Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:29

Het maakt niet zo veel of we haar kater kennen of niet; iedere kat die buiten los mag lopen, moet gecastreerd/gesteriliseerd zijn, imo.

Suusie22

Het merendeel wordt gewoon naar buiten gelaten _O-

AlwaysH

Nee, ik heb het over fokdieren.
Niet over de gewone huiskat, die lopen bijna allemaal buiten rond. Prima:)

Xanthippe

AlwaysH schreef:
KellyR schreef:

Elke merrie moet gesteriliseerd worden want er kan een hengst ontsnappen

Eigenlijk wel jax)
Het maakt me dan ook niks uit dat jullie het niet met me eens zijn, maar veel fokdieren, maar vooral katten, worden binnengehouden.

Hier in de buurt is vrijwel alles gecastreerd en gesteriliseerd. Ieder zo zijn eigen mening er over toch?

Ik vind eigenlijk dat TS dit zelf moet betalen want wij kennen haar kater natuurlijk niet.

Naar analogie blijf jij dan ook binnen? :+

Katyatje

Ik vind ook dat het nu je verantwoordelijkheid is om je kat te laten castreren TS.

Stel je je eigen situatie eens een keertje anders voor. Freek blijkt niet Freek te zijn maar Minou. Jij besluit Minou te houden maar je ontdekt al snel dat ze zwanger is. Toevallig weet je ook dat jouw buren een ongecastreerde kater hebben. Zij denken vast "ach, anderen laten hun kat gewoon steriliseren". Dat was jij vast wel van plan bij Minou, maar ondertussen zit je daar wel met een nest kittens!

Probeer het een keer zo te bekijken. ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:30

Ik vind dat TS dan ook in haar achterhoofd moet houden dat als haar kater ergens binnendringt of whatsoever en een andermans poes dekt, zij de kosten op zich moet nemen van de moederpoes alle kittens en zorgen die erbij horen.

Bezoeken dierenarts, entingen, ontwormen, ontvlooien eventuele extra kosten wat betreft voer etc. Want tenslotte kan ook haar kater ergens binnen in een huis dringen, die paarhormonen zijn sterker als TS denk ik realiseert.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:31

Jennifuur schreef:
Het maakt niet zo veel of we haar kater kennen of niet; iedere kat die buiten los mag lopen, moet gecastreerd/gesteriliseerd zijn, imo.

Nee klopt:)

Ik vind dat niet alleen mensen met een kater er aan moeten denken.
Snap je?

Het zou wat zijn als alle katers moeten worden gecastreerd omdat niemand zijn of haar poes niet stelleriseerd:')

En nee, want wij mensen laten ons gelukkig niet door iedereen bezwangeren :')

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:33

AlwaysH schreef:
Jennifuur schreef:

Nee klopt:)

Ik vind dat niet alleen mensen met een kater er aan moeten denken.
Snap je?

Het zou wat zijn als alle katers moeten worden gecastreerd omdat niemand zijn of haar poes niet stelleriseerd:')

En nee, want wij mensen laten ons gelukkig niet door iedereen bezwangeren :')

Ik zeg ook in het tweede gedeelte bewust 'kat' en niet 'kater'. Als iedere kater en poes die buitenkomt geen kinderen kan krijgen, dan scheelt dat zo veel. Waarom zouden alle katers niet gecastreerd moeten worden (buiten de fok om)?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:33

er bestaat geen kater die geen poezen dekt als hij de kans krijgt. Maar TS hoeft niet naar een asiel hoor, ik heb hier ook nog wel wat foto's van aanlopers van dit jaar. Wij wonen in het buitengebied, weet dat niemand bij ons in de straat (die is zo'n kilometer of 3 lang) ongecastreerde/gesteriliseerde katten heeft. Het was hier raak afgelopen voorjaar/zomer. Een zwerfkat met 6 kittens in de kapschuur, ik was maar begonnen met eten geven zodat we ze eventueel zouden kunnen vangen. Helaas na 3 dagen waren ze allemaal foetsie. Week later liep er opeens een kleine kitten over het erf, deze was niet bang voor ons, duidelijk mensen gewend (gedumpt blijkbaar). Ik ben haar gaan voeren en heb een nieuw huis voor haar gevonden. Een dag lager kwam er een poes aangewandeld, ook gewend aan mensen. Nog een jonge kat en ik kreeg het idee dat haar buikje ook iets rond was. Zij is langer gebleven, ik was van plan haar te laten steriliseren en hier als muizenvanger op het erf te houden, helaas is zij ook verdwenen. Niet getreurd…er liep nog een wilde kater rond, deze ben ik gaan voeren en uiteindelijk kon ik hem zowaar aaien. Hij was in slechte gezondheid, giga niesziekte dus ab bij de veearts gehaald. Zag ook dat hij een hoektand miste (hij zat ook onder de littekens en miste een stuk uit z'n oor). Helaas vond hij mijn plan dat hij iedere dag z'n ab pilletje moest halen niet zo geweldig, heb hem 3 dagen kunnen toedienen (zag gelukkig dat hij opknapte) maar daarna is meneer weer verdwenen. Heb zowel poes als kater niet meer gespot, ook niet in de weides helaas. Ook de bermen in de buurt in de gaten gehouden maar niet gezien dat ze zijn aangereden, wat natuurlijk niets zegt. Eerder maakte een Bokker een opmerking over die klotenboeren die hun dieren niet castreren/steriliseren, die zijn er zeker, maar er zijn er ook genoeg die dat wel doen. En niet-boeren vinden het buitengebied ideaal om hun ongewenste dieren te dumpen, wat maakt het uit, gewoon van jouw probleem een ander z'n probleem maken.
Kater met ernstige niesziekte/longproblemen
Afbeelding
kitten die naar nieuw huis is gegaan
Afbeelding
poes die helaas is verdwenen
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:34

als je een kat ongecastreerd wilt laten houd je het dier gewoon binnen. Je denkt hier toch in jou voordeel ipv dat van de kat (je wilt niet dat hij veranderd), dan denk je toch nog meer in jouw voordeel, kat kan lekker veel bij jou in de buurt zijn ;) Wil e dat het dier plezier heeft, niet gewond raakt of wegloopt en dat ie lekker buiten kan doe dan niet zo stom en castreer hem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 14:34

Katyatje schreef:
Ik vind ook dat het nu je verantwoordelijkheid is om je kat te laten castreren TS.

Stel je je eigen situatie eens een keertje anders voor. Freek blijkt niet Freek te zijn maar Minou. Jij besluit Minou te houden maar je ontdekt al snel dat ze zwanger is. Toevallig weet je ook dat jouw buren een ongecastreerde kater hebben. Zij denken vast "ach, anderen laten hun kat gewoon steriliseren". Dat was jij vast wel van plan bij Minou, maar ondertussen zit je daar wel met een nest kittens!

Probeer het een keer zo te bekijken. ;)

Heel stiekem word ik warm en fuzzy van het idee van een nest kittens in mijn huis. Dat is vast niet de juiste reactie, maar CUTE. De kans dat ik ze (of iig n paar) zou houden is vrij groot, want ik ben niet zo goed in afscheid nemen.

Ik neem het echt serieus in overweging om hem te laten castreren. Momenteel neig ik ernaar om het wél te laten doen. Ik ben nog wat meer informatie aan het opzoeken over de effecten van een narcose bij katten, verschillende methoden (chemisch, operatief) en naar goede informatie over nazorg e.d.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:35

Mijn ouders hadden een hele lieve, aanhankelijk ongecastreerde kater in de wijk lopen. Beestje was nog vrij jong en geen vechtersbaas. Het leek alsof niemand last van het diertje had.
Een van de katten van m'n ouders was de laatste weken niet meer zichzelf, at minder goed, wilde alleen maar binnen blijven en begon kale plekken te krijgen.
Meerdere keren naar de dierenarts geweest, bloedonderzoek, huidafschraapsels laten doen, allergietest, etc. Wat bleek, kat had gewoon pure stress door die kater, alleen al door zijn aanwezigheid in de wijk (en liep geregeld bij m'n ouders door de tuin) was het de kat van m'n ouders gewoon over d'r theewater.

Eigenaren waren niet van plan het diertje te laten helpen en een paar weken later stond de zelfde kat op een FBpagina van gevonden dieren. Gedumpt aan de andere kant van het eiland...
Maar goed, kat uit de wijk, en kat van m'n ouders bloeide weer helemaal op!
Moraal van het verhaal: ook al is het een lief dier, ook al doet hij op het eerste gezicht geen kwaad, toch kan hij voor problemen zorgen (en een dunnere portemonnee in het geval van m'n ouders).

Zoe_97

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:36

ik zou niet chemisch doen. Je hoort regelmatig dat het toch niet werkte en veel nadelen heeft voor eht beest

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:38

Chemisch zou ik zeker niet doen je hoort veel gevallen dat het niet werkt, en dan zit je kat ermee. Niet alleen moet je weer van vooraf beginnen, ook moet hij nogmaals onder narcose door.

Oftewel in makkelijk nederlands, hakkie takkie weg met t zakkie.

edit: Ben nog steeds benieuwd of TS de financiele middelen heeft om meerdere poezen en hun nesten te bekostigen voor alle onkosten die hun maken?

Klein voorbeeld van mijn kitten:

Ik haalde haar op en ze was jonger dan gezegd, ze had veel problemen zoals geen brokken kennen en vlooien en wormen en oormijt. Ik zal alle details besparen maar totaal was ik rond de 400 euro kwijt om haar op te lappen inclusief laten helpen. En dat is maar 1 kitten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:40

Castratie bij katten stelt echt vreselijk weinig voor. Operatief, dan. Chemisch zou ik niet doen, ik heb al te vaak gehoord dat het niet goed werkt.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:40

Mioux schreef:
Oftewel in makkelijk nederlands, hakkie takkie weg met t zakkie

_/-\o_ _/-\o_

Ben het eens met chemisch, hier honden rondlopen die uiteindelijk toch nog "onder het mes moesten"

Waar hebben we het eigenlijk over xD Sneetje knip knip en weer dicht.

Edit: verkeerd gequote

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:41

Sterker nog, er wordt bij katers niets gehecht <<)
Het stelt echt helemaal niets voor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:43

ingeb0rg schreef:
Sorry hoor, zes pagina's aan gezeik over een castratie.

Het is doodsimpel, je moet niks in overweging nemen. Ofwel je castreert hem niet, neemt je verantwoording en houdt hem binnen.

Of je gunt hem zijn wandelingetje buiten en zorgt dat het hakkie takkie weg zakkie is. Voor zijn eigen veiligheid, om te voorkomen dat we nog meer kittens op de wereld komen die totaal niks toevoegen behalve vermeerdering.

Heeft niks te maken met wat je wilt of adviezen. Dat heet als eigenaar je verantwoording nemen. Onze kater is ook gecastreerd en is nog steeds de terrorist van de buurt. Dus gewoon hop ballen eraf. Ook voor de veiligheid en gezondheid van je kat, dat lijkt me toch het belangrijkste?

medekittens vind ik nog tot daaraantoe, de verantwoordelijkheid rust tweezijdig..
oepsnest, eigenaar kater en eigenaar poes net zo schuldig..

wat ik als buurtgenoot niet zou kunnen verkroppen is dat hij mijn kat eventueel zou besmetten met een een of andere ziekte, dodelijk of niet, omdat er niet alles aan gedaan was om te voorkomen dat het zo'n 'stoere' kat was. Je zult maar braaf je poes of kater zelf hebben laten castreren, maar omdat er een kater zijn rechten moet laten gelden zou je met een bak ellende komen te zitten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:45

gewoon castreren s echt niets. Voor mijn poes was ik een kleine 100 euro kwijt. Ze had een klein sneetje in haar buik en is 1 dag een beetje suf geweest. Een kater is nog goedkoper en heeft er nog minder last van dan een poes.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:46

Ik vind TS vooral heel eerlijk in haar reactie. Ze lijkt me in ieder geval niet een "ja doe ik hoor, bokt blij, maar dan toch niet doen" - type.

Kittens zijn cute <3 Als je serieus overweegt een nest in huis te willen zou ik aanraden gastgezin te worden voor je lokale dierenasiel. Heb je elke zomer een nest :j

Tevens wil ik je best inlichten over hoe een castratie bij katten gaat. Het is echt een zeer simpele en routinematige procedure waarbij de kat nog geen half uur onder narcose is. Kat in het bakkie :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:46

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:47

elenaMM77 schreef:
ingeb0rg schreef:
Sorry hoor, zes pagina's aan gezeik over een castratie.

Het is doodsimpel, je moet niks in overweging nemen. Ofwel je castreert hem niet, neemt je verantwoording en houdt hem binnen.

Of je gunt hem zijn wandelingetje buiten en zorgt dat het hakkie takkie weg zakkie is. Voor zijn eigen veiligheid, om te voorkomen dat we nog meer kittens op de wereld komen die totaal niks toevoegen behalve vermeerdering.

Heeft niks te maken met wat je wilt of adviezen. Dat heet als eigenaar je verantwoording nemen. Onze kater is ook gecastreerd en is nog steeds de terrorist van de buurt. Dus gewoon hop ballen eraf. Ook voor de veiligheid en gezondheid van je kat, dat lijkt me toch het belangrijkste?

medekittens vind ik nog tot daaraantoe, de verantwoordelijkheid rust tweezijdig..
oepsnest, eigenaar kater en eigenaar poes net zo schuldig..

wat ik als buurtgenoot niet zou kunnen verkroppen is dat hij mijn kat eventueel zou besmetten met een een of andere ziekte, dodelijk of niet, omdat er niet alles aan gedaan was om te voorkomen dat het zo'n 'stoere' kat was. Je zult maar braaf je poes of kater zelf hebben laten castreren, maar omdat er een kater zijn rechten moet laten gelden zou je met een bak ellende komen te zitten.

Dat een kat gecastreerd is wil niet zeggen dat ie gevechten uit de weg gaat. (Kans op FIV neemt natuurlijk wel wat af)
Wij hadden een ex kater en zijn oren lagen toch behoorlijk in reepjes...
plukte de zeemeeuwen uit de lucht en alle honden uit de straat liepen met een boog van 10 meter om hem heen. }>

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:49

Vjestagirl schreef:
Ik neem het echt serieus in overweging om hem te laten castreren. Momenteel neig ik ernaar om het wél te laten doen. Ik ben nog wat meer informatie aan het opzoeken over de effecten van een narcose bij katten, verschillende methoden (chemisch, operatief) en naar goede informatie over nazorg e.d.

qua castratie moet je je niet veel zorgen maken hoor, castreren is in een minuutje of 10 gepiept en gebeurt onder vrij lichte verdoving.
grof gezegd, zaakje scheren, sneetje in balzakje, balletje eruit, zaadleidertjes en bloedvaatjes afbinden, afknippen, ontsmetting erop en that's it.
tegen de avond voelen ze zich al weer prima en dag erop merk je er niks meer van ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:52

Ik zou ook zeggen; castreren. Wij hebben onze kat in mei dit jaar gecastreerd en die is nog net zo actief! Wat betreft narcose kan ik je alleen niet helpen; wij zijn bij een vrij ouderwetse dierenarts geweest; even een roesje, sneetje en de boel eruit gehaald, afgebonden, beetje spray erop en hij mocht weer mee en lekker thuis z'n roes uitslapen ;) moest 2 daagjes binnen blijven en toen was ie weer de oude; maar dan zonder ballen. Veel dierenartsen gaan idd gelijk met narcoses en warmtelampen maar ben er nu zelf bijgeweest en dat ging zo snel en soepel... Een eventuele volgende kat wordt ook op die manier geholpen... Geen poespas, gewoon ballen eraf en weer mee.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:53

Mijn kater is niets veranderd na zijn castratie :') ervoor een liever-lui-dan-moe type, nu nog steeds :')