Hond gromt naar kind 15 maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:18

Grappig altijd hoe dingen hier uit hun context gerukt worden, nu lijkt het alsof ik van plan ben dat ik mijn kind alleen ga laten met mijn honden :') terwijl ik pas nog schreef dat je zoiets nooit mag doen.

Dat jullie niet overtuigd zijn van een kind hoger in rang, is voor mij net zo verbazend als andersom hoor!

Je bevestigt gewoon van bij de geboorte al het mens zijn (en dus belangrijker zijn) van je kind. Maxi cosi's worden niet op de grond naast de hond geplaatst, maar gewoon op tafel. In de kinderkamer komt de hond niet, punt uit. Speelgoed van je baby, dat mag overal in huis liggen, de hond komt er gewoon niet aan! Ik kan hier de knuffels van m'n kind vermengen met die van de honden, ze zullen nooit iets van haar aanraken, ze halen die van hen er uit.
Als m'n kind naar de hond kruipt terwijl die net per ongeluk toch een botje eet, dan laat die onmiddellijk los en loopt die weg (hoef ik zelfs niet te zeggen). Tijdens het eten van hetzelfde, mijn honden zullen nooit bij haar gaan schooien of stelen. Maar als ze zelf haar eten uitsteekt (en dus teken geeft dat ze wil delen), komen ze met veel plezier bij haar eten. En ik kan eigenlijk nog wel even doorgaan zo...

Dus ja, in dit gezin staat het kind hoger in rang. Dat komt omdat ik de roedelleider ben en beslis wie waar staat.

Sclimpre

Re: Hond gromt naar kind 15 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:44

Wat je beschrijft is toch puur aangeleerd gedrag? De honden luisteren naar jou en je kind heeft (voorlopig) enkel een passieve rol in het verhaal, en zeker geen gezag over de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:05

Ik heb hen die dingen niet aangeleerd, dat doen ze uit zichzelf, dat is mijn punt net.

Maar goed, maakt mij verder niet uit hoor :) er zijn zoveel visies als dat er hondeneigenaren zijn!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:08

Jonge dieren en kleine kinderen staan natuurlijk niet hoger in rang dan volwassenen in een roedel,maar juist omdat ze nog jong zijn horen ze door de volwassenen beschermd te worden en wordt speels gedrag getolereerd.Zo hoort het te zijn in een ideale wereld met geestelijk gezonde honden en mensen. Helaas is de realiteit niet altijd zo ideaal.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:14

Robin_S schreef:
Ik heb hen die dingen niet aangeleerd, dat doen ze uit zichzelf, dat is mijn punt net.

Maar goed, maakt mij verder niet uit hoor :) er zijn zoveel visies als dat er hondeneigenaren zijn!

Dat doen ze inderdaad uit zichzelf. Niet omdat het kind hoger in rang staat, maar omdat ze 'vanzelf' weten dat de pups van de roedel leider beschermd zijn. Heeft niets met hoger in rang staan te maken.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:18

Het plan voor nu:

Hond zeker nog een kans geven. Kind en hond komen niet meer samen.
Ik bekijk of ik een afgesloten deel kan maken waar de honden in kunnen ravotten als mijn zoon buiten is. Ik heb wel al een afgesloten tuin voor mij kind waar hij hondenvrij en veilig kan spelen en lopen.

Ik ga ook nog tips krijgen via een hondengedragstherapeute die mij via PB gecontacteerd heeft.

Echter wanneer er ondanks deze inspanning toch nog blijk is van een onveilige situatie voor mijn zoontje zullen er wel verdere stappen ondernomen worden en dat zal inslapen zijn. Castreren is geen optie omdat de hond reeds 9 is en veel van haat gedragingen reeds een automatisme is en de kans dat deze weggaan door hormonen vermindering is volgens de DA klein.

Bedankt allemaal om mee te denken en alle tips te geven.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:30

Goede oplossing TS.
Ik wens je veel succes.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:40

Knap dat je die moeite doet. Plan zit goed in elkaar.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:46

Heel veel succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:47

TS heel veel sterkte met de hond en je zoontje.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:52

Kijk dat klinkt al wat beter!
Geef het rustig de tijd, niet na een paar dagen.
Probeer zelf ook de rust er in te houden.
Wie weet valt het allemaal wel mee :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:57

Klinkt als een goed plan inderdaad.
Maar ik ben wel nog steeds benieuwd of je weet wanneer ze loops wordt en of dat het moment is waarop het gedrag het heftigst is. Als je eenmaal weet dat het echt aan de hormonen ligt dan zou je dit bv ook nog eventueel met medicijnen kunnen onderdrukken ipv castratie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:04

TS, je zegt nu al een schuldgevoel en een gevoel van falen te hebben. Hoe denk je dat je je voelt als je kind in het gezicht gebeten wordt? Ik vind het nogal wat om dat risico te nemen met je kind; wiens hoofd op bijthoogte zit.

Je hebt nu zelf gezien hoe snel zo'n knauw gaat; zo snel als een hond bijt kun je het kind echt niet wegtrekken hoor.

Ik zou voor de zekerste oplossing gaan en de hond wegdoen of in laten slapen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:07

TS je hebt zo te lezen je keus gemaakt. Het zou duidelijk mijn keuze niet geweest zijn maar ik wens jou en jouw kind succes. Ben benieuwd wanneer en of je vertrouwen nog terug komt. De hond lijkt me er geen "last" van te hebben. Geen respect maar wel succes gewenst!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:11

Laibadji - Mijn complimenten dat je ondanks alles zoveel moeite blijft doen voor de hond en ook in het belang van de hond blijft denken. Ik vind dat je een goed plan hebt opgesteld voor de komende tijd en ik hoop dat ook van harte dat het goed blijft gaan.

De hond herplaatsen zou ik in dit geval niet doen omdat dit in mijn ogen alleen maar meer stress op zal gaan leveren voor haar en ik denk niet dat dat haar uiteindelijk ten goede komt. Mocht er weer iets lijken voor te vallen, dan denk ik dat het een hele reële keuze is om haar in te laten slapen. Je hebt dan gedaan wat je kon doen voor haar en hoeft je in mijn ogen dan ook absoluut niet schuldig te voelen. Toch hoop ik dat dit laatste deel uiteindelijk niet van toepassing hoeft te zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:05

Voor mij moet een hond een toevoeging/verrijking van ons leven zijn en geen beperking, respect dat je jij toch zoveel aanpassingen wil doen. Zou de prikpil niet kunnen om haar hormoonaal stabiel te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:30

Goede post TS! +:)+ hopelijk draait het zo goed uit, en hoef je niet tot die laatste stap over te gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:11

Succes gewenst, TS!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:23

Robin_S schreef:
Goede post TS! +:)+ hopelijk draait het zo goed uit, en hoef je niet tot die laatste stap over te gaan.

Ik duim voor je!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:36

Ik heb lang niet alles gelezen maar vind dit nu niet echt een probleemhond. Wel een probleemsituatie en zo helemaal van deze tijd. Hondbijt kind dus hond moet dood. Ze gromt, dus waarschuwt, haar enige manie om te zeggen "ik wil dit niet" eerst grommen, dan bijten is positief. Een echt linke hond doet dat niet, die bijten direct. Verder alles waarom ik nooit een bordercollie zal nemen. Die totale slaafs-en afhankelijkheid.

Met mijn vorige hond liep er weleens iemand mee een blokje om met zo'n hond, ik werd er kriegel van, de hele tijd dat dwingende oogcontact van gooibalgooibalgooibalgooibalgooibal. Brrr. Ik denk dat honden vandaag de dag sowieso een wankel bestaan hebben in eengezin met kinderen. Bijten? Hop, afmaken die hap.

Ik ben overigens zelf ook opgegroeid met een hond die beet en die is heel oud geworden, het ging in een gezin gewoon vaak anders. "Ben je gebeten? Tja dan moet je maar van d'r afblijven eigen schuld, je weet hoe ze is.En dat was het. Punt. Met een beetje pech nog een draai om de oren toe, met een toegebeten "laat die hond toch eens met rust!".

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:48

Robin_S schreef:

Diit bedoel ik. Alsof het na bijten onvermijdelijk en het enige juiste om te doen afmaken is. Pfff, ik ga hier trouwens snel weer weg want ik kan deze maniervan dieren houden niet verkroppen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:26

Ts heel erg goed van je dat je de hond en je zoontje apart houd, en de hond nog een kans geeft. Hoe je het ook bekijkt, er is een reden waardoor die hond van zich af snauwde, misschien kom je er met de tips achter wat de reden was. Heel erg veel succes en laat je geen schuldgevoel aanpraten door sommige bovenstaande reacties, jij kent jouw hond en jij bepaalt wat er gebeurd.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:33

Succes Ts!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 21:35

Momenteel gaat het heel goed! Hond en kind aanvaarden elkaar beter. Ik begeleid korte momenten tussen beiden zodanig dat de hond mijn kind leert aanvaarden op een positieve wijze en dit werkt blijkbaar. De hond wordt attenter naar mijn kind toe en zoekt nu af en toe contact ipv hem compleet te negeren.
Je voelt dat de energie beter zit bij de hond.

Ook maak ik tijd vrij om mijn hond voldoende aandacht te geven.

Hond en kind worden nooit alkeen gelaten maar ik ben wel al heel blij met de vorderingen. Hopelijk blijft het evenwicht dat er nu is behouden!

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:10

Dat klinkt hoopvol.