Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:03

Onali schreef:
Dorine92 schreef:
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is geen sprake. Wat cowboy55 zegt het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien. Veel mensen snappen hier niks van want die wonen in een rijtjeshuis met allemaal truttekatjes die geborsteld worden en de hele dag voor de verwarming of op schoot liggen te pitten


Wow -O-


Ben ik blij voor die kat dat hij ergens anders is.

Ja hij zal inderdaad vreselijk blij zijn dat hij opgesloten zit ipv zijn eigen ding kan doen. Wat een verbetering tov hoe het was het?

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:04

Dit hebben wij ook eens gehad!
Met onze kat, "Liep verwaarloosd in de sneeuw" ( volgens hun )
Had ook een chip, en goede tel nummer, is gewoon voor de deur meegenomen.
Wij moesten ook betalen, hebben we niet gedaan.
Kat in een mandje gestopt en in de auto gezet.
En gezegd als ze echt geld willen zien ze met een goed verhaal mogen komen.

Gewoon erna toe gaan en je kat ophalen!

Biebz

Berichten: 5549
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:04

Oké langzaam wordt het duidelijker voor mij :j

Waarschijnlijk hebben de mensen die hebben gebeld jouw kat aangezien voor een zwerver. Op zich snap ik wel dat je een erfkat aanziet voor een zwerver. Je ziet niet altijd het verschil ;)
Daarom zijn ze bewust jouw kat gaan vangen.

Het feit dat je niet wilt betalen snap ik heel Goed! Maar ik denk dat zij ook alleen maar hun werk redenen niet wisten dat die kat bij jou hoorde.

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:04

Goof schreef:
Ewelle schreef:
Als je je kat überhaupt niet los buiten laat lopen heb je dit probleem niet en hebben andere ook geen last van jouw kat met zijn poep. Fijn in eigen tuin houden is er niets aan de hand.


Het gaat niet om woonwijkjes en tuintjes, maar om een buitengebied, boerderijen en een erf. Lezen.


Bedankt voor je uiterst vriendelijke "aanwijzing" mbt het lezen Goof. Maar ook daar kun je je kat een chip aan de halsband geven dat hij maar een bepaald gebied mag verkennen. Bijkomend voordeel is dat mensen dan meteen zien dat de kat een halsband om heeft en dus niet voor een zwerver wordt aangezien.

Voor de mensen die gaan roepen gevaarlijk dan kan de kat zichzelf ophangen aan het bandje, er zit een shaftey switch op. Onze kat is er 19 jaar mee geworden en kon precies de straal rondom het woonhuis belopen. Win win situatie +:)+

En voor de rest. Als je je kat terug wilt, betalen of je hebt gewoon pech (helaas).

AmyJamess

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:05

Dorine92 schreef:
Niqui schreef:
Ik zou in ieder geval in gesprek gaan. Met niets doen bereik je zeker niets. Ja, dat de rekening oploopt. Het komt nu een beetje over of je de kat niet echt perse terug hoeft te hebben.

Nouja het probleem wat ze nu gecreëerd hebben door het voeren is dat de kat als ik hem terugkrijg waarschijnlijk niet meer thuis zal blijven maar gelijk weer naar de plek waar hij gevoerd werd. Dus wij kunnen nu niks meer met de kat.
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is geen sprake. Wat cowboy55 zegt het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien. Veel mensen snappen hier niks van want die wonen in een rijtjeshuis met allemaal truttekatjes die geborsteld worden en de hele dag voor de verwarming of op schoot liggen te pitten


Heb je geen schuur of garage waar je hem tijdelijk binnen kan houden? Als je hem daar voert en hem laten wennen leert die vanzelf weer dat daar zijn huis is.
Tenminste ik neem aan dat je dat ook zo aangepakt hebt toen je de kat hebt genomen? Of heb je hem toen ook gelijk losgelaten.
Ik ken meerdere mensen die het op die manier hebben aangepakt en de kat dus gewoon terugkeert.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:05

De meeste erfkatten die ik zie zijn niet eens gechipt en gecastreerd, dus zo slecht doet TS het niet. TS heeft een andere band met haar kat dan de meeste mensen hier, het is een muizenvanger en geen binnenkat. Beetje vreemd verhaal allemaal, ben benieuwd wat er uiteindelijk gaat gebeuren.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:05

Joolien schreef:
Dorine92 schreef:
En hoe gaan ze een wilde erfkat herplaatsen dan. Ze kunnen hem beter gewoon door mij laten ophalen zoals het hoort en voortaan geen kat meer weglokken van zijn huis


Tja dat is het nadeel van een kat buiten laten, ze kunnen niet ruiken van wie de kat is. Snap dat je geen bandje om wil doen, maar zonder bandje is t nog lastiger.
Ik zou even rustig nadenken, ik neem aan dat het een principekwestie is, en niet een kwestie van geen geld hebben oid. Aangezien je universitair geschoold bent ;)

Het is inderdaad een principe kwestie maar we hebben ook geen geld over. Ik doe niks met mijn opleiding, ik doe dom werk omdat ik dat leuker vind. En wij zijn van huis uit geen boeren dus hebben de boerderij met het land moeten kopen. Ik kan je vertellen dat dat een beste hypotheek oplevert

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:06

Dorine92 schreef:
Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Sowieso niet betalen want ik vind inderdaad dat ze voor een probleem wat ze zelf gecreëerd hebben geen rekening kunnen sturen. Ik hoor vast wel weer van ze

Nee. Jíj laat jouw kat lopen. Ook een niet tamme erfkat moet dan op je erf blijven. Zolang de kat de wijde wereld in trekt loopt hij dit soort risico's. En jij bent verantwoordelijk.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:07

Zo zeg,...
Ik zou het simpel houden. Kat gaan ophalen en als ze hem niet willen meegeven, dreigen dat je aangifte gaat doen bij de politie van diefstal van je dier.
Want dat is het namelijk. Een gechipte kat weglokken van zijn eigen erf en vlak bij zijn huis meenemen...

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:07

Bij ons op stal (melkboerderij) lopen 7 boerderijkatten, op 1 na zijn het allemaal 'truttekatten' zoals TS het zegt.
Ze zijn vreselijk aanhankelijk en willen niets liever dan op schoot liggen en aangehaald worden. Ze komen dan ook echt niet van het erf af, hooguit om het bos in te gaan tegenover stal.

Het kan dus wel TS ;)
Haal je kat terug, sluit hem in eerste instantie gewoon op en laat hem dan weer naar buiten. Een boerderijkat betekent niet automatisch dat een kat schuw is.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:07

Jee lastig zeg!
Het lijkt me vrij duidelijk dat het asiel gewoon fout zit. Wat slecht dat ze dat niet willen toegeven en de kat niet gewoon terug plaatsen.
Ik zou het hele verhaal op Facebook plaatsen :=

En ik verbaas me eigenlijk net zoveel over de reacties in het topic. Een verwilderde kat binnen opsluiten :') Perceel afzetten van een boerderij :') Blij zijn voor de kat dat hij in een asiel zit opgesloten ipv vrij muizen mag vangen op een veilige plek :')
Bij het asiel in onze regio worden verwilderde katten juist (gratis) geplaatst bij boerderijen en maneges als erfkat om daar muizen te kunnen vangen.

Mazida
Berichten: 1398
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:09

Succes met je principekwestie. Ondertussen hoop ik voor je kat dat hij een beter erf vindt met een baas die niet moeilijk doet over een tientje betalen voor opvangkosten :o . Wat mij betreft hebben de medewerkers van het dierenasiel prima gehandeld toen ze meerdere katten hebben gevangen. Ze kunnen niet ruiken of jouw kat wel of geen zwerver is en ze hebben je netjes laten weten dat je kat in het asiel zit. Tien euro kun je vast ook met dom werk betalen.

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:12

Het asiel zit niet fout. Er is een groep zwerfkatten gevangen waarbij ze dachten dat de kat van TS bij de groep hoort. Eenmaal gevangen zijn ze er bij het asiel achter gekomen dat er een eigenaar is en hebben ze TS netjes ingelicht. Daar zitten kosten aan verbonden dat is niet anders.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:12

Dorine92 schreef:
Onali schreef:


Wow -O-


Ben ik blij voor die kat dat hij ergens anders is.

Ja hij zal inderdaad vreselijk blij zijn dat hij opgesloten zit ipv zijn eigen ding kan doen. Wat een verbetering tov hoe het was het?



Het ging mij meer om je toon, je kijkt neer op huiskatten en je eigen kat is je schijnbaar niet lief genoeg om naar het asiel te rijden en verhaal te halen.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:13

Mondy schreef:
Ja hoor, wees gerust.
Ik zeg niet dat ze m niet buiten moet laten lopen. Ik zeg dat als je dat wel doet je ook weet wat de consequenties zijn en je dus daar naar gaat handelen.

Iemand die een hond los laat lopen en daardoor schade krijgt omdat de hond een fiets ondersteboven loopt betaal je ook.


Ja, want een hond die schade veroorzaakt en een kat die met voer gelokt wordt en daarmee gevangen wordt zijn volstrekt vergelijkbaar.

TS had een kat en die kat had een funktie: ongedierte bestrijden.
Vervolgens hebben de buren door het voeren van het beest de kat waarschijnlijk nutteloos gemaakt voor TS (waarom muizen vangen als je bij de buren brokken kunt halen);
Daarna heeft de DB gemeend om het beest te moeten vangen.
En voor dit genoegen mag TS betalen?!

"He TS, hier met de DB. We hebben je nutteloos gemaakte kat ongevraagd gevangen in de buurt van je huis. Wil je even komen dokken?"

A_nnee

Berichten: 48
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:13

Kennissen van mij hebben het ook meegemaakt een paar jaar geleden. Precies zo als TS het beschrijft...
Erg vervelend,vooral als de eigenaar ongevraagd voor de kosten op kan draaien!

Vind het helemaal niet gek dat TS even moet nadenken over deze situatie.
Snap eigenlijk niet zo goed dat die 'dierenvrienden' die de kat gevangen hebben,niet bedenken dat ze de kat beter gewoon terug kunnen zetten/ brengen. Zielig dat ze zo'n boerderij kat daar nu gevangen houden, terwijl hij gewend is om los te lopen....
En al die stress voor het beest, als ze hem willen herplaatsen.

Tijn8
Berichten: 515
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:14

vervelend zeg!
wij wonen ook in het buitengebied maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Ik geloof dat ik aangifte zou doen van diefstal ofzo......
Veel sterkte, meer advies of ervaring heb ik niet. Ik hoop wel dat ze de muizen ook vangen als de kat er niet meer is :D

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:16

TS, ik begrijp jouw positie en zou er, indien het mijn kat betreft, net zo overdenken.
Je woont in een buitengebied, het asiel weet dit ook en weet ook dat bijna alle boederijen erfkatten hebben ivm ongedierte overlast. Ze zouden dus beter moeten weten.

Maar, je zou het wellicht wat taktischer aan kunnen pakken en bespreken. Als ik jouw reacties zo lees ga je volop in de aanval en dan zijn mensen wat minder geneigd met je mee te denken.
Met stroop vang je nu eenmaal meer dan met azijn. Haal het scherpe randje van je reactie en ga met de leidinggevende daar in gesprek. Die kunnen wel een beslissing nemen over wel of niet betalen, de lokale vrijwilliger (hoe goed in bedoeling ook) niet.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:31

Dorine92 schreef:
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is geen sprake. Wat cowboy55 zegt het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien. Veel mensen snappen hier niks van want die wonen in een rijtjeshuis met allemaal truttekatjes die geborsteld worden en de hele dag voor de verwarming of op schoot liggen te pitten

Ja hij zal inderdaad vreselijk blij zijn dat hij opgesloten zit ipv zijn eigen ding kan doen. Wat een verbetering tov hoe het was het?
[/quote]

Tsjonge...pochen met universitaire scholing en dan zo zwart-wit en lomp reageren wanneer mensen proberen met je mee te denken. Ookal is het maar een erfkat, hij is wel van jou en hoop toch dat je ergens een vezel in je lijf hebt die wel iets om hem geeft.

Het lijkt je bijna goed uit te komen dat ie weg is want hij is het blijkbaar niet waard om een paar centen voor te betalen en op te halen of er met het asiel over te praten. Vreemd, de kat is aangeschaft, gechipt, geholpen... Maar hij mag nu niks meer kosten?

Ik heb twee van die tuttelkatten,altijd binnen. Maar buiten lopen er twee ergfkatten rond die niet van ons zijn. Toch trek ik me hun lot wel aan en heb ze al vaker geholpen als dat nodig was. (Bij honger, opsluiting, klem zitten). Woon op het platteland en kom ook van het platteland....en geef om dieren.

Succes! Ik had hem allang opgehaald!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:34

Als de kat verder gezond en goed doorvoed is dan neem ik toch aan dat ze ook liever willen dat TS hem z.s.m. ophaalt, dan dat ze zelf nog een tijd met het dier opgescheept zitten en het moeten zien te herplaatsen....dat zal zo makkelijk nog niet gaan met een kat zoals omschreven. Daar moet je een boerderij voor vinden (...) :P

Gewoon even goed in gesprek gaan, begrip opbrengen voor hun situatie en zeggen dat je de kat direct op wilt komen halen zodat ze weer een plekje hebben voor een kat die wel hulp nodig heeft.

Of beter nog: er gewoon naartoe rijden met een mandje. En beseffen dat zij het goed bedoeld hebben en de kat hebben willen helpen ;)

Blijven ze vervelend doen dan zou ik pas beginnen over aangifte doen van diefstal.

MITS je de kat wel echt terug wilt natuurlijk :=

parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:41

Gechipt, geregistreerd, gesteriliseerd... dit kan bijna geen enkele boerderijkat zeggen. Prachtig kattenleven ook nog eens..!

Wat verschrikkelijk jammer zoiets TS. Als je weet welke buren t waren, zou ik met hen eens in overleg gaan. Desnoods zo'n kattenverjager/piepding voor ze kopen. Want kattenoverlast is niet fijn. Hier ook katten op de boerderij, ideaal, wel ook gechipt etc.

_nathalia_

Berichten: 301
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:42

Citaat:
"He TS, hier met de DB. We hebben je nutteloos gemaakte kat ongevraagd gevangen in de buurt van je huis. Wil je even komen dokken?"
_O- _O-
tjonge wat een topic. Een cursusje begrijpend lezen zou voor sommigen geen overbodige luxe zijn

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:47

TS; Ik heb alleen jouw reacties gelezen, maar heb je er al aan gedacht om aangifte te doen van diefstal? Er is een goed, wat aantoonbaar van jou is, wederrechtelijk ontvreemd/ meegenomen.

Denk dat je sterk staat.

Dus: asiel bellen en zeggen dat wanneer ze niet als de donder jouw kat met je meegeven, je aangifte gaat doen van diefstal.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:01

Punz schreef:
TS; Ik heb alleen jouw reacties gelezen, maar heb je er al aan gedacht om aangifte te doen van diefstal? Er is een goed, wat aantoonbaar van jou is, wederrechtelijk ontvreemd/ meegenomen.

Denk dat je sterk staat.

Dus: asiel bellen en zeggen dat wanneer ze niet als de donder jouw kat met je meegeven, je aangifte gaat doen van diefstal.


Ts wil hem niet ophalen?

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:03

Wauw, als dit mijn kat zou overkomen, zou ik hem denk ik binnen een uur al hebben opgehaald. Geld of geen geld, mijn kat is echt mijn kind. Ik mag nu misschien klinken als crazy catlady, maar als je dieren neemt vind ik dat je er wel echt alles voor over moet hebben. Ongeacht wie deze situatie heeft veroorzaakt, vind ik het niet netjes van je dat je je kat daar laat zitten TS.

Heb je er al over nagedacht om het eerst te betalen om je dier terug te krijgen en het later terug te vorderen?