ook kunnen zijn. Mijn 1e hond Amstaff/lab, een beauty van een grote zwarte teef, super lief en met een dosis zelfbeheersing waar je u tegen zegt, werd door een york in haar neus gebeten. Je kon er zo een ringetje doorheen halen... en ja zij was ook "bang" voor kleine hondjes (meer argwanend, boogje eromheen). Maar ik geloof dus dat het ook andersom voorkomt.
Lisette1205 schreef:Ik vind de optie 'verplichte hondencursus' echt niet goed. Alsof je je hond zelf niet op kan voeden ofz
Hypericum schreef:Vind het altijd lastig, topics met een strekking als deze en dé oplossing is er volgens mij ook niet zo 1 2 3.
Ben zelf begeleider van een 'HR' hond trouwens.
En ben absoluut voor een verbod op de verkoop van honden via MP en dergelijke sites. En ook voor een fokverbod voor stamboomloze (HR) honden. (ook dat is absoluut geen garantie trouwens, dat weet ik, maar al die ondoordachte oeps-,pret-, en uitkeringaanvullings nestjes)
Verplichte cursus, prima. Maar binnen welke kaders? Zolang er nog hondenscholen en kynologenclubs zijn waar men adviseert de hond bij z'n nekvel te grijpen of op z'n rug te leggen, en pups 'lekker' samen laat spelen en het 'lekker zelf laat uitzoeken' kan je je ook afvragen of zo'n cursus dan het gewenste gaat opleveren.
Strenger handhaven op aanlijnplicht, ja graag! (nee, een hond hoeft niet per sé los te lopen. Lekker strunen en nieuwe dingen ontdekken kan ook prima aan een 10 of 15 meter lijn)
Verplichte cursus hondenetiquette? Ja ook graag!
Nee, honden hoeven niet leuk met alle andere honden te kunnen spelen.
Nee, honden hoeven elkaar niet te begroeten.
Nee, in een losloopgebied is loslopen geen plicht.
Ja, ook aangelijnde honden mogen in een losloopgebied lopen.
En ja, ook wandelaars die niet van honden houden mogen in datzelfde gebied lopen. En ja, dan lijn je je loslopende hond aan.
Als iemand je vraagt 'wil je je hond aanlijnen of wil je je hond bij je houden' dan doe je dat, simpel toch? Ik begrijp oprecht niet wat er moeilijk is aan zo'n verzoek.
Als een hond een tuig/sleeve draagt met daarop 'niet aaien/afstand houden/niet benaderen' dan doe je dat ook, een hond is geen publiek bezit en jij hebt nergens het recht te bepalen wat wel of niet goed is voor die hond.
En als je toch zo graag wil aaien omdat je honden zo leuk vind, ga je maar naar het asiel om vrijwilligerswerk te doen.
Als iemand je ongewenst aanraakt, en je vraagt diegene om er mee te stoppen dan wil je toch ook dat dat verzoek ingewilligd wordt? Of is een 'ja maar ik vind het zo leuk/lekker/fijn om aan je te zitten, ik vind het zo leuk om nieuwe lichamen te ontdekken' dan ook een prima antwoord waar je genoegen mee neemt?
En verder hoop ik van harte dat een groot deel van de HR honden begeleiders eens gaan stoppen met het ontkennen van de feiten. (nu valt het in dit topic nog wel mee, vooral op social media barst het er van).
Nee, jouw hond is waarschijnlijk super lief, dat is de mijne ook. Maar ik zal nooit ontkennen dat het een HR ras is, welke risico's er aan zitten, wat de raskenmerken zijn en het stigma dat er op heerst (terecht overigens).
En ik ben me terdege bewust van de 'voorbeeldfunctie' die ik heb als HR hond begeleider.
anjali schreef:Vroeger zag je veel bouviers.Die veroorzaakten ook veel bijtincidenten.Nu zie ik die nergens meer.
jasmijn16 schreef:Ik vraag mij af wat jullie dan van kruisingen vinden, wij hebben een rottweilerXbernersennenXappenzeller waar wij wel eens nestjes bij gehad hebben. Ze is altijd gedekt door verschillende rottweilers.
Dit is de madam in kwestie
[ [url=m/P7TpOj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij laten niet zomaar elke mooie rottweiler er op, gedrag is de belangrijkste factor. De reu moet sociaal zijn, geen echte agressie vertonen, waaks zijn is natuurlijk wat anders dan agressie.
De pups hebben vaak het uiterlijk van een rottweiler met een witte bles op de borst.
[ [url=m/uOhv6s.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zwf80t.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn vraag is dus eigenlijk hoe denken jullie dan over look a likes/kruisingen?
Ik ben trouwens voor een gedragstest, dat er consequenties als verplicht aangelijnd en/of gemuilkorft aan hangen wanneer de hond en vooral de eigenaar deze test niet haalt.
Lisette1205 schreef:Ik vind de optie 'verplichte hondencursus' echt niet goed. Alsof je je hond zelf niet op kan voeden ofz