klein muisje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:03

Ts ik vraag me alleen af of je wel goed uitkijkt met zo'n wild dier, zo'n rat kan namelijk allerlei ziektes met zich meedragen.
Verder heb ik hier niet veel verstand van maar ik weet nog van school dat er een klasgenoot gebeten was door en rat en meteen naar het ziekenhuis moest.
Verder denk ik dat je goed bezig bent. Ik denk ook dat als een rat zich zomaar laat pakken buiten deze niet echt 100% is anders was hij wel gevlucht.

Stef_Alinde

Re: klein muisje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:08

Voor de ziektes enzo zou ze als hij het overleefd naar de dierenarts moeten.
Dan laten testen en misschien behandelen?

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:13

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:17

Hou er wel rekening mee dat het met zo'n klein hummeltje uit het wild nog steeds ieder moment afgelopen kan zijn. Dat hij de eerste nacht heeft overleefd is al de goede richting op, maar toekomstplannen maken over een grote kooi aanschaffen etc zijn misschien nog helemaal niet aan de orde. Jonge beestjes uit het wild kunnen alsnog ineens overlijden, hou daar wel rekening mee voor je al een hele toekomstige situatie inplant.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:19

Jaa ik hou er zeker rekening mee dat ie het alsnog niet haalt, maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan. En grote kooi aanschaffen weet ik ook nog niet, voorlopig leen ik er eentje waarin hij zn eigen gang kan gaan. En ik ben nog wel aan het twijfelen over uit zetten of niet, lees overal echt andere dingen wat het beste is

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:21

Laat jezelf niet gekmaken door alles wat je leest, maar ga uit van het advies van professionals. En daar schaar ik mezelf niet onder. :+ Je hebt een email gestuurd naar de persoon hier in NL die er wellicht het allermeeste vanaf weet, wacht dit af. Zij kan je zeker verder helpen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:25

jaa inderdaad ik wacht haar mailtje even af :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:09

essie_blue schreef:
Sorry maar ben ik nou de enige die dit echt belachelijk vindt? Het is een muis (of nog erger, een rat?)!! natuurlijk zijn het schattige beestjes om te zien, maar als je zo'n jonkie ziet moet je er gewoon van afblijven. Ook als het beestje ziekelijk over komt, lijkt me ook dat hij gewoon een ziekte heeft of gif op heeft. En anders is die nu wel in schock omdat je 'm naar binnen hebt gehaald.. Al gaat het nu dus beter? Daarnaast zijn muizen een behoorlijke plaag, de dierenwinkels of dierenambulance gaan je echt niet serieus nemen als je met een jonge muis aan komt hoor := Het is een wild dier en als je het goed wil doen moet je dat zo laten. Je gaat het toch niet serieus tam proberen te maken? Zo'n dier hoort niet in een kooi en zeker niet alleen. Gewoon naar buiten doen dat beestje! :) Het is heerlijk muizenweer {:}

Nee, hoor. Ben het helemaal met je eens. Een muis of een rat hoort niet in huis. Die horen buiten. En is hij/zij al een beetje ziek. Jammer dan. Maar dan worden beide hier opgegeten of door de hond of door de kat.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:15

MD_Triumph schreef:
volgens mij begrijp jij t niet helemaal essie_blue. Dier zit niks voor niks ZONDER moeder alleen uren lang voor zich uit te staren, zwak en waarschijnlijk ziek had hij sowieso gisteren niet overleefd.
Waarom zou het stress met zich meebrengen als hij in een warme omgeving zit met eten en drinken? kun jij dat bewijzen? Dieren zetten zich niet schrap, dieren vluchten wanneer zij in gezonde staat zijn en voor zichzelf kunnen zorgen.

Wanneer een dier zo erbij zit is kans op overleven klein en gaat hij dood. Ik geef het dier alleen maar een oppeppertje door hem even goed te voeden en te laten rusten. Meer niet.

en nogmaals dit was mijn keuze om het dier een kans te geven. Laat dat lekker mijn keus zijn en hou het commentaar waar ik overigens echt niks aan heb lekker voor je.

En ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt. Dus jij denkt dat het voor een wild dier geen stress oplevert om opgepakt te worden en uit de natuurlijke omgeving gehaald te worden? Vind ook wel dat je het heel goed bedoelt, en dat zei ik net ook. Dus jammer dat je mijn commentaar onzin vindt en zo onaardig reageert.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:31

pardon een muis en rat horen niet in huis?

Net zoals dat op paarden niet gereden hoort te worden.
Honden buiten in een roedel moeten lopen..

Vissen niet in een aquarium horen?

Ik mag toch hopen dat die opmerking bedoeld was voor wilde muizen en ratten?

En tja hij leeft nu binnen..

ts: ik had precies hetzelfde gedaan als jou.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:35

ik mag m naar de opvang brengen waar hij leert van andere ratten en soortgenoten heeft :) de mevrouw van de opvang vond het juist goed wat ik had gedaan omdat hij anders dood was gegaan, nu heeft hij nog een kans. wellicht niet in het wild, maar wel als rat bij zijn soort genootjes.

Sorry voor mijn reactie essie_blue, niet zo bedoeld.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:35

Wat een super nieuws! +:)+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:36

Ik zal maar niet vertellen wat ik met een nest van die kleine schattige muisjes doe als ik ze in m'n kast vind :+

Een huismuis die in het wild geboren is weet niet beter dan dat als er wat van boven komt het een roofdier is die hem wil verscheuren :9 . Dan kan die 3 dingen doen, vechten vluchten of verstijven. Kennelijk heeft hij het laatste gedaan en dan kun je hem optillen ja, maar het brengt dus wel enorm veel stress met zich mee. Kan ook zijn dat die gif gegeten heeft en dat die daar aan het dood gaan is.

Beestje zou ook niet voor niets daar alleen hebben gezeten, wss ziek of gif gegeten. Als jij denkt dat je hem kan redden prima, maar mijn keuze was laten zitten en als die na een tijdje nog niet weg is een einde aan z'n leven maken. Wij hebben hier een hond rondlopen en als die een zieke of vergiftigde muis op eet kan ik ook nog lekker naar de dierenarts...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:38

Stef_Alinde schreef:

Je gaat toch ook geen vis uit de zee vangen en in een aquarium stoppen of een paard uit het wild plukken? Tuurlijk zullen ze zich uiteindelijk wel aanpassen maar maar of ze daar blij van worden..?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:40

Wat een supergoed nieuws ts! :)
Ik ben blij dat hij een goede toekomst tegemoet gaat.

Wat iedereen persoonlijk doet met gevonden muisjes dat maakt verder niet meer uit, jij hebt nu ervoor gekozen om wel met dit diertje aan de slag te gaan en jij gaat er nu voor zorgen dat ie wel een goede toekomst krijgt.

Petje af voor je inzet en fijn dat je m gaat brengen!
Heb je al een datum?

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:43

nee heb nog geen datum, ben nog met haar in contact.
En ja misschien haalt hij het daar ook niet, maar dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan ook al is het voor sommige 'ongedierte'. Dat bestaat voor mij niet, elk wezen heeft naar mijn weten recht op leven hoe groot of klein dan ook. En als ik mijn bijdrage daar aan kan leveren doe ik dat met alle liefde en plezier, maarja dat is hoe ik ben ;) helaas kan niet iedereen dat zeggen.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:53

Amiigo schreef:
Stef_Alinde schreef:

Je gaat toch ook geen vis uit de zee vangen en in een aquarium stoppen of een paard uit het wild plukken? Tuurlijk zullen ze zich uiteindelijk wel aanpassen maar maar of ze daar blij van worden..?

Dan lees je niet goed ;)
Ik had het over het algemeen en daarna vroeg ik ook of die opmerking was over wilde muizen en ratten.
Hoe het er stond leek het te gaan over alle muizen en ratten namelijk vandaar mijn reactie.

En daarnaast..
Ja heel veel vissen worden in het wilde gevangen om bij ons thuis in een aquarium te wonen.
Veel vissen zijn wildvang omdat ze niet paren in gevangenschap.
(ouders hebben een tropische vissenwinkel en daarom weet ik dit)

En het gebeurd ook vaak dat paarden uit het wild getrokken word ja.
Denk aan overschot enzo.

Maar zoals ik al zei mijn reactie was omdat het er zo stond dat muizen en ratten niet als huisdieren gehouden moeten worden maar buiten moeten wonen.
Er stond niet wilde muizen en wilde ratten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:01

MD_Triumph schreef:
ik mag m naar de opvang brengen waar hij leert van andere ratten en soortgenoten heeft :) de mevrouw van de opvang vond het juist goed wat ik had gedaan omdat hij anders dood was gegaan, nu heeft hij nog een kans. wellicht niet in het wild, maar wel als rat bij zijn soort genootjes.

Sorry voor mijn reactie essie_blue, niet zo bedoeld.

Goed nieuws *\o/*

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:52

Dat is dus inderdaad een baby rat....
Ts, ik heb dus ook een baby rat grootgebracht, volgens het zelfde principe als mijn muizen ( zie foto van de vorige pagina). Qua voer etc kan je dat schema dus aanhouden.
Mijn Sunny was heel tam, maar bleef heel klein, veel kleiner dan de echte wilde ratten. Die kom trouwens later prima met andere ratten, heb er toen 2 mannen bij gekocht, en degene die van zijn leeftijd was, daar is hij dikke vriendjes mee gebleven tot het einde :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:01

super dat hij het zo goed doet!
en trek je niks aan van wat iedereen zegt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:31

Super TS helemaal top!!! Ik heb op dit moment een volwassen bruine rat door te tuin lopen. Ik heb een vangkooi gezet in de hoop hem te vangen en in een natuurgebied weer uit te zetten. Hopelijk vang ik hem voor mensen hier in het woonwijk gif gaan neerleggen. Wij mensen leven nu eenmaal overal met steeds minder ruimte voor dieren om ons heen. Bovendien jagen we op allerlei dieren waardoor andere dieren ineens geen of weinig natuurlijke vijanden hebben en dan weer een probleem worden.... We zullen toch op de een of andere manier met elkaar moeten samenleven en ik vind ook als een dier in nood is we deze dan moeten helpen.

Dus ik vind het super wat je doet!!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:21

a jeetje top, blijf je dan ook op de hoogte hoe het daar gaat?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:35

Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Ben benieuwd naar de afloop!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:48

Goed bezig hoor TS! Fijn dat ie daar terecht kan. Je hebt je best gedaan!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:56

Ik volg dit topic al vanaf het begin maar het is me even ontgaan waaruit is opgemaakt dat het om een jonkie gaat? Kan het geen volwassen muisje zijn of zie ik het helemaal verkeerd?