Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kiwiwitje schreef:Over het aangelijnd zijn in een losloop gebied is het heel simpel.
Een hond los laten lopen betekend niet dat een hond maar kan doen en laten waar hij zin in heeft. Jij bent verantwoordelijk voor jouw hond en je dient controle te hebben over deze hond. Veel losloop gebieden zijn ook wandel gebieden. Dus ook gewoon voor mensen zonder hond. In een losloop gebied heb ik er als baasje van een aangelijnde hond(als voorbeeld!) rekening mee te houden dat het goed mogelijk is dat er een loslopende hond op de mijne af komt. Maar jij als baasje van een loslopende hond hebt ook rekening te houden met een ander. Of dat nu een mens of dier is. Wat in een ander topic ook al eens aangehaald is. Niet iedereen heeft de luxe om over veel plekken te kiezen om te wandelen. Er zijn zoveel redenen om een hond niet los te laten lopen. Maar dat betekend niet dat ik niks te zoeken heb met een aangelijnde hond in een losloop gebied.
Maar loop ik in een aanlijnplicht gebied word ik nog overlopen door alles wat los loopt. En daar mag het niet.
Ik heb verschillende redenen om mijn honden niet los te laten, maar geen van die redenen is omdat ze niet met andere honden overweg zouden kunnen..
Nog een voorbeeld. Mijn schoonvader is doodsbang voor honden omdat hij een keer letterlijk uit het niets gebeten is door een loslopende hond op straat.(hond liep los en schoonvader stapte alleen de auto uit) Gelukkig heeft ie er buiten de angst niks aan over gehouden.
Maar hij word ontzettend beperkt in de plekken om te kunnen wandelen. Hij loopt alleen in het dorp. Natuur bijna niet. En dan bedoel ik bos, dijk dat soort plekken. Waarom? In al die gebieden lopen honden. En dat zou geen probleem zijn als iedereen zich netjes zou gedragen en zijn fatsoen zou hebben. Maar of ze er nu los mogen lopen of niet, overal lopen ze los, en er zijn er maar een paar die daadwerkelijk in de gaten gehouden worden.
Ik wandel op plekken met mijn aangelijnde hond waar een aanlijnplicht geld. Ik heb geen moeite met loslopende honden, en ze mogen zelfs met die van ons spelen. Maar dat is volledig afhankelijk van het baasje en de situatie. Loslopende honden die luisteren/bij de baas geroepen worden en braaf mee lopen hoor je mij niet over. Wel over de honden die gewoon maar ergens lopen. Waar ik moeite mee heb, is dat als wij gaan wandelen ik alleen maar mensen tegen kom met hun hond los, en samen zo druk aan het kletsen dat ze geen idee hebben dat ''boris'' lekker doet waar hij zin in heeft. En baasjes die hun hond los hebben en lekker de hele tijd op hun telefoon zitten te kijken.
En dat is wat je ook veel ziet in plekken waar honden wel los mogen lopen. Lekker laten doen en niet kijken wat hun hond uitspookt. En na zo'n 7x roepen komt ie dan misschien toch maar naar het baasje terug.
IMJ schreef:Bravura schreef:Nikass.....lees nogmaals even goed (blz 6) wat ik schreef. Dan wordt het wat duidelijker. Ik denk dat je eea verkeerd gelezen hebt aangezien jouw antwoord niet raakt waar het over gaat.
Maar wat wil je dan horen?
Ik zou de eigenaar ook vragen de hond er af te halen, doet ie dat niet, dan doe ik het. Dat meld ik ook. Als jij het niet doet doe ik het.
Ik weet geen andere oplossing?
Vind jij de hond misschien eng?
Overigens bedoel ik dit niet banketstaaf hoor!
Bravura schreef:Wat???Mis het even
Och....ja in 2
tiwi1969 schreef:Dat uitlaatservices (US)Staffords weigeren kan ik me wel iets bij voorstellen. De US die ik hier tegenkom zijn een behoorlijk losgeslagen bende. Een man met 10 honden die ze losgooien in het eerdergenoemde omheinde losloopbosje. Ze houden ze niet in de gaten, tellen ze pas als ze terug gaan.
Voor een Hondenschool lijkt het mij nogal overdreven. Wij hebben in de hoopersgroep ook een Stafford en dat gaat prima. De hond die aan de beurt is mag los, de rest aan de lijn. Deze hond geeft zo geen enkele aandacht aan onze honden.
Het zusje van deze hond is wat minder sociaal maar ook deze hond kan prima mee alleen niet samen los.
Ook bij puppy lessen of gehoorzaamheid is het helemaal niet zo gek om een minder sociale hond erbij te hebben. Daar leert iedere hond en baas (of misschien beter andersom) van.
En honden weigeren op een hondenschool? Geen wonder dat juist die bazen het niet leren.
Nikass schreef:Kiwiwitje Hoe mensen over Engelse Staffs denken is niet hoe ik erover denk en als jij vanwege het ras wordt geweigerd op een hondenschool is het geen professionele school en zou ik op zoek gaan naar een andere.
Ik hoor graag tips over hoe ik zonder auto bij een losloopgebied kom dat op 12 km afstand ligt. Ik maak lange wandelingen maar ff heen en terug is toch wat veel in dit geval. OV gaat hier niet. Dus graag advies!!