Wat is acceptabel: pup en werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:35

Een Beagle alleen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:57

Amandavd schreef:
Nee een Beagle :') zij sloopt trouwens niet uit stress maar uit verveling. Ze gaat altijd zelf de bench in zodra ze weet dat we weg gaan.

Is het dan niet een idee iets tegen de verveling te doen?

Amandavd

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:59

Nikass yep. Eentje die niet blaft, jankt en luistert. Die ook goed alleen kan zijn.

Palmera als je suggesties hebt, dan graag! Ik heb al het een en ander geprobeerd maar nog niet dat ene gevonden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:03

Of de hond goed alleen kan zijn is natuurlijk een discussiepunt,ik vind honden die slopen geen honden die goed alleen kunnen zijn.

Tips geven is natuurlijk vrij lastig zonder de hele situatie te kennen, maar ik neig altijd naar meer ruimte geven in een ruimte waar niets te slopen valt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:05

Dat kan. Dat is jouw mening :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:07

Palmera schreef:
Of de hond goed alleen kan zijn is natuurlijk een discussiepunt,ik vind honden die slopen geen honden die goed alleen kunnen zijn.

Tips geven is natuurlijk vrij lastig zonder de hele situatie te kennen, maar ik neig altijd naar meer ruimte geven in een ruimte waar niets te slopen valt.

Of een hond erbij?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:09

Dat is zeker wel een optie waar we over nadenken.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:24

Elin_ schreef:
Wauw. Toen ik het topic startte had ik geen idee dat het zo'n besproken onderwerp werd. Absoluut niet slecht natuurlijk! Wat zijn normale oppasprijzen volgens jullie?

Ik vraag altijd 10 euro per dag

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:37

AfricanLady schreef:
Elin_ schreef:
Wauw. Toen ik het topic startte had ik geen idee dat het zo'n besproken onderwerp werd. Absoluut niet slecht natuurlijk! Wat zijn normale oppasprijzen volgens jullie?

Ik vraag altijd 10 euro per dag

Dat is echt heel weinig. Dan kom je idd zwart bij een particulier uit en niet bij professionele organisaties.

Daar betaal je zo ongeveer:

Losse Dag:

€ 16.00

5 Strippen kaart:

€ 75.00

10 Strippen kaart:

€ 140.00

20 Strippen kaart:

€ 260.00

De prijzen zijn incl. BTW.
De Strippen kaarten zijn één jaar geldig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:39

Ik betaal 14 euro per dag met een abbo van 3 dagen per week en dan 5 weken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:41

Amandavd schreef:
Nikass yep. Eentje die niet blaft, jankt en luistert. Die ook goed alleen kan zijn.

Palmera als je suggesties hebt, dan graag! Ik heb al het een en ander geprobeerd maar nog niet dat ene gevonden.

De beagles die ik ken luisteren allemaal heel goed. Ik weet niet of de reputatie van de beagle wel klopt. Ik vond het heerlijke oppas/uitlaat honden.
Sommige blaffen wel graag en jee wat komt er een geluid uit ~~}>
Maar een beagle is imo geen hond om als enige hond in het gezin te zijn. Ik zou er een beagle bijnemen, denk dat het je hond heel gelukkig zou maken! :(:)

Edit: ik vroeg een tientje voor een wandeling (van een uur of twee) en 15 euro voor een dag/nacht oppassen (hond bij mij in huis). Dat is een aantal jaren geleden. Inmiddels kun je wel wat meer vragen.
Dat was particulier, maar wel professioneel (al zeg ik het zelf :D )
Ik ken ook uitlaatservice die 17,50
vragen, de honden op een speelveldje losgooien en zelf op een bankje gaan zitten :roll:

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:47

Ooit komt er ook zeker een tweede bij maar ik doe geen half werk. Ik heb nu geen tijd voor een pup. Dus het wordt tegen die tijd een aangekochte pup of een pup van haar zelf.

Ik heb zelf niet het idee dst ze lijdt onder het alleen zijn. Ze gaat de drie dagen dat ik werk naar de dagopvang waar ze in roedels zitten. Andere dagen ben ik thuis en op de meeste daarvan hoeft ze overdag niet in de bench.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:57

Nikass schreef:
Ik begrijp dat het allemaal reuze onpraktisch is maar opsluiten blijft natuurlijk symptoombestrijding. De stress van de hond wordt er niet minder om, alleen kan hij het minder goed uiten.
Als een hond zó gestresst is dat alleen een bench een veilige plek kan zijn, dan zou ik hem niet langer dan een uurtje alleen laten.

Ben ik het niet mee eens.
De mijne heb ik nu zo "ver" dat ze in haar bench gewoon rustig blijft liggen en zelfs blijft/ gaat rusten/ slapen als ik even weg ben.
Wat ze los in huis of in de kennel nooit gedaan heeft. (maar daar wel gaat ijsberen en stressignalen vertoont.)
Die signalen (tongelen, geeuwen, klappertanden doet ze niet meer in de bench).

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:27

Ik ben idd gewoon een particulier en doe het meer voor mijn eigen plezier dan voor het geld.
Zo kunnen ook mensen die weinig te besteden hebben bij mij terecht.
Ik heb gewoon mijn diploma's ervoor alleen is het een soort bijbaan en doe ik het alleen op mijn vrije dagen.
Uitlaat heb ik er ook bij en dat is 5 euro per wandeling en dan tweede hond 5 euro erbij en derde hond 2.50. En dan zijn we 30-60 minuten onderweg
https://www.facebook.com/AndreasAnimalsCare/

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:03

Een hond erbij helpt niet altijd hoor. Ik ken er wel een aantal die gewoon verlatingsangst houden en de boel blijven slopen ondanks dat er meerdere honden in huis zijn. Dus het is niet dé oplossing voor iedere hond helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:05

Die van mij slopen soms zelfs waar ik bij ben.

Eentje vind het geniaal om post te verscheuren. Lastig af te leren, want het is leuk en zelfbelonend.

Overdag zitten ze puur vast omdat ze helemaal gek worden als ze een kat zien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:08

Nikass schreef:
Alleen in de auto heeft hij in een bench gezeten omdat mijn vriend (terecht) bang was voor een totaal uit elkaar getrokken bekleding

.. En voor zijn veiligheid! Een hond los in de auto is een ongeleid projectiel bij een aanrijding. Tenzij je hem met een tuigje vast zet aan een gordel ofzoiets. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:05

Magrathea schreef:
Nikass schreef:
Alleen in de auto heeft hij in een bench gezeten omdat mijn vriend (terecht) bang was voor een totaal uit elkaar getrokken bekleding

.. En voor zijn veiligheid! Een hond los in de auto is een ongeleid projectiel bij een aanrijding. Tenzij je hem met een tuigje vast zet aan een gordel ofzoiets. :)

Een gewone bench los in de auto, redt je hond bij een aanrijding ook niet hoor. Dan moet je echt een autobench vast in de auto hebben of je hond in een tuig plus gordel. Toevallig laatst nog ergens een test over gelezen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:12

AfricanLady schreef:
Ik ben idd gewoon een particulier en doe het meer voor mijn eigen plezier dan voor het geld.
Ik heb gewoon mijn diploma's ervoor alleen is het een soort bijbaan en doe ik het alleen op mijn vrije dagen.
Uitlaat heb ik er ook bij en dat is 5 euro per wandeling en dan tweede hond 5 euro erbij en derde hond 2.50. En dan zijn we 30-60 minuten onderweg

Maar met dit soort prijzen, sta je dan inschreven bij KVK vraag ik mij af? Ik heb daar beetje moeite mee aangezien een bedrijf die alles keurig volgens de regels doet en belasting, btw etc betaald, hier nooit tegenop kan concurreren. Dan hou je echt niks over.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:35

DatBenIkNou schreef:
AfricanLady schreef:

Maar met dit soort prijzen, sta je dan inschreven bij KVK vraag ik mij af? Ik heb daar beetje moeite mee aangezien een bedrijf die alles keurig volgens de regels doet en belasting, btw etc betaald, hier nooit tegenop kan concurreren. Dan hou je echt niks over.

Nee ik sta niet ingeschreven.
Maar mijn inkomen hiervan hoef ik ook noet aan te geven bij de belasting omdat ik nog niet eens aan het maximum zit van wat mag.
Er is een hondenuitlaatservice in Leeuwarden maar die komt niet in Harlingen.
Verder zit er geen bedrijf in de buurt.
Dus ik ben een goede oplossing voor eigenaren.
Verder doe ik het maar 3 dagen per week.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:31

Uiteraard geheel oftopic, ik snap dat het voor eigenaren een mooi betaalbare oplossing is. Maar je moet wel degelijk 21% btw betalen. Dat staat buiten de inkomstenbelasting. Ik zou dus een beetje voorzichtig zijn om zo op facebook te adverteren want je werkt zwart, ook al is het 'maar' 3 dagen per week.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:51

Paardenfann4 schreef:
Een hond erbij helpt niet altijd hoor. Ik ken er wel een aantal die gewoon verlatingsangst houden en de boel blijven slopen ondanks dat er meerdere honden in huis zijn. Dus het is niet dé oplossing voor iedere hond helaas.

Dat klopt, het helpt niet altijd. En dan zal je naar andere creatieve oplossingen moeten zoeken. Ik ken wel mensen met honden die niet alleen kunnen zijn (nog geen vijf minuten). Zij laten hun hond dan ook nooit alleen. Dat is een pittige opoffering, maar ik heb er wel respect voor.

Duhelo: ik begrijp wel dat voor jouw hond dit nu het beste werkt, maar ik vraag mij dan af of er niet langer gewacht had moeten worden met het alleen laten an sich. Ik kan jouw situatie vanaf hier echter niet beoordelen natuurlijk. Ik denk wel: als de hond zich het prettigste voelt in de bench dan kan hij daar toch ook in zonder het deurtje dicht? En als dat om de één of andere reden niet kan zou ík er voor kiezen om mijn hond niet langer dan een uurtje alleen te laten. Maar dat zou mijn keuze zijn, en het staat jou uiteraard vrij om het anders te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:16

Nikass: het "probleem" met mijn hond is dat er totaal geen problemen zijn zolang er iemand bij is. De gemakkelijkste hond dat je ook maar kan hebben. Echter staat het ras bekend om niet goed alleen te kunnen zijn. In het begin (als jonge pup dus )was dit echt extreem (plassen, diarree, spugen, alles slopen, zichzelf slopen om maar uit te kunnen breken, etc).
we zijn ondertussen 5 jaar verder. In de eerste jaren zat ze tijdens werktijd in een kennel. (voorheen boven op het grote terras, het laatste anderhalfjaar beneden op de parking van de winkel.)
het alleen zijn door structuur erin te brengen is ze beginnen handlen,als in, er was geen sprake meer van plassen, spugen of diarree van de stress van alleen te zijn. Maar ze vond het nog altijd niet fijn. Ze hield zich overdag bezig met het slopen van haar sofa of door constant te kijken of we nog niet terug kwamen. (parking had twee ingangen dus ging ze telkens van de ene kant naar de andere gaan kijken waar we waren.)
Ook had ze naar mijn indruk daar teveel externe prikkels. (geluiden van buren, kippen die kakelen, auto's die opreden, vreemde mensen die es langs de kennel passeerden, etc.)

in de afgelopen jaren hebben we ook de bench opgebouwd (oa in de auto).
in de auto blijft ze nu gerust enkele uren in de bench zonder in de stress te schieten. Ook op het werk lag ze in het begin in de bench en was ik er altijd bij (of vaak een collega), ondertussen kan ik al gemakkelijk een uur of 2-3 weggaan terwijl ze gewoon rustig blijft liggen / kijken/ soezen.

als ik echter het deurtje openlaat dan heeft ze van zichzelf uit niet genoeg grenzen om die rust te vinden en dan gaat ze wel weer gaan heen en weer lopen van de kanten waar we eventueel zouden kunnen binnenkomen. (in huis dus tussen de voordeur, achterdeur en zijraam waar ze ons zou kunnen zien passeren, op het werk tussen de twee toegangsdeuren.)

Dit merk ik ook buiten, ze kan buiten op wandeling soms teveel prikkels binnenkrijgen waardoor ze in een paniekmodus raakt. Als we bv ergens zitten dan plaatsen wij haar bewust onder de tafel in een lighouding, omdat dat iets is dat ze kent, ze weet dat wij de grenzen bewaken en wij helpen haar om die rust te vinden, omdat ze dat alleen simpelweg (nog) niet kan handlen en dit dan mss ook nooit zal kunnen doen.

Maargoed, ik kies er bij voorkeur ook niet voor om mijn hond alleen te laten, zoals je eerder kan lezen zitten we nu in een situatie dat ze eigenlijk nooit alleen is, en als het eens nodig is is het een sporadisch uurtje op het werk (omdat ik naar een meeting moet oid) of eens een uurtje in de auto ivm boodschappen of andere omstandigheden dat ik ze niet kan vasthouden.
Helaas zal mijn situatie volgend jaar veranderen, en ben ik nu aan het zoeken naar oplossingen waardoor ze zo weinig mogelijk alleen moet blijven, maar ik vrees dat er dan toch enkele momenten zullen zijn dat het niet anders kan.
Zaak zal zijn om er structuur in te bouwen dat het geen lukrake tijden zijn, maar bv iedere dag van een bepaald uur tot een bepaald uur (ze weet op het werk precies wanneer het bijna
uur is, ze ligt lekker te maffen tot een minuutje of ervoor, dan dan begint ze wakker te worden en te wachten tot we gaan wandelen). Als we dat kunnen inbouwen en de prikkels kunnen minderen (rolluiken dicht, radio aan zodat er minder geluiden van buitenaf inkomen) dan ben ik vrij zeker dat ze zal kunnen wennen aan een paar uur alleen zijn, mits we haar die grenzen kunnen geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:37

Maar dan zijn we het denk ik redelijk eens? Ik denk dat je niet aan zo'n hond begint als je niet weet dat je hem vrijwel nooit alleen hoeft te laten (en hij hoeft bij jou vrijwel niet alleen te zijn) en die enkele keer dat hij toch kort alleen moet zijn is een bench -ook met deurtje dicht- acceptabel, omdat het toch maar heel weinig voorkomt, en het voor jouw hond het beste werkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:59

tuurlijk! ik had het meer in het algemeen over mensen die een hond in een bench per definitie zielig. Mits uiteraard geen 5 dagen per week 10 uur per dag aansluitend maar er wel gekeken wordt naar het aantal uur achter elkaar en wat er tussendoor met de hond gedaan wordt, zit daar nog een groot verschil in.