Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:44

Ik zie een paar keer de Cane Corso voorbij komen. Absolute wakers :j daar zijn ze ontzettend goed in. En hoewel de ene ontzettend gezellig is tegen iedereen die langs komt, ken ik ze ook wel waarbij je niet zomaar op eigen terrein kan komen, zonder dat de eigenaar erbij is. Dat is wellicht wat minder handig in de setting van TS.

Kooiker ook voorbij zien komen. Wij hebben er eentje, en ze is overdag (als ze wakker is :P ) ontzettend waaks. Maar 's nachts? Kun je een kanon naast haar afschieten, maar die snurkt gewoon door.

In het geval van TS zou ik voor imposant, erfvast maar zeker niet te heftig gaan.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:48

Wat een leuk voornemen TS. Bijzondere doelgroep ook, leuk. Ik sta zelf samen met mijn partner op het punt een soortgelijk avontuur te beginnen. Volgens mij heeft mijn partner dezelfde achtergrond als die van jouw. Onze doelgroep zal anders zijn maar toch grappig dat we een zelfde soort avontuur aan gaan.
Aangezien wij ook ooit wel weer een hond willen lees ik even mee...

Op de stal waar voorheen mijn paard stond liep een st. Bernard. Heerlijk beest. Kwam blaffend op elke auto af om je te overladen met knuffels zodra je uit stapte. Door zijn imposante verschijning liet elke gek die het beest niet kende het wel uit zijn hoofd het terrein te betreden. Hij kwam echt ook tegen je deur aan staan maar deed geen vlieg kwaad.
Zelf vind ik dat een te groot ras, bij ons zal een hond ook in huis komen maar zo'n grote woonruimte hebben wij niet...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:04

Hier ook een Mastin X uit Spanje, beantwoordt helemaal aan je "eisen". Terughoudend en waaks, heel erg lief en zeer erfvast. Mijn andere Spanjaard (vermoedelijk met Podenco en Bodeguero erin) heeft na 2 jaar beslist dat het erf te klein is en hij wel alleen op stap kan gaan.
Zij ligt ook heel graag gewoon buiten naar alles te kijken, struint wat rond, plaagt de kippen maar doet ze verder niks, blijft weg van de paarden....

Berner past ook in het plaatje, die heb ik vroeger altijd gehad maar omwille van de lichamelijke problemen nu voor een Mastin gekozen.... ondertussen duurste hond ever na twee operaties vanwege een verkalking in de nekwervels

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:16

Ik heb zelf ook een mastin espagnol x geadopteerd uit Spanje. Wereldhond. Zijn echt geboren erfbewakers. Hebben een zalig temperament ,een gezond wantrouwen tov vreemden , weten feilloos wie goed volk is en blaffen niet overmatig. Verder zijn ze gewoon heel goed met andere dieren. Duurt alleen wel even voor ze door puberteit zijn, eerste 1,5 jaar moet je heel consequent zijn. Voor mij geen ander ras meer
Afbeelding

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:52

bruceandnoon schreef:
Ik heb zelf ook een mastin espagnol x geadopteerd uit Spanje. Wereldhond. Zijn echt geboren erfbewakers. Hebben een zalig temperament ,een gezond wantrouwen tov vreemden , weten feilloos wie goed volk is en blaffen niet overmatig. Verder zijn ze gewoon heel goed met andere dieren. Duurt alleen wel even voor ze door puberteit zijn, eerste 1,5 jaar moet je heel consequent zijn. Voor mij geen ander ras meer
[ [url=m/4RKVOS.png]Afbeelding[/url] ]

Grappig, hier totaal geen opvoedings "dingetjes" gehad. Eerste Mastin ging mee op cursus omdat ze best wel schuw was. Daar kregen we allemaal de vraag hoe we onze hond corrigeerden. Daar had ik geen antwoord op omdat het totaal niet nodig was. Mastin nr. 2 kreeg als advies mee consequent te zijn want "het is me er eentje". Moet ook nog komen na 7 jaar. Blijkbaar is het bij ons gewoon een hele goede match qua karakter!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:40

Houd er wel rekening mee dat er ook mensen zijn die heel bang zijn voor honden, tot aan het panische aan toe. Hoe welkom wil je zijn als zorginstelling?
Dan helpt het niet om te zeggen "hij doet niets". Hondenliefhebbers snappen dat helaas vaak genoeg niet.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:30

Wij hebben een dalmatiër en cane corso x duitse dog op het erf rondlopen! Beide schatten van beesten, maar ik denk dat er nooit weer een dalmatiër komt. Deze is stront eigenwijs, te eigenwijs. Bij visite zal ie eerder in de auto gaan zitten of sowieso aandacht zoeken dan datie denkt "he wie ben jij!". De grote duitse dog kruising doet dat wel en laat zich dan ook goed horen! En zien trouwens, want door zn formaat schrikt ie echt wel af! Bij goed volk is er niets loos, maar durf mn hand er voor in het vuur te steken dat wanneer er slecht volk is of een bepaalde "niet normale situatie " datie dan echt wel goed aanslaat en je niet binnen laat. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:57

naam verwijderd schreef:
karuna schreef:
Geen idee hoe het zit met sint bernhard honden of deense dog op dit moment met gezondheid, . Op stal hadden ze twee bernhards rondlopen. Waaks als nodig bleven op het erf en lief voor mensen die geen kwaad wilden doeb

Heel mooi, maar erg grote kans op maagtorsies en dat vind ik behoorlijk eng op zo'n erf waar je ze niet altijd in de gaten hebt!

Vwb de maagtorsies hangt het ook heel erg af van je voerbeleid. Ik ben groot geworden tussen de duitse doggen op een erf met paarden die gezond en wel 11-12 jaar werden. Wij voeren 2x daags brok van goede kwaliteit en het water staat buiten. Als ze buiten lopen vrij toegankelijk, als ze binnen zijn op aanvraag.

De fokker van onze huidige dog (de 7e inmiddels) voert 1x daags vlees (Lotgering totaalvoer) en 1x daags brok. Dat kregen wij ook mee voor onze hond voor de eerste dagen en we zijn er zsm vanaf gestapt. De honden hadden een vette, grauwe vacht en ze hadden weinig energie en conditie. Onze hond knapte heel snel op na de overgang op goede brok. De fokker had inmiddels binnen een jaar 2 honden verloren aan een maagtorsie. Met het vlees dat we mee kregen verbaasde mij dat niet, het was zo zwaar en vet, zeker voor dit soort rassen kan dat niet goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 13-04-19 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam quote aangepast

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:38

Azmay schreef:
Ik merk dat eigenlijk elke Koningspoedel hard blaft naar vreemden maar je wel dood knuffelt. Je kn ze imposant knippen (Bouvierachtig) of juist elegant. Maat ik ben bevooroordeeld natuurlijk, ik vind ze geweldig O:)

Mee eens! Ik heb zelf een grote poedel en hij is heel trouw aan mij maar is goed waaks en heeft een duidelijke zware blaf.. Hij slaat alleen aan naar mensen die op het erf komen onaangekondigd. Maar eenmaal vertrouwd is het een grote knuffel. wij wonen op een boerderij met de paarden, hij kijkt niet om naar de paarden.

Ik ben zelf trimster dus tja hij ziet er wel uit als poedel en is de vacht onderhoud geen probleem (geen showpoedel) maar omdat hij groot is met een berg haar toont hij groot en imposant.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:34

De gemiddelde leeftijd waarbij sint Bernhards komen te overlijden zou mij iig daarvoor afschrikken. De fokkers mogen zich gaan schamen hoor dat je dat wilt verkopen. De Duitse doggen is iets beter maar ook echt betreurenswaardig tegenwoordig. Bij veel grote hondenrassen trouwens. Duitse herders wordt je ook droevig van bijvoorbeeld.

Een duitsedog is trouwens van oorsprong een mix waar onder andere een boxer in zit en die zijn ook al niet zo gezond. Maar daar kun je nog geluk mee hebben en kunnen prima erfhonden zijn.

De koningspoedels vond ik nooit echt aantrekkelijk maar de laatste jaren vind ik ze wel leuk. Idd niet zo tuttig trimmen maar lekker stoer. En dan zijn ze imposant. Ik vind het ook nog eens intelligente honden alleen wel wat druk misschien.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:45

Ik vind juist dat ze helemaal niet druk zijn, Ari is rustig maar kan ik zo druk maken als ik wil Hihi.

Afbeelding

Dit is mijn stoere bink.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:06

Hier een Dalmatier en een Wetterhoun. Allebei leuke honden maar de Dalmatier een erfhond... nee.
De Wetterhoun daarin tegen wel. Begroet iedereen, gaat nooit zonder toestemming het erf af. Ziet er stoer en imposant uit. Maar na 22.00 uur is haar werkdag afgelopen en waakt ze niet meer.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:33

BeFunny, wat vind jij betreurenswaardig? De lijn van mijn Duitse Dog worden allemaal vrij oud. 10 of ouder.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:42

Ik ken poedels ook niet als druk, eerder het tegenovergestelde.

Onze poedel thuis rent elke dag in het bos en in de tuin wat rondjes maar ligt voor de rest de hele dag heel uitgebreid te luieren.

Waakt trouwens ontzettend goed, maar is geen allemansvriend. Als ze mensen wat beter kent worden deze genegeerd maar tegenover vreemden is ze zeer terughoudend.

Duitse doggen kan je veel pech mee hebben. Kunnen prima wat ouder worden maar zijn wel gevoeliger voor torsies en gewrichtsproblemen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:48

En een Aziatische herder? Zijn wel huge. :D
Zoals ik ze ken, vriendelijk in karakter maar wel ontzettend waaks.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:16

BeFunny schreef:
Een duitsedog is trouwens van oorsprong een mix waar onder andere een boxer in zit en die zijn ook al niet zo gezond. Maar daar kun je nog geluk mee hebben en kunnen prima erfhonden zijn.

Een duitse dog voert geen boxerbloed, wel dat van een Mastiff, Ierse Wolfshond en Molosser.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:25

Bij elke hond moet je het treffen hoe ze zijn. het is een deel instinct maar ook groot deel opvoeding. Hier dus 1 jack russel, een boerenfox en grote poedel. Alle 3 verschillende honden. Overigens zijn de jack russel ook niet hysterische type, maar wel waaks. ze verdelen hier de waak taken :D Mats houd alles in de gaten en slaat aan, als Sjors komt kijken en blaft 2a3 keer weet ik dat het niet zo bijzonder is, misschien mensen die aan de overkant van de weg lopen, Als Ari erbij komt en hij slaat aan dan weet ik dat er mensen op het erf zijn. en aan het blaffen van de honden hoor ik of het menens is. Maar alle 3 zijn ze vriendelijk naar mensen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:29

En ts ? :) Heb je al enig idee wat het gaat worden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:11

fjordnina schreef:
BeFunny schreef:

Een duitse dog voert geen boxerbloed, wel dat van een Mastiff, Ierse Wolfshond en Molosser.

En een windhond.

Een molosser is een benaming voor veel grote dogachtigen waaronder de boxer. De boxer valt daarbinnen weer in de categorie bulldoggen oftewel bullenbijters. Bij bijv de mastiff hebben ze later boxers doorheen gefokt..

Helaas kampen Duitse doggen veel met met name gewrichtsproblemen. Maar ook met hartproblemen en is de gemiddelde leeftijd ook niet meer het zelfde bij dit ras. Maar dat geldt voor meer grote hondenrassen.

Wil overigens niet zeggen dat ze allemaal ongezond zijn. Je kan er nog steeds geluk mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:00

xAnnouk schreef:
En ts ? :) Heb je al enig idee wat het gaat worden?

Haha nee nog niet, ik wordt doodgegooid met hondenrassen! Al ga ik wel duidelijk kijken in de richting van de grote, vriendelijke reuzen zoals de Leonberger of de Sint Bernhard. Ook de Mastin vind ik een mooie optie (al lees ik ook dat ze argwanend kunnen zijn naar mensen buiten hun eigen gezin, kan dat dan geen problemen opleveren met cliënten en stagiaires en dergelijke?). Een beetje een mix tussen waak en erf.

Kleinere honden heb ik nou eenmaal niks mee vanuit persoonlijke voorkeur. En de vraag wat ik wil doen voor cliënten die bang zijn voor grote honden (dus hoe welkom wil ik zijn voor iedereen), tsja, je kunt je niet aan iedereen aanpassen. Voor die mensen zijn we dan niet of minder geschikt. En dat is heel jammer, maar ik hecht veel waarde aan de aanwezigheid van honden (ik mis het ook vreselijk nu ik ze niet heb ipv ruimtegebrek) dus voor mij is het heel belangrijk dat ze er zijn en vrij rond kunnen lopen. En sommige mensen zullen dan wellicht afzien van samenwerking, maar dat is toch niet te voorkomen. Je kunt nooit iedereen plezieren ;)

Iedereen heel erg bedankt voor alle opties! Ik heb alle rassen opgeschreven met de voors- en tegens er al bij. Heel leuk om mee te gaan puzzelen, bedankt!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:42

Met mijn Mastin heb ik totaal geen problemen naar vreemde.
Ze pijlt een beetje mijn reactie. Als mijn reactie goed is, is het voor haar ook al goed.
Ze is 1x argwanend geweest en dat bleek een juiste inschatting geweest te zijn.
Vertrouw altijd op je hond :Y) :+

Maar even zonder grap; ze vind alle mensen leuk, ze heeft goed inschattingsvermogen :j
Mastins staan er ook niet echt bekend om om zomaar op eigen houtje iets te ondernemen.
Ze waarschuwen meestal eerst de baas(als die aanwezig is) en laat die het dan oplossen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:26

Hier goede ervaringen met St Bernards, bernersenners en Duitse herders voor op zo’n terrein.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:01

Mijn ervaring met onze Mastin is hetzelfde als die van SayaJones. Als wij aangeven dat het okee is, is ze alleen maar super blij weer iemand aan haar "kudde" toe te voegen. En als je dan ook nog haar tien minuten over dr hoofd kriebelt, dan is het helemaal goed. Het ergste wat ze dan nog kan doen is over je heen kwijlen...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:56

Oh bah _O- _O-
Dat doet die van mij gelukkig alleen als ze gestresst is bij andere honden :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:13

Anoniem schreef:
bigone schreef:
Ts, ik ken drie personen met ptss , alle drie ex militairen. Twee zijn aardig goed maar eentje?? Elk hard geluid en hij zit er weer middenin. Vandaar mijn opmerking, puur eigen ervaring want wanneer hij bij ons is doe ik onze hond zelfs in de schuur.

Snap ik. Top dat je het deelt, bedankt!
Hier sluit ik me bij aan, ken inderdaad meer mensen met ptss en inderdaad, harde/onverwachte geluiden doen vaak niet veel goed.

On-topic, zelf alleen ervaring met kleine terriërs, maar jaren terug was ik werkzaam voor een sportstal in Ierland, met intern een soort manege. Dus veel verloop, kinderen en ze hadden daar de ideale hond: Schotse collie. Enorm oplettend/waaks als in de gaten houden, vocaal ook aanwezig, maar daarnaast een ontzettend lieve hond. Ik heb er in die 3 jaar 2 mee gemaakt, beide net zo'n makkelijk en open karakter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-19 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast op verzoek