Ras kat op straat of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:00

Die van mij gaat ook graag mee, aan de lijn, in de auto of te paard. Niks is te gek! Komt verder ook niet buiten om diverse (al eerder genoemde) redenen onafhankelijk van raskat of niet. Kat is kat...Risico op aanrijden is een van die redenen, zijn moeder was bijvoorbeeld met 3 weken overreden...Maar eigenlijk voornamelijk omdat mensen niet last hoeven te hebben van mijn beesten. Poep, binnen dringen om wat dan ook uit te spoken en lastig vallen, maar ook het bijna of helemaal doodbijten van bijvoorbeeld vogels. Ik ben zelf ook sportduiven houder en weet als geen ander hoe verschrikkelijk het is om duiven te verliezen welke meerdere honderden euro’s waard zijn én zich ook nog alleen op eigen terrein bevinden aan een kat van pietje hierachter die z’n kat niet op eigen terrein wilt houden omdat het “zielig” is. Maar ondertussen wel klagen en huilen als de kat aangereden of vergiftigd terug gevonden wordt...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:18

Ankimo schreef:
Die van mij gaat ook graag mee, aan de lijn, in de auto of te paard. Niks is te gek! Komt verder ook niet buiten om diverse (al eerder genoemde) redenen onafhankelijk van raskat of niet. Kat is kat...Risico op aanrijden is een van die redenen, zijn moeder was bijvoorbeeld met 3 weken overreden...Maar eigenlijk voornamelijk omdat mensen niet last hoeven te hebben van mijn beesten. Poep, binnen dringen om wat dan ook uit te spoken en lastig vallen, maar ook het bijna of helemaal doodbijten van bijvoorbeeld vogels. Ik ben zelf ook sportduiven houder en weet als geen ander hoe verschrikkelijk het is om duiven te verliezen welke meerdere honderden euro’s waard zijn én zich ook nog alleen op eigen terrein bevinden aan een kat van pietje hierachter die z’n kat niet op eigen terrein wilt houden omdat het “zielig” is. Maar ondertussen wel klagen en huilen als de kat aangereden of vergiftigd terug gevonden wordt...

Maar blijven jouw sportduiven dan altijd op je eigen terrein? Geen wedstrijden? Hier is het al wel vaker voorgekomen dat er zo'n duif geland is die waarschijnlijk te moe geworden was. In afwachting dat ze door de eigenaar zouden opgehaald worden lieten die ook al eens iets vallen. Niet erg natuurlijk, maar duivenpoep stinkt ook :) .

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:33

Sclimpre schreef:
Ankimo schreef:

Maar blijven jouw sportduiven dan altijd op je eigen terrein? Geen wedstrijden? Hier is het al wel vaker voorgekomen dat er zo'n duif geland is die waarschijnlijk te moe geworden was. In afwachting dat ze door de eigenaar zouden opgehaald worden lieten die ook al eens iets vallen. Niet erg natuurlijk, maar duivenpoep stinkt ook :) .

Buiten wedstrijden om blijven ze gewoon op eigen terrein :j Uiteraard laten die iets vallen, maar dat stinkt echt niet zoals je zegt. Of je moet in een afgesloten hok gaan staan midden in de zomer waar zich een duifje of 50 bevinden :') Maar die paar drollen die er in die tijd worden gelost zijn miniem, de wilde vogels maken echt een hoop meer zooi dan een zo’n postduif in die paar uur die al vermagert en verzwakt is..,

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:34

Jis_ schreef:
IMJ schreef:
Wauw <3 wat een knapperd. Wat is dit voor ras?

Ja hij is zo mooi! Jis (hier op bokt) loopt geloof ik ook zo met haar kat :D

Lees dit nu pas, :j

Heb voor de veiligheid wel een petbuggy, voor als er een vreemde hond aan komt.
[ [url=m/4N4PHG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier nog een jonkie van rond de 7 maanden
[ [url=m/iI6S6M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow dat is sprekend mijn kat :wow:
Hier de onderkant :')
Afbeelding

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:35

justkid schreef:
Jis_ schreef:
Lees dit nu pas, :j

Heb voor de veiligheid wel een petbuggy, voor als er een vreemde hond aan komt.
[ [url=m/4N4PHG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier nog een jonkie van rond de 7 maanden
[ [url=m/iI6S6M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow dat is sprekend mijn kat :wow:
Hier de onderkant :')
[ [url=m/7FMhDL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha wat schattig! <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:41

Sclimpre schreef:
Geen gedragsproblemen vind ik echt niet de norm. Als een dier gedragsproblemen vertoont heb je al een heleboel signalen gemist voordat het zover komt. Eens er gedragsproblemen zijn is het dier al heel ver heen.
Oppervlakte zegt ook niet alles. Ik denk als je dan toch een kat op een beperkt terrein wil houden een klein stukje tuin veel meer biedt als veel m2 binnenshuis. Want daar is er voor een kat toch niet echt veel te beleven, tenzij je veel muizen hebt natuurlijk :)
Onze katten kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Ze zijn meestal buiten, zeker in de zomer. 2 15+'ers en tot nutoe nog niet platgereden. De vorige in tegen de 20 geworden, ook altijd mogen kiezen tussen binnen en buiten.
Alle buren op 1 na hebben ook katten, dus dat is geen probleem.
Uiteraard zou ik geruster zijn als ze niet van het terrein afkonden, maar de enige haalbare oplossing die ik tot nutoe gevonden heb is met een draad en een halsband. Met het risico dat ze zichzelf ophangen aan hun halsband.

Hier kunnen ze ook kiezen, maar ze blijven daarbij op eigen terrein omdat de tuin is afgezet met stroomdraad.
Ik heb zelf al een hekel aan andermans kat in mijn tuin, dan zou het hypocriet zijn om de mijne gewoon hun gang te laten gaan bij anderen. :)
Dmv het stroomdraad kunnen de mijne niet elders de boel lastigvallen maar andermans katten komen ook niet bij mij binnen.
Win-win dus.

Wb dw gedragsproblemen heb je zeker gelijk, wat ik bedoelde te zeggen is dat sommige katten zo gefrustreerd raken van niet de vrijheid hebben dat se dat uiten door aanvallen, slopen en/of onzindelijk gedrag, andere katten zijn wel tevreden zolang je maar voldoende klim- en verstopgelegenheden biedt, met ze speelt, krabgelegenheden geeft en voedselverrijking in de vorm van voer/denkspellen.

Al heb ik een kat gehad die ook tevreden was met een kattenbak, voer&water, een krabstammetje/mat en veel aandacht, al de rest was super maar zonder was ze ook gelukkig.
Ze kon prima in een kamer van 2x2m gehouden worden zolang ze maar iemand had die aandacht gaf en waar ze bij op bed mocht slapen.
Ik besef heel goed dat ze een uitzondering was, elke andere kat heeft op zijn minst meer ruimte nodig en mogelijkheden om zijn energie kwijt te kunnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:49

kimmie261 schreef:
CharmingS schreef:
Zo heb ik een keer gezien dat iemand zijn auto tegen een lantaarnpaal omhoog reed omdat hij uit week voor een kat. Eigenaar nooit gevonden aangezien de kat natuurlijk al lang weg was. Deze meneer mocht zijn auto naar de sloop brengen en de lantaarnpaal vergoeden..

Mensen weten nu eenmaal niet wat hun dieren doen als ze daar geen zicht op hebben..

heb ik ook eens gehad,reed op een dijkje en daar stak een kat over,en in schrik reactie trok ik aan het stuur,waarbij mijn auto aan de slinger ging en eindigde tegen een boom...

[ Afbeelding ]

gelukkig reed er iemand achter mij die de deur ontzet heeft en mij uit de auto geschreeuwd heeft,want ik had gezellig mee verbrandt..

kateigenaar is nooit gevonden natuurlijk, de schade voor mij was duizenden guldens schuld... -O-

Sorry hoor... maar bij je theorieles nummer 1 wordt al verteld nooit en te nimmer uit te wijken voor een dier. Al is het een eend of een hert. Afremmen en goed kijken of je er veilig om heen kan of handen stevig aan het stuur vast houden en door rijden.
(En als het veilig kan stoppen en dierenambulance bellen)

Dus in mijn ogen een flut argument...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:10

Ja het kan toch je eerste reactie zijn.. niets onmenselijks aan.

Zo had ik een keer een bernersenne voor mijn auto in het donker, plots was ie daar.. als ik niet in 1x geremd had had ik hem eronder gehad.. je doet zoiets automatisch, je kan zo'n situatie ook niet trainen.

Overigens heb ik mijn katten nog nooit een poging tot uitbraak zien doen. Ze hebben het stroom vast eens geraakt, maar ik heb het nooit gezien. Wat mij dan het vermoeden geeft dat ze genoeg hebben aan wat ik hun biedt.. (stroom heeft ook een hele periode uitgestaan, kwam ik pas achter tot een andere kat de hele boel over de zeik kwam brengen (voliere vogels, mijn katten en mijn vriend :') )

Allegra

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:17

Zowel onze raskatten als htk kater blijven binnen. Onze tuin is echt niet af te zetten, en ik ben idd veel te bang dat ze gestolen worden, iets naars overkomt of dat ze overlast veroorzaken. Ik zou wel graag een kattenren buiten willen, maar ook dat is een beetje lastig aan te leggen door de ligging van ons huis (dijkwoning, de voorkant direct aan de straat en de achterkant hoog boven het maaiveld). Eentje is zo makkelijk, die gaat mee aan het tuigje en kan uren met me in de tuin zitten. De andere twee zijn herplaatsers en heb ik niet vanaf kitten, dus die hebben dat niet geleerd en raken in paniek, die doe ik dat niet aan :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:36

Ankimo schreef:
Sclimpre schreef:

Buiten wedstrijden om blijven ze gewoon op eigen terrein :j Uiteraard laten die iets vallen, maar dat stinkt echt niet zoals je zegt. Of je moet in een afgesloten hok gaan staan midden in de zomer waar zich een duifje of 50 bevinden :') Maar die paar drollen die er in die tijd worden gelost zijn miniem, de wilde vogels maken echt een hoop meer zooi dan een zo’n postduif in die paar uur die al vermagert en verzwakt is..,

Dat zal dan wel gewoonte zijn. Een hok uitkuisen waar 1 duif 1 dag ingezeten heeft vind ik al een stinkwerkje. We hebben eens een eigenaar gehad die er 3 dagen over deed om zijn duif op te halen. Dan nog met een heel zuur gezicht en hij bekeek de duif alsof hij ze liefst ter plekke de nek zou omgedraaid hebben :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:22

tuurlijk joh, je gaat voor je lol tegen een boom aanrijden... doe toch eens normaal, het is gewoon een reactie,alsof je tijd hebt om na te denken hoe te handelen... 8)7

maar je hebt gelijk tegenwoordig rij ik inderdaad gewoon door... helaas al wat katten daarmee onder de auto gehad ,maar mijn lesje heb ik toen wel geleerd ja...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:40

kimmie261 schreef:
tuurlijk joh, je gaat voor je lol tegen een boom aanrijden... doe toch eens normaal, het is gewoon een reactie,alsof je tijd hebt om na te denken hoe te handelen... 8)7

maar je hebt gelijk tegenwoordig rij ik inderdaad gewoon door... helaas al wat katten daarmee onder de auto gehad ,maar mijn lesje heb ik toen wel geleerd ja...

Als jij je lichaam niet onder controle hebt met onverwachte dingen heb je in mijn ogen niks op de weg te zoeken. Daar komen doden van
Het verkeer zit vol onverwachte dingen...

Vind het niet terecht om de katteneigenaar dan als schuldige aan te wijzen. Als het een ander dier was geweest had je imo tegen dezelfde boom aangereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:45

ik heb sinds 3 jaar mijn HTK katten ook binnen en ze kunnen in een grote ren naar buiten als ze willen. Niet meer de vrijheid....mijn rooie is eens weggelopen, mijn spaanse zwarte is zijn hele leven zwerver geweest en we zitten hier aan een vrij drukke weg, dus nee, hier lopen ze niet meer vrij rond. Heb een tijdje een Sphynx in opvang gehad en die ging zeer zeker niet naar buiten! wel in de ren met mooi weer. Maar ik zie hier met regelmaat ook maine coon katten lopen of een pers. Maar hoor ook genoeg verhalen van langharige katten die ineens van de aardbodem verdwenen zijn. Pas geleden nog een siamees raskat ineens verdwenen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:51

Kabayo schreef:
kimmie261 schreef:

Als jij je lichaam niet onder controle hebt met onverwachte dingen heb je in mijn ogen niks op de weg te zoeken. Daar komen doden van
Het verkeer zit vol onverwachte dingen...

Vind het niet terecht om de katteneigenaar dan als schuldige aan te wijzen. Als het een ander dier was geweest had je imo tegen dezelfde boom aangereden

Nou Kabayo... gaat het?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:53

kabayo is boos op mij, :D ,geen idee waarom..maar ach...ze heeft nog heel veel te leren in het leven...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:54

kimmie261 schreef:
kabayo is boos op mij, :D ,geen idee waarom..maar ach...ze heeft nog heel veel te leren in het leven...

Ik ben op niemand boos hoor :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:09

Kabayo schreef:

En als er geen kat was geweest was ze níet tegen die boom aangereden. :roll:

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:10

Als zij er niet op dat moment had gereden was de kat niet dood, en niet tegen de boom gereden.
Maar net hoe je het belicht :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:14

oh de kat heeft het overleefd hoor,de auto niet...de kat heb ik netjes ontweken...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:18

kimmie261 schreef:
oh de kat heeft het overleefd hoor,de auto niet...de kat heb ik netjes ontweken...

Het was niet persoonlijk trouwens hoor.
Maar bedoelde meer dat je het van alle kanten wel kan bekijken natuurlijk

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:28

Als die eigenaar die kat niet had gehad was hij misschien bij iemand in de buurt van Kabayo gaan wonen en bij haar onder de wielen gelopen..Dan was ie wel plat! Had natuurlijk ook gekund! :)*

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:52

Precies!! {:}

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:46

Ik krijg sterk de indruk dat het al dan niet buiten hebben lopen van een kat gewoon een cultuurkwestie is :P

Ten eerste heb je de meningen over 'overlast'. Dit heeft natuurlijk sterk te maken met waar je woont, of de buren ook katten hebben en wat gebruikelijk is om te doen in je buurt. Het is natuurlijk één kant van het verhaal een buitengebied woont waar de kat alle ruimte heeft om te struinen, de buren bijvoorbeeld ook katten hebben en je elkaar niet zo in de weg zit. Aan de andere kant heb je de mensen in de drukker bevolkter gebieden, waarbij de buren misschien niet zo aan dieren gewend zijn of waar de katten eigenlijk alleen maar door andermans aangeharkte tuintjes kunnen lopen.

Daarnaast de afweging tussen veiligheid en vrijheid. Dit heeft ook veel te maken met risico-inschattig. Het is nu eenmaal zo dat katten in buitengebieden een stuk minder risico lopen als ze buiten zijn dan een kat in Amsterdam centrum. Voor de mensen in buitengebieden is het daarom relatief makkelijker om de keuze te maken om de kat naar buiten te doen, met het risico op overrijden/meenemen.

Waarschijnlijk, afhankelijk van waar je opgegroeid bent, heb je op op basis van onder andere deze dingen een beeld van hoe katten het beste kunnen worden gehouden. Bij de groep die de katten altijd buiten heeft zien opgroeien bestaat het beeld van een kat die lekker kan jagen, buiten kan zijn en zijn eigen ding doet. Een soort wild dier dat je eten geeft :P. Bij de groep die de katten vaak binnen heeft gehouden bestaat eerder een beeld van een kat als ieder ander huisdier: wat je opsluit en eventueel aan een tuigje mee naar buiten neemt, of los laat lopen in een afgeschermde tuin. En ik denk dat het erg tegen je gevoel indruist als je het ineens op een andere manier moet bekijken.

Waarschijnlijk houden beide groepen er ook andere normen op na. Zo zullen buitenkattenmensen zich wellicht minder snel ergeren aan de poep van andere katten in hun tuin en vinden ze het natuurlijk vreselijk als er iets met hun kat gebeurt of als ze een kat aanrijden, maar zien ze dat ook als een deel van waar ze achter staan: het vrij laten lopen van de dieren. Binnenkattenmensen zullen zich wellicht wel sneller storen aan poep in de tuin en het vreselijk vinden als ze een kat aanrijden, omdat zij zelf een hele andere risicoinschatting zouden hebben gemaakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:44

Ik rem voor alles wat voor de auto springt. Kan niet op mn gemakje gaan kijken wat het is en dan besluiten om al dan niet door te rijden. Ik heb een schurfthekel aan kinderen, zal ik dan maar doorrijden? Die hebben ook nog wel eens de neiging om ongecontrolleerd over te steken namelijk.
Eerste reactie is ontwijken, zeker op binnendoor weggetjes. Hier ligt elke dag wel iets dood langs de weg, vaak eenden en waterhoentjes maar ook regelmatig katten vd weg gehaald. Vandaar mijn katten veilig binnen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:22

Dan ben jij ongecontroleerd en mag je de weeg niet meer op :+

Máár zonder gekheid.. Ik denk dat vrijwel iedereen dat doet. Tenzij je het nog niet hebt meegemaakt en denkt dat je het niet doet.