Slecht etende magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:59

Rianne1994 schreef:
Ik volg hierbij mijn gevoel. En ik zei dat hij bij de trainer goed schijnt te hebben gegeten. Maar toen hij terug kwam bij de fokker had hij ondergewicht. Waarmee ik dus eigenlijk zeg dat ik niet denk dat hij zo goed heeft gegeten daar.
Hij ging weg als goede eter kwam terug als slechte eter.

Misschien schat ik de stress niet goed in maar van wat ik heb gezien viel de stress wel mee en wordt er nu van een mug een olifant gemaakt.

Ik denk dat je zelf een te groot probleem hier van maakt ;)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:09

Ik denk dat jij de hond in kwestie nog nooit in het echt hebt gezien. En dat je vanachter een computer scherm makkelijk oordelen hebt ;)
Heb je nog tips of kom je mij even terecht wijzen?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:11

Rianne1994 schreef:
Ik denk dat jij de hond in kwestie nog nooit in het echt hebt gezien. En dat je vanachter een computer scherm makkelijk oordelen hebt :o

Klopt ik heb de hond inderdaad niet gezien. Ik heb echter wel meerdere honden gehad die op die leeftijd slungelig en dun waren en slecht aten, is allemaal goed gekomen zonder moeilijk gedoe.

Ik zie je alleen maar elk advies afkraken, want alleen je eigen plan is goed, dus ik mis het nut waarom jij een topic aan hebt gemaakt?

Anonymous86

Re: Slecht etende magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:27

Mijn eigen plan is alleen goed, ik weiger alle tips ja. Dat is totaal mijn insteek.
Maargoed als jij het nut niet ziet reageer dan niet. Ik ben niet dom of achterlijk en ik weet echt wel wat ik doe. Dus dankje voor je toevoeging aan dit topic maar het is verspilde moeite want ik doe toch wat mijn gevoel zegt dat het beste is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:27

Goed, ik ontstip bij deze.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:30

Doe dat. De daadwerkelijk nuttige tips waarvan ik denk dat ik er wat aan heb zijn genoteerd en ga ik morgen mee aan de slag. Dank aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen. Maar uiteindelijk is het hondje bij mij en moet ik me goed voelen bij wat ik doe. Ongeacht of bokt dat goedkeurd of niet. Dat is mijn goed recht. Net zoals iedereen dat heeft die iets op bokt plaatst.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:29

Heb je wel eens geprobeerd zijn brokjes in een snuffelmat aan te bieden? Mijn hond (boxer) eet ook heel slecht en is volgens de dierenarts keurig maar ik hou ook niet van uitstekende heupbotten ;). Op het moment dat ik zijn snuffelmat vul met een beker brokjes (langzaam opgebouwd, begonnen met een enkel brokje dat hij moest zoeken) eet hij ze achter elkaar op. Moet je wel even wat aandacht stoppen in het 'er een spelletje van maken'. Ik riep heel enthousiast 'zoek, zoek' en natuurlijk super belonen als hij het brokje vond en opat. Overigens bied ik zijn eten niet de hele dag door aan, hij is duidelijk geen ontbijter dus hij krijgt maar 1x per dag brokken, aangevuld met af en toe een snuffelmat-maaltijd. Dan weet ik inmiddels zeker dat hij ze opeet, 95% van de tijd. Ik merk dat als ik de brokken laat staan, hij er per saldo minder van eet. Bovendien hebben ze mij altijd verteld dat wanneer brokken te lang niet afgesloten staan, ze verzuren en dus minder smakelijk worden.
Overigens hielp het hier ook wel door er wat zalmolie over te spuiten, weet niet of je dat al eens geprobeerd hebt?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:53

De snuffelmat heb ik geprobeerd en vond hij niks helaas. Moeite doen voor zn eten is teveel moeite dan eet ie wel niet lijkt zijn gedachtengang te zijn

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:56

Ik weet niet of dit ermee te maken heeft, maar mijn kat is hee erg schuw. Ze eet alleen maar als er geen geluiden zijn, het lekker is en als er geen andere kat in de buurt is. Is de omgeving dan niet te druk ofzo? Of 'lust' hij het gewoon niet?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:57

Lust ie ook geen smeerkaas? Onze hond is echt GEK op slagroom.
Of ham uit blik?
Slobbersaus word inderdaad niet meer verkocht. Ik zocht dat een tijdje geleden ook, en kreeg inderdaad na mailcontact te horen dat dat niet meer verkocht word.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 11:02

@stoerebanaan dat zou het geval kunnen zijn geweest in het begin echter is hij nu echt wel een baasje in huis :')

Kiwiwitje: dat heb ik nog niet geprobeerd smeerkaas. Ga ik nog even noteren ham uit blik eet hij ook niet.
Wel jammer van de slobbersaus maar verklaart waarom ik het niet kon vinden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:05

Rianne1994 schreef:
@stoerebanaan dat zou het geval kunnen zijn geweest in het begin echter is hij nu echt wel een baasje in huis :')

Kiwiwitje: dat heb ik nog niet geprobeerd smeerkaas. Ga ik nog even noteren ham uit blik eet hij ook niet.

Ik heb het uiteindelijk ''opgelost'' door Jus aan te maken, gewoon zo'n zakje. En dat over het eten te doen, natuurlijk zo snel mogelijk ''afbouwen'' door er steeds meer water in te doen. ivm o.a. zout.. :P
lust ie wel gewoon vlees wat klaargemaakt is?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:27

Rianne1994 schreef:

Bij Zoo en zo verkopen ze nog wel slobbersaus.
Wel wat duurder dan de gewone supermarkt meuk.

Wat je kan proberen is blikken AD halen van de hills prescription lijn.
Ook te koop bij zoo en zo.

Is voor honden die ziek zijn/extreem mager en slecht eten.
Maar ik heb het ook gevoerd aan mn hond die net wat te schraal was en slecht at om onbekende reden.

Dit zit namelijk extra vol voedingsstoffen en stel hij eet een half blikje is dat vergelijkbaar met normaal een hele maaltijd.

Verder heb ik het zelfde probleem gehad als jij met een ander ras.
Ik voer nu Cavom persbrok.
Omdat dat voor een Chi mondje te groot is zou je dat kunnen laten weken in water en dan krijg je een papje.
Beetje smeerworst of slobber saus en door en klaar.

Succes ik hoop dat je het snel oplost.

P.s het zou trouwens heeeel goed hormonaal kunnen zijn.
Hier een reu die absoluut stopt met eten als er teven in de buurt zijn.
Weet niet of dat het geval is?
Zou zelfs de teef van 5 huizen verder kunnen zijn die het veroorzaakt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 12:11

Ik ga het noteren. Het is gewoon lastig want puppy pate van rc eet hij dus ook niet. Verder zal het hormonaal nog meevallen. Heb dr 1 gehad die met zn hormonen in de knoop zat daar lijkt hij niet op gelukkig :')

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:43

De volgende dingen hielpen redelijk goed bij mijn hond (at soms dagen niet, veel te mager ook):
- z'n vlees in een voerbakje en z'n brokjes op een schoteltje. Brokjes in z'n voerbak staat garant voor een paar dagen niet eten. Tussentijds afwassen helpt niet.
- ik zet z'n eten neer en ga daarna iets anders doen. Zodra ik er op kijk of aandacht geef aan het gebeuren (ga nu eten, kom eet wat..), eet hij niet. Dus gewoon neerzetten en weglopen.
- niet teveel wisselen van voer. Ik heb een tijdje elke 2 dagen gewisseld en dan wordt hij kieskeurig. Nu krijgt hij dagelijks twee maal Smuldier compleet en 's avonds Select Gold Active voor kleine honden (ook om 'm dikker te krijgen). Het geeft zekerheid naar de hond (wel of niet lusten, dit is het enige wat er is).
- zoals bij kleine kinderen, geen snacks net voor het eten :D Ze krijgen 's morgens en rond 6 uur hun eten, rond de middag krijgen ze een grote snack. Daarnaast eigenlijk alleen met trainen wat minisnoepjes.
- zelf niets eten als de honden eten. Iemand anders ook niet. Mijn hond wilt dan hebben wat jij hebt en laat z'n eigen eten links liggen.

Het zijn vooral de vaste rituelen die hem beter laten eten. Het is maar zelden dat hij z'n eten laat staan tegenwoordig. Als hij na 10 minuten nog niet eet, haal ik het weg zonder iets te zeggen. Volgende keer beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:59

Toen mijn pup het vertikte om te eten, kreeg ze geklutste eieren met geitemelk of platte kaas. Hier was het gelukkig wel maar een fase, want nu bunkert ze alles naar binnen. De andere is ook pas na z'n 2 jaar echt goed beginnen eten (als in altijd honger/zin om te eten zoals eht een hond betaamd) en mooi ontwikkeld. Voorheen was hij wel nooit echt te mager, maar minder ontwikkeld als reu.

Hier zien we jonge honden tot 6maanden ook liever ietsiepietsie te zwaar dan te schraal. Romp ontwikkeld beter en ze komen later makkelijker goed in de spieren. Heb al verschillende pups uit hetzelfde nest gezien waarvan de ene volgens de DA goed op gewicht gehouden is en de andere een tikkeltje te zwaar, maar de laatste is op volwassen leeftijd mooier uitgezet zonder te dik te zijn...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:31

Mijn grote hond eet vreselijk slecht. Altijd al.
Toen hij 10 maanden was was het een schraal ding en hij at alles met lange tanden behalve wat ik op mijn bord had liggen. Nu is hij bijna 4 en eindelijk is hij nu niet dun meer. Hij eet nog steeds slecht maar zijn lichaam redt het nu hij uitgegroeid is.

Een kleine hond zou eerder uitgegroeid moeten zijn. Maar ik denk wel dat als hij redelijk veel verhuisd is, een nieuwe training is begonnen en zijn lichaam volop in de groei met alle razende hormonen erbij gewoon nog niet klaar is om aan te komen. Hij is ook nog eens speels en actief schrijf je dus hij verbrandt als een malle. Een handje brokjes krijg ik per dag in mijn hond van 33 kg dus ik denk eerlijk gezegd niet dat hij te weinig eet.

Bij mijn hond helpt rauw, vet vlees. En soms doe ik er een zakje nat kattenvoer doorheen. Dat stinkt en is blijkbaar extra lekker. Ik ben op een gegeven moment gestopt met het eten een ding te maken. Het werd zo belangrijk dat het eten al helemaal niet leuk meer was voor hem. Zodra die voerbak op de grond werd gezet zag ik stresssignalen. Ik hield hem als een havik in de gaten, zat hem soms met een lepel uit zijn bak te voeren. Toen ik het gewoon helemaal op z'n beloop liet begon hij veel beter te eten. Eten moet leuk en lekker zijn, geen ding dat de baas van hem wil en waar altijd toch stress bij komt kijken. Ook al zijn die signalen maar klein, een hond pikt dat op.
Daarom denk ik dat de tip om de hond zijn eigen ruimte te geven om te eten nog best een goede kan zijn.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 13:43

Helaas was het maar zon feest. Ik geef hem een handje per dag.. maar dat is nooit allemaal op. Hij doet nu al 3 dagen op 1 klein handje...

Verder staat de voerbak soms in de bench soms op de bank soms op de grond. Een schoteltje heb ik ook geprobeerd. Rauw vlees eet hij ook nauwelijks

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:45

en kaasblokjes?
kaasblokjes en rookworst zijn hier de snack bij uitstek om snel wat extra caloriën erin te proppen

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:15

Lust hij beide niet.
Heb ik als 1 van de eerste dingen geprobeerd

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:29

ik heb ook een hond gehad die heel mager was gedurende de eerste twee jaar, daarna begon ze pas op te vullen tot ze er netjes uit zag..

Net als bij mensen heb je gewoon dieren die van nature een gewicht hebben dat je denk, nou nou moet dat nou, straks nies ik en dan waaien ze weg..

ook bij mensen heb je meiden die te licht of iel zijn voor de modellen wereld..

zo te horen is deze hond gewoon niet geschikt voor de shows.. voldoet niet..
niet vanwege de rastypische kenmerken, maar hij is er gewoon te schriel voor.

pech gehad.. met een volgende hond meer geluk..

shows lopen is niet zaligmakend..

overigens snap ik de eigenaar niet.. je doet je hond toch niet twee maanden weg als pup zijnde :(.. het is een van de leukste tijden die je kunt hebben met je hond.. en dan doe je m weg om er een soort statussymbool van te laten maken..
in mijn ogen punten dan dus blijkbaar beter dan het geluk met je hondje :(

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:43

Rianne1994 schreef:
Helaas was het maar zon feest. Ik geef hem een handje per dag.. maar dat is nooit allemaal op. Hij doet nu al 3 dagen op 1 klein handje...

Verder staat de voerbak soms in de bench soms op de bank soms op de grond. Een schoteltje heb ik ook geprobeerd. Rauw vlees eet hij ook nauwelijks

Ah. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat zo'n klein hondje eet per dag.

En wat vond je van het stukje tekst over het eten een "ding" maken? Maak je het niet veel te belangrijk waardoor er nog meer druk op dat beestje ligt en het alleen maar erger wordt? Ik zou de shows gewoon lekker een half jaar, misschien wel een jaar vooruit schuiven als het hem zoveel moeite kost. Dan is hij waarschijnlijk ook mooi bijgekomen en is hij niet zo bottig meer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:47

Ik zou bij een hond die zó'n aversie heeft toch eens naar de dierenarts gaan.

Hoe is zijn ontlasting?
Boert hij?
Likt/smakt hij wel eens?
Rommelend buikje kwa geluid?
Scheetjes?
Diarree?
Overgeven?
Stinkt hij uit zijn bekje?
Alle tanden goed?
Hoe eet hij kwa kauwen?

Hij kan een maagzweer hebben, leverproblemen, alvleesklier problemen, etc. Genoeg aandoeningen die of pijn doen na/met eten of misselijkheid geven.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:49

Ik heb voornamelijk ts berichten gelezen. Zelf heb ik ook een moeilijke eter, al sinds pup. De eerste paar dagen wilde ze helemaal niet eten, stress van de verhuizing denk ik want het is een vrij angstig aangelegen hondje. Een week afwachten was geen optie, daar was ze veel te klein voor.
Ons is het toen spelende wijs gelukt.
Brokje voor brokje een stukje gooien, ze at ze dan met lichte tegenzin op, steeds dichter bij haar bakje, een volle bak at ze het liefst niet uit. Het filmpje hoe hij eet, is herkenbaar mijn maltezertje stond er ook zo bij, af en toe nog onrustiger, misschien is het afkeer van de volle bak? Omdat hij ook 3 a 4 dagen met zijn bakje doet. Ik zie dat je zegt dat hij ook uit een volle bak eet, maar misschien dat hij het toch niet helemaal prettig vind.

Verder zeg je, “Hij mist zijn baasje niet want voor hem ben ik dat. Als ik hem nu daar weer drop is ie overstuur dat ik hem misschien achterlaat.” Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar even later geef je aan dat hij in 10 maanden al 4 keer is verhuist, en dus misschien heeft gedacht dat zijn baasje hem achterliet. Voor elke hond zou dat stress opleveren.
Hij ging dan wel van de eerste trainer terug naar huis, maar wel na een aantal maanden, dan heeft hij zich wel aan de trainer gehecht neem ik aan. Ik denk ook dat je het daarmee eens bent, omdat je zegt dat voor hem, jij nu zijn baasje bent, en hij is net een maand bij jou.

Wat beatje zegt, dat chihuahua’s niet van die makkelijke eters zijn, is overigens geen onzin omdat jij en je moeder er een aantal hadden die wel makkelijk eten. Elke hond is anders, dit hondje is ook geen kopie van honden die je al gehad hebt. En er zijn best wat chihuahua’s die niet makkelijk eten.

Ook lees ik dat waar hij vandaan komt teveel honden zijn en er dus geen individuele aandacht gegeven kan worden, ook dit kan stress veroorzaakt hebben.

Verder zeg je eerst “Ik denk ook een deel hormonen, hij mag graag rijden op mijn andere reu.” En even later geef je aan dat het geen hormonen zijn omdat je er een gehad hebt die daarmee in de knoop zat en daar lijkt het niet op. Daarmee is ook dat nog niet uitgesloten, nogmaals elke hond is anders, en elke hond uit dingen anders.

Hij is opgegroeid met jouw roedel, maar als pup was hij bij iemand anders in training? Hij is nog geen jaar, was jouw roedel bij de andere trainer? Daarna was hij een half jaar bij de fokker geweest, ook met jouw roedel?

Hij ging weg als goede eter (van de fokker?) maar kwam terug als slechte eter? Iets eerder lees ik dat hij bij de fokker nog slechter at als bij jou, dit was dus toen hij voor de tweede keer bij de fokker was denk ik?

Ik lees ook dat je zegt dat hij niet verwend is maar “Hij is gewoon verpest. Hij staat onderin de rang dus werd aangevallen met eten.” Dat is ook een goede reden voor stress.

Ik hoop dat je dit niet als aanval opvangt, ik zie dat je erg je best doet voor het hondje, en ik ben het met je eens dat hij wat mager is. Of zoals ik altijd zeg “er mag wel een kleine reserve op”. Dit is dus absoluut niet om je de les te lezen, maar soms als je er dichtbij staat is overzicht krijgen lastig, dat heb ik zelf ook.
Ik ben geen gedragstherapeut en ook geen dierenarts, ik heb dit hondje ook niet gezien. Maar aan de hand van je verhaal denk ik dat je een lastige eter hebt, die ook angstig is, nare ervaringen met het eten heeft gehad, en erg veel verhuist is voor een hondje van nog geen jaar. Als hij even kan aarden bij jou denk ik dat het wel bij trekt.
Je mishandeld hem niet, maar dan kan hij nog wel stress ervaren van wat allemaal gebeurd is. Misschien kun oefeningen doen met hem om het wat zekerder te maken, hier zijn ze altijd dol op zoek spelletjes, en het geeft ze voldoening om iets te doen wat ze goed lukt.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door DreamUp op 30-01-17 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:53

Rianne1994 schreef:
Doe dat. De daadwerkelijk nuttige tips waarvan ik denk dat ik er wat aan heb zijn genoteerd en ga ik morgen mee aan de slag. Dank aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen. Maar uiteindelijk is het hondje bij mij en moet ik me goed voelen bij wat ik doe. Ongeacht of bokt dat goedkeurd of niet. Dat is mijn goed recht. Net zoals iedereen dat heeft die iets op bokt plaatst.

Zou je deze tips met ons willen delen? Om ons dan "ongelijk" te bewijzen? Want veel bokkers hebben het idee dat je alleen maar datgene kiest wat in jouw straatje past. Als jij laat zien welke tips je meeneemt in je gedachtegang, kunnen we misschien beter in jouw hoofd kijken.