Staffords, vecht en bijthonden of toch maar een imago?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Re: Staffords, vecht en bijthonden of toch maar een imago?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:56

Idd door het verbod destijds is menig Pit bull een Stafford geworden.....

En idd de honden moesten goed te handelen zijn in de Pit!
De meeste zijn dan ook zeer mensvriendelijk.
De zogenaamde "maneaters" werden ook zonder pardon afgemaakt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:57

Mizora schreef:
@ThreeFingers: Dat klopt, een APBT is een veel groter percentage hondagressief dan een AST/SBT. Dit omdat er veel recenter nog op geselecteerd is. Maar dat het als zeer negatief wordt gezien, is van minder lang terug.

Ik schat dat zo'n 50% van de staffords nog altijd op latere leeftijd (3+) hondagressief worden. En bedenk goed dat een hoop staffords geen volle staffords zijn. Er zit nogal eens een vleugje pitbull en ander klapkaak in.

Overigens is juist de non-agressie naar mensen ook heel logisch te verklaren vanuit de pit. Mensen moesten namelijk in de pit kunnen staan en de honden uit elkaar kunnen halen. Dan wilde de eigenaar van de hond graag wel zelf er heel uit komen (het moest wel een bijzonder goede vechthond zijn, wilde hij de baas bijten overleven, zelfs als het vol in drift gebeurde).

Klopt.
er zijn er altijd nog die nog niet vergenoeg uitgesorteerd zijn op dit karakter en er zijn er inderdaad nog die op latere leeftijd toch hondagressief worden... helaas..
ook komt dat door die vleugjes andere rassen...

maar ik moet ook zeggen dat mensen als hun hond wat ouder wordt vaak toch wat meer toelaten etc. en misschien daardoor een gedeelte van het op latere leeftijd agressie te verklaren valt.. maar dan ook wil ik dat niet zeggen voor de volle 100%. Hard aanpakken en juist op de leeftijd dat ze gaan vechten voor leiderschap moet je ze weer terecht gaan stellen etc. (dat is dus ook op latere leeftijd, zij worden eindelijk volwassen genoeg om nieuwe posities in te nemen etc.)

Voor zover er honden zijn die inderdaad nog deze problemen hebben. Moeten deze honden gewoon uit het fokprogramma gezet worden en ben je snel weer een paar generaties verder en kan het er uiteindelijk wel uit :)
nadeel is dat mensen dus toch fokken met die dieren die op latere leeftijd agressief worden etc.
(lees eerder dit topic de fokker die haar honden niet eens meer de straat op durfde te nemen, MAAR WEL EEN NEST NAM, BELACHELIJK!!!!)

Maar ik blijf er nogsteeds bij, de grootste problemen zijn nog altijd mis-matching en de verkeerde training en doeleinden met eigenschappen die weldegelijk positief zijn ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:01

Vluchtig het topic door gelezen.

Loopt bij ons een man in het park met 2 staffords.
Honden hebben al meerdere honden aangevallen.
Zijn ook al diverse aangifte gedaan.

Ken ook nog een vrouw met 2 staffords.
Ik kan ze aaien. Kom je er aan met een hond dan vallen ze uit.

Helaas ook genoeg kleine hondjes die vanuit het niets blaffen en bijten.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:09

Er kan lang en breed over gesproken worden, echter komt het hierop neer:

De Stafford:

- Heeft een strenge en zeer goede opvoeding nodig
- Heeft de neiging agressief te worden wanneer dit niet gebeurt
- Heeft een slecht imago
- Wordt vaak gekozen door de verkeerde mensen
- Heeft een kaakkracht van (200?) kilo
- Slaat 'plotseling?' om

Is de Stafford agressief?

- Ja, dit is niet af te leren en elke Stafford bezit deze genen
- Nee, mits goede opvoeding is het een geweldige hond
- Ja, maar dit komt omdat de hond om verkeerde redenen genomen wordt/door de verkeerde mensen
- Nee, het komt van de andere honden die eropaf vliegen, mensen die hem/haar plots aaien enz.

Wat klopt hiervan en wat niet? Ik weet het in ieder geval niet. Wat ik wel weer is dat ik geen hond met een kaakkracht van 200 (?) kilo vertrouw. want als het fout gaat, dan gaat het ook goed fout.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:15

Citaat:
Wat ik wel weer is dat ik geen hond met een kaakkracht van 200 (?) kilo vertrouw. want als het fout gaat, dan gaat het ook goed fout.

tja, waarom sta je elke morgen nog op..?
elke auto die voorbij rijd kan nog veel erger met je doen, elke trap van ene paard ook...elke rat die maar net in je oog bijt..

Iedereen uiteindelijk zijn eigen keuze, maar als je alleen maar op negatieve mogelijkheden gaat zoeken, kan je in alles op de aarde wel iets niet te vertrouwen vinden en kan je maar beter het leven ontlopen ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:29

Fosco schreef:
Yentl2010, Probeer alsjeblieft wat subtieler te reageren :)
Ik ken ook andere rassen die met 2,5 zijn omgeslagen, waaronder een niet zo vriendelijke kooiker. En een minder vriendelijke berner sennen. En een Berner in je been is ook geen pretje kan ik je vertellen.

Je scheert alle staffies over 1 kam terwijl ik genoeg staffords ken die niet omgeslagen zijn :)

Wat de Berner Sennen betreft: zo'n 30-40 jaar geleden waren er problemen met dat ras, wat (plotselinge) agressie betreft. Vaak was die agressie naar de baas toe, en dat maakte dat dat ras gelukkig wat minder populair werd, dus minder bijt-incidenten.
Helaas lijkt het tegenwoordig of mensen ze voor het mooi aanschaffen.. Maar ook daar heb ik rare exemplaren meegemaakt, zoals een Berner die een fixatie op fietsers had en waarvan de eigenaar mij en mijn dochter achterop mijn fiets, als proefkonijnen gebruikte om te kijken of haar hond nu beter naar haar luisterde of tóch onze kuiten zou aanvallen. 8)7
Ook heb ik wel eens een Berner meegemaakt die zó angstig was dat het dier zich kruipend voortbewoog als er visite was.

Maar de meeste Sjakies gaan tegenwoordig toch voor honden als Staffies en dergelijke...
En zijn niet in staat het gedrag van hun hond te "lezen" of te corrigeren zodat er soms minder leuke dingen gebeuren. En soms neemt de hond gewoon het gedrag van de agressieve baas over, wat bij elk ras kan gebeuren, maar lang niet alle rassen hebben zo'n stevige beet als een Staffie.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:30

KingYasFenn schreef:
tja, waarom sta je elke morgen nog op..?
elke auto die voorbij rijd kan nog veel erger met je doen, elke trap van ene paard ook...elke rat die maar net in je oog bijt..

Iedereen uiteindelijk zijn eigen keuze, maar als je alleen maar op negatieve mogelijkheden gaat zoeken, kan je in alles op de aarde wel iets niet te vertrouwen vinden en kan je maar beter het leven ontlopen ;)

Tuurlijk, ongelukken zitten overal. Ik ga ze echter niet bewust opzoeken, als ik ze even kan vermijden.
Een trap van een paard is een ongeluk en aangereden worden ook, echter ga ik niet oversteken wanneer er een auto met 100km p/u op het zebrapad komt afgevlogen. Er zijn risico's en er is onnodig risico's nemen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:38

Mizora schreef:
@ThreeFingers: Dat klopt, een APBT is een veel groter percentage hondagressief dan een AST/SBT. Dit omdat er veel recenter nog op geselecteerd is. Maar dat het als zeer negatief wordt gezien, is van minder lang terug.

Ik schat dat zo'n 50% van de staffords nog altijd op latere leeftijd (3+) hondagressief worden. En bedenk goed dat een hoop staffords geen volle staffords zijn. Er zit nogal eens een vleugje pitbull en ander klapkaak in.

Overigens is juist de non-agressie naar mensen ook heel logisch te verklaren vanuit de pit. Mensen moesten namelijk in de pit kunnen staan en de honden uit elkaar kunnen halen. Dan wilde de eigenaar van de hond graag wel zelf er heel uit komen (het moest wel een bijzonder goede vechthond zijn, wilde hij de baas bijten overleven, zelfs als het vol in drift gebeurde).

Klapkaak :-):-)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:39

*komt zo het topic ingerold*

Ik ben een groot fan van staffords, mits deze in de juiste handen zijn!!

Vind het ook erg jammer om te lezen, dat veel mensen nog steeds niet bewust zijn van het feit dat opvoeding niks te maken heb, met hoe, een stafford in dit geval geboren word. Wat meerdere mensen al aankaarten, vroeger zijn ze gefokt op bepaalde doeleinde. Een staff dus op hond agressie en hoge pijngrens. En nu in het heden verwacht men dat het sociale lieve hondjes zijn, maar vooral blijven mbt andere honden.

kom op zeg.. ja het zit in de genen! wouden ze vroeger toch? niet ineens niet meer.. :+

Iemand zei dat het aan incest lag, nouuu nee hoor, aard van het beestje :P

Dan lees ik tussen de regels door ook nog ergens, dat ze een staff nooit zouden vertrouwen bij hun kind. Als je een gezinshond wil, kan je je geen betere gezinshond wensen dan de stafford/pitbull. Juist, omdat ze daar dus vroeger ook op zijn gefokt.

Conclussie: opvoeding zegt niet alijd wat over het aard van het beestje ;).

Misschien verwoord ik het een beetje warrig *(bed tijd :P), maar ben het bv eens met Threefingers, die het net wat beter verwoord.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:44

yentl2010 schreef:
Mizora schreef:

Klapkaak :-):-)

Kan jij alleen maar gal spuwen mbt de stafford?

Antwoord zal vast ja zijn.

Reageer gewoon niet, zoals je eerder dus ookal zei.

Je hebt daadwerkelijk NIKS toe te voegen, behalve jou haat. Bah zeg.. -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:46

lifaya schreef:
Staffords zijn gezin en waakhonden, geen vechthonden ;) je hebt ze er wel tussen zitten maar dit ras is niet ontstaan met als doel te vechten met andere honden. Dit is iig wat ik altijd heb meegekregen

Dan heeft een rasfanaat je wat op de mouw zitten spelden. :')
Tja, mensen gaan ver om hun ras te verdedigen. (En te kunnen blijven verkopen).

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:50

ZoZenn schreef:
lauwie schreef:
wat we er helaas nog steeds niet uit krijgen is hoe ze op andere honden reageert. het gaat al echt veel beter maar ze kan absoluut niet los met andere honden in de buurt. verder laten we haar wel los lopen in het bos als er niemand in de buurt is. dan luistert ze super. (ze is nu 9 jaar oud.)

Dit vind ik wel ERG gevaarlijk... Wat als er iemand de hoek om komt? Ik zal het maar zijn die met mijn hond vanachter een boom tevoorschijn komt, moet er niet aan denken wat er dan zou gebeuren >;)

We doen dit altijd op locaties waar het kan, ze is erg op ons gericht en voor "kruispunten" doen we haar aan de lijn.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:11

Eerlijk? Ik zou geen enkel ras alleen laten met kleine kinderen.Niet perse omdat de honden niet te vertrouwen zijn, maar omdat kinderen (onbewust) niet te vertrouwen zijn.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:18

bontesok schreef:
Eerlijk? Ik zou geen enkel ras alleen laten met kleine kinderen.Niet perse omdat de honden niet te vertrouwen zijn, maar omdat kinderen (onbewust) niet te vertrouwen zijn.

Agree en kinderen met honden ook niet :')

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:22

Ja dat bedoel ik. Vaak heeft een hond al heel wat over zich geen laten komen voor hij het genoeg vind. Denk aan de hond met allemaal nietjes in zijn oor of de hond die zoveel stiekjes om zijn hals had dat ze al ingegroeid waren....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:13

De honden hebben ook geen "klapkaak". Of een kaak die op "slot" gaat.
Ze willen zelf NIET los laten!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:27

Klapkaak is geen opslotslaande kaak, het is een benaming van pitbull-achtigen. Ze kunnen zelden niet loslaten, pas zeer ver het gevecht in kan dat wel eens gebeuren (verzuring van de spieren). Maar dat is dus niet in een regulier gevecht of een slot.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 13:09

ThreeFingers schreef:
De honden hebben ook geen "klapkaak". Of een kaak die op "slot" gaat.
Ze willen zelf NIET los laten!

Er is ooit lang lang geleden een klapkaak ingefokt in deze honden. Dit weet ik van meerdere hondeninstructeurs en mijn school. Als een hond dan in een gevecht zat kon de kaak wel degelijk op slot slaan en hoe graag de hond dan ook wou, hij kreeg deze dan niet meer open en moest letterlijk open gebroken worden. Tegenwoordig is daar onderzoek naar gedaan en bestaan er geen tot nauwelijks staffords en pitbulls meer met een klapkaak.

Daarbij hebben honden nog altijd een Bijt-rem. Een instinct wat bij elke hond wel in de genen zit. Zodra de andere hond in een gevecht zich totaal overgeeft (op de rug, wegkijken en doodstil liggen) KAN een hond niet meer bijten. Zolang de andere hond zich verweert zal het gevecht door blijven gaan.

Daarbij kan het wel in de aard van het beesie zitten volgens sommige hier, maar als jij een husky hebt laat jij deze toch ook geen slede trekken? (tenzij voor de sport aangesloten bij een club) ook al zijn ze hier wel voor gefokt? en die honden zijn prima met andere dingen bezig te houden, denk aan fietsen en hardlopen met ze. (mits het weer het toe laat).

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:15

@Fosco

Ben het absoluut niet met je eens.
En dat is ook juist het probleem met sommige vechthonden, is dat ze die bijtrem juist missen. En ook doorgaan ondanks overgave van hun tegenstander!

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 13:30

ThreeFingers schreef:
@Fosco

Ben het absoluut niet met je eens.
En dat is ook juist het probleem met sommige vechthonden, is dat ze die bijtrem juist missen. En ook doorgaan ondanks overgave van hun tegenstander!

9 van de 10 keer is het dan geen 'volledige' overgave. Weet niet of je weet wat een 'volledige' overgave inhoud?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:36

Mijn hond kan met alle honden goed opschieten behalve als ze te opdringerig zijn, dan laat hij via een korte grom merken dat hij het wel genoeg vindt. Bijten doet hij niet.

Het punt is dat dit type honden vaak nogal overenthousiast blij doen naar hem en op het moment dat hij gromt knapt er direct iets in ze zodat ze meteen in de aanval gaan.

Heb dit helaas al heeeel wat keren meegemaakt!

Ook een keer dat ik met mijn hond naast de fiets liep en er een loslopende stafford zomaar vanuit een woonwijk aan kwam rennen en deze viel hem zonder enige reden aan.

Ik vind deze honden (voor zover ik ze ken) naar mensen toe ontzettend lief, maar ik vind hun karakter iets te enthousiast. Je zou ze bijna de borderliners onder de honden kunnen noemen haha. Alles in het extreem, extreem blij/lief en extreem het tegenovergestelde kunnen zijn binnen een ogenblik.

Het is sinds kort zelfs zo dat als ik mijn hond los heb lopen en er komt een stafford type hond langs dan loopt hij al vanaf een afstand een blokje om, ik zelf niet. :P
Laatst bijgewerkt door Marloez op 08-08-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:39

Een hond die getraind is om te vechten zal ook bij echte overgave niet stoppen heb dit ook gezien bij uit vecht lijnen gefokte honden.
Als je uit zulke lijnen een hond aanschaft is het je taak deze bij andere honden weg te houden of echt strak in het appèl te houden. Een breakstick en muilkorf is ook geen overbodige luxe ;)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 13:45

Seven schreef:
Een hond die getraind is om te vechten zal ook bij echte overgave niet stoppen heb dit ook gezien bij uit vecht lijnen gefokte honden.
Als je uit zulke lijnen een hond aanschaft is het je taak deze bij andere honden weg te houden of echt strak in het appèl te houden. Een breakstick en muilkorf is ook geen overbodige luxe ;)

Maar in dat geval is de bijtrem eruit getraind. De hond is dan zo door de eigenaar opgefokt dat hij door vuur gaat om het doel van de baas te behalen. De vechtlijn heeft de klapkaak nog wel maar deze honden zijn bijna niet meer te vinden (zeker niet in Nederland).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:50

Nee, de bijtrem is eruit gefokt. Bij sommige lijnen moeten ze zelfs bij teef en pups opletten na een week of 8-10 bij de extreemste lijnen. De honden focussen niet meer op wat de andere hond zegt of doet, hij doet alleen nog maar zijn eigen ding. Dat is de terriër die naar boven komt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:58

Ik denk dat dat je tegen gaat vallen er worden steeds meer honden uit het buitenland gehaald en daarin word veelal niet gezocht naar lieve huishondjes. De ''werk'' hondensport voor de Pits en staffies word steeds groter vooral in België en ook daarin slaan mensen dan door het moet feller en feller. Er zitten ook veel honden in kennels etc die he buiten niet eens ziet ik ken er meerdere

De bijtrem is er in het begin uitgetraind inderdaad maar naar generaties selecteren zag je steeds hond onvriendelijkere honden. Nu is dit nu veel zeldzamer maar ze zijn er zeker nog zeker over de grens en ook in lijnen bij honden die hier lopen.

1 geval die ik heb getraind verbaasde zelfs mij nog met 5 maanden al zo hond gedreven en vrijwel niet er uit te krijgen hond is nu veel beter maar kan echt niet met andere honden. Ze reageert nu niet maar zet dr niet neus aan neus die hond vreet ze op. Jammer dat ze zo is tis verder een top hond.
Hond is als pup uit Amerika meegenomen alleen maar showlijnen zei de verkoper nou ik geloof er niets van ;)