Boerboel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 12:46

Ouders hebben een slechte ervaring met reu, dus wel ervaring ;).

Even reactie van de kennis afwachten, en dan eens rondkijken. Moeder wil er nog graag een labrador bij, maar mijn vader heeft liever een hond met een wat stoerder uiterlijk.

Vader wil geen herder, geen idee waarom.... Wat zijn ze toch ingewikkeld he!

Afwachten dus!

huppelz

Re: Boerboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:57

waxmeltsenzo..........waarom zou jij een Dogo Argentino niet aanraden?
De mijne is vrij recent overleden helaas maar een betere hond heb ik nog niet eerder gehad.

Nam haar overal mee naartoe ook. Ze was super vriendelijk naar vreemde mensen en gooide met tact haar hoofd in een rolstoel bijv om iemand te knuffelen.
Imposant was ze zeker en de meeste honden sprongen wel achteruit als ze eraan kwam. Agressief daarin tegen was ze zeker niet.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:05

Ik ben een beetje bevooroordeeld :+ Maar ik vind rottweilers ideaal als waakhond.

Al hebben ze soms een nare reputatie, dit is wel wat je wil hebben bij een waakhond. De teefjes zijn wat hondsocialer dan reuen, maar beide zijn engeltjes naar het eigen gezin toe. Wij hebben zelf 2 reuen op dit moment.
Mensen die langs ons huis lopen durven het terrein niet op als ze buiten zijn, maar zodra 1 van ons het hek voor ze open zet, zijn het hun allerbeste vriendjes. Als wij zeggen dat het goed volk is, dan is het goed volk. Zijn wij er niet om ze dit te vertellen, dan komt er niemand de tuin/het huis in.
Ze bijten niet meteen, ze bewaken echt. Pas als je dan nog het lef hebt om te proberen weg te lopen of aan te vallen, zullen ze ingrijpen. Over het algemeen zijn ze goed te trainen en kunnen ze samen met andere huisdieren. Die van ons laten de kippen en konijnen met rust, en de enige reden dat ons oppaskindje niet bij de honden mag, is omdat vooral de jongste daar veel te onbehouwen voor is. Niet omdat ze aggressief zouden worden. Ik ben zelf als kind heel vaak bij onze eerste hond in de mand gekropen om te knuffelen.

Echte allrounders :j lief voor gezin, gasten en (eigen!) huisdieren, maar waaks en stoer wanneer het telt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:12

Kesje schreef:
Ik ben een beetje bevooroordeeld :+ Maar ik vind rottweilers ideaal als waakhond.

Al hebben ze soms een nare reputatie, dit is wel wat je wil hebben bij een waakhond. De teefjes zijn wat hondsocialer dan reuen, maar beide zijn engeltjes naar het eigen gezin toe. Wij hebben zelf 2 reuen op dit moment.
Mensen die langs ons huis lopen durven het terrein niet op als ze buiten zijn, maar zodra 1 van ons het hek voor ze open zet, zijn het hun allerbeste vriendjes. Als wij zeggen dat het goed volk is, dan is het goed volk. Zijn wij er niet om ze dit te vertellen, dan komt er niemand de tuin/het huis in.
Ze bijten niet meteen, ze bewaken echt. Pas als je dan nog het lef hebt om te proberen weg te lopen of aan te vallen, zullen ze ingrijpen. Over het algemeen zijn ze goed te trainen en kunnen ze samen met andere huisdieren. Die van ons laten de kippen en konijnen met rust, en de enige reden dat ons oppaskindje niet bij de honden mag, is omdat vooral de jongste daar veel te onbehouwen voor is. Niet omdat ze aggressief zouden worden. Ik ben zelf als kind heel vaak bij onze eerste hond in de mand gekropen om te knuffelen.

Echte allrounders :j lief voor gezin, gasten en (eigen!) huisdieren, maar waaks en stoer wanneer het telt.

Mijn zus heeft een teefje en die is alles behalve lief ;)
Die mocht eerst nog overal mee heen maar toen ze volwassen werd dus echt niet meer en op de camping waar ze ook altijd mee heen ging ligt ze nu ook aan de ketting. Het kunnen hele leuke lieve en sociale honden zijn maar ook onwijze rotzakken en dan bedoel ik echte rotzakken die gewoon uit zichzelf een beslissing nemen. En dus ook zullen bijten uit het niets!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:13

Afbeelding
Lijkt xl pitkruising maar is kruising lab x boxer. Stoer maar lief en gehoorzaam.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:19

huppelz schreef:
waxmeltsenzo..........waarom zou jij een Dogo Argentino niet aanraden?
De mijne is vrij recent overleden helaas maar een betere hond heb ik nog niet eerder gehad.

Nam haar overal mee naartoe ook. Ze was super vriendelijk naar vreemde mensen en gooide met tact haar hoofd in een rolstoel bijv om iemand te knuffelen.
Imposant was ze zeker en de meeste honden sprongen wel achteruit als ze eraan kwam. Agressief daarin tegen was ze zeker niet.

Omdat deze bij de verkeerde mensen maar dat geldt voor meer van dit soort rassen heel erg vervelende honden worden. Vaak wel leuk naar de eigenaren maar een gevaar voor de omgeving bijzonder beschermend enzo. Ik zie dit soort honden echt liever bij mensen met ervaring binnen de rasgroep zeker omdat ik en veel andere mensen ook door woonwijken loop met mijn chihuahua en andere mensen ook met hun kleine hondjes ;) Als mensen puur om een uitstraling gaan dus groot en eng, zonder te kijken naar hoe in hond in elkaar zit en waarvoor het gefokt is de Dogo is gewoon een jachthond die het op moest nemen tegen jaguars en poema's, Eigenlijk is dit ras een beetje de voorouder van de Duitse dog alleen dan nog wat meer naar de oer toe en persoonlijk zou ik dan eerder de duitse dog aanraden omdat die gewoon echt vele malen makkelijker zijn maar dan wel met dat uiterlijk en kunnen prima doorgaan voor gevaarlijke waakhond, ik vind het eng dat dit zomaar bij iedereen terecht kan komen. Gelukkig zie je dit ras niet zo heel veel. Het is wel een makkelijkere hond dan de boerboel wat meer een gezinshond ;)

Ps sterkte met het verlies van je hond, ik kan me wel voorstellen als je zelf zo,n hond hebt gehad dat een allemansvriend was dat je dat wel wilt aanraden :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-01-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:29

Lizzo_RV schreef:
Ouders hebben een slechte ervaring met reu, dus wel ervaring ;).

Even reactie van de kennis afwachten, en dan eens rondkijken. Moeder wil er nog graag een labrador bij, maar mijn vader heeft liever een hond met een wat stoerder uiterlijk.

Vader wil geen herder, geen idee waarom.... Wat zijn ze toch ingewikkeld he!

Afwachten dus!

Wie gaat het meeste voor de hond zorgen eigenlijk? De opvoeding doen, de dagelijkse wandelingen en verzorging doen?
Mijn advies is altijd dat degene die de meeste verzorging op zich neemt de grootste stem heeft. Beter gezegd, er beter geen hond kan komen die dat persoon niet ziet zitten.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:38

Iedereen wel wat eigenlijk, wat met deze hond ook zo is. Maar daar was geen cursus oid voor nodig. Als het er op aankomt wel mijn moeder, maar mijn broertje en ik zullen er ook veel mee in de weer zijn. :)

Duitse Dog of Bullmastiff zitten we nu naar te kijken. Maar een teefje moet wel mogelijk zijn, dus nog even goed verdiepen!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:48

Als je uit die rassen wil kiezen en een teef zou ik voor de Duitse dog gaan. En dan een goede fokker zoeken die alle gezondheidstesten doet

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:12

Als waakhond zou ik zeggen
Old English Mastiff, Rotweiler, Cane Corso, Duitse Herder of Bullmastiff

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:27

waxmeltsenzo schreef:
briitje schreef:
Wat goed dat om die redenen de overige rassen afvallen TS. Gelukkig word er niet blind gekeken naar het uiterlijk.

Rassen welke ook stoer, waaks en sociaal zijn naar visite, kunnen ook een rotweiler, bullmastiff (nogmaals laat je vader hier even naar kijken, komen best overeen met een BB), bordeauxdog, mastiff, uhhh...

waarom geen herder of boxer ? Ook een optie ?

Een bull mastiff zou ik ook zeker niet aanraden net als de Dogo Argentino.
Dit zijn echt rassen die niet bij de verkeerde mensen terecht moeten komen en echt op een terrein gehouden moeten worden en dus niet in een woonwijk m.i.

Waarom niet een Caine Corso bijvoorbeeld? Ook niet de makkelijkste honden maar wel beter in het gareel te houden.

Hoezo een bullmastiff niet? Ben met meerdere opgegroeid en ken ze echt als grote goedsullen en staan paraat wanneer dit nodig moet zijn. Zijn ook gewoon sociaal naar mensen. Ik zou deze eerder aanraden dan een CC. Al zou de CC ook zeker een optie zijn. Maar wat al werd aangegeven, ligt aan de bloedlijnen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:29

Bowen schreef:
briitje schreef:
Ik hou van tosa's. Machtig mooie honden ❤.

Maar deze neigen erg naar de Fila, dus nog scherper. Raad ik niet aan. Correct Tosa eigenaren ?

Nee, tosa's kunnen wel erg hond dominant zijn (vechthonden), maar meestal zijn ze vrij makkelijk met mensen.
Ook in eigen roedels gaat het vaak wel goed, met vreemde honden is het meestal wat oppassen.

De tosa die ik heb gehad was heel erg sociaal naar mensen toe. Als er bv een kind van hem schrok ging hij liggen en slijmde hij zo zijn weg naar het kind, echt bedelen en schattig doen of hij kruipend dichterbij mocht komen. Wat dan meestal ook wel mocht en dan was hij in de 7de hemel.

De tosa kon ik overal mee heen nemen, naar de markt, op een terrasje, naar de dierentuin, het maakte allemaal niets uit. Wel gehad dat er zo uit het niets ineens een kind om hem heen hing, daar gaf hij geen krimp op, alleen maar een blij welkom.
Een heel erg zelfverzekerde hond die niet snel zaken als bedreigend zag. Evenwichtig karakter.

Ik dacht/kende de Tosa's als ook hele eenkennige honden. Maar dit is dus niet zo? Was jouw hond dan een uitzondering of het past ook gewoon niet in het karakter?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:41

briitje schreef:
Hoezo een bullmastiff niet? Ben met meerdere opgegroeid en ken ze echt als grote goedsullen en staan paraat wanneer dit nodig moet zijn. Zijn ook gewoon sociaal naar mensen. Ik zou deze eerder aanraden dan een CC. Al zou de CC ook zeker een optie zijn. Maar wat al werd aangegeven, ligt aan de bloedlijnen.

De bullmastiff ken ik ook als zachtaardige honden, maar wel bij de juiste mensen. Wat natuurlijk bij veel van dit soort rassen het geval is. Old Englisch Mastiff wat geopperd werd zou ik dan eerder kiezen ;) Ik vind het gewoon geen honden die thuis horen in ons land bij mensen die een tuintje hebben.
Heb je een boerderij en veel buiten dan zie ik het probleem niet zo maar anders kunnen ook deze honden de bullmastiff dus lastig zijn. En zeker naar andere honden. Maar ook naar andere mensen dan het gezin.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:50

Was de riesenschnauzer al genoemd?
De ervaring die ik daarmee heb is erg positief, hele fijne honden om mee te werken. Goede wakers, zelfverzekerd, evenwichtig karakter, goed te trainen.

TS, ik vind het erg fijn om te lezen dat jullie je goed voorbereiden en laten informeren, dat zou iedereen moeten doen.
Het is belangrijk een hond te kiezen die bij je past en die past bij het "gebruikersdoel". Vooral in een gezin (waar ook al andere honden/dieren aanwezig zijn) is dat best wat zoekwerk, omdat je met verschillende personen te maken hebt. Maar niet onmogelijk ;)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:56

waxmeltsenzo schreef:
Die mocht eerst nog overal mee heen maar toen ze volwassen werd dus echt niet meer en op de camping waar ze ook altijd mee heen ging ligt ze nu ook aan de ketting. Het kunnen hele leuke lieve en sociale honden zijn maar ook onwijze rotzakken en dan bedoel ik echte rotzakken die gewoon uit zichzelf een beslissing nemen. En dus ook zullen bijten uit het niets!

Dat is erg jammer, je hoort niet vaak dat ze mens-aggressief worden, dat is ook niet volgens de rasstandaard. Ik heb tot nu toe maar 1x een rott meegemaakt die ik beter niet kon aaien, maar die liet dat overduidelijk weten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:59

Kesje schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Dat is erg jammer, je hoort niet vaak dat ze mens-aggressief worden, dat is ook niet volgens de rasstandaard. Ik heb tot nu toe maar 1x een rott meegemaakt die ik beter niet kon aaien, maar die liet dat overduidelijk weten.

Is zeker jammer want hun hebben er ook om die reden voor gekozen en ondanks meerdere cursussen blijft het toch een lastige hond. Wel is ze lief naar hun eigen kinderen. Maar niet naar andere honden welk geslacht dan ook en andere mensen, als ze visite hebben moet de hond de tuin in enz. Naar hun eigen kinderen is het een schat van een beest maar daar is alles mee gezegd.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 15:04

We hebben een vrij grote tuin, een aantal keer groter dan de gemiddelde Nederlander. We wonen op de ruimte, en om ons heen zijn ook weilanden etc. Aan de ruimte zal het dus niet liggen.

Een hond is bij ons zeker in goede handen, maar we zoeken alleen de juiste hond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:35

Kesje schreef:

Dit is ook mijn ervaring. Uitstekende bewakers voor een terrein en lieverds voor het gezin, mits goed opgevoed natuurlijk, maar dat geldt voor elke (waak)hond.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:43

De Cane Corso is een hele fijne waak- en gezinshond. Ze zijn enorm lief voor eigen mensen en ook vreemden worden zeer vriendelijk begroet als de baas het oké vindt. Ze zijn er echter ook als het nodig is.
Hou er rekening mee dat ze niet altijd hond sociaal zijn en ik zou zeker geen teef naast een andere teef zetten.
Wij hebben er vier, er zit duidelijk verschil in de honden onderling, van een echte sul die het liefst de hele dag slaapt tot een hyperdepiep die de hele dag in de weer is. Maar ze hebben één ding gemeen; ze zijn allemaal verschrikkelijk loyaal naar hun gezin.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:21

Ik heb een cane corso kruising. Wat een geweldig dier is dat <3. Ontzettend loyaal naar het gezin naar het gezin maar wel heel waaks. Vreemden introduceren gaat echter niet zo 1,2,3. Daar is een hoop tijd en geduld voor nodig. Maar als het eenmaal goed zit, zit het dan ook echt goed.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:37

Teefje erbij blijft wel een punt van aandacht.

Mag ik vragen wat precies de zogenoemde 'slechte ervaringen met reuen zijn?'
Zelf ben ik zeker meer een teefjes mens maar ik zou prima ook met een reu kunnen werken wanneer dit geschikter is. En naar mijn(en die van meerdere) idee is reu + teef toch echt geschikter hier.
Mijn ervaringen zijn ook zéker dat reuen minder dominant dan teven zijn. En dit voornamelijk met Mechelaars wat op zichzelf al een vrij pittig ras is.

Duitse dog of bull mastiff of bordeaux dog lijken me ook wel geschikte opties voor jullie. Krijg namelijk het idee dat je pa wel echt op zoek is naar een dogachtige. En deze dieren zijn beter in banen te leiden dan een boerboel. Goed bezig Ts!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:55

briitje schreef:
Ik dacht/kende de Tosa's als ook hele eenkennige honden. Maar dit is dus niet zo? Was jouw hond dan een uitzondering of het past ook gewoon niet in het karakter?

Nee, hij was geen uitzondering, was erg rastypisch. Er waren wel wat teven toen die niet echt allemansvrienden waren, maar verder wel gewoon prima sociaal. Zeker niet scherp op mensen, gewoon niet veel interesse in.

Verreweg de meeste zijn vrij open van karakter, alleen vaak wel hond dominant en gaan problemen niet snel uit de weg. In eigen roedel gaat het vaak goed (mits met verstand gekoppeld), met vreemde honden is het vaak oppassen. Dat laatste vergt wel wat gedegen opvoeding, maar dat pakken ze ook wel op.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:10

Misschien is dit een totaal andere richting als dat jullie zoeken, maar ik vind hem eigenlijk best in het plaatje passen wat jullie zoeken.

Is een Bulterriër niet wat? Zien er stoer en gevaarlijk uit maar zijn stiekem heel erg lief, (ook voor kinderen!) en onwijs gehecht aan de baas en het gezin. Beschermen ook de baas graag en zijn niet erg dominant ingesteld.

Wij hebben zelf een Bulterriër en ik ben verliefd op het ras, zo'n lief dier hebben wij nog nooit gehad. En toch doet iedereen zijn hondje gauw aan de riem als hij voorbij komt lopen, omdat hij zo 'eng' eruit ziet.

edit: de miniatuur variant is wel minder lief in karakter.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:17

Precieze negatieve ervaringen weet ik niet, maar hadden een erg dominante reu die gewoon niet leuk was. Was toen erg klein, dus weet er weinig van.

Enorm grote kans dat we voor een Bullmastiff gaan. Ik ben blij dat ik ze heb over kunnen halen, en dat we voor een wat kalmer ras gaan. Een Bullmastiff moet wel goed gaan. Heb meerdere mensen gevraagd, ook teefjes (van verschillende rassen) samen en gaat prima.

Nu dus langzaam de volgende stappen zetten en nog goed lezen!

Ik ben echt verliefd op ze!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:14

Jeetje wat goed dat dit geen reltopic is geworden en je je duidelijk hebt laten adviseren TS! En ook je ouders daarin meeneemt.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je moeder het meeste met de hond moet gaan doen, ze wel overwicht kan houden. Bullmastiff zijn zware beesten, weet niet of je ma er ook mee aan t lijntje moet lopen of dat de hond alleen op t erf blijft? Onze BM weegt bv 70kg, ik weeg 60kg en ondanks dat het een schat van een hond is geef ik eerlijk toe dat ik tot grote ergernis niet altijd de overmacht op hem heb. Hij heeft duidelijk zelf 1 baas gekozen en dat is mijn man. Resultaat is dus dat ik hem bijna nooit uitlaat want hij gooit z'n gewicht in de strijd, en ik hou m dan niet wanneer hij die ene boom wil besnuffelen, of krijg hem juist niet vooruit wanneer hij bedacht heeft dat hij niet meer verder wil en dus gewoon maar pontificaal gaat stil staan :D Kijk dus ook goed of het een geschikt en handzaam dier is voor degene die de baas zal worden over de hond