Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:18

Dorus schreef:
keona schreef:
Hier boven word gesproken over eukanuba,dit valt bij mij ook onder slechte brok.

Een waarom bij deze opmerking zou gewaardeerd worden.

hier heet eukanuba in de volksmond Jeukanuba :=

Dorus

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:19

Dat is imo nog steeds geen argument waarom het een slechte brok is. Ik probeer hier informatie te vergaren. Waarom je iets wel zou moeten geven en waarom iets niet. Met zogenaamde argument als "slechte brok" en "Jeukanuba" kan ik niks.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:28

Er krijgen veel honden jeuk van(vandaar die bijnaam), het is een dure brok (dat wil zeggen, je kan andere merken kopen met dezelfde ingrediënten voor een goedkopere prijs) en je betaalt voor een hoop opvulling in de brok. Dat wil zeggen, de honden die ik ken die het gevoerd krijgen poepen meerdere keren per dag hele grote zachte hopen, wat ervoor kan zorgen dat je meer zou moeten voeren. Hoeft niet, kan wel.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:13

In veel brokken zit veel opvulling. Een hond is een carnivoor, de meeste brokken bevatten minder als 20% vlees/dierbijproduct (dat kan van alles zijn, van vlees tot huid, vacht). Dus de overige 80-90% is opvulling, de hond kan er vrij weinig mee. Dit geld voor Eukanuba, Royal Canin en nog vele andere merken. Ga je wel een brok voeren, let er dan op dat er een hoog percentage vlees/dierbijproduct in zit.
Alle opvulling zorgt voor een overbelasting van de organen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:49

Mooi gezegt hier boven

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:05

Het is alleen niet helemaal waar. De hond zit tussen een carnivoor en omnivoor in, afhankelijk van wat ze precies als criteria gebruiken. Dat de hond weinig met niet-dierlijke producten kan klopt niet. Hij kan er niet zoveel mee als een echte herbivoor, maar op zich komt hij een eind met het verteren. Wel is het zo dat een hoop brokken niet alleen plantaardige producten gebruiken, maar zeker de goedkope brokken ook nog eens de plantaardige producten van lage kwaliteit en deze niet voldoende bewerken waardoor de hond er weinig tot niets mee kan. Zeker granen moeten zo veel mogelijk ontsloten worden, want met onbewerkte granen kan een hond niets. Daarvan kan hij namelijk niet de zetmeel beschikbaar maken.

Dierlijke producten hebben het voordeel dat de eiwitten over het algemeen compleet zijn. Dat betekent dat je hond sowieso alle eiwitten binnen krijgt. En ook vetten worden (behalve bij enkel konijn) voldoende aangeleverd met dierlijke producten. Maar als een hond voldoende (essentiele) eiwitten en vetten binnen heeft gekregen, doet het er daarna eigenlijk niet toe waar de hond de rest van zijn benodigde kcal vandaan haalt. Deze kcal uit koolhydraten halen in plaats van vetten en eiwitten belasten zijn organen waarschijnlijk juist minder in plaats van meer. Mits de kwaliteit van deze koolhydraten maar voldoende is. En vlees bevat geen koolhydraten.

Eukanuba bevat minimaal 30% dierlijk product: Gedroogde Kip En Kalkoen, Lamsvlees (14%), Rijst (14%), Maïs, Sorghum, Gerst, Gedroogde Hele Eieren, Dierlijk Vet, Gedroogde Bietenpulp (2,6%), Gehydroliseerde Dierlijke Eiwitten, Vismeel, Kaliumchloride, Natriumchloride, Calciumcarbonaat, Natrium Hexametaphosphaat, Fructo-Oligosacchariden (0,26%), Visolie

Nutro choice bevat ook minimaal 30% dierlijk product: gedroogd ontvet lamsvlees (26%), rijst (26%), bruine rijst, maïsproteïnen, gevogeltevet (4%), gedroogde bietenpulp, leverhydrolysaat, zonnebloemolie, natriumchloride, kaliumchloride, plantaardige vezels, dicalciumfosfaat, magnesiumfosfaat, visolie (0.3%), gedroogde algen, rozemarijnextract

Maar ook Royal Canin (daar staan geen percentages bij) en Hills zijn op zich keurige producten en voor het overgrote deel van de honden zou het zeker een verbetering zijn ten opzichte van het voer dat ze nu krijgen. Het is niet de absolute top, dat klopt. Maar als alle honden 1 van deze 4 merken zouden krijgen (en dan in mijn ogen zo min mogelijk Eukanuba, omdat ik daar toch relatief veel klachten over hoor), dan zouden minimaal 95% er ontzettend op vooruit gaan. Alleen honden met een medisch probleem zal niet altijd kunnen aarden op één van deze 4 merken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:14

Dorus schreef:
Dat is imo nog steeds geen argument waarom het een slechte brok is. Ik probeer hier informatie te vergaren. Waarom je iets wel zou moeten geven en waarom iets niet. Met zogenaamde argument als "slechte brok" en "Jeukanuba" kan ik niks.

omdat er bovengemiddeld veel dieren jeuk van die brok krijgen...|Hence the name Jeukanuba, mijn opmerking was meer een beaming van de eerder genoemde reden, jeuk.
vleespercentage is daarnaast zoals zoveel geweldige (commerciele) brokken bedroevend laag , waardoor je een hond eigenlijk vrijwel vegetarisch voert met en er zit zoveel troep in verder dat je je af moet vragen of het überhaupt wel eetbaar is...(vulstoffen, conserveringsmiddelen en stoffen om het lekker te laten ruiken/smaken )

daarnaast is ook eukanuba lid van het diervoeder clubje in NL wat zo geheimzinnig doet over wat er qua vlees etc in hun brokken gaat dat ik het niet eens meer wil voeren, ze zijn zo krampachtig en dwingend afwerend en gesloten dat het verdacht word

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:41

Mizora, mooi samenvattend stukje wat mij betreft en goed uitgelegd. Ik ben het hier helemaal mee eens. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:05

Onze pup stond op Royal Canin vanuit het nest. Eerst even op gehouden nog, maar ontlasting was erg slecht.
Onze oude hond stond op een standaard brok van Smolke, maar is daar 15 op geworden en wilden we niet meer veranderen. Zij is na 7 weken overleden toen we de pup in huis hadden.

Toen de pup op Carnis gezet, want dat was hier de beste optie in de winkels. We hebben de rund/kip brok en worsten.
Ter afwisseling hadden we een pak bevroren vlees van Energique? Meegenomen. Zijn vrij lichte driehoeken vlees.

Haar broer is ook bij ons komen wonen en die stond op carnibest. Ze zijn allebei nu 7 maanden en staan voornamelijk dus op de Carnis brok.

Zeker voor de overgang van de broer niet teveel gerommeld. Maar ik vind dat ze wel enorm veel ontlasting hebben voor kleine hondjes. Ze drinken best veel ook. Op zich goed bij die brok, maar toch.

De brok zelf valt erg makkelijk uit elkaar en de gehele bodem van de zak bestaat uit poeder. Ik geef ze dat nog wel en dan likken ze hun bak uit.

Ze eten te snel, dus hebben anti schrok bakken en we doen vaak iets met het voer zoals trainen of zoekspel, zodat ze langzamer moeten eten. dat scheelt wel in de vorm van ontlasting.

We hebben dus onze twijfels. Ze doen het verder goed, goede vacht, niet te dik of te dun en genoeg energie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:57

in het algemeen gesproken is het veel belangrijker voor de gezondheid van honden als mensen minder zouden nadenken over wat ze voeren, en meer over hoeveel ze voeren....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:00

Wij wegen het voer, dus we weten wat we geven. Voor de castratie zijn we pas nog met beide pups bij de da geweest en ze zijn beiden ook echt in goede vorm.

Het was wel moeilijk om goed te bepalen hoeveel ze nodig hebben. Het zijn kruisingen en dan weet je nooit exact hoe groot en zwaar ze ongeveer zullen worden.

Ze krijgen nog steeds 3 maaltijden en ook geen ongezonde tussendoortjes. Geven we wat bij, trek ik dat wel van de maaltijd af. Ik pak eigenlijk nooit wat van de eerste maaltijd af, die blijft altijd gelijk.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:09

Kuggur schreef:
in het algemeen gesproken is het veel belangrijker voor de gezondheid van honden als mensen minder zouden nadenken over wat ze voeren, en meer over hoeveel ze voeren....

Dat ben ik zeker met je eens, al is goede voeding ook de basis voor een gezond gewicht (net als bij mensen). Je kan immers niet verwachten als iemand alleen fastfood of kant en klaar maaltijden eet, deze een gezond gewicht zal hebben en houden en ook aan alle benodigde voedingsstoffen zal geraken, zo geld dat ook bij dieren. Het verschil is wel, dat wij voor de dieren moeten uitzoeken welke voeding het gezondste is. Zij kunnen dat niet beslissen. Wij kunnen en mogen dat wel voor onszelf bepalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:24

En dan kun je beter iets teveel voeren van een goed voer, dan van een hele slechte brok. Dan prop je je hond nog meer vol met rotzooi. Een klein beetje is slecht, maar heel veel is nog sechter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:00

Ik ben het met Kuggur eens. Als mensen eens kritisch naar hun eigen honden zouden kijken qua gewicht, zou dat al een hoop schelen. En zich vooral niet stug aan de richtlijnen houden, worden ze mager, dan geef je meer, worden ze dik, dan geef je minder. Als ik volgens de richtlijnen zou voeren, dan zou ik 3 super magere honden hebben(hoewel ik dat volgens mensen op straat ook heb ;) ). Hond 1 krijgt bijna het dubbele van de richtlijn, hond 2 krijgt qua voer wat ze 'hoort' te krijgen, maar ook nog een hoop gezonde vette tussendoortjes. En de pup kijken we elke keer hoe ze eruit ziet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:20

Ik schrik er ook wel van hoeveel te dikke honden je tegenkomt. Je moet voeren naar je hond, maar veel honden bewegen ook echt veel te weinig. Dan moet je ze misschien minder geven, maar als mensen volgens de verpakking voeren is dat wel een gemiddelde bij voldoende beweging neem ik aan.

Onze pup zit echt goed in dr vel. Haar broertje kwam bij ons en was echt met 6 maanden al te zwaar. Hij is ook ietsje anders dan zij, maar was ook echt te dik. Voor de doorsnee viel het niet op waarschijnlijk, maar hij kon zelfs al moeilijker rennen en gek doen. Ook omdat hij te weinig kon rennen bij de oude baasjes. Hij was snel op net gewicht en model en beweegt ook veel beter.

Gek genoeg lijkt het teefje veel ieler, maar schelen ze maar een halve kilo.

Mn moeders ook gecastreerde reutje wisselt vaak in gewicht ondanks zijn dagelijkse routine hetzelfde is. Hij heeft veel haar, dus ik voel hem echt. Hij eet ook erg moeizaam.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:33

Ons hondje krijgt smølke graanvrij. Ze is waarschijnlijk allergisch voor gluten. Toen ze bij ons kwam was ze heel veel aan het overgeven. Met deze brokken doet ze het super. Ze heeft ook gluten vrije snoepjes. Als wij kip eten krijgt zij ook een rauw stukje kip. En verder ook helemaal niks anders. Nu geeft ze eigenlijk nooit meer over.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 06:25

Je moet voeren op het oog niet op richtlijnen.met een richtlijn kun je beginnen en dan komt het dan moet je gaan kijken en voelen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:43

Juist met het (krapper dan de richtlijn) voeren op het oog is het belangrijk om voldoende kwaliteit voer te voeren. Als er bij 100% adh maar net aan voldoende eiwitten en vitamine in zitten dan is op 75%van de richtlijn voeren al je hond ondervoeden. Een hond kan tegelijkertijd ondervoed en te dik zijn.

Met een goede kwaliteit voer is op 75% voeren over het algemeen geen probleem en als dat voor de hond nog te veel is dan is het overstappen naar een light voer de moeite waard .

Er zijn ook echt honden die door het overschakelen van goedkoop voer naar goed light voer de honden toch afvallen (op dat goedkope voer kwamen ze aan ) maar wel veel minder honger toonden.

Het is niet per se zo dat duur voer goed voer is, maar goedkoop voer kan eigenlijk geen goed voer zijn . Het eerste goede voer onder de 1.50€/kg moet ik nog tegen komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:48

Hier word ook flink minder gevoerd dan de richtlijn en in goede conditie.
Moet hem ook echt niet spekkig hebben met het sporten :n

Mijn moeder heeft een hond die als pup zijnde echt te licht bleef... alleen nu heeft ze hem te zwaar en zal dat ook wel blijven wqnnt ik hoor nog steed dingen over slecht eten terwijl zijn isolatielaagje anderels doet vermoeden

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:54

Prins! De ene dag brokken de andere dag vlees (uit vriezer). Bevalt super!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:59

Mijn hondje is nu van Profine zalm over op Yami zalm. Vleesgehalte zou nog ietsje hoger zijn en je hoeft er nog ietsje minder van te voeren. Nou ja, de overstap vooral omdat Profine uit het assortiment ging bij de dierenwinkel in het dorp. De Yami valt, tot nu toe, wel beter in de smaak dan Profine. Of zou het van tijdelijke aard zijn? Profine werd door Toby eerst ook lekkerder gevonden dan Prins :P

Verder twee maal daags kvv, vaak Smuldier, wat één van mijn katten nu ook 1 voerbeurt per dag mee-eet.

Herkenbaar dat andere mensen mijn hondje mager vinden... 'Ik kan zijn ribben voelen' hoor ik dan. Ja dat hoort zo... Als je helemaal geen ribben meer voelt dan is hij echt te dik... Van de dierenarts ook geen commentaar gehad dat hij te mager zou zijn, hij is gewoon slank, het is ook een erg bewegelijk hondje. Alleen maar leuk vind ik!

Verder ben ik niet zo strikt dat een extra kluifje o.i.d. afgaat van de maaltijd, hij is al slank en niet aan de mollige kant dus een kluifje meer kan niet zoveel kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:43

Die van mij krijgen ook beide minder als de richtlijnen.

Kreeg laatst nog te horen, dat mijn lab een kruising moest zijn. Omdat hij zo dun was := Uhmm mevrouw het is gewoon een stamboom labrador die op gewicht is _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:45

Een hoop mensen hebben inderdaad een verstoord beeld van hoe dik/mager een hond hoort te zijn. We hebben thuis nu 1 hond die wat mager is, 1 hond (pup) die net voor het mooi iets meer mag hebben en 1 hond (pup) die voor het mooi net iets minder mag hebben. De pups zijn 2 zusjes, de ene is flink groter dan de ander (25% verschil) en krijgt ook (ruim) 25% meer voer. Toch is de grote wat slank (2.5) en de kleine wat mollig (3.5), hond 1 is een 2 als bcs en krijgt al 2x/dag extra rijst erbij en een vetbolletje.

De voedingsrichtlijnen zijn niet alleen op kcal ingedeeld, maar daar is ook rekening mee gehouden met de hoeveelheid vitaminen en mineralen, essentiële eiwitten en vetten. Dat is de reden dat ik tegenwoordig niet minder dan 75% van de ADH aanraad, zeker bij de wat goedkopere brokken.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 29-07-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:04

love_western schreef:
Die van mij krijgen ook beide minder als de richtlijnen.

Kreeg laatst nog te horen, dat mijn lab een kruising moest zijn. Omdat hij zo dun was := Uhmm mevrouw het is gewoon een stamboom labrador die op gewicht is _O-

Zo kreeg ik laatst de opmerking dat mijn herder te dik is.. Met zijn 35kg is hij prima op gewicht, ik kan alles netjes voelen zonder echt te moeten duwen omdat er een speklaag overheen zit, je ziet zijn vormen ook netjes dus te dik is hij zeker niet.
Gemiddeld wegen ze tussen de 30 en 40kg dus hij zit er mooi tussenin..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:34

Je moet ze goed kunnen voelen zonder te duwen, dus netjes voelen zonder echt te duwen is eigenlijk al te dik. Bij herders moet je eigenlijk net wel/net niet de laatste rib kunnen zien. Dan zijn ze mooi op gewicht. Bij een langharige hond moet je de vacht daarvoor eraf denken.

Afbeelding

5 is op deze schaal dus ideaal. Jonge honden en honden met (niet gewrichts-gerelateerde) medische problemen zie ik graag met een 5-6, omdat ze vaak hard interen als ze een beetje gammel zijn, honden met gewrichtsproblemen zie ik graag op een 4.

Sommige dingen zijn rasgebonden, zie je van een kynologische labrador de achterste 3 ribben, dan is hij te mager. Zie je diezelfde 3 ribben bij een herder en pitbullachtige, dan is hij waarschijnlijk iets aan de slanke kant (een 4). Zie je dat bij een windhond, dan is hij waarschijnlijk een 5 en dus perfect.

Thuis hebben we nu een 3, een 4 en 6 lopen.