Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Diablo schreef:Maartje1990 schreef:Dan heb jij als eigenaar je hond niet goed opgevoed. Een goede waakhond blaft pas als iemand op het terrein komt. Aan jou als eigenaar om een hond dat te leren
Onze honden zijn prima opgevoed;). De Cane Corso is een waakhond, die zelfstandig denkt. Als hij het nodig acht, zal hij waken. Hij is niet vals, hij doet gewoon waarvoor hij gefokt is. En als hij vindt dat je afstand moet houden van zijn hek, zal hij je daartoe proberen te bewegen. Kunnen mensen wel niet leuk vinden, maar helaas kan een hond niet denken als een mens. Zo jammer dat dat wel steeds van een hond verwacht wordt, terwijl diezelfde mens andersom niet in staat is als hond te denken.
En nogmaals, ons hek staat heel ver van de openbare weg af, gewoon op ons eigen terrein. Dus ook over het hek is voor de honden hun terrein.
Maartje1990 schreef:Een hond die koste wat kost over een hek van 1,20 probeert te vliegen om iemand aan te vallen (en daar dan ook in slaagt) klinkt mij toch behoorlijk vals in de oren.
Diablo: er lijkt me dan toch een duidelijk verschil ook tussen jouw honden en deze hond
Kesje schreef:Van mijn tijd bij de KNPV weet ik ook dat je dus inderdaad alleen strafbaar bent op het moment dat je de hond commando geeft aan te vallen. Op dat moment is het namelijk jouw keuze dat de hond bijt, en niet een ongeluk. Commando geven = hond als wapen gebruiken. Geen commando = hond is huisdier dat schade heeft aangericht.
Edit: aangifte tegen de hond kan volgens mij inderdaad wél, dan kan je inderdaad om een muilkorfplicht vragen.
liedje89 schreef:Kesje schreef:Van mijn tijd bij de KNPV weet ik ook dat je dus inderdaad alleen strafbaar bent op het moment dat je de hond commando geeft aan te vallen. Op dat moment is het namelijk jouw keuze dat de hond bijt, en niet een ongeluk. Commando geven = hond als wapen gebruiken. Geen commando = hond is huisdier dat schade heeft aangericht.
Edit: aangifte tegen de hond kan volgens mij inderdaad wél, dan kan je inderdaad om een muilkorfplicht vragen.
Eerlijk gezegd lijkt dat me een beetje kort door de bocht? Het is toch prima mogelijk een hond te trainen om dingen aan te vallen zonder er een (stem)commando aan te koppelen, sommige honden vallen alles aan wat beweegt omdat ze zo vals zijn gemaakt, dan is loslaten alleen toch gewoon als wapen gebruiken?
Bovendien is nalatigheid toch in principe ook strafbaar, als je keer op keer "ongelukken" laat gebeuren omdat je een valse hond los laat lopen dan kom je daar toch niet oneindig mee weg mag ik hopen. Als ik TS was zou ik gewoon melding doen bij de politie, dat ze met een ongeluk niets kunnen kan ik me voorstellen maar als dat zich opstapelt dan moet daar op een gegeven moment toch wat aan te doen zijn...
Mijn oudtante had trouwens een geweldige waakhond, bleef precies binnen het erf en maakte zoveel herrie in theater dat niemand ooit in de buurt kwam, heeft dus ook nooit gebeten. Blaffen of grommen als de baas de neus naar buiten had gestoken was ook niet nodig. Imo is een goede waakhond meer een alarmsysteem dan een wapen
anjali schreef:Er wordt gezegd: blaffende homden bijten niet. Ik vind het een probleem als honden zonder waarschuwing ineens bijten. Trouwens een hond die echt wil bijten zal ook niet waarschuwen, want dan zou je weg kunnen lopen.
Kesje schreef:Een goede waakhond doet inderdaad blaffen en grommen, maar als dat niet voldoende afschrikt, en de indringer loopt gewoon door, dan dient de waakhond verdere stappen te ondernemen. Dat is juist de waarde van zo'n hond, ten opzichte van bijv. een alarm, je loopt niet alleen het risico mensen te alarmeren, maar je kan gewond raken. Precies de reden dat er grote honden als terreinbewakers gebruikt worden, en geen schoothondjes. Die laatste werken namelijk prima als deurbel, maar schrikken toch echt niet af
liedje89 schreef:Kesje schreef:Een goede waakhond doet inderdaad blaffen en grommen, maar als dat niet voldoende afschrikt, en de indringer loopt gewoon door, dan dient de waakhond verdere stappen te ondernemen. Dat is juist de waarde van zo'n hond, ten opzichte van bijv. een alarm, je loopt niet alleen het risico mensen te alarmeren, maar je kan gewond raken. Precies de reden dat er grote honden als terreinbewakers gebruikt worden, en geen schoothondjes. Die laatste werken namelijk prima als deurbel, maar schrikken toch echt niet af
Je hebt natuurlijk ook waakhonden en "waakhonden" en ook afgesloten terreinen die bewaking nodig hebben en terreinen waar je waarschijnlijk alleen onschuldige voorbijgangers tussen de kaken van je hond terug vind. Mijn oudtante woonde in een dorp waar iedereen een "waakhond" had ondanks het feit dat er in het dorp nog nooit een enkele crimineel voorbij was gekomen. Maar de "waakhonden" van de buren hadden daar wel regelmatig iemand te pakken een bezorger wilde aanbellen of de buurman een kopje suiker wilde lenen, soms ook net buiten het erf als er een hek open bleef staan etc. Imo is het toch een beetje onzin om in zo'n situatie dan een bijtende waakhond te hebben. Zeker wanneer het eigenlijk geen hond is die echt netjes waakt en goed luistert maar een die aanvalt als het hem zint en je daar als eigenaar weinig controle op hebt.
Ik zou trouwens ook liever niet hebben dat mijn hond indringers aanvalt omdat ik meer waarde hecht aan de hond dan de TV. Het is toch best een risico om een kwaadwillende (die misschien rekening heeft gehouden met het feit dat die hond daar is en gewapend kan zijn oid) zomaar aan te vallen. Liever dat mijn TV gewoon weg is dan dat ze mijn hond de nek om draaien![]()
@dees_daan Er zijn best wat honden die maar heel kort waarschuwen waardoor je geen kans meer hebt om wat te doen ook een waakhond hier in de buurt die min of meer op passerende fietsers "jaagt" dus die waarschuwd ook juist niet maar schiet ineens op je af
dees_daan schreef:Dat jagen op fietsers en meteen uithalen zie ik meer als een gedragsprobleem. Net als al die 'waakhonden' die in woonwijken wonen. Kwestie van niet uitdagen, niet sociaal houden en dan krijg je vanzelf asociale honden, als het al wat in het karakter zit in ieder geval.
Jagen is ook totaal iets anders dan waaks zijn, dan is het logisch dat ze er ineens zijn want je bent dan gewoon een object..
MyWishMax schreef:Ah, ik snapte even niet dat jij blaffen ook als waarschuwing zag. Is het natuurlijk wel, maar niet iedereen vindt dat een waarschuwing dat een hond echt kan bijten. Het gevaarlijke vind ik dus dat veel honden wel waarschuwen, maar dat mensen dat missen. Maar daar moet je dus wel maatregelen bij treffen. Er zijn idd ook veel die gewoon gefrustreerd zijn en daardoor bijten en die missen idd vaak de waarschuwing. Of honden die uit angst bijten en dan waaks genoemd worden. Dan lijken ze niet te waarschuwen, omdat het geen standaard dingen zijn.
Hier zit het vanaf pup af aan al in zijn karakter dat hij echt niks met vreemde mensen heeft, dus wij hebben alles aangepast aan hem. Dus idd een goede schutting en stevige poort die van buiten niet open kan.