Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 01:09

Goof schreef:
Ik heb het idee dat mensen tegenwoordig alles maar willen redden en in leven willen houden en willen (proberen te) heropvoeden om er zelf een schouderklopje mee te verdienen ofzo.
Agressie hoort wat mij betreft niet in de maatschappij. Houd je je hond op eigen terrein, neem je maatregelen, muilkorf je hem? Top!!
Maar in veel gevallen geloof ik dat een spuitje echt niet de vreselijkste oplossing is. Veiligheid voor alles

Ook veel dierenopvangen zie je dat doen... heb zelfs meegemaakt dat een hond die op volle kracht verschillende mensen gebeten had, werd omschreven als "Lief, maar hapt als iets hem niet bevalt." 8)7

Ondertussen is de hond al weer doorgeschoven naar het volgende tehuis, dat zijn dan de vierde eigenaren, en dan reken ik de fokker niet mee... :\

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:36

Nikass schreef:
sneeuwpop schreef:
Onzorgvuldig is het zeker niet, realistisch wel.

Zoals je al zegt worden er veel fouten gemaakt bij het lezen van het gedrag van honden.
Je kan het gedrag van andere mensen niet veranderen, dus je vraag "wie moet zijn gedrag veranderen?" Slaat nergens op.
De enige die conflicten kan voorkomen ben je zelf.

Ja dat is dus precies wat ik zeg: de baas zelf, niet de hond...
Die vraag slaat dus wel degelijk ergens op ;)
De hond vertoont geen probleem gedrag, dus de verandering ligt niet bij de hond, maar bij de baas.
En óók bij de bazen die de voor hun voeten gegooide denneappels gooien.

Dat zijn dus vreemde mensen en die kun je niet veranderen. Je praat jezelf tegen.
Je wil andere mensen "beleren" in elk honden topic en dat klinkt eerder als goedpraten en is nogal vervelend.
Werkt juist veel irritatie in de hand en zeker niet dat mensen willen veranderen als de problemen worden veroorzaakt door andere mensen (of honden die een dennenappel neerleggen voor je voeten)
Baas is verantwoordelijk en die moet zorgen dat de hond geen overlast bezorgd, naar niemand!

Zoolgangster

Re: Het goedpraten van agressief gedrag van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:52

Ik krijg wel eens het idee dat niet honden-eigenaren het maar moeten pikken dat ze alleen wanneer ze zich "perfect" gedragen (lees: op "eieren lopen") ze niet gebeten worden.
Perfect in de zin van: geen hoed, pet of brommerhelm dragen, hond absoluut niet aankijken, niet te hard lopen, niet voorbij fietsen of brommerrijden, de baas geen hand geven, minstens 5 meter afstand houden, en uit zichzelf kunnen "ruiken" wanneer ze moeten maken dat ze wegkomen, omdat de loslopende hond een foute bui heeft...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:20

Sneeuwpop zeur niet zo. Blijkbaar irriteer jij je aan mij, prima, maar haal daar niet andere topics en andere mensen bij. Ik wil helemaal niemand veranderen, iedereen doet maar lekker wat hij zelf wil.
De hond als probleemhond omschrijven is alleen totaal belachelijk en een goed excuus om zelf niets aan je gedrag te hoeven veranderen. Daar gaat het om.

Als je zelf een interactie aangaat met een hond door een dennenappel voor hem weg te gooien moet je niet raar staan te kijken als dat een reactie op roept. Dus ja, beide bazen zijn verantwoordelijk. De hond is dat niet, die is alleen maar hond en heeft geen enkele bepalende rol.

En ga niet voor mij lopen verkondigen wat ik wil. Ik ben in elk topic inhoudelijk, en inhoudelijk heb je nog niets van wat ik zeg kunnen weerleggen. Dus graag inhoudelijk blijven.

Weet je wat goed praten is? Als baas geen verantwoordelijkheid nemen, maar het probleem bij de hond leggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:26

Zoolgangster schreef:
Goof schreef:
Ik heb het idee dat mensen tegenwoordig alles maar willen redden en in leven willen houden en willen (proberen te) heropvoeden om er zelf een schouderklopje mee te verdienen ofzo.
Agressie hoort wat mij betreft niet in de maatschappij. Houd je je hond op eigen terrein, neem je maatregelen, muilkorf je hem? Top!!
Maar in veel gevallen geloof ik dat een spuitje echt niet de vreselijkste oplossing is. Veiligheid voor alles

Ook veel dierenopvangen zie je dat doen... heb zelfs meegemaakt dat een hond die op volle kracht verschillende mensen gebeten had, werd omschreven als "Lief, maar hapt als iets hem niet bevalt." 8)7

Ondertussen is de hond al weer doorgeschoven naar het volgende tehuis, dat zijn dan de vierde eigenaren, en dan reken ik de fokker niet mee... :\

Volkomen absurd. Doe het dier en de maatschappij een gunst en geef het zijn rust. Arm dier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:33

Maar wat is agressie die niet in de maatschappij past? Is dat een hond die uitvalt? Een hond die waakt over het terrein en daarbij bijt ook? Een hond die een keer flink van zich af snauwt naar een ander dier? Of alleen een hond die schade maakt?

Dat is wel een belangrijk punt, net als wat sociaal gedrag is. Dat sociale gedrag is hier al een keer benoemd, maar mijn vraag wat dat dan is is jammer genoeg niet beantwoord. (Was niet naar jou, Goof ;) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:46

Zoolgangster schreef:
Goof schreef:

Dat agressie niet in de maatschappij hoort, ben ik het voor een deel mee eens. Maar elke hond, en elk mens, heeft agressie in zich. Dus je zou die opmerking veel meer moeten nuanceren. Zoals MWM ook al schrijft: wat versta je dan onder agressie? En op welke manier is agressie dan wel toelaatbaar, als erfbewaking? Of met een muilkorf om? Er is dan nog steeds sprake van agressie.

Dat alles tegenwoordig in leven gehouden wordt... misschien wordt daar inderdaad wel eens in doorgeslagen, wellicht ook omdat er tegenwoordig zoveel kan, medisch gezien. En iedereen heeft daarin zijn eigen grenzen. Voor mij bijvoorbeeld geen hond met wieltjes, maar een ander zal daar anders over denken.
Wat ik veel zorgelijker vind, is de tendens: we nemen een hond, we doen vervolgens niets aan serieuze opvoeding, hooguit een puppy klasje voor de gezelligheid, we verdiepen ons niet in honden gedrag, we laten het beestje gewoon opgroeien. En als hij zich niet aanpast, en niet voor iedereen om hem heen lief een aardig is (we noemen dat sociaal - dat is het in mijn ogen niet) dan doen we hem weg of laten we hem inslapen.
En als het even meezit komt er dan een poosje later gewoon weer een pup. Want het ligt tenslotte nooit aan de baas. Die heeft tenslotte aaaalles geprobeerd...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:04

Nikass schreef:
Dat agressie niet in de maatschappij hoort, ben ik het voor een deel mee eens. Maar elke hond, en elk mens, heeft agressie in zich. Dus je zou die opmerking veel meer moeten nuanceren. Zoals MWM ook al schrijft: wat versta je dan onder agressie? En op welke manier is agressie dan wel toelaatbaar, als erfbewaking? Of met een muilkorf om? Er is dan nog steeds sprake van agressie.

Dat alles tegenwoordig in leven gehouden wordt... misschien wordt daar inderdaad wel eens in doorgeslagen, wellicht ook omdat er tegenwoordig zoveel kan, medisch gezien. En iedereen heeft daarin zijn eigen grenzen. Voor mij bijvoorbeeld geen hond met wieltjes, maar een ander zal daar anders over denken.
Wat ik veel zorgelijker vind, is de tendens: we nemen een hond, we doen vervolgens niets aan serieuze opvoeding, hooguit een puppy klasje voor de gezelligheid, we verdiepen ons niet in honden gedrag, we laten het beestje gewoon opgroeien. En als hij zich niet aanpast, en niet voor iedereen om hem heen lief een aardig is (we noemen dat sociaal - dat is het in mijn ogen niet) dan doen we hem weg of laten we hem inslapen.
En als het even meezit komt er dan een poosje later gewoon weer een pup. Want het ligt tenslotte nooit aan de baas. Die heeft tenslotte aaaalles geprobeerd...

Helaas zie je dit wel heel veel. Ben ik dan weer met je eens.

Hoever een hond ''sociaal'' ''moet'' zijn vanaf mij is eigenlijk simpel. Ze hebben niet te bijten, andere honden of mensen aan te vallen. Ze hoeven zeker niet met iedereen (mens en dier) overweg te kunnen. Maar zolang ze anderen niet lastig vallen is het prima. Als voorbeeld. Ik ben ook echt niet met iedereen vrienden. Maar dat betekend niet dat omdat het mij niet zint, ik ze maar gelijk in elkaar moet timmeren. (of doden) Dus dat verwacht ik ook van mijn honden en die van een ander.
Dus als mijn honden een andere hond tegen komen, hoeven ze hem niet leuk te vinden. Mogen ze best laten merken dat ze hem niet leuk vinden. Maar dat betekend niet dat ze gelijk hun tanden erin mogen zetten. Er gaan toch wel heel wat signalen aan vooraf voor dat ik dat ''acceptabel'' zou vinden.

Daarbij, dien je wat mij betreft ook rekening te houden met de omgeving. Vertoont je hond wel dit soort gedrag(bijten/aanvallen als het hem niet zint, of gewoon zo ergens op af stormen en zn tanden erin zetten, net hoe je het wil zien) Dien je maatregelen te nemen. Dus kort aanlijnen en korven. Voordeel daarvan, is dat je als baas een stuk relaxter bent, want ''hij kan dan niks''. Waardoor je ook een fijnere uitstraling hebt naar je hond, die hier dus ook relaxter onder zal zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:10

MyWishMax schreef:
Dat sociale gedrag is hier al een keer benoemd, maar mijn vraag wat dat dan is is jammer genoeg niet beantwoord. (Was niet naar jou, Goof ;) )

Oei, die snoodaard was ik :)
Bij deze probeer ik het goed te maken: voor mij is een sociale hond er eentje waar je overal mee kan komen zonder overlast te veroorzaken.
Een mooi begin is deze test met succes afleggen : http://symbo.be/wp-content/uploads/2015 ... gedrag.pdf

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:12

KW Wat zijn we het eens vandaag ;)
Van mij hoeft een hond ook niet iedereen en alles leuk te vinden en hij hoeft ook niet met alles om te kunnen gaan (uiteraard is het fijn als dat wel zo is, en daar doe ik ook mijn stinkende best voor, maar we zijn geen van allen perfect). De baas is er voor om de hond te begeleiden en in te schatten welke situatie wel en welke niet kan.
En als je twijfelt, neem je het zekere voor het onzekere. Als dat betekent aanlijnen of muilkorven dan doe je dat.
>> Inslapen vind ik een heel andere, dusdanig drastische maatregel, dat je die imo veel minder snel zou moeten nemen.

Daar tegenover staat de iets andere discussie over wat een hond wel of niet mag binnen een losloopgebied, ik vind dan nog dat de baas verantwoordelijk is voor zijn hond en goed op moet letten en fatsoensnormen moet hanteren, maar ik ben dan zelf toleranter als een hond een keer vriendelijk op een hond afrent en bananen in zijn oren heeft, of dergelijke relatief onschuldige foutjes maakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:13

Sclimpre schreef:
MyWishMax schreef:
Dat sociale gedrag is hier al een keer benoemd, maar mijn vraag wat dat dan is is jammer genoeg niet beantwoord. (Was niet naar jou, Goof ;) )

Bij deze probeer ik het goed te maken: voor mij is een sociale hond er eentje waar je overal mee kan komen zonder overlast te veroorzaken.
Een mooi begin is deze test met succes afleggen : http://symbo.be/wp-content/uploads/2015 ... gedrag.pdf

Ik kan de test niet openen.

Ik denk dat een verantwoorde baas bijna overal kan komen met zijn hond. (tenzij de hond zich zo unheimisch voelt, maar dat is een andere criteria > welzijn van de hond ipv overlast)
Dat hangt veel meer van de baas af dan van de hond.
Dus of een hond "sociaal" is, is voor mij veel minder relevant dan of de baas dat is. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:16

Nikass schreef:
Sneeuwpop zeur niet zo. Blijkbaar irriteer jij je aan mij, prima, maar haal daar niet andere topics en andere mensen bij. Ik wil helemaal niemand veranderen, iedereen doet maar lekker wat hij zelf wil.
De hond als probleemhond omschrijven is alleen totaal belachelijk en een goed excuus om zelf niets aan je gedrag te hoeven veranderen. Daar gaat het om.

Als je zelf een interactie aangaat met een hond door een dennenappel voor hem weg te gooien moet je niet raar staan te kijken als dat een reactie op roept. Dus ja, beide bazen zijn verantwoordelijk. De hond is dat niet, die is alleen maar hond en heeft geen enkele bepalende rol.

En ga niet voor mij lopen verkondigen wat ik wil. Ik ben in elk topic inhoudelijk, en inhoudelijk heb je nog niets van wat ik zeg kunnen weerleggen. Dus graag inhoudelijk blijven.

Weet je wat goed praten is? Als baas geen verantwoordelijkheid nemen, maar het probleem bij de hond leggen.

Wanneer de hond de kans krijgt om bij een vreemde een dennenappel neer te leggen, dan ben je als eigenaar te laat.
Als eigenaar weet je dat er een snauw volgt wanneer die persoon de dennenappel gaat gooien.
Eigenaar moet het voorkomen, niet rekenen dat een "vreemde" dat doet.

Dus niet beide zijn verantwoordelijk!
Zijn genoeg honden waarbij je in zo'n geval wel de dennenappel kan gooien en de honden vrolijk er achteraan gaan.

Daarbij gaat het mij om hoe je in dit topic reageert en dat is precies waar het in dit topic over gaat.
Het goedpraten en verdedigen van agressief hondengedrag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:17

Sclimpre schreef:
MyWishMax schreef:

Haha, het geeft niet, ik vond het alleen jammer ;)

Die test is eigenlijk bijna hetzelfde als het vzh examen in Nederland, daarbij komen deze oefeningen voor in het straat gedeelte. Eerst een stuk appel en daarna deze oefeningen.

Mijn twee jongste zijn daar met gemak voor geslaagd. Maar ik was bang dat een hond iedereen leuk moest vinden om sociaal te zijn. Meenemen zonder overlast is een mooie uitleg, denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:23

sneeuwpop schreef:
Nikass schreef:

Wanneer de hond de kans krijgt om bij een vreemde een dennenappel neer te leggen, dan ben je als eigenaar te laat.
Als eigenaar weet je dat er een snauw volgt wanneer die persoon de dennenappel gaat gooien.
Eigenaar moet het voorkomen, niet rekenen dat een "vreemde" dat doet.

Dus niet beide zijn verantwoordelijk!
Zijn genoeg honden waarbij je in zo'n geval wel de dennenappel kan gooien en de honden vrolijk er achteraan gaan.

Daarbij gaat het mij om hoe je in dit topic reageert en dat is precies waar het in dit topic over gaat.
Het goedpraten en verdedigen van agressief hondengedrag.

Je bent niet verplicht om een dennenappel te gooien als die voor je voeten wordt gedropt. Dus ja, wel beide zijn verantwoordelijk.

En verder ben ik een beetje klaar met je, aangezien je ongefundeerde conclusies trekt en ik geen zin heb om je er steeds op te wijzen dat ik dat niet heb gezegd. :evaw:

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:25

@MyWishMax : Ik denk dat ze juist moeten laten zien wat ze waard zijn in een situatie die ze niet leuk vinden. Zeg maar beleefd 'needankjewel' kunnen zeggen. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:39

Nja als ik weet dat mijn hond zo kan reageren(verhaal van de dennenappel). Is het aan mij als Baas om te zorgen dat mijn hond dus niet die dennenappel bij een ander neer kan leggen. Al is dat niet op mij van toepassing aangezien ik sowieso niet wil dat mijn honden op andere honden en mensen afrennen, dus ze overal aangelijnd heb. Maar van de andere kant, ik heb vaak genoeg gehad dat mijn honden buiten geroepen worden door anderen. Mensen met honden. En dat ze er voer in willen stoppen, of dat mensen zomaar met ze willen spelen. Ja dat heb je naar mijn idee ook niet te doen. Was voornamelijk toen wij alleen nog de reu hadden, en dat is allemaal gelukkig over. Maar ja als er een hond een speeltje bij mij komt brengen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met dat speeltje of die hond iets te doen. Ja Negeren.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:43

Vreselijk is dat he?
Ik heb minder sociale honden, kan. En dat hoeft geen enkel probleem te zijn als iedereen beetje rekening met elkaar houdt. Een van mijn honden is bang voor mensen. Ik heb haar aan de lijn en toch willen mensen altijd wat van haar, ze wijzen naar dr, willen haar bekijken enz enz. Laat haar met rust. Ik zeg het altijd maar mensen zeggen dan 'ja maar ik ben heel goed met honden' Nou en? Ik wil dat je haar met rust laat.
Verder heb ik 1 reu die niet houdt van buurtende honden. Maar blijkbaar is het volkomen normaal om je honden maar af te laten denderen op alle honden en telt aanlijn gebied voor mensen niet. Zucht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:49

Machie schreef:
Vreselijk is dat he?
Ik heb minder sociale honden, kan. En dat hoeft geen enkel probleem te zijn als iedereen beetje rekening met elkaar houdt. Een van mijn honden is bang voor mensen. Ik heb haar aan de lijn en toch willen mensen altijd wat van haar, ze wijzen naar dr, willen haar bekijken enz enz. Laat haar met rust. Ik zeg het altijd maar mensen zeggen dan 'ja maar ik ben heel goed met honden' Nou en? Ik wil dat je haar met rust laat.
Verder heb ik 1 reu die niet houdt van buurtende honden. Maar blijkbaar is het volkomen normaal om je honden maar af te laten denderen op alle honden en telt aanlijn gebied voor mensen niet. Zucht.

Ja precies. Mijn honden zijn prima sociaal. tot ze zo ongeveer omver gestuiterd worden door anderen. Dat vinden ze niks. Ja dat kan ik mij best voorstellen. En dat het niet met iedere hond klikt snap ik ook. Maar dat geeft mijn honden niet het recht om te bijten oid.
Nieuwe mensen moeten ook altijd rustig geïntroduceerd worden. Ze wil heel heel heel graag kennis maken,maar was in het begin ook gelijk HEEL onder de indruk van mensen. Dus zeker in het begin, even een koekje geven(door die persoon) en dan is het prima. Mocht ze iemand zien die ze echt niet vertrouwt, of echt niet mag wil ze wel eens grommen. Nouja dat mag, als ze die persoon niet aanvliegt, mag ze best eens grommen.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:51

Sclimpre schreef:
MyWishMax schreef:

Mijn ene hond zou bij stap 1 al zakken voor de test. Die laat zich namelijk niet zomaar aanraken door vreemden. Zal aan alle kanten vluchtgedrag laten zien en als je dan nog doorgaan zal hij waarschijnlijk ook wel bijten.
Hoort mijn hond dan niet in deze maatschappij? Wat mij betreft wel, hij is namelijk prima in staat om deze situaties zelf uit de weg te gaan en dus niemand tot last te zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:55

Waarom zou iedere hond prima geaaid moeten kunnen worden door anderen. Ze horen zeerzeker niet te gaan bijten, maar ze hoeven het echt niet leuk te vinden. Ik wil ook niet door iedereen geknuffeld worden, of vastgepakt worden. Betekend niet dat ik die persoon gelijk een klap moet verkopen, maar geeft anderen niet het recht om mij maar te knuffelen of vast te houden. Alleen kan een hond dat niet zo makkelijk als wij duidelijk maken. Nouja dat kunnen ze wel. Betekend niet dat een ander daar iets mee doet of dat begrijpt.
Dus de test is naar mijn idee al apart. Niemand heeft zomaar aan mijn honden te komen. Daar staat wel tegen over, dat mocht het gebeuren, mijn hond niemand aan hoort te vallen, of hoort te bijten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:03

lien_87 schreef:
Mijn ene hond zou bij stap 1 al zakken voor de test. Die laat zich namelijk niet zomaar aanraken door vreemden. Zal aan alle kanten vluchtgedrag laten zien en als je dan nog doorgaan zal hij waarschijnlijk ook wel bijten.
Hoort mijn hond dan niet in deze maatschappij? Wat mij betreft wel, hij is namelijk prima in staat om deze situaties zelf uit de weg te gaan en dus niemand tot last te zijn.

Die 1e stap is het controleren van een chip. Mijn reu wenst ook niet aangeraakt te worden. Maar onder appel kan hij best die 5 seconde aan. Dat gebeurt bij een DA ook wel eens én je mag als geleider van de hond de hond ook vast houden. Niet in een wurggreep, maar wel bij halsband bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant, juist omdat een chip controleren niet iets is wat dagelijkse kost is, vind ik dat niet zo belangrijk. Zolang ze er niet meteen inhangen bij het idee dat iemand ze benadert. :=

Kijk, een wildvreemde hoeft alsnog niet te komen aaien/hem aan te raken, maar zulke dingen kunnen wel zonder dat hij meteen bijt. Net zoals jouw hond zal de mijne eerst 1000 signalen laten zien, hoewel hij niet vlucht, ontwijkt hij wel. Hij zal net een paar stappen weg doen, aan mijn andere kant gaan staan, mocht hij dan achtervolgd worden, dan gaat hij over in stil vallen, bek dicht, verstijven, grommen, lip optrekken en daarna volgt er een snep. Maar juist dat hij dat zo uitgebreid aangeeft, maakt hem in mijn ogen wel sociaal. Je hebt als eigenaar alle kans om in te grijpen, waardoor je dus geen problemen hebt. De hond hoeft dus niet alles leuk te vinden, maar onder appel wel door situaties te loodsen zijn.

Maar als je het aan sommige mensen vraagt is de reu dus wel agressief. Je komt hier namelijk niet het terrein op, kan hem niet benaderen in de auto en hij corrigeert honden die op hem af gedenderd komen/op hem springen wat er best heftig uit kan zien.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:17

Chip lezen gebeurt bij ons op wedstrijd na een foutloos rondje. Gelukkig zijn ze daar wel zo aardig dat ik zelf dat ding even over dr nek mag halen.
Bij de dierenarts accepteert ze dat ze aangeraakt wordt, maar hangt met haar hele lichaam tegen mij aan. Als ze kan, zal ze vluchten bij contact met vreemden. Afgelopen voorjaar is ze vermist geweest en heeft in die tijd niemand gebeten, dus ik denk dat als ze weg kan, ze niet zal bijten ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:17

die test stelt echt niets voor haha. ik doe het zelfs met hhonden die me niet kennen van een bevriende fokker. 9/10 honden zijn zo onder de indruk van de situatie dat ze geen poot verkeerd zetten. opspringen mag, alle mensne besnuffelen mag, wanneer geleider in een cirkel gaat staan ne de hond ene half uur rondrent voor hij naar de geleider toe gaat ben je alsnog geslaagd, zolang hij niemand gebeten heeft :') ik heb echt agressieve honden geweten die voor de socialisatie test nog slagen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:23

Machie schreef:
Chip lezen gebeurt bij ons op wedstrijd na een foutloos rondje. Gelukkig zijn ze daar wel zo aardig dat ik zelf dat ding even over dr nek mag halen.
Bij de dierenarts accepteert ze dat ze aangeraakt wordt, maar hangt met haar hele lichaam tegen mij aan. Als ze kan, zal ze vluchten bij contact met vreemden. Afgelopen voorjaar is ze vermist geweest en heeft in die tijd niemand gebeten, dus ik denk dat als ze weg kan, ze niet zal bijten ;)

Bij ons met elk examen en elke wedstrijd. Wedstrijd volgens mij officieel na elk onderdeel. Soms heb je keurmeesters die het perse zelf willen doen, maar aan de andere kant laten de meeste honden het ook wel toe. Er zijn wel eens honden uitgesloten die het niet toelieten en echt uitvielen. Tay gaat idd ook hangen als hij niet weg kan. Maar ik zou ook geen moeite hebben met jouw hond als we die tegenkomen. ;) Zoals ik het altijd lees is.

Maar dit gaat weer verder op het sociale gedrag, waar ik van vroeg wat dat dan inhield. Wat is dan agressie wat niet thuishoort in de maatschappij? Zijn dat deze honden die bij aanraking en niet wegkunnen en na waarschuwen wel durven te bijten dan al agressief? Moeten zij al met een muilkorf lopen? Of gaat het alleen om honden die zonder waarschuwing bijten?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:27

MyWishMax schreef:
lien_87 schreef:

Die 1e stap is het controleren van een chip. Mijn reu wenst ook niet aangeraakt te worden. Maar onder appel kan hij best die 5 seconde aan. Dat gebeurt bij een DA ook wel eens én je mag als geleider van de hond de hond ook vast houden. Niet in een wurggreep, maar wel bij halsband bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant, juist omdat een chip controleren niet iets is wat dagelijkse kost is, vind ik dat niet zo belangrijk. Zolang ze er niet meteen inhangen bij het idee dat iemand ze benadert. :=

Kijk, een wildvreemde hoeft alsnog niet te komen aaien/hem aan te raken, maar zulke dingen kunnen wel zonder dat hij meteen bijt. Net zoals jouw hond zal de mijne eerst 1000 signalen laten zien, hoewel hij niet vlucht, ontwijkt hij wel. Hij zal net een paar stappen weg doen, aan mijn andere kant gaan staan, mocht hij dan achtervolgd worden, dan gaat hij over in stil vallen, bek dicht, verstijven, grommen, lip optrekken en daarna volgt er een snep. Maar juist dat hij dat zo uitgebreid aangeeft, maakt hem in mijn ogen wel sociaal. Je hebt als eigenaar alle kans om in te grijpen, waardoor je dus geen problemen hebt. De hond hoeft dus niet alles leuk te vinden, maar onder appel wel door situaties te loodsen zijn.

Maar als je het aan sommige mensen vraagt is de reu dus wel agressief. Je komt hier namelijk niet het terrein op, kan hem niet benaderen in de auto en hij corrigeert honden die op hem af gedenderd komen/op hem springen wat er best heftig uit kan zien.

En toch zou je het bij die van mij bijna niet voor elkaar krijgen, je kunt er als vreemde al niet zomaar op afstappen zonder dat hij vlucht (en dan heb ik het over het type steigerend paard aan een touwtje). Dat betekent dat ik hem dan dus idd in een 'wurggreep' zou moeten houden.