ik ben door een hond gebeten!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:09

Maximus dat is hier ook.
Je moet hier klimmen om op het erf te komen. Goede intentie of niet.
Daarom mag de hond van mij dan gerust bijten.
Het is op eigen erf.

Poort ligt ook een stuk terug op een lange inrit. Dus niet aan de openbare weg zoals bij ts.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:11

Diablo schreef:
Maartje1990 schreef:
Dan heb jij als eigenaar je hond niet goed opgevoed. Een goede waakhond blaft pas als iemand op het terrein komt. Aan jou als eigenaar om een hond dat te leren

Onze honden zijn prima opgevoed;). De Cane Corso is een waakhond, die zelfstandig denkt. Als hij het nodig acht, zal hij waken. Hij is niet vals, hij doet gewoon waarvoor hij gefokt is. En als hij vindt dat je afstand moet houden van zijn hek, zal hij je daartoe proberen te bewegen. Kunnen mensen wel niet leuk vinden, maar helaas kan een hond niet denken als een mens. Zo jammer dat dat wel steeds van een hond verwacht wordt, terwijl diezelfde mens andersom niet in staat is als hond te denken.
En nogmaals, ons hek staat heel ver van de openbare weg af, gewoon op ons eigen terrein. Dus ook over het hek is voor de honden hun terrein.

Hier precies hetzelfde. Sporthonden die zeer goed in het gehoorzaam staan en ook erg lief zijn maar zit niet ongevraagd aan ons hek of wat dan ook :') Hier is alles op 1.80 hoogte :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:18

Maartje1990 schreef:
Een hond die koste wat kost over een hek van 1,20 probeert te vliegen om iemand aan te vallen (en daar dan ook in slaagt) klinkt mij toch behoorlijk vals in de oren.

Diablo: er lijkt me dan toch een duidelijk verschil ook tussen jouw honden en deze hond

Onze honden springen met gemak over 1.20. Voor examens en wedstrijden moeten ze 1 m springen. Maar op de training zelf oefenen we met 1.20.

Schutting van 1.80 klimmen ze ook zo overheen.

Vandaar dat wij schutting van 2 m hebben met stroomdraad. Maar ik ben bang dat als iemand probeert in te breken of ons kwaad wil doen. Dat zelfs dat hun niet tegen houdt.

Meerdere filmpjes gezien dat mechelaars met gemak ontsnappen ook al is de schutting zo hoog.

Maar als wij erbij zijn, doen ze geen vlieg kwaad. Zijn we er niet bij. Dan komt er geen vreemde in huis. En dan mogen ze van mij ook ingrijpen. Daarvoor zijn te tenslotte aangeschaft. Om het terrein en huis te bewaken.

Staat genoeg kostbaar spul in de schuren. En niemand heeft daar iets te zoeken zonder onze toestemming.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:10

Kesje schreef:
Van mijn tijd bij de KNPV weet ik ook dat je dus inderdaad alleen strafbaar bent op het moment dat je de hond commando geeft aan te vallen. Op dat moment is het namelijk jouw keuze dat de hond bijt, en niet een ongeluk. Commando geven = hond als wapen gebruiken. Geen commando = hond is huisdier dat schade heeft aangericht.

Edit: aangifte tegen de hond kan volgens mij inderdaad wél, dan kan je inderdaad om een muilkorfplicht vragen.

Eerlijk gezegd lijkt dat me een beetje kort door de bocht? Het is toch prima mogelijk een hond te trainen om dingen aan te vallen zonder er een (stem)commando aan te koppelen, sommige honden vallen alles aan wat beweegt omdat ze zo vals zijn gemaakt, dan is loslaten alleen toch gewoon als wapen gebruiken?

Bovendien is nalatigheid toch in principe ook strafbaar, als je keer op keer "ongelukken" laat gebeuren omdat je een valse hond los laat lopen dan kom je daar toch niet oneindig mee weg mag ik hopen. Als ik TS was zou ik gewoon melding doen bij de politie, dat ze met een ongeluk niets kunnen kan ik me voorstellen maar als dat zich opstapelt dan moet daar op een gegeven moment toch wat aan te doen zijn...

Mijn oudtante had trouwens een geweldige waakhond, bleef precies binnen het erf en maakte zoveel herrie in theater dat niemand ooit in de buurt kwam, heeft dus ook nooit gebeten. Blaffen of grommen als de baas de neus naar buiten had gestoken was ook niet nodig. Imo is een goede waakhond meer een alarmsysteem dan een wapen :=

anjali

Re: ik ben door een hond gebeten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:46

Er wordt gezegd: blaffende homden bijten niet. Ik vind het een probleem als honden zonder waarschuwing ineens bijten. Trouwens een hond die echt wil bijten zal ook niet waarschuwen, want dan zou je weg kunnen lopen.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:58

liedje89 schreef:
Kesje schreef:
Van mijn tijd bij de KNPV weet ik ook dat je dus inderdaad alleen strafbaar bent op het moment dat je de hond commando geeft aan te vallen. Op dat moment is het namelijk jouw keuze dat de hond bijt, en niet een ongeluk. Commando geven = hond als wapen gebruiken. Geen commando = hond is huisdier dat schade heeft aangericht.

Edit: aangifte tegen de hond kan volgens mij inderdaad wél, dan kan je inderdaad om een muilkorfplicht vragen.

Eerlijk gezegd lijkt dat me een beetje kort door de bocht? Het is toch prima mogelijk een hond te trainen om dingen aan te vallen zonder er een (stem)commando aan te koppelen, sommige honden vallen alles aan wat beweegt omdat ze zo vals zijn gemaakt, dan is loslaten alleen toch gewoon als wapen gebruiken?

Bovendien is nalatigheid toch in principe ook strafbaar, als je keer op keer "ongelukken" laat gebeuren omdat je een valse hond los laat lopen dan kom je daar toch niet oneindig mee weg mag ik hopen. Als ik TS was zou ik gewoon melding doen bij de politie, dat ze met een ongeluk niets kunnen kan ik me voorstellen maar als dat zich opstapelt dan moet daar op een gegeven moment toch wat aan te doen zijn...

Mijn oudtante had trouwens een geweldige waakhond, bleef precies binnen het erf en maakte zoveel herrie in theater dat niemand ooit in de buurt kwam, heeft dus ook nooit gebeten. Blaffen of grommen als de baas de neus naar buiten had gestoken was ook niet nodig. Imo is een goede waakhond meer een alarmsysteem dan een wapen :=

In de links die Danzzz gaf zat er een zaak tussen waar je dit kon lezen. Nalatigheid wordt inderdaad bestraft, maar dan is daar eerst een aanlijn- en muilkorfgebod aan te pas gekomen. Als je je daar dan niet aan houdt, dan ben je als baas in overtreding. Daarvoor nog niet. En als de hond van je erf kan ontsnappen en schade aanricht, dan ben je ook aansprakelijk en kun je gedwongen worden je hond beter op te sluiten.

Een hond op iemand loslaten is ook anders dan een hond die al losloopt en dan iemand aanvalt. In dat geval kun je de handeling van het loslaten ook als commando zien :j

Een goede waakhond doet inderdaad blaffen en grommen, maar als dat niet voldoende afschrikt, en de indringer loopt gewoon door, dan dient de waakhond verdere stappen te ondernemen. Dat is juist de waarde van zo'n hond, ten opzichte van bijv. een alarm, je loopt niet alleen het risico mensen te alarmeren, maar je kan gewond raken. Precies de reden dat er grote honden als terreinbewakers gebruikt worden, en geen schoothondjes. Die laatste werken namelijk prima als deurbel, maar schrikken toch echt niet af :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:57

anjali schreef:
Er wordt gezegd: blaffende homden bijten niet. Ik vind het een probleem als honden zonder waarschuwing ineens bijten. Trouwens een hond die echt wil bijten zal ook niet waarschuwen, want dan zou je weg kunnen lopen.

Wat een onzin. Honden waarschuwen echt wel, ook als ze wel doorzetten. Bijten is juist het gevolg als je de grens over gaat, of dat nou een waakhond is of een angstbijter, honden denken niet goh ik doe net of er niets is want dan krijg ik misschien niet de kans om te bijten.. ze geven de grens aan en als je doorgaat bevestigen ze die grens.
Al denk ik dat het in TS haar geval vooral een opgefokte hond geweest is door de andere honden en dat die hond daar in ieder geval niet op zijn plek zit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:52

Kesje schreef:
Een goede waakhond doet inderdaad blaffen en grommen, maar als dat niet voldoende afschrikt, en de indringer loopt gewoon door, dan dient de waakhond verdere stappen te ondernemen. Dat is juist de waarde van zo'n hond, ten opzichte van bijv. een alarm, je loopt niet alleen het risico mensen te alarmeren, maar je kan gewond raken. Precies de reden dat er grote honden als terreinbewakers gebruikt worden, en geen schoothondjes. Die laatste werken namelijk prima als deurbel, maar schrikken toch echt niet af :')

Je hebt natuurlijk ook waakhonden en "waakhonden" en ook afgesloten terreinen die bewaking nodig hebben en terreinen waar je waarschijnlijk alleen onschuldige voorbijgangers tussen de kaken van je hond terug vind. Mijn oudtante woonde in een dorp waar iedereen een "waakhond" had ondanks het feit dat er in het dorp nog nooit een enkele crimineel voorbij was gekomen. Maar de "waakhonden" van de buren hadden daar wel regelmatig iemand te pakken een bezorger wilde aanbellen of de buurman een kopje suiker wilde lenen, soms ook net buiten het erf als er een hek open bleef staan etc. Imo is het toch een beetje onzin om in zo'n situatie dan een bijtende waakhond te hebben. Zeker wanneer het eigenlijk geen hond is die echt netjes waakt en goed luistert maar een die aanvalt als het hem zint en je daar als eigenaar weinig controle op hebt.
Ik zou trouwens ook liever niet hebben dat mijn hond indringers aanvalt omdat ik meer waarde hecht aan de hond dan de TV. Het is toch best een risico om een kwaadwillende (die misschien rekening heeft gehouden met het feit dat die hond daar is en gewapend kan zijn oid) zomaar aan te vallen. Liever dat mijn TV gewoon weg is dan dat ze mijn hond de nek om draaien :o?

@dees_daan Er zijn best wat honden die maar heel kort waarschuwen waardoor je geen kans meer hebt om wat te doen ook een waakhond hier in de buurt die min of meer op passerende fietsers "jaagt" dus die waarschuwd ook juist niet maar schiet ineens op je af :n

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:05

Ja inderdaad, je hebt waakhonden en 'waakhonden'. Wij hebben die laatste, ze zijn niet specifiek gekocht en/of getraind om het huis te bewaken, het zijn waakse huishonden. Maar daarom hebben we een kennel :)* Dan kan men wel gewoon bij de voordeur komen met een pakketje of wat dan ook. Of je zorgt dat je een deurbel op afstand hebt zodat ze op die manier ook niet langs de hond hoeven.
Lijkt me voor de vrouw uit de OP ook geen overbodige luxe, als er blijkbaar niet fatsoenlijk bezoekers langs kunnen komen zonder kleerscheuren. Mensen moeten over het algemeen gewoon even nadenken over hoe ze hun dieren houden.
Ik ken ook zat honden die geen hek nodig hebben en wel blaffen naar bezoekers, maar niet bijten. Prima, als je een open erf hebt en veel bezoekers, dan wil je zoiets hebben. Wil je niet dat Jan en alleman zomaar je tuin in lopen, dan heb je misschien toch liever een hond die niet alleen bluft. Maar zorg dan wel dat die hond niet van je terrein af kan, en dat anderen niet zomaar je terrein op kunnen.

Het ging er mij om dat een hond die waakt meteen vals genoemd werd, daar ben ik het gewoon niet mee eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:21

Ik heb liever dat onze hond iemand opgevreten heeft voordat iemand de kans heeft hem wat te doen.

Kijk een erf waar de hond af kan of een ander zo op, dan hoort een hond niet te bijten.

Maar ons erf is niet open. Nergens.
En dat lees ik van sommige andere hier ook.
Geen postbode die er op komt. Geen buurman voor suiker en dus ook geen hond die achter fietsers aan kan.
Waarom zou de hond niet dat afgesloten erf mogen bewaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:29

liedje89 schreef:
Kesje schreef:

Je hebt natuurlijk ook waakhonden en "waakhonden" en ook afgesloten terreinen die bewaking nodig hebben en terreinen waar je waarschijnlijk alleen onschuldige voorbijgangers tussen de kaken van je hond terug vind. Mijn oudtante woonde in een dorp waar iedereen een "waakhond" had ondanks het feit dat er in het dorp nog nooit een enkele crimineel voorbij was gekomen. Maar de "waakhonden" van de buren hadden daar wel regelmatig iemand te pakken een bezorger wilde aanbellen of de buurman een kopje suiker wilde lenen, soms ook net buiten het erf als er een hek open bleef staan etc. Imo is het toch een beetje onzin om in zo'n situatie dan een bijtende waakhond te hebben. Zeker wanneer het eigenlijk geen hond is die echt netjes waakt en goed luistert maar een die aanvalt als het hem zint en je daar als eigenaar weinig controle op hebt.
Ik zou trouwens ook liever niet hebben dat mijn hond indringers aanvalt omdat ik meer waarde hecht aan de hond dan de TV. Het is toch best een risico om een kwaadwillende (die misschien rekening heeft gehouden met het feit dat die hond daar is en gewapend kan zijn oid) zomaar aan te vallen. Liever dat mijn TV gewoon weg is dan dat ze mijn hond de nek om draaien :o?

@dees_daan Er zijn best wat honden die maar heel kort waarschuwen waardoor je geen kans meer hebt om wat te doen ook een waakhond hier in de buurt die min of meer op passerende fietsers "jaagt" dus die waarschuwd ook juist niet maar schiet ineens op je af :n

Dat jagen op fietsers en meteen uithalen zie ik meer als een gedragsprobleem. Net als al die 'waakhonden' die in woonwijken wonen. Kwestie van niet uitdagen, niet sociaal houden en dan krijg je vanzelf asociale honden, als het al wat in het karakter zit in ieder geval.
Jagen is ook totaal iets anders dan waaks zijn, dan is het logisch dat ze er ineens zijn want je bent dan gewoon een object..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:26

dees_daan schreef:
Dat jagen op fietsers en meteen uithalen zie ik meer als een gedragsprobleem. Net als al die 'waakhonden' die in woonwijken wonen. Kwestie van niet uitdagen, niet sociaal houden en dan krijg je vanzelf asociale honden, als het al wat in het karakter zit in ieder geval.
Jagen is ook totaal iets anders dan waaks zijn, dan is het logisch dat ze er ineens zijn want je bent dan gewoon een object..

Mijn ene hond, in een woonwijk, waakt ook en zal ook zeker weten bijten. Hij waarschuwt als je naar de schutting toeloopt(op gehoor dus, bekende mensen mogen langslopen, vreemde niet want die hebben hier niks te zoeken), maar als jij binnen stapt is het maar een waarschuwing van een paar seconde. Maar dan heb je het enorme blaffen van te voren al gemist.
Verschil is wel dat je hier niet binnen kan stappen en niet bij de hond kan komen als vreemde. En de hond al helemaal niet door of over het hek heen kan. Ja, in de voortuin, maar daar loopt hij alleen als ik erbij loop en dan waakt hij wel, maar zal niet over het hek heen bijten. Dan waarschuwt hij mij en trekt zich daarna terug. Maar ook daar neem ik hem meestal niet mee, of leg hem vast.

En dat waakse/bijten heeft niks met niet uitdagen of niet sociaal houden te maken. Vals zou ik hem ook niet noemen, een waakhond vind ik niet per definitie vals. Je hebt valse waakhonden, maar niet alle waakhonden zijn vals, ook al kunnen ze bijten.

Ik vind dit topic meer klinken als een hond die vreselijk opgewonden wordt door alle honden om zich heen en het bezoek en daardoor bijt dan een echte waakhond. En dan hoef je helemaal geen waarschuwing te zien, hoewel ik zoveel honden die opgewonden zijn al een enorme waarschuwing vindt. Ik snap dat van de eigenaresse ook niet, waarom laat je al die honden elkaar zo opfokken als je iemand binnen gaat laten?

Jagen op fietsers vind ik dan weer absoluut niets met waken te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:08

Jou hond waarschuwt, de honden waar diegene waar ik op reageerde niet. Als die Honden niet eerst aanslaan en verder reageren als er toch iemand binnenkomt dan zit er iets niet helemaal lekker.
Ik vind het in ieder geval niet normaal als ze meteen grijpen zonder van te voren al aan te slaan en ik zie hier toch een hoop honden die niet waken maar gewoon gefrustreerd zitten te zijn.
Mijn herder waakt ook als er mensen langs lopen maar hij slaat alleen aan en je hoort dat er geen agressie in zijn blaf zit, hij grijpt overigens niet als mensen dan toch de tuin in komen maar dat zit ook gewoon niet in zijn karakter en wil ik ook niet hebben aangezien er hier wel 'per ongeluk' mensen binnen kunnen komen.
Wat betreft de hond in het geval van ts ben ik het met je eens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:25

Ah, ik snapte even niet dat jij blaffen ook als waarschuwing zag. Is het natuurlijk wel, maar niet iedereen vindt dat een waarschuwing dat een hond echt kan bijten. Het gevaarlijke vind ik dus dat veel honden wel waarschuwen, maar dat mensen dat missen. Maar daar moet je dus wel maatregelen bij treffen. Er zijn idd ook veel die gewoon gefrustreerd zijn en daardoor bijten en die missen idd vaak de waarschuwing. Of honden die uit angst bijten en dan waaks genoemd worden. Dan lijken ze niet te waarschuwen, omdat het geen standaard dingen zijn.

Hier zit het vanaf pup af aan al in zijn karakter dat hij echt niks met vreemde mensen heeft, dus wij hebben alles aangepast aan hem. Dus idd een goede schutting en stevige poort die van buiten niet open kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:15

Ja dat vind ik een hele duidelijke waarschuwing.
Denk dat er sowieso veel en vaak signalen gemist worden waardoor het lijkt alsof er niets gebeurde, en andersom dat het juist geïnterpreteerd word als waaks zijn terwijl ze gewoon gefrustreerd zijn.
Angstbijters kunnen snel reageren inderdaad, als je niet oplet kan je die signalen makkelijk missen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:47

MyWishMax schreef:
Ah, ik snapte even niet dat jij blaffen ook als waarschuwing zag. Is het natuurlijk wel, maar niet iedereen vindt dat een waarschuwing dat een hond echt kan bijten. Het gevaarlijke vind ik dus dat veel honden wel waarschuwen, maar dat mensen dat missen. Maar daar moet je dus wel maatregelen bij treffen. Er zijn idd ook veel die gewoon gefrustreerd zijn en daardoor bijten en die missen idd vaak de waarschuwing. Of honden die uit angst bijten en dan waaks genoemd worden. Dan lijken ze niet te waarschuwen, omdat het geen standaard dingen zijn.

Hier zit het vanaf pup af aan al in zijn karakter dat hij echt niks met vreemde mensen heeft, dus wij hebben alles aangepast aan hem. Dus idd een goede schutting en stevige poort die van buiten niet open kan.

Je zegt dat hondeneigenaren met honden die waken, en eerst blaffen voor het bijten maatregelen moeten treffen omdat anderen die signalen missen. Hier ben ik het dus niet mee eens, omdat anderen een signaal missen moet ik mijn honden maar in een kennel gooien of iets dergelijks? Terwijl ze op eigen terrein lopen en dus eigenlijk niks fout doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:16

Nee, ik heb het erover dat er bij waakhonden die bijten maatregelen getroffen moeten worden. Blaffen is gewoon een waarschuwing, maar daarvoor hoef je niks te doen, bijten wel. En dat is bijvoorbeeld een hek plaatsen waar de hond niet overheen kan. Of zorgen dat vreemden niet op jullie erf kunnen komen en de hond er niet af. ;)

En die maatregelen zijn ook om de hond te beschermen, want ondanks dat het eigen terrein is, kan je nog wel problemen krijgen.