Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:00

kiwiwitje schreef:
Als je hond daadwerkelijk bijt heb je hem te korven. Maar iemand met een hond die niet komt als deze geroepen word heeft net zo veel ''los van de lijn'' te zoeken als een bijtende hond zonder muilkorf. Als je hond niet luistert, ga je dat ook niet op het drukst van de dag oefenen en anders oefen je maar met een veldlijn van 20 meter.

Dus omdat ik het niet zie zitten om besprongen te worden, en mijn honden ook niet, heb ik eigenlijk niks te zoeken in een losloop gebied? Houd er rekening mee dat er veel te veel mensen de regels negeren. Dat er meer dan genoeg mensen hun honden los laten lopen op de plekken waar het niet mag en daar al weigeren rekening te houden met elkaar. Plekken zoals bijv de zandverstuiving vind ik in de buurt niet zo heel veel. Mijn honden vinden het leuk daar en ik ook. Maar niet als we besprongen worden door honden, en zeker niet door honden die hun haren recht omhoog zetten als ze op mijn honden duiken. Zo'n hond hoort gewoon niet los. En zeker niet met baasjes die niet zien wat ze uitspoken.
Niemand heeft ergens meer recht dan een ander. Maar je hebt gewoon rekening te houden met elkaar.
Als je een bijtende hond hebt, hoor je die te korven. Maar je hoort je hond ten alle tijde in de gaten te houden. Aan te lijnen waar dat moet. En niet op andere honden af te laten stormen. Lopen de mijne aan de lijn en maak je contact en zie ik dat je hond rustig is en dat die van ons ook interesse hebben in die van jou mogen ze spelen.

Mee eens, die van ons hadden we idd gekorfd en een speciale halsband dat als hij agressief werd of begon te trekken dat er van die pinnen en z'n nek kwamen. Dat was ook de reden dat ik hem niet uit liet want ik kon niet met die halsband overweg. De meeste bijtincidenten gebeurden ook bij ons thuis doordat mensen hun handen door het hek deden. Bij de dierenarts had hij ook altijd een muilkorf om omdat hij anders de dierenarts op at. Er was 1 hond waar hij samen mee kon en dat was de hond van mijn opa en oma. Het was een schat van een hond naar ons toe zolang je hem respecteerde en niet aanraakte tenzij hij naar jou toe kwam.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:08

kiwiwitje schreef:
Als je hond daadwerkelijk bijt heb je hem te korven. Maar iemand met een hond die niet komt als deze geroepen word heeft net zo veel ''los van de lijn'' te zoeken als een bijtende hond zonder muilkorf. Als je hond niet luistert, ga je dat ook niet op het drukst van de dag oefenen en anders oefen je maar met een veldlijn van 20 meter.

Eens hoor, maar dan nog vind ik dat de niet-luisterende hond minder kwaad kan dan een bijter.

kiwiwitje schreef:
Dus omdat ik het niet zie zitten om besprongen te worden, en mijn honden ook niet, heb ik eigenlijk niks te zoeken in een losloop gebied?

Nee hoor. Pas als jouw hond de buurtende hond direct wil grijpen vind ik dat je dan beter andere tijden uit kunt zoeken dan op bijvoorbeeld zaterdagmiddag naar het losloopgebied te gaan.
Dan houd ik even mijn eigen regio in gedachten: een redelijk klein losloopgebied waar je dus continu mensen en honden tegenkomt. Ik word er niet heel blij van als er dan agressievelingen tussen lopen.

kiwiwitje schreef:
Houd er rekening mee dat er veel te veel mensen de regels negeren. Dat er meer dan genoeg mensen hun honden los laten lopen op de plekken waar het niet mag en daar al weigeren rekening te houden met elkaar.

Dat vind ik ook heel asociaal. Aanlijngebied = aanlijngebied. Tenzij je honden hebt die echt écht naast hun baas blijven lopen. Ik ken een paar van zulke honden, die negeren alles en sloffen met hun baas mee. Dat vind ik echt geen probleem.

kiwiwitje schreef:
Plekken zoals bijv de zandverstuiving vind ik in de buurt niet zo heel veel. Mijn honden vinden het leuk daar en ik ook. Maar niet als we besprongen worden door honden, en zeker niet door honden die hun haren recht omhoog zetten als ze op mijn honden duiken. Zo'n hond hoort gewoon niet los. En zeker niet met baasjes die niet zien wat ze uitspoken.

Eens, ik loop met een grote intacte reu en er zijn een hoop reuen die het maar wat leuk vinden even te komen patsen als hij aangelijnd is. Aan de lijn wordt mijn reu onzeker en dan heb je meer kans op geklier dus ik wil dat gewoon niet. Maar een verschilletje is wel dat mijn reu er niet op klapt dus ik heb de gelegenheid de hond weg te bonjouren of eventueel zelf vast te pakken tot de eigenaar hem komt halen. Als je hun hond pakt hebben ze ineens veel meer haast :D
Je hebt ook honden die gelijk van 0 naar 100 schieten en dan kun je er alleen nog maar tussen blijven staan of hard wegrennen. Met die laatste heb ik wat meer moeite in een (druk) losloopgebied.

kiwiwitje schreef:
Niemand heeft ergens meer recht dan een ander. Maar je hebt gewoon rekening te houden met elkaar.
Als je een bijtende hond hebt, hoor je die te korven. Maar je hoort je hond ten alle tijde in de gaten te houden. Aan te lijnen waar dat moet. En niet op andere honden af te laten stormen. Lopen de mijne aan de lijn en maak je contact en zie ik dat je hond rustig is en dat die van ons ook interesse hebben in die van jou mogen ze spelen.

+:)+

Helemaal niet aanvallend overgekomen hoor! Ik snap het en volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen schrijven we het net even anders :D

Melissac; naar wie was je berichtje bedoeld? Ik zeg niets over hoogrisico-honden namelijk.
Mijn eigen reu heeft vooral nare ervaringen met Labradors en Duitse herders. Hij is één keer door een Bullterriër gegrepen en dat duurde misschien 3 seconden en zijn voorpoot is ongeveer verwoest. Hij heeft allerlei botwoekeringen daar. De hond ging gelijk schudden.. Helaas heb je bij dergelijke rassen wel iets sneller veel meer schade. Al kunnen andere rassen er ook wat van hoor!
Het lijkt me verschrikkelijk je hond vermoord te zien worden |(

Sommige honden slaan ook gewoon om op een bepaalde leeftijd. Het ligt niet altijd aan de opvoeding of wat een hond heeft meegemaakt. Soms ook wel hoor. Maar kijk bijvoorbeeld naar de serieuze waakhonden; die hebben een korter lontje dan de gemiddelde Labrador.
Golden retrievers en Labradors zijn ook een tijd lang zo populair geweest dat er te weinig naar een correcte fok is gekeken en toen kreeg je ook veel bijters. Kijk eens naar het Cocker syndroom.. Agressie kan genetisch zijn.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:13

'Grappig' hoe in bijna ieder hondentopic de losloopdiscussie ten sprake komt, blijkbaar is het toch een groot probleem. Niet verwijtend bedoeld. :)

TS ik ben een beetje zoals jij. Hele leven al tussen de honden, maar wel altijd (imo) makkelijke rassen en vooral makkelijke honden gehad. Onze eigen jonge hond (15 maanden) van nu kan ik goed lezen, maar met vreemde honden vind ik het wel eens lastig. Hond heeft daar gelukkig niet veel moeite mee. Hij is bij honden die hij kent en waar hij veel mee speelt wel wat (te) enthousiast en soms onbehouwen in het spel. Bij onbekende honden is hij gelukkig heel terughoudend en als de hond geen interesse aangeeft benaderd hij ze niet. Ik ga in ieder geval de genoemde boeken eens opzoeken, lezen kan nooit kwaad.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:16

Dat over hoogrisico honden is in het algemeen hoor, het valt me op dat zodra iemand gebeten wordt het eigenlijk altijd wel op een hoogrisico hond gegooid wordt terwijl dat niet altijd het geval is.

Kijk mijn oude hond die moest je gewoon echt korven want die was gevaarlijk tegenover iedereen, elke hond, elke kat en soms zelfs mensen. We hadden aan elk hek ook een bord hangen met niet aanraken, hij gaf altijd aan dat dat zijn plek was maar mensen dachten nogsteeds oh wat een leuke hond die wil ik even aaien en ja dan greep die je.

Ze zeggen toch ook altijd iets in de trant van "blaffende honden bijten niet" helaas deed die van ons dat wel. :')
Ik ging er expres niet mee naar buiten omdat ik die hond niet aan kon, ik was rond de 8 a 9 geloof ik en dalmatiërs zijn sterk dus ik durfde echt niet met hem over straat want zodra je een hond of een kat tegen kwam was ik hem al kwijt.

Ik vind het gewoon sneu dat alles op een hoogrisico hond gegooid wordt terwijl elke hond gevaarlijk kan zijn. Terwijl er van elk ras echt lieve honden rond lopen.

Mijn puppy die ik nu heb luistert soms voor geen meter, op de momenten dat hij niet luistert loopt hij aan de lijn. Soms kom ik een hond tegen en wilt die van mij spelen sommige honden vinden dat prima maar als mijn hond een keer een snauw krijgt van een andere hond omdat die hond het niet meer leuk vind geef ik die hond groot gelijk.

Meestal komt de eigenaar van de hond al naar me toe om te zeggen dat zijn hond het leuk vind om te spelen, prima maar die van mij kan nog wel eens hard spelen en die moet ook leren dat niet elke hond dat leuk vind.
Hij mag van mij alleen niet bij oudere honden in de buurt komen of honden die niet makkelijk meer lopen, gewoon puur omdat ik niet wil dat er iets gebeurd met die honden.
De hond van onze buren vind spelen heel leuk maar als die er genoeg van heeft laat hij dat duidelijk merken en dan hou ik onze hond op een afstand.

We gaan elke zondag het bos in en hij mag los lopen op de punten dat er geen andere hond loopt, als er een hond loopt wordt hij aangelijnd omdat ik niet weet hoe een andere hond reageert.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:22

Nou ja ik vind een niet luisterende loslopende hond toch wel een serieus probleem.
Er is een reden waarom honden aangelijnd lopen. En dat kunnen er echt een hoop zijn. En een niet luisterende los lopende hond die niet luistert kan daarin echt een probleem zijn. Of dat nu in een losloop gebied is of niet.

Ik denk dat we inderdaad een heel eind op de zelfde lijn zitten! :D

Depende, het is ook een serieus probleem.

Melissac, eens! Onze reu is echt de makkelijkste hond die ik mij kan wensen, we zijn inmiddels al meerdere honden tegen gekomen die het niet zo goed bedoelden. En het ergste is. Hij zal echt niet zomaar iets doen. Ik vrees ervoor dat ie eerder uit elkaar getrokken word dan iets zal doen tenzij ik hem dat '' opdraag''. Wat ik daar mee bedoel. Als ik boos genoeg ben, kan ik hem alles laten doen. Dat hebben we helaas per ongeluk al eens ervaren. (bedreigd worden met een grote Steek?sleutel beviel niet zo goed.. Wij werden boos en de hond dook op hem af toen hij met gereedschap op ons af kwam. En ja hij luisterde goed, want nee is nee, en hier is hier. Maar meneer deinsde wel terug. ) Mijn teefje zal zich niet laten bijten.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:30

kiwiwitje schreef:
Nou ja ik vind een niet luisterende loslopende hond toch wel een serieus probleem.
Er is een reden waarom honden aangelijnd lopen. En dat kunnen er echt een hoop zijn. En een niet luisterende los lopende hond die niet luistert kan daarin echt een probleem zijn. Of dat nu in een losloop gebied is of niet.

Ik denk dat we inderdaad een heel eind op de zelfde lijn zitten! :D

Depende, het is ook een serieus probleem.

Melissac, eens! Onze reu is echt de makkelijkste hond die ik mij kan wensen, we zijn inmiddels al meerdere honden tegen gekomen die het niet zo goed bedoelden. En het ergste is. Hij zal echt niet zomaar iets doen. Ik vrees ervoor dat ie eerder uit elkaar getrokken word dan iets zal doen tenzij ik hem dat '' opdraag''. Wat ik daar mee bedoel. Als ik boos genoeg ben, kan ik hem alles laten doen. Dat hebben we helaas per ongeluk al eens ervaren. (bedreigd worden met een grote Steek?sleutel beviel niet zo goed.. Wij werden boos en de hond dook op hem af toen hij met gereedschap op ons af kwam. En ja hij luisterde goed, want nee is nee, en hier is hier. Maar meneer deinsde wel terug. ) Mijn teefje zal zich niet laten bijten.

Nou zoiets heb ik nu 2 keer mee gemaakt, ik ben vroeger best wel gepest op de basis school en onze Dalmatiër wist dat volgensmij want die heeft 1 van die kinderen aangevlogen dus die heeft nooit meer iets tegen me gezegd.

En ik heb in februari dit jaar mee gemaakt dat ik met mijn puppy de laatste ronde liep en er een man mijn kant op kwam lopen en begon te zeggen dat hij me we heel graag wou n****en stond m'n puppy daar als een held op sokken naar hem te blaffen. :') Dus ik had hem opgepakt en ben naar huis gelopen, gelukkig woon ik niet zo ver weg dus dat scheelt weer maar hij is nu al een stuk groter dus hij zou nu wel mensen afschrikken. Honden aanvallen zou hij niet doen maar die kans is er altijd en omdat hij zo graag wilt spelen heb ik zoiets dat als er een andere hond is blijft hij aangelijnd en als er niemand in de buurt is kan hij los en als hij echt goed luistert naar me kan hij volledig los lopen maar dan moet hij eerst echt 100% naar me luisteren en niet zomaar op andere honden af gaan lopen. Nu weet ik wel bij welke honden hij hier in de buurt kan komen en bij welke niet maar elke hond kan boos worden.

kiwiwitje

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:40

Ja van onze reu keurde ik dat gedrag ook niet goed. Ik had het eerlijk gezegd niet eens verwacht :') Maar hij mag zoiets gewoon niet zelf beslissen. Net zo goed als dat ze dat niet mogen bij een andere hond.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:47

kiwiwitje schreef:
Ja van onze reu keurde ik dat gedrag ook niet goed. Ik had het eerlijk gezegd niet eens verwacht :') Maar hij mag zoiets gewoon niet zelf beslissen. Net zo goed als dat ze dat niet mogen bij een andere hond.

Precies, vandaar dat ik ook nooit met die hond buiten liep want het gebeurde altijd bij mij. :o
Nee ik kon gewoon die hond niet aan, maar wat wil je ook een grote hond met een kind van 8 a 9. :')

Maar omdat ik het miste heb ik een labrador gekocht, ik wou eigenlijk heel graag een akita maar ivm de gezinsindeling was dat gewoon niet ideaal, een akita heeft veel meer beweging nodig dan een labrador.
En m'n broertje kan hem nu ook makkelijk uitlaten al is hij heel vervelend bij de rest dan als ik hem uit laat. :')
Maar mijn hond zou het ook niet in z'n hoofd halen om iemand aan te vallen maar je weet het natuurlijk nooit zeker, ik kan dat nu heel leuk zeggen en misschien valt hij volgende week wel iemand aan.

Als hij ooit iemand aanvalt of een andere hond gaat er een muilkorf omheen, klinkt misschien zielig maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat hij zometeen iemand goed te pakken heeft.
Ook met het spelen, hij mag spelen maar als hij te ruig wordt tegen mij of een andere hond is het spelen afgelopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:03

Korfjes zijn niet zielig. Als ze een gevaar vormen voor een ander is het verstandig. Maar ik ben wel van mening dat als niet iedereen in het gezin op een lijn zit in opvoeding en consequent zijn dat het dat soort gedrag wel in de hand werkt. Het is heel frustrerend en lastig voor een hond om niet begrepen te worden. En bij gebrek aan duidelijke leiding gaan ze het uiteindelijk allemaal nemen.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:12

kiwiwitje schreef:
Korfjes zijn niet zielig. Als ze een gevaar vormen voor een ander is het verstandig. Maar ik ben wel van mening dat als niet iedereen in het gezin op een lijn zit in opvoeding en consequent zijn dat het dat soort gedrag wel in de hand werkt. Het is heel frustrerend en lastig voor een hond om niet begrepen te worden. En bij gebrek aan duidelijke leiding gaan ze het uiteindelijk allemaal nemen.

Ja dat klopt hoor, de opvoeding gaat zoals ik wil want het is mijn hond als ik het huis uit ga gaat hij ook met me mee. Alleen mijn vader heeft net wat meer verstand van honden dus als hij zegt dat ik iets beter aan kan pakken op wat voorn manier luister ik naar hem want ik wil geen verpeste hond.
De eerste weken heb ik hem zelf uitgelaten om te kijken hoe hij reageerde op de omgeving en vanuit daaruit ben ik gaan kijken wat hij eng vond en zo zijn we hem ook gaan trainen. Hij loopt op dezelfde punten los als dat mogelijk is en ik ga altijd mee met m'n broertje als hij hem uit laat zodat ik hem kan ondersteunen waar nodig. We hebben hem de eerste maanden in de bench gehad en we willen nu gaan uitbreiden dat we de bench in de keuken zetten met de deur open zodat we kunnen kijken hoe dat gaat dus kwa de opvoeding zitten we op 1 lijn en bespreken we ook alles met elkaar.

Hij wordt ook heel consequent opgevoed nee is nee, gaat hij door wordt hij gecorrigeerd en tot nu toe gaat dat goed. Dingen die hij eng vind wordt hij wat meer bij aangemoedigd.
Ik ga best wel veel met hem in de bus puur omdat als er wat gebeurd en mijn vader is er niet en hij moet bijv naar de dierenarts moet ik met de bus, onze dierenarts zit op 10 minuten afstand met de auto. Niet echt ideaal maar van deze dierenarts weten we dat hij goed is en dat ze goed om gaan met de dieren. Als kleine puppy van een paar weken oud ging hij altijd slapen op schoot in de bus. <3

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:58

Ik zie de honden liever met muilkorfje lopen dat dat mijn hond met een bijtwond zie.
Bij ons in de wijk loopt er preventief eentje met een korfje. Best een lief beest (mastiff achtige), maar je ziet de onzekerheid en onstabiliteit bij de hond. Ik ben toch blij als deze eens losschiet dat er in elk geval al voorzorgsmaatregelen zijn genomen dat deze geen schade kan aanrichten en mens/kind/dier.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:12

Olle schreef:
Ik zie de honden liever met muilkorfje lopen dat dat mijn hond met een bijtwond zie.
Bij ons in de wijk loopt er preventief eentje met een korfje. Best een lief beest (mastiff achtige), maar je ziet de onzekerheid en onstabiliteit bij de hond. Ik ben toch blij als deze eens losschiet dat er in elk geval al voorzorgsmaatregelen zijn genomen dat deze geen schade kan aanrichten en mens/kind/dier.

Ik zou willen dat er meer mensen zoveel verantwoordelijkheidsgevoel hadden..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:07

Olle schreef:

Ik zie liever dat jou hond aan de lijn loopt. Dan loopt tie ook niet het risico om gebeten te worden...

Iemand die met zijn hond wandelt aan de lijn, doet dit met een reden..
Misschien is de hond loops..
Of heeft een blessure en moet op aanraden van de dierenarts aan de lijn.
Misschien is de hond onzeker of zeer angstig voor andere honden.
Misschien is de hond agressief, als andere honden binnen zijn privé zone komen.
Het zou van de zotte zijn dat je dat soort honden die al aangelijnd zijn, ook nog met een muilkorf zouden moeten lopen vanwege kwal gedrag van andere honden.

Het is een vorm van normen en waarden een stukje respect om je hond bij je te houden als je iemand tegenkomt met zijn hond aan de lijn!

Praten we over een gevaarlijke hond, dan ja misschien muilkorven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:16

ThreeFingers schreef:
Olle schreef:

Ik zie liever dat jou hond aan de lijn loopt. Dan loopt tie ook niet het risico om gebeten te worden...

Het zou van de zotte zijn dat je dat soort honden die al aangelijnd zijn, ook nog met een muilkorf zouden moeten lopen vanwege kwal gedrag van andere honden.

Het is een vorm van normen en waarden een stukje respect om je hond bij je te houden als je iemand tegenkomt met zijn hond aan de lijn!

Niet haar hond Three! :) :P

Maar ben het wel met je eens!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:22

Mwah, als ik zou weten dat mijn hond de neiging tot happen zou hebben, en die actie dus ook snel zal uitvoeren zou ik ook een korfje om doen. Hier in de buurt is een groenstrook waar heel veel honden uitgelaten worden, allemaal aan de riem maar je moet elkaar ook eens passeren he. En als ik een andere hond passeer heb ik mijn hond ook echt niet altijd aan de voet volgend maar nog steeds wel aan de riem. Ik zou het een stuk relaxer vinden om dan de hond te korven zodat je zeker weet dat er niets gebeurd.

Over dat loslopende honden die niet luisteren, natuurlijk kun je het trainen aan een 20 m lijn, super. Maar ooit moet die lijn er af (of een keer en daarna nooit meer omdat je weet dat het niet gaat := ) Mijn hond luistert perfect aan een 20m lijn maar als er ineens een stuk of 3 honden aan komen dan zijn het toch wel erg veel prikkels. Nu bedoel ik niet dat je gewoon je hond los moet gooien, maar ooit moet je die lijn er ook af doen en kijken hoe dat gaat.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:55

ThreeFingers schreef:
Olle schreef:

Eens
:j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:56

Daar ben ik het niet mee eens Micha niet in die setting. Op een honden club kun je dat soort dingen testen dat doe je niet bij vreemde honden in een losloop gebied.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:06

Seven schreef:
Daar ben ik het niet mee eens Micha niet in die setting. Op een honden club kun je dat soort dingen testen dat doe je niet bij vreemde honden in een losloop gebied.

Inderdaad...

Trouwens als ik met mijn hond in het bos loop en ik zie een jogger aan komen, die ik mijn hond ook aan de lijn. Ook als er ruiters aankomen.

Ik kan natuurlijk wel even testen bij die ruiters wat mijn hond doet.... <<) ( geintje )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:34

Eens met three en seven..
Mijn honden gaan niet los omdat ik niet kan garanderen dat ze altijd zullen luisteren, en ik niet kan garanderen dat ze andere mensen of honden niet "lastig vallen" in alle opzichten gezien. En als je dat niet kan garanderen horen ze niet los.
En als je hem los laat en er achter komt dat ie niet altijd luistert(ja je moet er toch op een manier achter komen) dan hoor je hem dus ook gewoon weer aan te lijnen en niet meer los te doen.
Het is gewoon bezopen dat je het plezier van jouw hond boven die van andere honden en mensen zet en daar dan dus geen rekening mee zou willen houden. Waar wij ook lopen. Of ik nu fietsers,auto's/vrachtwagens, wandelaars of honden tegen kom, overal worden ze bij me geroepen en kort gehouden. Dat ik een hond heb betekend niet dat anderen last van ze moeten hebben. Dat is gewoon rekening houden met elkaar.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:44

En dan nog is het een utopie dat iedereen dat doet.
Als je een hond hebt die sloopt is dat toch echt jouw verantwoordelijkheid te voorkomen dat ie een hond doodbijt. Want hoe irritant ook, een buurtende hond mag niet stuk of zelfs doodgebeten te worden.

Ik ben benieuwd of de loslopende honden van dit topic echt zo goed luisteren trouwens. Ik heb elke week nog wel dat ik denk hmmm, verrassing. Ik lijn altijd aan bij aangelijnde honden trouwens maar ik heb heus weleens gehad dat ik te laat was. Mijn honden gaan gelukkig niet op agressieve honden af maar irritant is het wel. Ik ben dan wel een eigenaar die met schaamrood op de kaken haar hond gelijk weghaalt. Soms zie je ook aan loslopende honden dat ze geen contact willen. Ook dan lijn ik aan of we gaan even de andere kant op.

Een inschattingsfout of een blij ei hoeft niet gestraft te worden met de dood. Als je niet kunt garanderen dat je hond de ander heel laat moet je korven. Ik snap niet dat je dat risico wilt lopen. Een gevaarlijke hond misschien korven?! Waaaattt. Je kunt je hond ook kwijtraken na een incident he?

Ik ken trouwens echt géén situaties die je in het bos tegenkomt die je kunt nabootsen op een hondencursus. Dat is een heel andere setting, heel andere mensen die je om je heen hebt en de vibe tussen jou en je hond is ook vaak anders omdat je dan al op een locatie staat die hij kent. Veld = werk. Voor mijn honden is dat in elk geval totaal niet vergelijkbaar.

Ik begrijp jullie irritatie hoor en wat jullie zeggen zou heel mooi zijn. Maar zo is het natuurlijk niet. Ik was ook nooit van plan van een paard te vallen en toch is het meer dan eens gebeurd. Het zijn dieren, dat kun je niet voorspellen. Als je weet dat je hond sloopt moet je de verantwoordelijkheid nemen. Niet die bij diegene neerleggen die een sociale hond heeft die af en toe met bananen in de oren kampt.

Of zeg ik nu iets geks?
Mijn hond vreet kippen, eigenlijk al het kleine en middelgrote vee. Ik neem gewoon geen risico, ik kan dat vee niet beschermen tegen die landhaai. Dus hij is gewoon nooit in de buurt. Ik scan alles af, korte lijn, en pas na een hele poos bepaal ik of het veilig genoeg is voor ons. Stadsparken zijn daarom ideaal voor hem. Dat is ook erg druk. En dan lopen er dus op zaterdagmiddag slopers tussen de dolle labradors en jonge honden. Ik vind dat echt onverantwoordelijk. Loop dan in het aangrenzende aanlijngebied of ga even 's ochtends. Nu kom je 20 honden tegen die allemaal loslopen. Voor je hond is dat ook hels.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:26

Oh nee dat ben ik met je eens. Maar een hond die zo reageert hoort ook gewoon een korf om.
Alleen hoor je gewoon veel te vaak dat ze gewoon even kennis komen maken terwijl alles aan die hond laat zien dat ie dat niet wil.

Maar los van dat heeft geen enkele hond zomaar op een hond af te stormen. En zeker niet bij een aangelijnde hond.
Het grootste deel van de honden die los lopen luisteren niet of baasje klikt ze los zonder te weten wat ze allemaal uitspoken. Je hebt gewoon je verantwoordelijkheid te nemen. Niemand hoeft er last van te hebben dat je een hond hebt. En nog sterker. Niemand hoeft last te hebben van de dommigheid, het egoisme en de laksheid van een hoop hondeneigenaren.

Overigens vanavond bij de mediamarkt een namaak go pro ding gekocht(34,99 :D ) deze gaat dus als we hebben uitgevogeld hoe hij werkt en we een "tuigje" hebben voor mensen gewoon mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 23:40

Ach je blijft rare mensen houden... vandaag in omheind losloopgebied ook weer....

Een man met stafford reu van 6 maanden jong. Laat hem gewoon gaan zonder in te grijpen. Die hond was echt giga druk en enorm onbeleefd. Mijn puber MET muilkorf en aangelijnd zodra die hond kwam wilde enkel maar die hond corrigeren. Die hond was echter niet re corrigeren zeker niet doir hond met muilkorf. Heb de mijne beschernd dat die stafford niet meer bij hem kon komen. De husky's konden samen wel spelen met die stafford dus was afleiding genoeg.

Er kwam nog een golden teef bij. Volwassen relaxte nette dame. Mijn puber was zeer correct en respectvol richting haar maar uiteraard met muilkorf aan (hij gaat in nekvel hangen bij vreemde honden zidra die gaan rennen. Ik ben druk aan het trainen daar mee middels de muilkorf ivm dat ik niet eerst af wil wachten of hij zo ver gaat dat hij mogelijk een hond verwond)

Die stafford puber wil rijden op die golden teef. Die golden snauwt af waarop de stafford puber vol in haar vliegt. Mijn 5 honden bleven verbaasd staan. De golden eigenaresse loopt oh nee oh nee oh nee roelend achteruit.

De stafford eigenaar? Die stond te appen oid. Dus ik zeg hee haal je hind nu er af!!! Nee zegt hij want deed hij vorige week ook. Het komt wel goed....

Ik.nog eens dat het niet goed komt dat het niet normaal is EN dat mijn honden er nu ook bij liepen al bleven hun kalm en had ik mijn puber aan de lijn maar ook hij negeerde het.

Heb uiteindelijk zelf die stafford er af gehaald. Je moet iets ondanks dat beide honden niet van mij zijn.

Zegt die stafford eigenaar tja vorige week kwam hij echt de verkeerde tegen. Toen heeft een husky hem rond laten slingeren in zijn bek. Hij vloog alle kanten uit. Een man heeft toen de husky weg geschopt maar ik vond dat onzin ze waren vast wel een x gestopt.....

Wij zijn gelijk weg gegaan na dit incident. Heb hem voor wij bij de auto waren nog 3x horen vechten.... er kwamen net een turkse herder een dobermann en een shiba aan.

Soms vraag ik mij af wat mensen zoals die stafford eigenaar denken te zijn om zo hun hond te laten gaan.

Overigens zowel de stafford eigenaar als die van de golden smapten niet waarom de muilkurf bij mijn hond. Echter ik snap.het wel en geeft mij en mijn hond een stuk rust. Overigens loopt hij niet standaard met muilkorf hoor. Ook veel met een balletje maar dat is enkel als ik overzicht heb en geen vreemde honden in de buurt zijn.
Aangelijnd ook zonder muilkorf

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 00:08

En dat normem ik domme mensen Dierenfan. Bah.
Ben er ook nog niet over uit of ik uiteindelijk met de beelden die ik dus op kan gaan nemen wil gaan doen. Ergens vind ik dat er echt aandacht besteed moet worden aan dit probleem. Maar de vraag is of dat doel te behalen is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:13

Tha welk doel he. De goeden moeten weer eens lijden onder de slechten. Hoor op dat omheinde veld ( 2 hectare heuvelachtig bos met paadjes en geen onderzicht over hele terrein) veel over 1 en dezelfde husky reu die veel vecht. Ook dat die eigenaar hem laat doen. Waarom zo'n hond terwijl rondom enorm bos is op zo'n veld los laten speciaal voor loslopende honden? Rondom mogen ze niet los maar ik vind dat honddn met korte lontjes of gewoon aggressieve hond-hond honden niet thuis horen op omheind losloop.

Je kan giga veel redenen bedenken waarom het omheind is maar voor ons is dat nodig ivm enorm jachtdrift van onze husky's. Daar kunnen ze wel veilig lekker los rond vliegen. Verder altijd aangelijnd. Dat is geen probleem maar hier genieten ze toch veel meer van ;)

Echter super luisteren zit er ook niet in. Sociaal zijn ze wel maar echt contact zoeken ze niet ze gaan hun eigen weg. Zo'n agressieve hond er tussen is verre van fijn

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:44

Je de goede moeten altijd lijden onder de slechte. Maar ze willen toch zo graag de bijtincidenten aanpakken. Dan moeten ze het goed doen ook.
En zo'n probleem van mormels die niet luisteren(zowel baasje als hond) is daar toch ook wel een groot deel van naar mijn idee.

Ik zou echt staan juichen om een groot omheind veld. Dan zou ik die van ons ook los laten. Mits ze dan alleen zijn of met honden waar het mee klikt natuurlijk.