hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:41

pluisje88 schreef:
Nikass schreef:
Pluisje, ik neem aan dat jij je hond wel onder controle heb? Ik ken hier meerdere mensen waarbij de hond hen over straat sleurt. Kan ik mijn hond wel vast doen, maar als zij hun hond laten schieten kan zij geen kant meer op.
Of je rekening houdt met een ander en je netjes en sociaal opstelt heeft imo niets met loslopen an sich te maken.

Dat lijkt me wel ja. Het is een Jack van 29 cm hoog :+ niet in mijn profiel gekeken zeker? :')

Nauw passeren vindt hij niet prettig. Als er een paar meter tussen zit vindt hij het minder erg en zegt hij niet zo veel. Het is gewoon angst die mensen verwarren met agressie.

Mensen lijken te vinden dat alle honden elkaar aardig horen te vinden. Als je in de stad loopt laat iedereen zijn hond bij die van jou. Als je zegt dat je dat niet wilt zijn ze boos. Ze moeten even gedag zeggen! Ga jij als mens je voorstellen aan elke mens die je tegen komt? Ik vind ook niet alle mensen aardig dus waarom zou ik dat wel van mijn hond verwachten...

Nee niet gekeken inderdaad! Maar ik ken zelfs een Jack die zijn baas uitlaat hoor :)
En eens: een hond hoeft niet elke hond aardig te vinden of te begroeten. Mijn honden houden afstand en als mijn jongste toch richting aangelijnde hond dreigt te gaan roep ik haar terug.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-06-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:47

pluisje88 schreef:
Dani schreef:
Overigens kan angst niet verward worden met agressie. Je haalt namelijk zelf twee dingen door elkaar: de onderliggende emotie en het gedrag. De emotie bij de hond is angst maar het gedrag is agressief. Daarom heet het ook angstagressie. Een andere hond die angstig is (emotie) uit dat door tegen de baas aangeplakt te lopen met de staart tussen de poten - dan is ook het gedrag angstig. De emotie is hetzelfde, hoe die vervolgens geuit wordt is verschillend van hond tot hond. Maar een hond die grauwt, blaft, en/of wil bijten gedraagt zich gewoon agressief, ongeacht de onderliggende oorzaak.

Ik haal het niet door elkaar, mijn hond haalt het door elkaar. Hij vertoont van beide het gedrag, afwisselend na elkaar. Eerst angst, dan voor agressie (blik, richting fixeren, borstelen) achter angst. Plakt tegen benen en staart tussen poten. Tegelijk dus.

Zelfs de zogenaamde hondeninstructeurs weten niet hoe ze het moeten oplossen maar weet wel degelijk wat er aan de hand is. Maar ik geloof niet dat dit hier de discussie is. We gaan hiermee nogal off-topic

Dan toch nog even een klein beetje verder off topic: borstelen is geen teken van agressie.
En ik kan je zo een instructeur aanraden die wel wegweet met dit gedrag hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:55

pluisje88 schreef:
Dat klopt idd. Maar de meeste mensen kijken niet verder dan het gedrag terwijl hij tegelijkertijd ook duidelijk laat zien dat hij doodsbang is op dat moment. Op de cursus werd geacht dat ik zijn dominante gedrag de kop in drukte en dit met agressie van mijn kant uit de weg zou helpen. Toen ik dit weigerde werd me beloofd dat hij binnen een half jaar zo onhandelbaar zou zijn dat hij ons zou aanvallen en dat een spuitje de enige oplossing zou zijn voor een hond met een verrot karakter als deze.

Nou raad eens, we zijn 4 jaar verder, hij is nog altijd zijn lieve zelf en de trouwste hond die je kunt wensen. Een klein puntje is dat hij wat bang is voor vreemden en dat hij niet graag met andere honden omgaat. Nou dan niet ;) er zijn er een aantal waarmee hij los kan. Daar is hij super lief tegen en de rest, tja dat doen we gewoon maar niet ;)

Lekkere hondenschool. Ik was al opgestapt :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:57

appiesjappie schreef:
Maralyn ik heb al 3 cursussen gehad. Maar na 4 lessen kent ze alle mensen en honden en is ze vrienden met iedereen maar kom ik een andere hond in het bos tegen. Begint het weer opnieuw. Het is nou eenmaal het ras! Mijn vriend traint politiehonden en weet ook echt wel wat hij moet doen. Zijn hond is socialer dan mijn appenzeller. Een hond mag best voorbij lopen. Maar niet als een gek op haar af rennen!

Volgens mij moeten ze je dan op cursus leren hoe je met zeo'n situatie met vreemde hond omgaat. Ik ken ook genoeg vriendelijke appenzellers dus om nou te zeggen dat het gewoon het ras is vind ik nogal een zwaktebod.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:19

Nikass schreef:
pluisje88 schreef:
Dat klopt idd. Maar de meeste mensen kijken niet verder dan het gedrag terwijl hij tegelijkertijd ook duidelijk laat zien dat hij doodsbang is op dat moment. Op de cursus werd geacht dat ik zijn dominante gedrag de kop in drukte en dit met agressie van mijn kant uit de weg zou helpen. Toen ik dit weigerde werd me beloofd dat hij binnen een half jaar zo onhandelbaar zou zijn dat hij ons zou aanvallen en dat een spuitje de enige oplossing zou zijn voor een hond met een verrot karakter als deze.

Nou raad eens, we zijn 4 jaar verder, hij is nog altijd zijn lieve zelf en de trouwste hond die je kunt wensen. Een klein puntje is dat hij wat bang is voor vreemden en dat hij niet graag met andere honden omgaat. Nou dan niet ;) er zijn er een aantal waarmee hij los kan. Daar is hij super lief tegen en de rest, tja dat doen we gewoon maar niet ;)

Lekkere hondenschool. Ik was al opgestapt :(

Heb ik ook gedaan ;) en ik mocht niet meedoen met het examen met mijn uiterst ongehoorzame hond :')
Zegt het iets als hij losloopt en hij ziet een konijntje, en ik roep hem terug, dat hij het konijntje laat voor wat het is? Maar hij is zeer ongehoorzaam :))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:22

Nikass schreef:
pluisje88 schreef:

Ik haal het niet door elkaar, mijn hond haalt het door elkaar. Hij vertoont van beide het gedrag, afwisselend na elkaar. Eerst angst, dan voor agressie (blik, richting fixeren, borstelen) achter angst. Plakt tegen benen en staart tussen poten. Tegelijk dus.

Zelfs de zogenaamde hondeninstructeurs weten niet hoe ze het moeten oplossen maar weet wel degelijk wat er aan de hand is. Maar ik geloof niet dat dit hier de discussie is. We gaan hiermee nogal off-topic

Dan toch nog even een klein beetje verder off topic: borstelen is geen teken van agressie.
En ik kan je zo een instructeur aanraden die wel wegweet met dit gedrag hoor.

Dat heb ik er meer horen zeggen maar alle zogenaamd goede hondentrainers zijn hem afgetaaid en daarna was het gedrag nog veel erger. Ik ga er dus niet meer veel geld aan uitgeven voordat er bewezen is dat het ook oo mijn hond werkt. We hebben al heel wat trainers versleten dus er is niet echt heel veel vertrouwen meer :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:48

Helemaal mee eens. Jammer genoeg denkt niet iedereen daar zo over!

maralyn schreef:
Appiesjappie

het was ook op niemand gericht... maar puur hoe ik er over denk.

Als jou hond is aangelijnd. Dan moeten anderen daar rekening mee houden, dat er iets mee is of kan zijn. Je kan de hond ook puur voor jezelf hebben aangelijnd, dat jij dat prettig vind.
Als jou hond los loopt, kan ze voor andere honden weg komen toch?
En ik kan me goed voorstellen, dat jij je hond liever niet los hebt lopen...

Onze bernard lijnen wij ook aan. En waar los kan, kan hij los. Maar vertrouwen wij een hond niet, lijnen wij aan. En achten wij ook, dat de eigenaar van de andere hond dat doet.
Doet de betreffende eigenaar dat niet. Kunnen wij geen garantie geven, en moet de eigenaar de consequenties er maar van overzien.

ZoZenn

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:14

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:19

Heel leuk geschreven stuk inderdaad.

Er is net nog een hond op mijn jonge hond geklapt, omdat die eigenaar hem los liet lopen in de woonwijk. En dat terwijl ik weet dat die hond dat vaker doet of probeert. Van 20 meter afstand aan komen denderen en meteen in de nek hangen vind ik nu niet echt een hond om los te laten lopen. Als ik iets anders aan had als teenslippers had die hond een enorme trap gehad.

Maar goed, als deze eigenaar zijn hond net zo goed zou kennen als TS haar honden, was er niks gebeurd, want dan hadden beide honden aangelijnd gelopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:01

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als honden loslopen waar dat niet mag, als ze maar wel goed sociaal zijn naar mens en dier.
Ik heb zelf mijn honden aangelijnd als ik ergens loop waar ik andere honden kan tegenkomen of ik lijn ze aan als ik andere honden zie. Ook omdat ik er een bij heb die zich niet altijd kan gedragen.
Zolang de losloper een beetje afstand houd en zijn baas er een beetje op let vind ik het wel prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:16

Klinkt idd niet als een agressieve hond.
Borstelen en fixeren an sich kan veel meer betekenen dan agressie alleen, ligt volledig aan hoe de hond zich verder gedraagt.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:01

anneliesdj schreef:
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als honden loslopen waar dat niet mag, als ze maar wel goed sociaal zijn naar mens en dier.
Ik heb zelf mijn honden aangelijnd als ik ergens loop waar ik andere honden kan tegenkomen of ik lijn ze aan als ik andere honden zie. Ook omdat ik er een bij heb die zich niet altijd kan gedragen.
Zolang de losloper een beetje afstand houd en zijn baas er een beetje op let vind ik het wel prima.

Zo denk ik er ook over, het gaat me niet om loslopen waar het niet mag. Het rekening houden met anderen en een stukje hondenetiquette is waar ik me het meest aan stoor. Denk dat in dit opzicht nog veel te winnen valt en als mensen wat meer op 1 lijn zouden komen te liggen zou er zoveel minder gedoe zijn...

Ik moet heel eerlijk zeggen; mijn honden lopen ook wel eens los waar het officieel niet mag. Maar ik doe altijd mijn best om anderen niet tot last te zijn. Dus bij me roepen of aanlijnen als er mensen aankomen zonder honden, of mensen met aangelijnde honden. Loslopende honden die ik tegen kom ga ik vanuit dat deze niet agressief zijn en mogen ze best op af, echter ook niet als een idiote stuiterbal maar enigszins beheerst en vanuit daar eventueel als de honden elkaar liggen mogen ze lekker hun gang gaan.

Ik kan me dan ook niet druk maken om mensen die hun hond los laten lopen, wel ergeren aan mensen die er met hun hoofd niet bij zijn, of mensen met een 'stuiter, de stuiter ik wil met iedereen speeelluuuh hond" die alleen maar roepen: "Hij doet niets hoor!" terwijl ik met twee aangelijnde honden probeer weg te lopen die duidelijk aangeven dit niet fijn te vinden. Mijn teef wil dan wel eens (imo terecht) van zich afsnauwen als andere signalen niet duidelijk zijn, en heb al wel eens boze reacties gekregen. Van dit soort hondenbazen heb ik eigenlijk veel meer last als van 'valse' honden. Nou heb ik twee honden die in contact met andere honden behoorlijk conflictmijdend zijn, hoef dan ook niet bang te zijn dat ze op anderen afstormen dus heb het wat dat betreft misschien wel makkelijker als een hondenbezitter met een hond die op alles reageert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:16

Als ik bijvoorbeeld de hond van mijn ouders hier heb, loopt die ook gewoon los. Die komt als ik hem roep, gaat niet meteen op vreemde honden af maar peilt de situatie eerst even vanaf een paar meter, negeert vreemde mensen doorgaans gewoon.
Zo'n hond mag van mij gerust wel loslopen, ook waar dat officieel niet mag. En als ik dan met mijn minder sociale hond aan de riem loop en hij komt op een paar meter afstand kijken en loopt weer terug, daar kan ik me echt niet aan storen hoor, mooi leermoment voor mijn hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:26

Mijn oude hond loopt altijd overal los. Zij loopt langzaam/moeilijk en het bos waar ze los mag lopen halen we niet meer. Op een hond afrennen zit er niet meer in (en deed ze toch al nooit eigenlijk). Als er kleine keffertjes langskomen gaat ze er met een grote boog omheen en verder passeert ze honden zonder problemen. Ik kom met haar dus veel honden aan de lijn tegen maar mensen laten hun hond rustig op mijn hond springen of opdringerig snuffelen. De hond zit dan wel aan de lijn maar daar heb ik dan weinig aan. Ik let goed op mijn oudje maar dat is om haar te beschermen tegen teveel fysiek "geweld".
Mensen die vanaf afstand roepen dat ik haar vast moet doen, helaas dat doe ik dus niet. Ze heeft niet eens een halsband om en ze is niemand tot last.
Ik ben het dus met Linea eens; het gaat om hoe je met elkaar omgaat en niet of er een lijn aan zit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:31

anneliesdj schreef:

Het kan me op zich geen bal schelen als iemand anders zijn hond los laat lopen maar die hond moet niet vervelend lopen doen naar andere dieren of achter fietsen aanrennen.
Het probleem is dat mensen met honden die niet onder appèl staan dat vaak een uitnodiging vinden om hun minder goed luisterende hond ook maar gezellig los te laten en die hond gaat dan wèl vervelend lopen doen.
Als er dan iemand komt die zegt dat die hond aan de lijn moet, steigeren ze en zeggen ze heel kinderachtig dat "die persoon daar toch óók zijn hond los heeft"
Ja, maar die hond luistert toevallig wèl.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:43

Zoolgangster dat is soms wel zo maar let ook eens op de manier waarop er van afstand geschreeuwd en gescholden wordt. Ook door mensen zonder hond trouwens. Het is dan wel een beetje logisch dat mensen gaan "steigeren" en niet al te vriendelijk terugdoen. Ik kan een boek schrijven over wat ik allemaal over me heen gekregen heb tot aan bedreigingen aan toe. En dan liep ik met mijn DuitserXMechelaar die alles op de wereld negeerde behalve mij en haar bal. Die altijd netjes bij me liep. Het lijkt dat het feit dat je een hond hebt, dat dat dan ook nog een herder is en dat ie tot overmaat van ramp losloopt op zich voldoende aanleiding is voor mensen om al hun frustraties van de afgelopen jaren op je los te laten. Ik ben een meisje uit de provincie en de eerste tijd was ik vaak te overrompeld om iets terug te zeggen. Maar in de loop der jaren heb ik me leren weren en momenteel laat ik me niet door iedereen de huid volschelden vanwege het simpele feit dat ik een hond heb. Wen er maar aan :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:09

Op afstand zeg ik niks, maar als zo'n beest komt aangestormen dan roep/zeg ik er wel wat van, en bij een hond die altijd losloopt en mijn hond al twee keer gebeten heeft, die eigenaar kan ik wel schieten, zegt iedere keer opnieuw o dat doet hij anders nooit, nee maar wel toevallig al 2 keer bij mijn hond. Ik leg wel altijd uit waarom ik vraag hem vast te pakken en heb ook wel eens de opmerking gekregen dat men er niet bij stilstaat dat je het niet vraagt uit angst voor hun hond maar omdat je eigen hond bijt. Ik leg dan ook uit dat hij dat alleen doet bij aanstormende langrazende honden en niet bij de behoedzame soort, en dat hij het uit angst doet waardoor ik de opmerking och dan leert mijn dat niet ieder hond wil spelen ook niet echt fijn vind. Met rust en geduld probeer ik zo de mensen bewust te maken van het probleem, maar soms dan kan ik het niet laten om mijn frustratie even los te gooien bij de zoveelste aanstormende op mijn hond springende grote hond die niet onder appel staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:08

Dat is herkenbaar hoor Sonjim :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:43

sonjim schreef:
Op afstand zeg ik niks, maar als zo'n beest komt aangestormen dan roep/zeg ik er wel wat van, en bij een hond die altijd losloopt en mijn hond al twee keer gebeten heeft, die eigenaar kan ik wel schieten, zegt iedere keer opnieuw o dat doet hij anders nooit, nee maar wel toevallig al 2 keer bij mijn hond. Ik leg wel altijd uit waarom ik vraag hem vast te pakken en heb ook wel eens de opmerking gekregen dat men er niet bij stilstaat dat je het niet vraagt uit angst voor hun hond maar omdat je eigen hond bijt. Ik leg dan ook uit dat hij dat alleen doet bij aanstormende langrazende honden en niet bij de behoedzame soort, en dat hij het uit angst doet waardoor ik de opmerking och dan leert mijn dat niet ieder hond wil spelen ook niet echt fijn vind. Met rust en geduld probeer ik zo de mensen bewust te maken van het probleem, maar soms dan kan ik het niet laten om mijn frustratie even los te gooien bij de zoveelste aanstormende op mijn hond springende grote hond die niet onder appel staat.

Precies, alleen gaat dat niet alleen op voor grote honden.
Kleintjes zijn net zulke krengen, grauwen, keffen en uitdagen maar net genoeg op afstand blijven dat de hond niet gewoon kan kennis maken.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:52

Sorry maar in een losloopgebied vind ik t toch vragen om problemen als je je hond aangelijnd hebt.
Wat ik vooral hinderlijk vind als er meerdere honden zijn dat er dan iemand met een bal gaat gooien... over het het algemeen krijg je daar ook vaak onenigheid door terwijl de honden zich vaak prima kunnen vermaken met elkaar.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 04:57

Kleintjes zijn net zulke krengen daar ben ik het helemaal mee eens alleen mijn hond maakt wel onderscheidt doordat hij zich door een kleintje niet bedreigt voelt. In een losloopgebied probeer ik niet te komen, maar hier maakt men nog een losloopgebied van de kinderveldjes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 05:48

fique schreef:
Sorry maar in een losloopgebied vind ik t toch vragen om problemen als je je hond aangelijnd hebt.
Wat ik vooral hinderlijk vind als er meerdere honden zijn dat er dan iemand met een bal gaat gooien... over het het algemeen krijg je daar ook vaak onenigheid door terwijl de honden zich vaak prima kunnen vermaken met elkaar.

Hier in het park lopen losloop gebieden en aanlijngebieden in elkaar open . Mijn jonge hond gaat echt niet los . Hoe moeilijk is het dat mensen hun hond bij hun houden?

Ik zie zoveel honden die niet zonder trekken aan een riem kunnen lopen dus laten mensen ze maar los.
Dat zijn dus de honden die dus ook echt niet luisteren als ze los lopen.
Wat zou het fijn zijn dat je bv een examen moet doen als de hond 1 jaar is. Een soort B proef of de basis er in zit zodat de hond veilig los kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 06:29

Onze hond is dinsdag aangevallen tijdens wandelen. Niet hard, maar de schrik zat er goed in.
In de buurt hebben wij een hond en die kan niet met andere honden. Die van ons wil nog weleens enthousiast doen, dus bij een andere hond(afgezien Zn vriendjes) even aan de riem.
Maar die hond bleef los lopen, dus mijn vriend vroeg al of ie vast mocht, want hij had geen zon in problemen. "Nee gaat goed, gaat goed, hij luistert wel". Mooi niet dus :').
Komt op de onze rennen, mijn vriend poging gedaan om de boel te sussen, maar helaas... Voordat de onze er erg in had was t hap.. ik onze hond gepakt, Richard de andere hond vastgepakt en uit de buurt van de onze gehouden(grote hond, +-30/40 kilo), en daarna de baasjes flink aangesproken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:00

sonjim schreef:
Kleintjes zijn net zulke krengen daar ben ik het helemaal mee eens alleen mijn hond maakt wel onderscheidt doordat hij zich door een kleintje niet bedreigt voelt. In een losloopgebied probeer ik niet te komen, maar hier maakt men nog een losloopgebied van de kinderveldjes.

De berner van mijn moeder die gaat altijd op kleinde hondjes zitten, als hij ze te vervelend vind :')

Maar volgens mij heb ik echt geluk waar ik woon. Ze mogen overal loslopen buiten bebouwde kom. Dus dat is hooguit 5 minuten lopen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:09

Die van ons (2 jarige jack russell) rent ook vaak op honden af. Alleen als een hond daar niet van gediend is en een snauw geeft laat hij die met rust.
Hij kan ook heel goed luisteren, maar hij kan ook mega oordoppen in hebben en dan luistert hij ff helemaal niet. Maar hij is als pup ook nooit afgesnauwd door een andere hond en kon alles maken waardoor hij nou alle honden als vriendjes ziet.
Hij rent er alleen maar op af omdat hij wilt spelen.