Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Faruba schreef:Pers.vind ik dit al veel genuanceerder Kiwiwitje.
Barbet schreef:Eerlijk gezegd lopen mijn honden (2 reuen) ook altijd los.
Maar wij wandelen hier in bossen waar je vrijwel nooit iemand tegen komt.
Het is geen losloop gebied, dus het zal wel illegaal zijn.
We lopen dan wel midden in het bos, op de kleinere paadjes, niet op de reguliere 'paaltjes route paden'
We lopen er al 16 jaar zelfs!
xxxphoebe schreef:Ik geef heel eerlijk toe, mijn hond loopt in de gewone dagelijke rondes bijna altijd los. Ik woon vlabij een lang loslooppark. Daar naar toe loopt hij dus al los (is ook door een groen gebied, geen weg). Als ik een grote ronde maak, loop ik via de buitenkant (langs fietspad, maar heel erg rustig) dan loopt hij ook los. Eigenlijk moet hij daar dus vast, maar hij is erg rustig en blijft altijd in de berm (ook bij het passeren van andere honden, katten, eenden ed)Wij lopen erg rustig en hij snuffelt hier en daar. In het losloopgebied lopen ook best wel wat honden aan de lijn. Omdat ik vaak een rondje loop kan ik bijna elke hond wel. Dus ik weet waarom ze vast zitten, meestal omdat ze niet zo denderend luisteren, in de sloot springen, oudjes zijn en heel soms niet zo heel braaf zijn. Wij wonen hier nu twee jaar en in het begin riep ik mijn ongecastreerde reu altijd bij mij bij een aangelijnde hond. Waar ik eerst woonde waren tal van asociale honden en mijn hond is vaak gegrepen, dus ik keek ook eerst de kat uit de boom. Terwijl sommige (eigenaren van) kleine hondjes ook eerst wilde kijken ofdat mijn hond wel braaf is ( heb een flinke langharige herder).
Ondertussen heeft mijn hond een fanclub van hier tot tokio!! Iedereen weet dat hij echt niets doet, honden die niets van hem moeten hebben negeert hij, als (vooral kleine) honden die bv wat onzeker zijn lelijk naar hem uithalen doet hij niets terug. Te wilde jonge honden geeft hij gerust een wwarschuwing, maar heel normaal en binnen de perken. En de paar mensen die echt een hond hebben met agressie durven mij ook nu prima te passeren omdat hij goed onder apel staat. Als ik iemand met een aangelijnde hond passeer die ik niet ken of waarvan ik weet dat die hond erg opgefokt raakt en de baas dat wat eng vindt, houdt ik die van mij altijd even aan zijn halsband vast. Heel soms lopen er dus loopse teven ( vaak buiten het losloopgebied, aan de rand). Daarvan zeggen de eigenaren meestal gelijk dat ze loops zijn. Dan houdt ik mijn reu gewoon even bij mij. Het scheelt wel dat ik niet zo'n geilaard hebt. Hij is wel dol op ruiken en eronder hangen, maar daar blijf het bij. En ondanks dat ik dus heel vaak mijn hond los heb ( nooit waar auto's kunnen rijden) erger ik mij dan wel weer aan loslopende honden die niet luisteren EN waarvan de eigenaren dan niets doen. Jongen honden moeten tenslotte ook van alles leren, en sommige honden hebben meer "last"van verschillende instincten dan andere. Maar de eigenaren moeten ten aller tijde de verantwoording nemen. Dus nogmaals mijn hond loopt "altijd"los, maar weet zeker dat hij/wij niemand tot last zijn
damian23 schreef:Je blijft als eigenaar van een reu aansprakelijk voor wat hij veroorzaakt. Dat geldt ook voor het maken van "kindjes". Zeker als de reu in een aanlijngebied losloopt. Het is ook een omgekeerde wereld waar hondeneigenaren steeds egoistischer worden. Ik merk het hier ook in een aanlijngebied (beschermd vogelgebied). Mensen laten hier bijna allemaal hun hond los omdat het gebied aan beide kanten is voorzien van een hek. En het zijn dus meestal de niet luisterende honden die hier worden "losgegooid". Als je mensen hierop aanspreekr krijg je een grote mond. Want ja.. iedereen laat zijn hond daar los. Ik begrijp dat dus echt niet. Aan beide kanten van het gebied staan die borden niet voor niks. Bij het plaatselijke asiel hier kan je tegen een kleine vergoeding je hond lekker losgooien in een omheind weiland. Ga daar dan lekker heen met een hond die niet luistert.
Jis_ schreef:Ik heb een intacte reu, die ook nog eens voor nakomelingen moet zorgen. Laatst viel me op dat iemand 1 van zijn teven aan de lijn had die anders altijd los loopt, mijn reu aangelijnd en inderdaad teefje was loops. Gewoon rekening houden met elkaar, maar dat is blijkbaar lastiger dan even je hond aanlijnen om problemen te voorkomen.damian23 schreef:Je blijft als eigenaar van een reu aansprakelijk voor wat hij veroorzaakt. Dat geldt ook voor het maken van "kindjes". Zeker als de reu in een aanlijngebied losloopt. Het is ook een omgekeerde wereld waar hondeneigenaren steeds egoistischer worden. Ik merk het hier ook in een aanlijngebied (beschermd vogelgebied). Mensen laten hier bijna allemaal hun hond los omdat het gebied aan beide kanten is voorzien van een hek. En het zijn dus meestal de niet luisterende honden die hier worden "losgegooid". Als je mensen hierop aanspreekr krijg je een grote mond. Want ja.. iedereen laat zijn hond daar los. Ik begrijp dat dus echt niet. Aan beide kanten van het gebied staan die borden niet voor niks. Bij het plaatselijke asiel hier kan je tegen een kleine vergoeding je hond lekker losgooien in een omheind weiland. Ga daar dan lekker heen met een hond die niet luistert.
Is daar geen melding van te maken zodat er strenger gecontroleerd wordt? Echt schandalig. Zoveel wild dat de dupe wordt van honden en hun eigenaren.
damian23 schreef:Het is ook een omgekeerde wereld waar hondeneigenaren steeds egoistischer worden.
Nikass schreef:damian23 schreef:Het is ook een omgekeerde wereld waar hondeneigenaren steeds egoistischer worden.
Is dat zo? Ik ervaar het niet anders dan 20 jaar geleden.
Als er een plek is waar de honden veilig kunnen en mogen loslopen ga je natuurlijk daar naartoe en niet in de verboden gebieden. Waarom zou je? Zo leuk is het niet om voortdurend die dreiging van een boete boven je hoofd te voelen.
Maar als dat alternatief er niet is, dan vind ik het heel begrijpelijk dat mensen regels gaan overtreden, want je wil toch je honden los kunnen laten lopen.
Ik vind het daarom niet alleen de verantwoordelijkheid van de hondeneigenaar maar ook van de Gemeente/overheid, om te zorgen dat er mogelijkheden zijn om legaal je hond los te laten. En dan bedoel ik niet een poepveldje, maar iets waar je ook kunt wandelen. En ik begrijp ook nog dat dat niet overal te realiseren is, maar als je hier de uitgestrekte bossen heb waar je eindeloos kunt dwalen, en het losloop gebied is nog geen halve hectare, tja waarom kan er niet ietsje meer vanaf?
Natuurlijk, het wild, daar wil ik als dierenliefhebber graag rekening mee houden. Alleen als dat wild wel op grote schaal door mensen mag worden opgejaagd en afgeschoten vraag ik me af of dit niet een beetje hypocriet is. Een loslopende hond zou de rust verstoren, maar georganiseerd jagen met honden mag wel. Sorry dat gaat er bij mij niet in.
Citaat:Artikel 2:57 Loslopende honden
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op openbaar toegankelijk gebied zonder dat die hond aangelijnd is;
Artikel 2:59 Gevaarlijke honden
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen op een openbare plaats of op het terrein van een ander:
a. anders dan kort aangelijnd nadat het college aan de eigenaar of de houder heeft bekendgemaakt dat het die hond gevaarlijk of hinderlijk acht en een aanlijngebod in verband met het gedrag van die hond noodzakelijk vindt;
b. anders dan kort aangelijnd en voorzien van een muilkorf nadat het college aan de eigenaar of de houder heeft bekendgemaakt dat het die hond gevaarlijk of hinderlijk acht en een aanlijn- en muilkorfgebod in verband met het gedrag van die hond noodzakelijk vindt.
3. In het eerste lid wordt verstaan onder:
a. muilkorf: een muilkorf vervaardigd van stevige kunststof, of van stevig leer of van beide stoffen, die door middel van een stevige leren riem rond de hals zondanig is aangebracht dat verwijdering zonder toedoen van de mens niet mogelijk is en die zondanig is ingericht dat de drager geen mens of dier kan bijten, dat de afgesloten ruimte binnen de korf een geringe opening van de bek toelaat en dat geen scherpe delen binnen de korf aanwezig zijn;
b. kort aanlijnen: aanlijnen van een hond met een lijn met een lengte, gemeten van hand tot halsband, die niet langer is dan 1,50 meter.
Mizora schreef:Overigens is voor mij de aanlijnplicht niet leidend waar ik mijn honden los laat. Ik roep ze wel bij me als ik een aangelijnde hond zie en heb geen volle reu en de teven lopen tijdens hun loopsheid niet los.
In onze omgeving hebben we een driehoekje dat bij de eerste bui al onder water staat, en een hoop kleine losloopveldjes met een hek erom direct naast een weg (dat is voor een autojager een plaats om gigantisch succes te hebben en alle training voor niets te laten zijn) of veldjes direct langs de weg zonder hek erom. Ik loop met de honden, als ik gewoon stil wil staan en de honden hun ding wil laten doen, dan laat ik ze wel gewoon de tuin in, die is nog leuker ingericht ook voor de honden dan het gemiddelde losloopveld en een stuk minder vies.
In het natuurgebied lopen ze alleen los als het geen broedseizoen is. Mijn honden jagen echt niet op koeien (ze zijn gewend dat één van de shetten hen probeert plat te stampen met zijn voorbenen, dus ze zijn bang voor grote beesten), dus als de koeien op een afstandje zijn, laat ik ze dan wel los. Verder loop ik veel in de polder en of het nu voor of na het bordje bebouwde kom is, laat ik me dan niet door leiden. Ook het braakliggende terrein waar ooit gebouwd zal worden maar nu een mininatuurgebied is, laat ik ze graag los omdat het veilig is (ver van de weg).
Boemklatsch schreef:Het komt uiteindelijk natuurlijk gewoon neer op rekening met elkaar houden, waar het bij het overgrote deel van de hondenbezitters gewoon op stuk lijkt te lopen.
Hier een jonge (7,5 maand) intacte reu die veel los loopt, maar die bij álle tegemoetkomers (hond/wandelaars/fietsers etc) terug geroepen wordt en aangelijnd wordt. Hij is jong, een allemansvriend maar is daarin zo nu en dan iets te enthousiast en die confrontaties wil ik graag voorkomen. Spelen mag, maar pas als na een kennismaking blijkt dat het klikt.
Juist omdat hij zo jong is wil ik geen gedonder met loopse teven, want ik heb absoluut niet de illusie dat ik met mijn kaas en frikadellen kan opboksen tegen de geur van een loopse teef.