Wat voer jij je hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:43

Cemlys schreef:
Kippen willen ook aan de kvv? :')

Hier krijgen ze hill ' s ideal balance no grain, maar ik wissel wel eens af. Overigens vanaf pup zijnde op no grain, maar sinds hij de hele winter paardenbrok meesnoept (of gewoon van de paarden afjat), denk ik dat het wel meevalt met zn graan/glutenallergie.
Af en toe krijgen ze eens een blik vlees (ja ik ben de allerslechtste hondenmoeder ;)), lukullus, ideal balance of soortgelijk (wel altijd betere kwaliteit). Hiervoor kregen ze dog lovers gold.
Af en toe gaat er eens een zakje t/d voor het gebit doorheen (maar eigenlijk hebben ze beiden weinig tot geen last van tandsteen)
Af en toe verdwijnt er eens een muis in de grote hond, jagen mogen ze prima op ongedierte maar van wild en derg blijven ze af. Tot nu toe nooit wild aangeraakt.

Daar ga ik eens naar kijken. Thnx.
En dat blik ach wij mogen zondigen dan hun ook

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:00

wij hebben zelf 3 beagles en voeren onze honden jarco brokken, dit omdat in jarco geen rommel in zit die slecht voor ze is en waar ze niet zomaar dik van worden, ook is de onlasting beter, eerst hadden wij andere brokken maar toen hadden ze erg dunne ontlasting, nu niet meer!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:07

Anoniem schreef:
De eigenaar van de kip (ik) noemt het jammer, maar zo is de natuur.

Zit blijkbaar toch nog meer wolf in dan men zou denken... of willen?
In deze hond zit ontzettend veel jacht, in zijn zus ook.
In mijn andere totaal niet.
Vandaag heb ik overigens geleerd dat kippen kannibalen zijn :r

Honden zijn geen wolven. Canis familiaris, niet canis lupus (en óók niet canis lupus familiaris).
Gooi honderd verschillende hondenrassen bijelkaar, laat ze honderd jaar met elkaar kruisen, en je hebt geen wolven, maar honden. Honden die er ongeveer uit zullen zien als de zg. pariah hond die je over de hele wereld half verwilderd kunt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:48

Ze hebben hetzelfde knip/scheur gebit, korte darmsysteem en als je pech hebt hetzelfde jacht gedrag <<)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:54

Anoniem schreef:
Ze hebben hetzelfde knip/scheur gebit, korte darmsysteem en als je pech hebt hetzelfde jacht gedrag <<)

Omdat je hond een kip heeft gegrepen? Dat is niet "hetzelfde jachtgedrag" als van een dier dat in zijn eentje een juveniele bison kan neerhalen.
Maar als jij plezier hebt aan die fantasie...

Anoniem

Re: Wat voer jij je hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:15

Het laat toch wel een zelfde basisprogramma zien dat er, ondanks brokken, bij sommigen gewoon in blijft zitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:20

Er is een studie geweest waaruit is gebleken dat honden in bijna niks meer lijken op wolven (geloof zelf wat verteringsenzymen betreft). Dus dat hele honden zijn wolven en moeten vlees krijgen is gewoon net zo commercieel als de hele brok industrie. Net als alle alternatieve brok. Als iedereen zich er maar prima bij voelt met wat hij/zij doet. En het belangrijkste, dat de dieren er niet bij in schieten. Laatst kreeg ik nog een kat, 4 jaar, vel over been, diarree Ohja en kreeg veganistisch voer, waar alles inzat. Uit alle onderzoek kwam niks behalve een paar flinke tekort, waaronder een die zelfs levensbedreigend werd. De gok erop genomen, dier op lichtverteerbare normale brok gezet en 2 weken later weg problemen, halve kg zwaarder. Dat soort dingen gaan mn haren van overeind

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:26

Ik voer KVV en daarnaast kauwwerk, botten, karkassen, pens, volledige vis, strotten e.d..

Hond doet het er perfect op en vindt het heerlijk. Hij heeft nog steeds wat last van tandplak, maar stukken minder dan toeb hij nog op brok stond.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:30

Wij hebben een rottweiler pup van nu 10 maanden,

Begonnen met voeren van brokken omdat hij dat bij de fokker ook kreeg, na 9 maanden dunne ontlasting te hebben gehad (verschillende merken en typen brok geprobeerd) waren we het zat en hebben we de DA weer opgebeld. zij adviseerde ons om over te stappen op vers vlees.

Wij geven hem vlees van Lotgering en dan de Rund,lam,kip

Sinds wij dat voeren hebben we geen dunne ontlasting meer en is zijn winderigheid ook over (hij kon toch scheten laten) komt meer aan en krijgt meet body

BonnyyyyyyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:40

Wij hebben een boomertje!
Van 8 maanden en hebben haar op canex staan nu!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:14

Mijn honden krijgen sinds 2 maanden Wooof hondenbrok.
ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien,glimmen als een spiegel en goede ontlasting.
mijn oudje van 11 is levendiger dan hij de laatste jaren was.
ze vinden het ook erg lekker,ook mijn chihuahua's eten het graag.
het is een geperste brok.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:56

Onze honden krijgen Select Gold. Ze glimmen gelijk een spiegel en poepen minder. Het is ons aangeraden door de dierenspeciaalzaak, heeft iemand hier soms ervaring mee?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:06

Ik vroeg mij af of er iemand bekend is met CPRO (vlees)brok? Ik zit te denken om onze pup van 5 maanden daar op te zetten..

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:18

Ze doen het al een flinke tijd redelijk op Energique, niet de beste KVV maar de rest eten ze niet. Ik heb twee hele kieskeurige Chihuahua's en het duurste voer moesten ze niks van hebben. Haaksbars BarfMenu, had de vriezer vol tot ze besloten er niet meer van te willen eten. Thanks boys! :-)

Nu voer ik tijdelijk Yarrah Biologisch hondenvoer omdat ik wil zien hoe ze het daarop doen. De jongste laat nog te vaak zijn voer liggen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:33

Ik heb nu Purizon besteld. Ben benieuwd hoe hij het daar op gaat doen. Vreten doet hij het toch wel :')

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 01:45

Aantal jaren geleden van canex naar farm food naar acana gegaan. Dalmatier had meteen geen jeuk meer, ontlasting is ook veel minder dan de brokken hoog in graan. Daarbij 2 x per week kvv.
Nu wissel ik vaak tussen taste of the wild, wolf of wilderness en sinds maand of 3 sam's field, nieuw bij boerenbond dus voor mij gemakkelijker meenemen met kippenvoer en alles.
Sinds 1,5 jaar kruising collie erbij en heeeel moeilijke eter -O- maar wel super energiebal...kvv vond hij nog het meest aantrekkelijk dus daar maar in gaan zoeken...wolf's menu burgertjes, ook bij boerenbond in de diepvries, was en is succesvol 90%. Wat hij enorm graag eet zijn de kuipjes naturo, gewoon bij ah te koop en heel hoog vleesaandeel tot mijn verbazing.
3 honden hier totaal en op de sam's field zijn ze zacht en glimmend, zelfs onze lange tandeneter eet het soms.
Ze krijgen ook wel runderhart ipv kvv, kippenlevertjes of hartjes, kalkoenhartjes, eendennekken, kauwbotten en rundermergpijpen vers.
Gelukkig 2 kliko's met eten en 1 zeur dan :+ maar alledrie mooi in vacht, spierwitte tandjes etc <3

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 05:59

Mijn honden,boerenfox en Zwitserse herder, krijgen allebij vlees ( lotgering)

Waarom?
Ze eten het beter,vInden het veel lekkerder

De boerenfox had last van allergie ( jeuk) op de brokken

Beide dronken verschrikkelijk veel water op de brokken,nu op het vlees veel minder en plassen daar door minder en ook poepen ze veel kleinere drollen

Ook laten ze geen vieze scheurtjes meer en stinken ze niet meer uit een bek

En bij het voeren is de kans op een maagkanteling vele malen kleiner

Ze zijn beide nu in perfecte conditie en mooi op gewicht.

Voor mijn honden geen brokken meer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:28

Ik ben nog steeds op zoek naar een goede beloningsbrok :)
Qua voer staan ze op KVV wat ik aanvul met groente
Maar een brokje om in je zak te stoppen is toch wel handig en gedroogd hart en long in kleine stukjes loopt aardig op qua kosten
(Er gaat hier momenteel een hele ruime anderhalve kg aan kvv doorheen(volwassen reu een pond en de pup 1 tot 1.3 kg)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:21

@Sonja: ik geef momenteel ook gedroogde runderlong als beloning (je hebt die ook in kleine stukjes "longtrainers", ik betaal 3.95 voor 125g ) of eender welk brokje dat in aanmerking komt voor mijn allergische hond (dus sowieso graan/rijst en gevolgelte vrij).
Je vind ook hondensnoepjes op basis van aardappel en vlees (1 eiwitbron) of appel en vlees. Ziet eruit als een klein paardenbiksje (35€/kg)

Sam's field ga ik eens opzoeken, mss een hanig alternatief voro de brokken die ik nu heb...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:35

Die longtrainers zijn bij die van ons ook erg geliefd. Ze ruiken best sterk, vinden ze heerlijk! :p

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:42

Wij voeren aan onze hond hill's, de light versie voor grote honden.

Waarom?

Omdat ze het er heel goed op doet, ik zie het nu er niet van in om van voer te veranderen omdat het te veel granen bevat of ik weet niet wat.
Onze kat geven we trouwens ook hills en ook geen klachten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:46

EJuniorJoost schreef:
Kuggur schreef:
Brok, (bij voorkeur schimmelig) hooi, véél schapen- en paardenmest, afgelopen week wat dood schaap (niet meer, is inmiddels begraven).
Waarom? Ehm, zodat ze niet verhongeren.

wat?!?! schimmelig hooi? schapen en paarden mest? en een dood schaap? wil jij je honden dood hebben..! ten eerste: een hond is een vleeseter dus hooi? dat word niet goed verteerd, mest kunnen wormen en bestrijding middelen of andere ziektes in zitten. gewoon een dood dier idem dito.. kunnen ook helemaal vol ziektes zitten...

Hier heb ik smakelijk om moeten lachen. _O_

Ik voer Cavom als hoofdmaaltijd en regelmatig gaat er nog een stuk KVV of aanverwanten doorheen. Waarom? Ik voer op het oog en hier doet mijn draak het beste erop. Hij ziet er mooi uit, poept eenmaal daags een mooie drol en is knettergek. Hij is nog volop jong en gek en het energiegehalte van deze combinatie bevalt mij ook uitstekend.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:21

Iemand ervaring met de Purizon? Mijn hond staat er nu 4 of 5 dagen op, maar heeft ook al 3 keer overgegeven. De 1e keer was te verklaren, maar de andere 2 keer...? Vannacht kwam er bijv. niks uit, maar vind het wel vreemd.

En wat is nou beter, geperste brok of krokante brok?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:35

Er is geen beter in geperste of krokante brok.

Heb je een hond die gevoelig is voor tandplak of vaak kieskeurig is? Dan past een krokante brok waarschijnlijk beter. Ook kunnen dat vettere brokken zijn, of juist brokken met minder koolhydraten.
Heb je een hond die gevoelig is voor dik worden of maagkanteling? Dan past een geperste brok vaak beter doordat ze vaak een betere voldoeningsprikkel geven door op de bodem van de maag te gaan liggen.

En nee, dit is niet bij alle honden zo, maar slechts een grove richtlijn. De hoeveelheid koolhydraten die lager kunnen zijn bij een krokante brok is wel echt zo, een geperste brok heeft vrij veel zetmeel of suiker nodig om een goede brok te kunnen maken, daarnaast kan hij ook maar een beperkte hoeveelheid vet hebben anders valt de brok ook uit elkaar. Daarnaast heeft een geperste brok de neiging minder te schrapen en meer te plakken aan de tanden, waardoor het tandplak kan verergeren. Wel is een geperste brok vaak flink goedkoper, omdat het productieproces goedkoper is. Sommige honden die slecht eten, eten juist weer meer van een geperste brok omdat het een compactere brok is, ze hoeven dus minder volume te eten.

Wat niet uitmaakt tussen geperste en krokante brok is of je er rauw voer naast voert. Ja, er is een verschil in drijvend voer en zinkend voer, maar dat maakt voor de meeste honden niet uit. Je kunt het gerust in één maaltijd geven, zowel geperste als krokante brok, ook samen kvv of natvoer. Alleen bij honden met een heel gevoelig spijsverteringsstelsel werkt dit soms niet, maar dit soort honden vinden verschillende voersoorten vaak sowieso lastig.

Bij een geperste brok moeten alle granen al van tevoren ontsloten zijn, bij een krokante brok wordt er ook nog wel wat ontsloten tijdens het expanderen. Toch moet ook bij krokante brok wel van tevoren ontsloten worden. Dit is een kostbaar proces en één van de grote prijsopdrijvers bij duurdere brokken met een hoog graanaandeel zoals bijvoorbeeld RC. Die heeft als kracht dat hij van relatief goedkope grondstoffen, door te bewerken (koken/bakken/schredden/malen/etc) er goede kwaliteit product van kan maken doordat hij alle voedingsstoffen beschikbaar maakt.

Purizon doen een hoop honden het goed op, maar het kan zijn dat het voor jouw hond niet werkt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:36

Mijn oude blaffert krijgt kenner senior brokken. Dit omdat ik een wat hoger segment voer wilde (dus niet supermarkt) maar dit is een normale prijs. Vandaar :)
Zit wel te denken over switchen omdat hier blijkbaar veel graan in zit en ze daar van gaan verharen. Iemand tips?