bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:41

Ik vind het ontzettend egoïstisch, je ontneemt het dier zijn leven, omdat je zelf dood gaat.. Ik zou het zelf niet kunnen, in zo'n situatie zou ik m'n tijd besteden aan een geweldig baasje voor mijn hond vinden waar ik haar met een gerust hart achter kan laten als ik er niet meer ben..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:41

xSlvna schreef:
Zeker interesseert het mijn dier niet of ik haar al het eten en al de weidegang in een kudde geef of mijn buurman dat doet, het gaat zich erom dat mijn buurman het niet zal doen.

Maar een ander persoon doet dat dan weer wel.

xSlvna

Re: bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:46

Dat is 'mijn probleem', ik wéét niemand die het paard het zelfde bied. Ik ben zeker niet de beste paardenhouder, lang niet, maar ik wil mijn paard gewoon 24/7 op de weide, op zijn minst op een grote paddock (of weide en paddock gecombineerd, mij best) met schuilstal en onbeperkt ruwvoer, weinig rijden (ivm versleten benen) en ook correct rijden (ivm slecht lichaamsgebruik zonder 'begeleiding').

Ik zeg toch ook, mocht ik iemand vinden, dan wens ik ze veel plezier, vind ik niemand waarvan ik denk "Die is kundig genoeg om haar correct te rijden en lief genoeg om haar lekker buiten te zetten", tja...

Gini

Re: bij overlijden eigenaar hond laten inslapen. wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:49

Uiteraard weet je nu niemand, je bent nu ook nog niet op zoek. Maar als je eenmaal in die situatie zit en je ogen open trekt, dan zie je heus wel een heleboel goede paardenhouders. En weet je, dan zie je dat dat er eigenlijk beduidend meer zijn dan slechte. Maar je moet positief durven denken. Als je je zwartgallige bril op zet, tja, dan is alles en iedereen slecht.
Maar je paard zijn of haar leven is het toch wel waard om die zwarte bril even af te zetten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:50

Mijn ouders hebben tenminste nagedacht *\o/* VOORDAT *\o/* ze een hond in huis namen: ze vroegen eerst aan mij of ik hun hond wilde hebben als zij er niet meer voor konden zorgen.
Had ik nee gezegd, hadden ze die hond niet in huis gehaald.
Dus er hoefde geen gezonde hond dood of van baasje naar baasje via het asiel of Marktplaats toen het slecht met hun ging.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:55

Snap niet dat hier zoveel ethische bezwaren tegen zijn, terwijl men 's avonds wel het lekkere biefstukje opeet wat op het bordje ligt..

Hallo, dat was ook een gezond dier.. }:0

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:08

Ik heb een paard dat slecht op stal kan staan, een zeer duidelijke hand nodig heeft (maar dan wel weer met beginners kan werken, mits hij maar dagelijks dus ook uitgelegd krijgt dat hij toch ook moet luisteren), een verhoogde weide-omheining nodig heeft, niet achter een houten omheining blijft en bij onvoldoende sturing niet bij andere paarden kan. Toen ik hem verkocht hebt is het behoorlijk fout gegaan. Uiteindelijk heeft mijn moeder hem teruggekocht ( https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1083_n.jpg links was hij net terug, rechts 9 maanden later).

Als ik het perfecte huis voor hem kan vinden waar zijn volle potentie benut wordt en hij onbeperkt ruwvoer krijgt en 24/7 buiten (paddock, stenen paddock of weide) met schuilstal en er uiteraard goed voor hem op alle andere vlakken verzorgt wordt, dan vind ik verkoop geen issue. Maar als mijn ouders en ik dood gaan, dan willen we dat hij naar de slacht gaat zodat hij zeker niet weer in zo'n staat terecht komt.

De konijnen en de cavia's is een ander verhaal. Die worden via de opvang wel leuk herplaatst. De kippen gaat ook nog wel lukken, denk ik. In ieder geval de jonge dieren. Zwarte kip is dan waarschijnlijk ook eindig. De hond, daarvan weet ik het niet. Er zijn qua voer best wel wat mitsen en maren.

Maar goed, mocht ik dood gaan, dan blijven mijn ouders voor de dieren zorgen, en gaan mijn ouders dood, dan blijf ik er voor zorgen. Gaan we allemaal dood, dan kijken we dan wel.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:26

Het hangt van vele factoren af wil je hier goed over kunnen oordelen. Een pup of nog relatief jonge hond kan je veel makkelijker bij iemand anders onderbrengen, dan wel vanuit het asiel, dan wel door zelf een nieuw baasje te vinden. Mensen kunnen deze nog naar hun eigen hand zetten en het dier gaat (hopelijk) nog jaren mee. Als je vergelijkt, jonge en oude honden in het asiel gaan jonge honden er veeeeel makkelijker en sneller uit. Oude honden blijven er soms een eeuwigheid in zitten. Ik snap best dat als deze hond al op leeftijd was en ze niemand in haar omgeving kende die de hond in huis wilde nemen dat ze de keuze maakt om de hond 'mee te nemen'. Als zij het niet zelf beslist zal de hond na een lange kille tijd in het asiel alsnog een spuitje krijgen. Natuurlijk zullen er verhalen zijn van oude honden die uit het asiel gehaald worden en in een warm huis terecht komen maar hoe hard het ook klinkt, die kans is niet groot. Ik weet niet hoeveel info bekend is over deze vrouw en haar hond, in dit topic vind ik het niet terug dus ik vind het erg naïef dat mensen hier praten over egoïsme en arrogantie zonder enige kennis te hebben over de situatie.

Niemand weet hoe lang een dier en mens te leven heeft. Sommige mensen nemen een hond in huis zodat het kind er mee op kan groeien, het beest is nog geen 3 en wordt aangereden door een auto; sommige mensen nemen op latere leeftijd een dier wat kort leeft, laten we zeggen een hamster omdat ze er zeker van zijn dat ze dan niemand anders met het dier opzadelen en het mens sterft een jaar later, zit je alsnog met die hamster. Zulke dingen zijn niet te voorspellen en misschien is het in het geval van deze dame wel de beste keuze om haar hond mee te nemen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:38

xSlvna schreef:
Dus als ik op vakantie ben en iemand anders mijn paard poetst en voert, dat is gelijk aan het dier verkopen/wegdoen? Hou op. Als ik op vakantie ga krijgt je dier het zelfde eten, de zelfde hoeveelheid, het zelfde stalbeleid en en...

Ja want stel je voor dat je paard ander voer zou krijgen, een ramp, dat overleeft ie noooooit. ;)
Of hij gaat ineens van 09:00-17:00 naar buiten ipv vanaf 08:00 uur |(

Zonder mij had mijn paard zeker geen goed leven kunnen hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:11

Ik schrik er eigenlijk wel van dat er zoveel mensen zijn die hun dier dan ook maar in laten slapen.
Uiteraard, is de hond oud en ongezond (veel medische kosten) dan is hij moeilijk plaatsbaar dus grote kans op een asielleven. Dan snap ik het nog.
Of als je een herplaatser in huis hebt genomen die mensen bijt, ook grote kans op een asielleven. Dus hetzelfde verhaal.

Maar in het geval van de OP... dat vind ik dus echt niet kunnen. Je hebt een ziekte, je bereidt je blijkbaar al voor op dat je dood gaat. Maar ipv voor je hond een nieuwe, prettige eigenaar te zoeken kies je ervoor om de hond maar in te laten slapen.

Als ik nu te horen zou krijgen dat ik nog maar 2 maanden te leven heb, zou ik nieuwe eigenaren voor mijn beesten zoeken die ik vertrouw.
Maar het laat maar weer zien hoe licht er over een dierenleven gedacht wordt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:21

Het is voor diezelfde reden dat mensen ook hun naasten meenemen als ze zelfmoord plegen. Eigenlijk kun je je huisdier niet altijd van een portie leed besparen. Je ouders konden dat voor jou ook niet en maken jou toch ook niet af voordat ze sterven ?
Soms horen minder goede omstandigheden bij een periode van je leven. Net zoals een hond een slechte periode kan kennen alvorens te wennen aan een nieuwe situatie als hij bvb achtergelaten is of door overlijden baasje ergens anders terecht komt. Vind het nogal kort door de bocht om een dier af te maken omdat je bang bent dat hij slecht terecht komt.