kiwiwitje schreef:Als je hond daadwerkelijk bijt heb je hem te korven. Maar iemand met een hond die niet komt als deze geroepen word heeft net zo veel ''los van de lijn'' te zoeken als een bijtende hond zonder muilkorf. Als je hond niet luistert, ga je dat ook niet op het drukst van de dag oefenen en anders oefen je maar met een veldlijn van 20 meter.
Dus omdat ik het niet zie zitten om besprongen te worden, en mijn honden ook niet, heb ik eigenlijk niks te zoeken in een losloop gebied? Houd er rekening mee dat er veel te veel mensen de regels negeren. Dat er meer dan genoeg mensen hun honden los laten lopen op de plekken waar het niet mag en daar al weigeren rekening te houden met elkaar. Plekken zoals bijv de zandverstuiving vind ik in de buurt niet zo heel veel. Mijn honden vinden het leuk daar en ik ook. Maar niet als we besprongen worden door honden, en zeker niet door honden die hun haren recht omhoog zetten als ze op mijn honden duiken. Zo'n hond hoort gewoon niet los. En zeker niet met baasjes die niet zien wat ze uitspoken.
Niemand heeft ergens meer recht dan een ander. Maar je hebt gewoon rekening te houden met elkaar.
Als je een bijtende hond hebt, hoor je die te korven. Maar je hoort je hond ten alle tijde in de gaten te houden. Aan te lijnen waar dat moet. En niet op andere honden af te laten stormen. Lopen de mijne aan de lijn en maak je contact en zie ik dat je hond rustig is en dat die van ons ook interesse hebben in die van jou mogen ze spelen.
Mee eens, die van ons hadden we idd gekorfd en een speciale halsband dat als hij agressief werd of begon te trekken dat er van die pinnen en z'n nek kwamen. Dat was ook de reden dat ik hem niet uit liet want ik kon niet met die halsband overweg. De meeste bijtincidenten gebeurden ook bij ons thuis doordat mensen hun handen door het hek deden. Bij de dierenarts had hij ook altijd een muilkorf om omdat hij anders de dierenarts op at. Er was 1 hond waar hij samen mee kon en dat was de hond van mijn opa en oma. Het was een schat van een hond naar ons toe zolang je hem respecteerde en niet aanraakte tenzij hij naar jou toe kwam.