lien_87 schreef:Mijn ene hond zou bij stap 1 al zakken voor de test. Die laat zich namelijk niet zomaar aanraken door vreemden. Zal aan alle kanten vluchtgedrag laten zien en als je dan nog doorgaan zal hij waarschijnlijk ook wel bijten.
Hoort mijn hond dan niet in deze maatschappij? Wat mij betreft wel, hij is namelijk prima in staat om deze situaties zelf uit de weg te gaan en dus niemand tot last te zijn.
Die 1e stap is het controleren van een chip. Mijn reu wenst ook niet aangeraakt te worden. Maar onder appel kan hij best die 5 seconde aan. Dat gebeurt bij een DA ook wel eens én je mag als geleider van de hond de hond ook vast houden. Niet in een wurggreep, maar wel bij halsband bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant, juist omdat een chip controleren niet iets is wat dagelijkse kost is, vind ik dat niet zo belangrijk. Zolang ze er niet meteen inhangen bij het idee dat iemand ze benadert.

Kijk, een wildvreemde hoeft alsnog niet te komen aaien/hem aan te raken, maar zulke dingen kunnen wel zonder dat hij meteen bijt. Net zoals jouw hond zal de mijne eerst 1000 signalen laten zien, hoewel hij niet vlucht, ontwijkt hij wel. Hij zal net een paar stappen weg doen, aan mijn andere kant gaan staan, mocht hij dan achtervolgd worden, dan gaat hij over in stil vallen, bek dicht, verstijven, grommen, lip optrekken en daarna volgt er een snep. Maar juist dat hij dat zo uitgebreid aangeeft, maakt hem in mijn ogen wel sociaal. Je hebt als eigenaar alle kans om in te grijpen, waardoor je dus geen problemen hebt. De hond hoeft dus niet alles leuk te vinden, maar onder appel wel door situaties te loodsen zijn.
Maar als je het aan sommige mensen vraagt is de reu dus wel agressief. Je komt hier namelijk niet het terrein op, kan hem niet benaderen in de auto en hij corrigeert honden die op hem af gedenderd komen/op hem springen wat er best heftig uit kan zien.