Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:44

Als je niet wilt discussiëren dan is een reactie geven ook een beetje nutteloos, want je krijgt er niet graag respons op omdat je het moe bent.
Ik hou mijn hond ook aan lijn uitgezonderd op dat braakliggend stuk grond van verschillende hectare. En als ik iemand tegenkom die ik niet ken, lijn ik ze netjes aan.
En als ik toch in een bos of op het strand ga, dan neem ik een les van verschillende meters lang, zo is ze aan de lijn ( kan niemand iets zeggen) maar kan ze toch lopen.

Maar waar ik het het wel van krijg is dat zelfs in een losloopgebied, je de reactie krijgt van mensen met een hond aan de lijn, dat je ze moet aanlijnen, ga dan in een aanlijngebied lopen, die er veel meer zijn dan hondenlosloopgebieden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:48

Als je zin hebt in ruzie, zoek dan een ander slachtoffer alsjeblieft :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:51

Waar zoek ik ruzie? Ik vind dat mijn reactie vrij neutraal is en niet aanvallend |o . Maar goed, voor mij geld hetzelfde waar jij om vraagt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:05

En het grappige is.. Katten mogen gewoon los, vangen en dode alles wat lost en vast zit.. En dan noemen we het "de natuur", en is het doodnormaal.. Maar owee als mijn hond achter een konijn of ree aangaat (die hij nooit te pakken krijgt)..

Waarom is er geen aanlijnplicht voor katten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:54

Losloopgebieden buiten het bos zijn voor een groot aantal gemeenten van de laatste tijd (laatste 5 tot 10 jaar). Daarvoor mochten ze gewoon los, behalve in de gebieden waar aangegeven was dat het niet mocht. Ook in bossen mochten ze veel meer los. Zijn honden zo veel asocialer geworden samen met hun baasjes, of is het geheel steeds onverdraagzamer geworden? Ik heb onze stad ook van losloopgebied naar aanlijngebied zijn gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:26

Mariska_28 schreef:
En het grappige is.. Katten mogen gewoon los, vangen en dode alles wat lost en vast zit.. En dan noemen we het "de natuur", en is het doodnormaal.. Maar owee als mijn hond achter een konijn of ree aangaat (die hij nooit te pakken krijgt)..

Waarom is er geen aanlijnplicht voor katten?

Omdat katten die in natuurgebieden loslopen, gewoon doodgeschoten mogen worden door jachtopzieners. :Y)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 12:40

Geweldig die smoezen en verwijzingen naar situaties die niet te vergelijken zijn...... :n Als je je hond los wilt laten lopen en er is geen losloopgebied in de buurt en je hebt geen eigen terrein...... Neem dan geen hond. Je koopt toch ook geen vogel zonder volière of kooi..... Of een vis zonder vijver of aquarium?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:48

slimmerik schreef:
Geweldig die smoezen en verwijzingen naar situaties die niet te vergelijken zijn...... :n Als je je hond los wilt laten lopen en er is geen losloopgebied in de buurt en je hebt geen eigen terrein...... Neem dan geen hond. Je koopt toch ook geen vogel zonder volière of kooi..... Of een vis zonder vijver of aquarium?

_/-\o_ _/-\o_ Juist!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:53

Mizora schreef:
Losloopgebieden buiten het bos zijn voor een groot aantal gemeenten van de laatste tijd (laatste 5 tot 10 jaar). Daarvoor mochten ze gewoon los, behalve in de gebieden waar aangegeven was dat het niet mocht. Ook in bossen mochten ze veel meer los. Zijn honden zo veel asocialer geworden samen met hun baasjes, of is het geheel steeds onverdraagzamer geworden? Ik heb onze stad ook van losloopgebied naar aanlijngebied zijn gaan.

Ik ben het hier mee eens. Daarnaast vind ik dat als je een hond hebt die jaagt of wild rent en speelt door de bosjes dan doe je hem niet los in een bos waar reeën zijn (en meestal mag dat ook niet) Maar als je hond op het pad blijft dan zou ik hem los laten. (ik heb zo'n hond gehad) Je kunt wel zeggen die ree weet niet dat de hond niks doet, maar de ree weet ook niet of de hond aan de lijn zit. Dus dan moet je er helemaal niet gaan lopen want dan schrikt een ree ook van een aangelijnde hond die op het pad loopt.

Verder ben ik van mening dat als er een hondvriendelijker beleid komt en (loslopende) honden niet overal geweerd worden, dat de meeste mensen dan echt niet in dat ene gebied gaan lopen waar het niet mag. Nu kan je bijna niet anders dan in overtreding zijn wil je met je losloper een fatsoenlijke wandeling maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:59

Er hoeft geen hondvriendelijker beleid te komen, hondeneigenaren moeten zich gewoon aan de regels houden en hun dieren bij zich houden.
Niet achter wild aan laten rennen, niet blaffend tegen poorten aan laten springen en bovenal : niet door de weilanden van koeienboeren laten razen en overal laten schijten met alle gevolgen vandien !

En wat is er mis met een wandeling met je hond gezellig bij je aan de lijn ?
Neem aan dat als je een hond hebt, je dat niet erg zou moeten vinden ...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:01

Omdat het voor de hond veel leuker is om los te lopen. Dat is geen bazenkwestie, maar een hondenkwestie. Het beleid is dus veel hondonvriendelijker geworden. De dingen die jij beschrijft zijn niet lijngerelateerd, die zijn opvoedingsgerelateerd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:03

Klopt, maar mensen die zelf te onopgevoed zijn om zich aan de regels te houden of om rekening te houden met andere mensen of dieren, zullen ook niet in staat zijn om een hond op te voeden -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:04

Shirley: Ja dat vind ik wel erg. Mijn hond verdient ook een leuk leven. Lekker losrennen en spelen. Ik ruim de poep van mijn honden altijd op.
Jij bent typisch zo iemand die loslopen associeert met asociaal gedrag. Die ervaring zal je wel hebben, maar loslopen en asociaal is toch echt niet hetzelfde.
Dus ja wel een hondvriendelijker beleid!! Altijd worden ze geweerd en worden ze als negatief gezien. Maar als er een vliegtuig neerstort -ik noem maar even iets :D - moeten ze wel op komen draven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:05

Shirley schreef:
Klopt, maar mensen die zelf te onopgevoed zijn om zich aan de regels te houden of om rekening te houden met andere mensen of dieren, zullen ook niet in staat zijn om een hond op te voeden -O-

Dan moet je ze ook verbieden om kinderen te nemen. Of je moet die ook aanlijnen en hun rotzooi opruimen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:07

Bij het neerstorten van een vliegtuig ?
Waar slaat dat nou weer op :n

En inderdaad, kom eens een dagje bij mij zitten, dan snap je het helemaal.
Wel met mooi weer, hoor, want bij regen zie je weinig "liefhebbers"...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:09

Mizora schreef:

Dat gevoel heb ik ook. Vroeger zag je ook veel meer loslopende honden, dat was eigenlijk heel gewoon. Tegenwoordig ben je een aso als je een loslopende hond hebt (eigenlijk al een aso als je überhaupt een hond hebt). Zal straks overigens ook met paarden en buiten rijden zo gaan. Mensen zijn helaas veel onverdraagzamer geworden en als iets niet in hun straatje past wordt er gewoon net zolang geklaagd tot het verboden wordt. Loslopende honden, loslopende katten en lekker buitenrijden op je paardje ... over niet al te lange tijd bestaat het misschien niet eens meer. :(

slimmerik schreef:

Dus mensen met honden moeten maar elk jaar verhuizen of hun honden verkopen omdat een gebied (waar ze soms speciaal voor naartoe verhuisd zijn) ineens géén losloopgebied meer is? En de vergelijking met vogels/kooi en vissen/aquarium slaat natuurlijk nergens op, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:14

Nee, dat is een raar vergelijk, maar hoe zou je het vinden als ik met mijn goudvis achterop de fiets naar jouw huis reed en hem daar in jouw zwembad zou gooien onder het mom van "beestje moet ook eens lekker kunnen zwemmen en ik heb daar thuis de ruimte niet voor" ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:14

Shirley: Nou is niet zo moeilijk te begrijpen hoor, honden worden overal voor gebruikt, reddingshond, geleidehond, speurhond en zelfs als oorlogstuig (ik hoop tegenwoordig niet meer maar tot in de Vietnamoorlog was dat in ieder geval wel zo)
Een mens mag wel wat terug doen door ze een goed leven te geven. Een leven aan de lijn is geen goed leven.
Vervelend dat jij in zo'n asociale buurt woont blijkbaar. Hier kom je ook wel eens een rotte appel tegen, maar de meeste mensen hebben goede intenties. En nogmaals: geef ze dan de mogelijkheid om de hond los te laten waar het wel kan, dan is de neiging om de regels te overtreden ook niet zo groot.

Victory-boy: helemaal mee eens!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:16

Van mij mogen die speciale honden ook best een speciaal leven leiden in hun vrije tijd, maar die lopen hier echt niet langs, hoor :n

En ik woon in een heerlijke buurt, het zijn alleen de bezoekers die het tot een hel maken af en toe ...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:19

Honden horen niet op weilanden, dat ben ik zeker met je eens. Hoewel sommige boeren het juist fijn vinden als iemand zijn hond ganzen laat verjagen. Maar dat is al privéterrein. Je hebt je beesten sowieso van privéterrein te houden, wel of geen lijn (of vind je het met lijn niet erg?).

En ik loop ook weinig in de regen. Zelfs met fleecekleed (met deze temperatuur, of 2 fleecekleden in de winter) wil de hond na een half uur echt niet meer, want dan heeft hij het koud. Hij moet vandaag nog uit, alleen tot de hoek van de straat en terug geweest. Maar het regent dus hij ligt onder mijn bed. Ik mag van hem gerust gaan wandelen, maar wel zonder hem.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:22

Nogmaals, die boete moet omhoog. Kennelijk is hij nog veel te laag..

Boeren willen geen honden hun weide ivm met neospora.... dit gaat via hondenpoep in het voer in de koe...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:27

Shirley schreef:
Nee, dat is een raar vergelijk, maar hoe zou je het vinden als ik met mijn goudvis achterop de fiets naar jouw huis reed en hem daar in jouw zwembad zou gooien onder het mom van "beestje moet ook eens lekker kunnen zwemmen en ik heb daar thuis de ruimte niet voor" ?

Privé terrein is natuurlijk even iets anders hé? Maar kom maar op met je goudvis, alhoewel ik geen zwembad heb. (En ik denk ook niet dat ie het chloor in een zwembad lekker zal vinden. :+ ) Ik wil best een badje voor hem neerzetten met wat waterplanten als z'n baasje het niet voor hem wilt doen.
Ik concludeer hieruit dat jij vindt dat iedereen die geen ruimte voor een zwembad heeft, ook geen goudvis mag houden?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:32

Je mag daaruit concluderen dat ik vind dat ieder zijn behoefte aan het houden van dieren moet aanpassen aan zijn eigen leefomstandigheden en niet een ander tot last moet zijn.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:36

Precies dus wat ik doe! :D
En ik heb ruimte voor een zwembad, dus ik mag ook nog eens een goudvis hebben volgens jou. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:38

@paintlinger: Dat weet ik. Daarom verbaast het me dat het in een aanlijndiscussie naar voren komt. Want daar heeft het niks mee te maken.

Maar van één persoon weet ik het toevallig dat hij persoonlijk door de boer is aangesproken dat het even ganzen laten jagen prima gevonden wordt door die boer. Maar zonder toestemming hoor je gewoon niet op andermans terrein te komen. Ik twijfel trouwens of er wel losloopboetes uitgeschreven worden als hij op een weiland van een boer loopt, dat is namelijk privéterrein en daar gelden andere regels voor.

Zelfs met een 15m-lijn heeft de hond niet het gevoel van vrijheid als los, dus voor een gehoorzame hond is dat in mijn ogen geen alternatief. En de losloopgebieden zijn vaak of zeer klein, of de berm langs een drukke weg (wie dat verzonnen heeft?). Het is gewoon jammer dat ze van Nederland een nee, tenzij... gebied gemaakt hebben, in plaats van een ja, tenzij... gebied. Hierdoor is de kans op overtreding gewoon veel groter want het mag toch nergens.

Om het te voorkomen hoeven trouwens de boetes niet omhoog, die is op zich hoog genoeg. De pakkans is te laag om het echt te bestrijden. Gelukkig maar.