Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:32

Kinke schreef:
kimmie261, jij focust allen op het geld wat iemand er voor over heeft en dat jij zonder problemen dat geld zou uitgeven. Vind jij het echt eerlijk om een dier wat blind en angstig is te laten opereren en een lang revalidatietraject te laten ondergaan?

grappig ...ik reageer juist erop omdat iedereen valt over die 3000 euro... :+

en aangezien ik de hond niet ken,de mensen niet ken de situatie waarin deze leeft niet ken zeg ik ja hoor,de hond fuctioneert nu ook,zonder die knieproblemen had deze misschien nog wel 6 jaar rondgelopen,dus aan de eigenaar de beslissing te nemen of deze het hondwaardig vind om te laten opereren,daar hoef ik mijn mening niet over te geven,is gewoon niet relevant!

en ik heb nu in de afgelopen jaren 7 kniebandjes laten opereren,maar ze lopen gewoon heel snel weer mee hoor ,revalidatie valt echt reuze mee...
het is gewoon dat als je het veel meegemaakt hebt dat je iets makkelijker wordt,maar 2 weken na de operatie zijn honden gewoon blije honden ...
Afbeelding

nogmaals van die operatie zelf zou ik niet koud of warm van worden..kan mij wel ernstig voorstellen dat je gek wordt als je het geld er niet voor hebt en je weet dat je ip je hond wel kan behouden met zo'n operatie..

dromertje2

Re: Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:36

Maar zijn jou honden blind, angstig en hebben die verlatingsangst? Elke dag verschillende keren trappen op en af is nu ook niet bepaald gunstig voor een revalidatie.

Als het mijn hond zou zijn, zou ik hem niet meer opereren, al zou ik het geld hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:40

kimmie261 schreef:
het gaat er toch niet om wat iemand uit wil geven voor zijn dieren,de een geeft er niets aan uit al hebben ze geld liggen de ander sluit er leningen voor af ( heb eens gelezen over een > 10.000 euro kostende rekening die op afbetaling afgelost wordt door iemand).

punt hier is dat iemand geen geld heeft en dat lijkt mij een heel groot probleem,hond zit prima goed als ik het lees:
Armitage schreef:
Zij heeft geen makkelijk leven en de hond is bij haar op zijn plaats. Dit is echt een hartbrekend dilemma voor haar.

dus is mijn advies ga een beetje rond kijken waar je evt goedkoper kan laten opereren en kijk of je dat wel kan betalen, en hou de hond gewoon in zijn eigen omgeving dan maar zelf wat meer tillen voor een paar weken,moet te doen zijn...

bedenk me nu dat wij afgelopen jaar ruim 2500 euro versleuteld hebben aan 1 van onze honden,wat een gek idee te bedenken dat ze bij vele posters hier gewoon dood gespoten zou zijn terwijl ze nu 100% genezen verklaard is en nog jaren mee kan...

en wie gaat het dan betalen?
want de vriendin van TS heeft geen geld en kan nauwelijks sparen..

Dus wat als er een regeling komt, maar vervolgens gaat er iets belangrijks mis bij die vriendin.. och de regeling is niet belangrijk, schuif maar vooruit.. verder in de schulden steken?

Of vind je dat de maatschappij, die ook al betaald voor de uitkering die noodzakelijk is, ook maar 3000 euro moet ophoesten om een hondje dat niet zo in orde is buiten de knieen om, ook nog eens een extreem dure operatie te gunnen?

als er dan toch 3000 euro naar de minima moet gaan voor dierengezondheidszorg, dan zeer zeker niet naar zo'n operatie.. zorg er dan maar voor dat er een budget is dat de minima tegen kostprijs hun dieren kunnen laten vaccineren.. dan kun je bijna 200 dieren helpen in plaats van 1.

Ik vind het de taak van een sociale maatschappij om te zorgen dat een zieke medebewoner van deze planet kan overleven, medische zorg krijgt die nodig is.. En in Nederland gelukkig zelfs nog vergoedingen die het leven iets aangenamer maken, zoals bepaalde voorzieningen die worden aangelegd en of worden vergoed. Maar ik vind niet dat de maatschappij verantwoordelijk is om iemand die afhankelijk is, ook te voorzien van luxe.. luxe die een ander misschien zich niet eens kan veroorloven, je krijgt immers niet je hele loon, maar moet behoorlijk wat afstaan om anderen bij te staan.

Als je met je gezinnetje rond kunt komen van een normaal inkomen, heb je ook niet zomaar 3000 euro liggen.. waarom niet? omdat een meervoud van dat bedrag van je loon wordt ingehouden, mede om andere die het nodig hebben te helpen.. Het is dan toch van de zotte dat je zelf niet zo'n operatie kan betalen, omdat met het geld dat van je loon wordt ingehouden de operatie van andermans hond betaald wordt.. Ik hoop daarom echt van harte dat er geen officiële potjes zijn die hiervoor aangesproken kunnen worden..

Als je een paar tientjes paar maand kunt sparen, is het gewoon niet reëel om een regeling aan te gaan voor 3000 euro. die ga je nooit kunnen nakomen.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:50

Misschien kan ze proberen het geld bij elkaar te krijgen door middel van crowdfunding?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:54

Serieus? En jij denkt dat daar mensen aan meewerken? Driekwart van de mensen (als het niet meer is) die hier reageren zeggen al dat zij onder de gestelde situatieschets zij nooit dit dier zouden laten opereren. Het gaat hier immers niet alleen om de knieën maar de algehele situatie. Oudere hond, blind, verlatingsangst... Dat moet je toch niet willen? Ik geloof ook nooit dat er veel mensen zijn die geld overmaken voor deze hond. Die help je volgens mij beter door inslapen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:04

davinci2412 schreef:
Misschien kan ze proberen het geld bij elkaar te krijgen door middel van crowdfunding?

start dan liever crowdfunding voor die Wajong gerechtigde die al door zijn/haar potje heen is en ineens een extra aanpassing nodig heeft die niet meer vergoed wordt.

geld kun je maar een keer uitgeven. hoe zielig ook voor het baasje.. Deze hond heeft grote issues naast de knieeën. Het is geen bedrag dat bijdraagt aan de verbetering van de situatie van het baasje in de zin van eigen medische kosten. Het is dus crowfunding voor een luxe uitgave.

In dat geval. Ik ken ook nog wel iemand die een hond heeft met gescheurde kruisbanden.. Haar man werkt keihard, zijzelf is arbeids ongeschikt.. De hond heeft geen issues, geen verlatingsangst, maar het zou zeker een jaar duren voor ze het bijeen kunnen sparen.. Het is gebeurd door een aanrijding aan de riem, waarbij de auto doorrreed

als je dan toch gaat crowdfunden, dan neem ik aan dat zij er ook aanspraak op kan maken?
En met haar waarschijnlijk nog 1000-en mensen in Nederland die zich iets voor hun dier niet kunnen veroorloven.. Zie ook regelmatig bepaalde operaties langskomen hier op bokt waar geld te kort voor is..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:08

Ik liet ooit een konijn een dure operatie ondergaan, gewoon omdat het dier nog geen jaar oud was en het de enige manier was om van urinebrand en incontinentie af te komen. De dierenarts matste ons wel een beetje met het bedrag, maar toch...

Krijg ik jaren later te horen dat ze het toch wel bijzonder vonden dat ik mijn konijn zo'n dure operatie had laten ondergaan en dat maar weinig eigenaren dat zouden hebben gedaan. Ha, maar dat vertelden ze me niet toen ik voor die operatie mocht beslissen... Gelukkig had ik toen nog een goede baan.
Overigens kostte die operatie bij lange na niet zo veel als die van de hond uit dit topic. Maar ik had er een behoorlijk luxe konijnenvilla met grote ren kunnen kopen. :P

Persoonlijk lijkt me 3000 euro voor een knieoperatie rijkelijk veel trouwens. Lijkt me meer een omhooggestuwde prijs met het idee "de verzekering betaalt".
Verder is de hond blind, en dat ik weet uit ervaring dat een narcose in je lijf (duurt nog 2 weken bij mensen) maakt dat je evenwichtsgevoel langere tijd verminderd is. Oftewel: loop je in het donker, knal je overal tegenop/val je sneller om. Ik kan dus wel raden hoe "fijn" het voor die hond is om dronken van de narcose rond te zwalken terwijl hij niets ziet, en 1 valpartij de knie kan verdraaiien zodat de hele operatie teniet is gedaan (vooral als het een wat grotere hond is.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:10

De hond is blind, angstig en moet nu weer worden geopereerd?

Sorry, ik snap echt niet waarom je dit arme dier nog in leven houdt. Geen kwaliteit van leven dit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:25

ik denk dat deze operatie vrij traumatisch is voor een blind hond.Vreemde omgeving,vreemde mensen....en hij is al erg angstig.
Wat doe je zo een dier aan.Maar dat vraag ik mij wel vaker af bij zware operaties.Is het voor de hond of voor de baas?Die de hond niet wil missen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:27

Ik kan het alleen vanuit mijn eigen standpunt bekijken, wat ik zelf in dit geval zou doen.

Ondanks dat onze vorige hond ook 2x aan haar knie geopereerd is waarvan 1x kunstkruisbanden erin gezet.
Zou ik er bij deze hond denk ik voor kiezen om te laten inslapen.
Puur op het feit, wat ga ik hem aandoen.
*Operatie (heel veel stress)
*Verhuizing voor revalidatie (stress)
*Blind (in zijn geval hierdoor extra stress)
*Meerdere lichamelijke problemen.

Weg doen naar een asiel zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Arm dier weer nier waar die terecht komt (stress) en dan evengoed de operatie (stress) en het hele traject wat erna volgt.
En dan is het hem maar de vraag is die herplaatsbaar? Vrees ergens van niet, en dan word hij uiteindelijk ingeslapen.
In dat geval vind ik dat de eigenaar zijn verantwoording moet nemen en hem laten inslapen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:40

ik zou wachten tot hij slecht word en duidelijk pijn krijgt,en dan laten inslapen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:55

elenaMM77 schreef:
en wie gaat het dan betalen?
want de vriendin van TS heeft geen geld en kan nauwelijks sparen..

Dus wat als er een regeling komt, maar vervolgens gaat er iets belangrijks mis bij die vriendin.. och de regeling is niet belangrijk, schuif maar vooruit.. verder in de schulden steken?

Of vind je dat de maatschappij, die ook al betaald voor de uitkering die noodzakelijk is, ook maar 3000 euro moet ophoesten om een hondje dat niet zo in orde is buiten de knieen om, ook nog eens een extreem dure operatie te gunnen?

als er dan toch 3000 euro naar de minima moet gaan voor dierengezondheidszorg, dan zeer zeker niet naar zo'n operatie.. zorg er dan maar voor dat er een budget is dat de minima tegen kostprijs hun dieren kunnen laten vaccineren.. dan kun je bijna 200 dieren helpen in plaats van 1.

begrijpend lezen schijnt wederom errug moeilijk te zijn:
kimmie261 schreef:
dus is mijn advies ga een beetje rond kijken waar je evt goedkoper kan laten opereren en kijk of je dat wel kan betalen, en hou de hond gewoon in zijn eigen omgeving dan maar zelf wat meer tillen voor een paar weken,moet te doen zijn...

enne breek me de bek niet open wat ik van handje ophouders vind... :) en laat ik het daar maar bij houden,en geld lenen doet ze maar bij vrienden/familie/kennissen of bank

overigens betaal ik 1000x liever mee aan een operatie van een dier als die smerige sigarettenverslavingen die menig uitkeringtrekker erop na houd en daarmee alom bekende ziektes die ze ervan krijgen.....daar wil ik al helemaal niet aan meebetalen,maar ja...dat is dan weer ieders recht waarschijnlijk... :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:10

Heel eerlijk ik vind voor een mens doof en blind al heel erg zwaar en bijna mens onwaardig (weet niet bv of ik dat mijn eigen kind aan zou willen doen). (stel krijgt bv een ongeluk is in coma en met deze prognose..doof en blind)

Dus nu is het een hond en dan moet het ineens wel.....

Ik ben echt heel benieuwd waar de eigenaresse de kwaliteit van leven inziet..want ik zie het serieus niet! echt niet.

Ik zie het meer als het niet los kunnen laten....

En weetje houden van hoe moeilijk ook is soms toch ook echt los laten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:14

Inderdaad, afgezien van het geld zou ik deze hond misschien gewoon zijn rust gunnen.
Hoe zwaar dat ook is maar het klinkt nou niet echt alsof de hond nu een fijn leven heeft.

Ik maak nog steeds duidelijk verschil tussen mensen en dieren. Mocht het een kerngezonde hond zijn dan had ik die €3000,- er misschien wel voor over gehad. Maar in dit geval zou ik de hond laten inslapen. Daarbij rekening houdende met het feit dat een hond niet weet dat hij voor een spuitje naar de dierenarts gaat.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:48

kimmie261 schreef:
Nou wat ben ik dan een gelukkige zeg,minimale leeftijd is hier ruim 12 jaar en jazeker met 8 jaar worden honden gewoon geopereerd,ik heb een paar jaar geleden een knieband operatie laten doen bij mijn 11 jarige hond...

Een hond is zo oud als dat deze zich voelt,en ik heb verder geen idee wat voor ras deze hond is en hoe deze verder is,dus daar ga ik mij zeker niet over uitlaten,maar een 8 jarige hond is hier godzijdank nog in de bloei van hun leven en zou ik NOOIT in laten slapen als er maar een optie was tot opereren al kost mij dat 3000 euro,had ik Do er maar voor kunnen houden,met alle liefde had ik dat aan hem gespandeerd...

Amen _/-\o_

Vrees dat wij wel als een van de weinige hier zo denken.

Hier vijf honden, waaronder een chihuahua (mét stamboom) welke al het viervoudige van zijn aanschafwaarde heeft gekost versus dierenarts kosten. De gedachte zou nog niet in ons opkomen om te overwegen dat hij de kosten niet waard zou zijn.

Ik zou, in dit geval, de onderste steen boven krijgen om alle opties te bekijken om het te kunnen bekostigen, niet of dat het dier het bedrag waard is.

Levensvreugde is voor elke hond anders en ik lees niet dat deze het niet heeft. Sterker nog ik weet uit eigen ervaring dat deze dieren juist meer genieten van alles wat hun leven wel brengt, zo dankbaar.

De kosten zouden hier o.a. het probleem zijn; waar een wil is, is een weg. Dat geldt voor alles.
Laatst bijgewerkt door Maiske op 12-05-16 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:51

Kimmie261 gaat imo vaak de streep van het dierwaardig leven voorbij. Dat is haar keuze en respecteer ik, ze heeft een prachtig roedel honden die wat mij betreft helemaal niet bestaan had omdat ik weiger de broodfok mede in stand te houden.

En ja ik heb ook mijn vorige hond een oog laten verwijderen toen ze 12 was....

In dit geval is denk ik het dierwaardig leven al lang voorbij. Pijn in de knieen, angstig en blind. Revalidatie in omgeving waar hond zich nog angstiger gaat voelen.... nee dat is beulerij.... al was ik miljonair.... dan nog niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:53

waar een wil is is een weg is spreken vanuit een situatie waarin je geld hebt, kunt overhouden of bereid bent anderen te laten betalen Maiske.

Ik laat ook rustig een hond in de bloei van zijn leven, met goede vooruitzichten en een zonder andere zware issues gewoon opereren.. Ik kan het lijen.

waar een wil is is een weg.. ik heb een prachtige woning gezien in loon op zand.. Maar zoveel verdien ik niet, noch kan ik zoveel lenen.. Als je mij de weg even wijst.. graag..

waar een wil is is een weg, maar die alleen die binnen reële straal van je leefsituatie ligt.

ik vind het overigens wel apart, dat je de hond als beschreven in OP, opvat als een hond in de bloei van z'n leven en vol levensvreugd die behouden moet worden voor de mens.. Ik zie een hond met heel veel issues, die gebonden is en zal blijven aan traplopen, en ook nog eens angstig en niet zondermeer herplaatsbaar is (zeker niet als je er eerst nog 3000 of van mijn part honderden aan moet verspijkeren)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:59

hoeveel levensvreugde heeft een blinde hond?Die op een flat woont en ook nog angstig is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:03

Is het geen egoïsme van de baas?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:06

Zowel baas als hond hebben hier weinig plezier zo als ze het wel laat opereren. Voor de hond is het niet feestelijk en de baas mag zich in de schulden steken en heeft er zo ook nog heel veel jaar plezier van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:07

en de kans is aanwezig dat de operatie niet het gewenste resultaat heeft en hij alsnog ingeslapen moet worden...3000 euro armer en een dode hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:11

geerke schreef:
hoeveel levensvreugde heeft een blinde hond?Die op een flat woont en ook nog angstig is?

dat weet je dus niet...blijkbaar voldoende anders had ie er vast al niet meer geweest...en had de eigenaresse er vast minder moeite mee gehad om de hond niet te laten opereren...

slimmerik schreef:
Kimmie261 gaat imo vaak de streep van het dierwaardig leven voorbij. Dat is haar keuze en respecteer ik, ze heeft een prachtig roedel honden die wat mij betreft helemaal niet bestaan had omdat ik weiger de broodfok mede in stand te houden.

.

is dat zo?? waar ben ik een streep over gegaan wat niet meer dierwaardig was volgens jou??

en haha lachwekkend broodfok instand houden met mijn roedel...,je wordt nog eens grappig... :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:20

Dus omdat die er nog is, heeft die een dierwaardig leven.
Het is niet omdat een dier nog leeft dat het ook nog dierwaardig is. Je kan een paard ook laten leven met 3 benen maar of dat dierwaardig is?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:28

Ik heb niet alle pagina's bijgelezen, dus excuses als ik een spuit elf reactie plaats.

Persoonlijk zou ik voor inslapen kiezen, maar er is mogelijk nog een andere optie.

Geen idee waar deze vriendin woont, maar bij ons in de regio bestaat de minimax dierenarts: http://www.minimax-dierendokter.nl/dier ... arden.html

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:37

Brainless schreef:
Nazorg
Na de operatie moet de hond meestal zes weken rusten en alle bewegingen beperken. Tijdens de rustperiode kunnen kleine oefeningen worden gedaan en kan de poot gemasseerd worden om stijfheid te voorkomen. Als hij moet uitgelaten worden om zijn behoeften te doen, moet dit aan de leiband. Ook in de tuin moet de hond aangelijnd blijven om te vermijden dat hij gaat rennen of springen. De hond mag ook geen trappen lopen. Er mogen geen spelletjes gespeeld worden waarbij de hond zijn poten belast.

Na zes weken mag de hond weer langzaam aan maar beperkt bewegen. Hij zal trouwens zijn verloren spieren in zijn poot en conditie weer moeten opbouwen. In een eerste fase moet de hond wandelen op vlakke ondergrond. De duur van de wandelingen zullen geleidelijk aan opgebouwd worden. In een tweede fase zal de hond opnieuw op oneffen ondergrond mogen wandelen. De dierenarts kan een revalidatieplan meegeven die de nazorg zal vergemakkelijken. In normale omstandigheden kunnen de meeste honden binnen de twee weken terug op hun poot lopen maar volledig herstel zal een paar maanden in beslag nemen. Na verloop van tijd zal, als gevolg van de operatie, artritis optreden op het behandeld gewricht. Dit is een normaal proces en kan niet vermeden worden.

Artritis is toch ook pijnlijk? Of ben ik nu in de war? Want dat zou dan al een extra reden zijn om de operatie niet te doen. Los van alle andere redenen...