Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:27

Maar dat kan dan toch niet een rashond met papiertjes en al zijn?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:37

Dat was een x dus nee geen papier

Maar in België en Amerika kun je ook bij niet rashonden muts ze op shows goede punten halen en dus rastypisch zijn wel weer een stamboom aanvragen. Daar zie je blauw gestroomd Hollander wel meer ook op shows. Terwijl deze toch echt ergens het blauwe gen weg moeten hebben :D

Ik vind ze erg mooi maar kwa karakter heb ik dr een heel stel minderen van gezien

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:46

Van hollanders? Vertel eens?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:15

Karakter bedoel je?

Veel blauwe zowel mechelaar als Hollander die ik heb gekend waren wat apart kwa karakter. Minder sociaal naar mens en dier , sneller omslaan en geïrriteerd zijn/blijven .
Enkele in het werk die door sloegen niet uit de drift te halen als heel jonge hond al. Nou zie je dat bij knpv wel meer maar deze honden schakelde zonder enig teken tussen kalm tot agressie en terug dat is wanneer je het onder controle hebt top maar de hoofd trainer in assen toen is flink gebeten door eigen blauwe reu tijdens het in de auto doen. Hond was nooit lastig, nooit ongehoorzaam, ik stond er bij en hij was ineens aan het grommen voordat ik iets kon doen had hij hem al beet sec later zat hij alweer aan de voet. Nu heb ik veel met gedrag gedaan met honden maar deze hond die blik apart beest, mooi maar echt apart vergeet het nooit weer. Naar zoiets ga je dan eens beter kijken en zag ik veel meer op het randje gedrag van de blauwe honden. (aantal jaar geleden waren ze nogal in en is er toen in mijn ogen te veel in doorgefokt dat heeft de karakters niet goed gedaan)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:01

Ook bij de hollanders met stamboom zaten van die apartelingen. Ik ken er één (die er helaas niet meer is) en volgens de kenners waren dat x Mechelaars. Zonder DNA kon dat nog, maar dat hele nest had een heel apart karakter. Zelfs bij ervaren geleiders liepen ze volledig uit de hand.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:21

Ja je hebt er aparte bij inderdaad, heb zelf ook een teef gehad(nouja getraind) die erg apart was. Ook x Hollander aparte dame, daar moest je continue boven op zitten elke mm die je haar gaf waren te veel. Later is er mee gefokt weet niet hoe dat gegaan is enkel dat de pups met 4 weken al bijdrage weg moesten ik had er niet mee gefokt maar ze gaf wel bizar goede pups voor de sport

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:53

Dat hele nest beet gewoon. Enorme gebruiksaanwijzing, niet te corrigeren enzovoorts. Nu weet ik het alleen van de verhalen, hij was van iemand bij ons op de club. Toen wij er kwamen was hij al oud en toen wel gewoon braaf, als je bepaalde dingen niet deed. Ik dacht namelijk ook dat een groot gedeelte ingeslapen is op jonge leeftijd, maar dat kan ik helemaal mis hebben.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:01

Dat heb ik ook wel gehoord inderdaad dat veel een andere eind bestemming hebben gekregen (spuitje)
Jammer maar als ze een gevaar worden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:29

Hebben jullie het nu over blauwe honden of over hollanders?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:33

Over stamboom hollanders die stiekem x mechelaars waren en het minder fijne karakter dat daarbij voorkwam.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:41

Dus bij een x hollander/mechel zie je vaker lelijke karakters?
Hoe verhoud zich dat dan tot de karakters van rashollanders en rasmechelaars?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:16

Onze zwarte MH reu vererfd bij enkele gele MH teven ook blauwe MH. Nee in onze reu is geen bull o.i.d. gefokt voor de blauwe kleur, de hele bloedlijn is bekend. Wij hebben nog contact met diverse mensen die een blauwe hond hadden uit onze reu en hier is niets bekend over een ander karakter. Misschien een combi van meerdere factoren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:35

Dat blauw kan er al zo veel generaties terug in zitten dat het nooit hoeft op te vallen tot je er weer een andere drager tegen over zet.
Het andere ras kan dus makkelijk ook 20 of zelfs 40 jaar geleden er in gefokt zijn, de werkhonden fokkerij staat er gewoon om bekend andere rassen toe te voegen om bone grote, kracht en drift te verbeteren. Niets mis mee want er word wel weer terug gefokt voor de raskenmerken en wat bloed vernieuwing zouden ze nu ook best weer meer mogen toepassen