Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:12

Gut, ik weet niet eens wat we per maand kwijt zijn.. We hebben een labradoodle en sinds dit weekend een JR pup erbij. Geen opvang nodig, dat scheelt. Voer zal een paar tientjes per maand kosten maar zelfs dat weet ik niet precies. En rijk zijn we absoluut niet. Kan ook niet met 2 kinderen :+
Wat ik dus niet durf is een paard kopen wat ik wel heeeel graag wil. Maar ik zie dus enorm tegen de kosten op, terwijl ik dat met een hond erbij blijkbaar wel aandurf. Maar goed, daar heb ik niet alleen al stallingskosten van €200 per maand..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:28

Majabeestje: Ik heb een tijdje meegedaan met het topic 'wat kost een paard daadwerkelijk' . Ben er van schrik mee gestopt haha..zomaar 500 euro per maand en dan 2 honden en een kat erbij maakt dat ik voor een groot gedeelte voor het beestenspul werk. Maar zou ze niet willen missen!

beatje

Re: Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:46

Ik lees hier veel over entingskosten ,maar ent iedereen dannog ieder jaar? Hier worden ze op advies vande DA om de drie jaar geënt , de cocktail en rabiës.Ikben dan 300 euro kwijt voor 6 katten en 6 honden aan huis geênt ivm de volks verhuizing anders :o
Qua voer kom ik ook niet aan 180 euro,wel misschien als ik de katten meereken.
Twee van mijn honden zijn geopreerd dat heeft ons 5000 euro gekost. de rest is gelukkig nooit ziek ( gelijk afkloppen 8)7 )Ik woon in belgie ,wij betalen geen hondebelasting maar een ziekenkostenverzekering hebben ze hier volgens mij ook niet,nog niet van gehoord.
Het duurste vind ik de inschrijfgelden van de wedstrijden en shows.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:14

Ik ent wat mijn da adviseert. Vlgs mij is dat jaarlijks kennelhoest weil en gedeelte vd cocktail. Eens per drie jaar de rabiës en volledige cocktail. Mijn hond gaat mee naar div landen in het buitenland. Ook krijgt hij in nl om de drie maanden pil voor teken en vlooien en twee wkn voor ik naar buitenland ga een scalibor om en behandeling voor en na vertrek/thuiskomst vosselintworm en nog iets. Daarnaast heb ik een uitlaatservice dus moet zelf dan ook wel geente hond hebben daar het verplicht is bij mij om honden op tijd te enten of titeren en er aan bestrijding van teken en vlooien gedaan word. Ook de kennel hoest enting is bij mij verplicht. Alle begrip als baasjes dit niet willen maar dan is er bij mij geen plaats voor de hond in de uitlaat. Een enkele x is er een uitzondering bij een gegronde aantoonbare reden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:41

ik ent niet,zelfs mijn pup is niet geent.Ik laat mijzelf ook niet jaarlijks enten.
Mijn honden komen het terrein niet af. ;)

leadhooves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:45

Wij betalen voor 3 (grote) honden zo'n 80-90 euro per maand.
Het is echt niet nodig om zoveel te betalen. Wij maken dan ook geen gebruik van een eventuele uitlaatservice/dagopvang voor onze honden, en we gaan ook niet voor elke scheet naar de dierenarts. Dat bespaart je al zoveel.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:56

DatBenIkNou schreef:
NAIWHL schreef:
Jeetje, moest even flink bijlezen...
Maar ergens zegt iemand dat het vreselijk is als een hond 8 uur zijn behoefte op moet houden. Hier houden ze 's nachts 10 uur hun behoefte op. Om ca. 22.00 laatste keer eruit en smorgens on 8.00 zijn ze de eerste. En het is dan dat ik zeg dat ze eruit moeten, anders hebben ze nog geen zin.

Ik zal wel een dierenbeul zijn, maar 2 dagen in de week kan een hond best alleen zijn. Je moet alleen dan wel voor en na het alleen zijn lekker met ze naar buiten om te rennen, spelen en alles. Dus na je eigen lange werkdag kan je niet gaar op de bank ploffen, dan heeft je hond aandacht nodig.

Voor de nacht is dat natuurlijk prima. Alleen ze dan ook nog na een wandeling om 8 uur de hele dag alleen thuis te laten zitten, dat vind ik persoonlijk not done.
Dat ze het 'kunnen' betekend niet dat het goed of leuk voor ze is.

Dat mensen zolang wegblijven dat honden het in huis doen zelfs, is ongelooflijk triest en absurd. Een zindelijke hond wil nooit zijn eigen 'nest' bevuilen en als eigenaar moet je er gewoon voor zorgen dat de hond niet in zo'n situatie komt. Als wij een dagje weg zijn, laten mijn buren of dochter de honden uit, dat regel je gewoon van te voren goed en anders kan je niet weg, Die verantwoording heb je nu eenmaal tegenover je dieren.

Ik zeg ook nergens dat het leuk voor ze is. Ik heb ook niet voor niets 3 honden. (Vooruit, 3e stond echt niet op de planning). Ik wilde er 2 voor die halve dagen dat ik van huis ben. Op die manier hebben ze gezelschap aan elkaar.

Maar volgens mij is het echt niet zo dramatisch om 2 dagen langer alleen te zijn. Als ik thuis aan het werk ben de hele dag, dan moet ik ze echt porren om naar buiten te gaan tussendoor. Anders slapen ze ook de hele dag gewoon door als het aan de honden ligt.
Die van mij zullen wel extreem lui zijn denk ik :')

Al heb ik heel makkelijk praten, want ik heb in de vorm van onderbuur en ouders altijd opvang achter de hand als het nodig is.

Edit: ik wil ook nog wel even toevoegen dat een hond ook wel voldoende slaap nodig heeft op een dag. Ik had van de winter een paar drukke dagen met de honden. Al resultaat van 1 van de honden echt ziek van oververmoeidheid. Met koorts en lusteloosheid. Na een goede nachtrust en nog een dag bijtanken is ze weer helemaal opgeknapt. Maar meer bewegen is niet altijd beter voor je hond.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:12

Maar hele dagen slapen ook niet...Ik ben het wel met je eens dat het absoluut een positieve bijdrage aan een hondenleven is, als ze één of meer soortgenootjes als gezelschap hebben. Dan zijn ze gewoon nooit alleen, en daar zijn ze nu eenmaal ook niet voor gemaakt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:35

Hele dagen slapen ook niet nee, maar als TS 2 dagen in de week een langere dag heeft, dan vind ik dat persoonlijk niet onoverkomelijk voor een hond.

Ik zeg niet dat het mijn voorkeur heeft, maar ik ben wel van mening dat een hond dat aankan. Mits je na het werk ook direct erop uit gaat met de hond. Lange wandelingen, spelen en denkwerk.
Wil je na 2 langere dagen alleen zelf op de bank ploffen en heb je er geen zin in om eruit te moeten in weer en wind, dan moet er een andere oplossing in de vorm van uitlaatservice of opvang komen.

Misschien is de hond van TS straks met de kinderen en drukte we blij met 2 bijtankdagen. :')
Het is wat dat betreft lastig speculeren en voorbereiden op een hond die je nog niet kent.

Edit: ik bedenk na versturen altijd nog een toevoeging. Ik vind wel dat als een hond dan langer alleen zit, deze niet in een bench hoort, maar ook tussendoor de poten moet kunnen strekken en een rondje lopen door de gang/hal/bijkeuken of wat dan ook.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:59

Een bench staat sowieso niet op mijn lijstje. Ik ben geen bench fan. Prima voor hen die dat wel zijn, natuurlijk, maar wij hadden nooit een bench voor onze honden vroeger. Die leefden gewoon op de hele benedenverdieping.

Iemand typte iets over "voor iedere scheet naar de dierenarts", maar dat staat natuurlijk los van deze berekening. Ik kan moeilijk meeberekenen wat ik aan de dierenarts kwijt zal zijn, buiten eventuele entingen/titeren. Dus of wij voor iedere scheet bij de dierenarts zitten of niet is zo niet te zeggen ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:04

Ik ook niet, tot ons schatje in een keer in een half uurtje dat ik boodschappen deed de achterkussens van de bank helemaal stuk had gebeten... sindsdien gaat ze in de bench.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:36

Bij ons lag de hond eerst ook in de bench, maar daar kreeg ze op een gegeven moment zo'n nijd van dat ze elke keer de hele bench onder poepte of plaste. Sinds ze los loopt (ze heeft nu een eigen kamer zelfs, eerst samen met haar mannetje) doet ze niks meer.

Dus wij zijn inderdaad ook geen bench fan meer. Maar in de puppy dagen zeker wel aan te raden, schoenen zijn erg leuk om in te kauwen blijkt, en daar zijn ze verrassend snel in :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:40

Hier ook geen benchfan, vind het niet zo eerlijk naar de hond toe om ze een dag in een kleine ruimte te proppen. Snachts slaapt ze wel in de bench, maar dat is eerder uit gemoedsrust en om de katten de kans te geven om bij ons te komen.
Overdag als we niet thuis zijn zit ze in een grote buitenkennel, ze heeft iets te zien, kan droog binnen liggen, kan buiten liggen, heeft speelgoed waar ze niet mee speelt en kan rondlopen :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:10

Niks mis met de bench als opvoedmiddel bij een pup hoor. Is gewoon een veilige en rustige plek om in te slapen. Uiteraard niet bedoeld als straf of om hele dagen en nachten in opgesloten te zitten. Maar om alleen zijn te wennen zonder sloopgedrag is het een prima hulpmiddel. Gewoon een fijne plek van maken en bijvoorbeeld het eten en af een toe een kauwbotje erin geven met het deurtje open. Mijn honden zochten hem zelf op, net als dat ze nu op hun kussen gaan liggen.