kwii schreef:Als de hernia al geopereerd zou worden, dan zijn de darmen niet plots wonderbaarlijk genezen.
TS, ik vind je keuzes erg begrijpelijk. Ik zal nog voor je duimen, en wens je ontzettend veel sterkte!
Duidelijk lijkt me, dat je alles gedaan hebt wat je kunt doen.
absoluut,
ik heb een kat gehad met een buikhernia, in haar geval, buikspieren van het bekken gescheurd.
Dit is gebeurd door een ongeluk waarbij ze de heupvleugel had gebroken en door administratieve fouten van de Dierenambulance en dierenasiel niet gematched werd aan mijn herhaaldelijke bellen en signalement. ze heeft hierdoor 4 dagen met een onbehandelde breuk gezeten waardoor ze niet kon ontlasten, door die druk is de hernia ontstaan..
Dit kwam echter pas een week na haar ortopedische operatie naar voren (a 1200 euro).. hernia operatie laten doen, boel weer laten vastzetten.
twee jaar later kreeg ze een blaasontsteking, een lichte.. maar door het persen, hebben haar darmen die dus toch zeer zwak bleken gebleven het begeven en kreeg ze een anale prolaps ter grote van een tomaat (letterlijk, de ene dierenarts haalde de andere uit een consult en stond bijna te stuiteren van enthousiasme toen hij het liet zien aan hem lol).
ook die laten terugzetten.. volgende ochtend haar weer meegekregen, operatie was vlekkeloos verlopen en ook het eerste herstel.. tabletten voor haar blaasontsteking en dieetvoer..
volgende ochtend hing het hele zooitje er weer uit.. ik heb haar toen laten inslapen, DA gaf aan.. als het niet lukt en minstens drie dagen binnen blijft, wordt het allemaal nog zwakker en is ze eigenlijk kansloos..
de opmerking over een 'dier' dat misschien ooit wat gaat mankeren, vond ik hier dan ook best bot..
als dit om een buikhernia gaat, dan zijn er behoorlijk grote kansen op gevolgen in de toekomst. vooral als het niet de eerste issues zijn. Ik kan mij de beslissing van TS dan ook goed voorstellen..
ik heb mijn kat laten inslapen, terwijl het terugduwen van de endeldarm slechts 250 euro zou kosten opnieuw.. Het gaat niet alleen maar om geld in de wereld.. geld koopt geen gezondheid terug. en let wel, mijn kat was verder er niet ziek van.. ze spon, sprong de hele kamer door als haar eigen gezellige ik, vrat gewoon alles op wat je haar voorzette, dronk en had geen koorts.. alleen hing er een tomaat uit haar anus. Zou ik haar hebben laten doorlopen dan was ze vrijwel zeker ernstig ziek geworden door de blootstelling tot twee maal toe van inwendig weefsel aan eerst straatvuil (ze zat er gewoon bovenop buiten in het raamkozijn de eerste keer) en tweede keer aan 'buitenlucht' binnen. En als ze er wel bovenop zou komen, zou de buik voor altijd een zwak punt blijven met bijna de garantie op herhaling..
een buikhernia is echt geen grapje en zeker een reden om na te denken over alternatieven. Zeker als je zeer krap zit. De financiele krapte zal geen hoofdreden zijn, maar wel een punt dat de schaal kan laten doorslaan als je voor een moeilijke beslissing staat..
Verzekeren is overigens leuk.. maar een hoop dingen worden niet vergoed.. En bij mij.. ik had de verzekering voor mijn hond in 1x afgekocht 10 jaar terug toen ze een pup was.. in plaats van de eerste 8 jaar betalen (daarna zou zorg gratis zijn), kon je kiezen om het in een keer af te kopen wat zeker de helft scheelde.. Dat heb ik gedaan.. 1200 euro betaald.. Drie jaar later was de verzekeraar failliet, zonder dat ik ooit iets vergoed heb gekregen.. Heb 2x geprobeerd een vergoeding te krijgen, maar beide gevallen bleken buiten de dekking..
Dus tegenwoordig heb ik gewoon altijd een paar honderd euro voor zulke dingen, en als het meer is vraag ik om een regeling.. Maar we kunnen niet in de beurs van TS kijken, noch zien we online de ernst van het hondje. Je gaat geen regeling afsluiten voor een operatie die hoogstwaarschijnlijk geen resultaat heeft (dan zijn er wel belangrijkere dingen), of er is gewoon niet voldoende over na al deze perikelen om langdurig af te betalen.. thats life.. niet iedereen is gezegend met een dikke beurs in Nederland.. Als je dieren aanschaft met een minimum inkomen dat vind ik een ander verhaal.. maar we weten niet hoe deze situatie is ontstaan, dus erg makkelijk om te veroordelen mensen.