Kat volledig buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:47

Wij hebben nu waarschijnlijk kittens :)
Van een boerderijkat. Die van ons zijn van jongs af aan al in de schuur. Zolang ze een warm plekje hebben :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:18

waar woon je?

vanmorgen kwam een nichtje haar vriend is boer en hebben nog 2 kittens.
als er een kater tussen zit halen we er daar een op. laatste kittennest voor hun. de oudere katten zijn geholpen. deze mama was al zwanger maar word straks ook geholpen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:56

Onze buren hadden ook een "buitenkat". Werd er helemaal gek van, aangezien het beestje dus dag en nacht bij ons in de tuin rondliep. In het kippenhok, in de schuur, overal kwamen we hem tegen. Hij kreeg bij de buren voer en water, en had een kussentje om te slapen, maar ja, zo'n dier gaat toch op zoek naar andere plekjes.
Nu hebben we wel meer katten in de buurt die wel eens bij ons in de tuin lopen, maar ik vind dat je met een kat die altijd buiten is meer overlast veroorzaakt.

Vraag me ook heel eerlijk dan ook af waarom je een kat neemt...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:07

Mijn buitenkat (5 jaar) vindt het toch wel erg gezellig om af en toe binnen te zijn. Ik merk dat als ze ouder worden ze steeds meer in huis zitten. Mijn andere kat is 19 en is altijd thuis, soms met mooi weer gaat ze de tuin in. Vroeger was ze niet binnen te houden.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:20

Wij hebben altijd 2 katten gehad die lekker in de tuin mochten als ze dat wilden maar die kwamen mijn plaatst niet af ik wil het niet hebben dat andere mensen er last van hebben.hier in de buurt loopt een groepje katten dag en nacht buiten vreselijk irritant ze schijten in de zandbak van mn kind ze zitten snachts in je tuin te janken en te vechten.nee sorry daar word ik niet vrolijk van, en het risico dat ze binnen notime onder een auto komen nee zo zou ik geen katten willen houden.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:44

Even een klein vraagje; volgens mij las ik dat je vlak bij een natuurgebied woont, wat doe je met de katten als het jachtseizoen begint?
De boerderij, waar mijn paarden staan, ligt ook in een natuurgebied en we hebben het al regelmatig meegemaakt dat er verschillende katten niet meer terug zijn gekomen dankzij de jacht.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:19

zoals ik al eerder zei heeft vrijwel iedereen hier een kat.
hoor nooit wat over overlast.

jachtseizoen is hier iets verderop.
sommige buurtbewoners houden dan hun katten binnen anderen laten ze los. de tuin word eerst kat proef en dat houd in dat hij tot hij volwassen is niet uit de tuin kan

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:23

Verschrikkelijk, mensen hier houden ook zo hun katten. Enig zeg, ze lopen hier de godganse dag. Slopen de balen, brengen ongedierte mee en mijn hond kan niet los want die vreet ze op. En nu op mijn werk dezelfde situatie. Beestje liep hier al 2 jaar af en toe maar sinds 2 weken wil ze niet meer weg. Als ze er volgende week nog zit geef ik haar aan een collega mee. Als je beesten hebt dan moet je er voor zorgen, en dag en nacht op die manier houden vind ik niet zorgen voor.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:12

GamblersCup schreef:
Kijk dan voor die naaktkatten, daar hebben mensen met een allergie geen last van las ik ooit ergens (maar dat weet ik dus niet zeker :D ).

Allergische reacties voor katten komen door de huidschilvers, niet door de haren. :j Dus ook hier zou iemand allergisch voor zijn.

Hmmm, ik zou het niet doen hoor. Een kat is juist gezellig om in huis te hebben.... Sowieso vraag ik me af of de kat niet zomaar wegloopt van huis.... Ik denk dat hij zich eenzaam zal voelen in de schuur. Er is niemand.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:33

Ik vind een kitten alleen toch wel erg eenzaam. Is er geen mogelijkheid om er twee te nemen?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:20

Ik zou zelf geen kittens halen bij een boerderij die aan de lopende band kittens heeft. Er is een flink kattenoverschot in Nederland en er worden duizenden kittens per jaar opgevangen bij dierenasiels (en dan heb ik het nog niet eens over de volwassen katten...). Het zou fijn zijn als mensen dan geen kittens halen bij mensen die het allemaal niet zo veel kan schelen wat voor impact zo'n kattenoverschot heeft en wat voor gevolgen het heeft voor een kat die aan de lopende band kittens heeft.

Maar dat terzijde.

Buiten houden zou ik zelf niet snel doen, juist omdat ik graag met katten wil kroelen op bank/bed noem maar op. Een kat in de tuin, ik denk dat hij dan al snel de buurt gaat verkennen en dat hij na een tijdje zoiets heeft van 'dahaag, ik heb nog drie leuke huisjes gevonden waar ik eten krijg' of de kans dat de kat aangereden wordt of andere mensen gaat lastig vallen. Vooral dat laatste: daar heb je geen controle op zodra de kat buiten loopt, uit het zicht.
Knuffelen gaat dan ook lastig, want dan moeten je kleren meteen de was in (want stel dat er wat in huis terecht komt...). Ik denk dat het gaat tegenvallen, op zo'n manier een kat houden. In de zomer is het misschien leuk, want dan zit je vaker buiten. Maar dan heb je nog die deur... Die moet dicht blijven, even als ramen, want de kat zal echt wel proberen om binnen te komen.
In de winter blijf je liever binnen, je gaat geen uren buiten zitten of in een schuurtje. Dan, zeg maar, moet de kat een half jaar lang doen met een aai over z'n bol en verder niets.

Áls je dan héél erg graag op deze manier een kat wilt houden, dan zou ik er voor kiezen om naar een asiel te gaan, daar een kat uit te zoeken die buiten moet leven, desnoods compleet gestoord is of zo en moeilijk te plaatsen is of bijvoorbeeld helemaal geen contact wilt met mensen en je tuin goed af te sluiten, zodat er geen ontsnappen meer is.
Het zou gewoon vervelend zijn als je toevallig een hele aanhankelijke kat treft die dolgraag bij je wilt zijn, graag op schoot wil liggen en uren voor de deur staat te mauwen voor aandacht.

Is er geen andere mogelijkheid dat de kat in één gedeelte van het huis niet komt? Bijvoorbeeld de keuken of woonkamer kat-vrij houden?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:45

keuken en woonkamer is 1.

asiel kat die moeilijk te plaatsen is zijn vaak geen optie om in de tuin te houden wij hebben 2 jonge kids daar wil ik geen contact gestoorde kat bij hebben ;)
asiel, heb contact gehad, rade dit ook af.

de kittens waar ik het eerst overhad zijn idd lopende band kittens. mama heeft vaak kittens en de kittens worden vaak niet volwassen omdat ze afgemaakt worden door andere katers snap daarom ook niet waarom ze de kittens niet weg doen en mama poes helpen.

de andere kittens van de boerderij is het laatste nestje. hij heeft de boerderij net overgenomen en is alle katten aan het helpen. deze moeder was al zwanger en word hierna geholpen.
daar komen dus geen katten meer bij.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:37

blokje schreef:
keuken en woonkamer is 1.

asiel kat die moeilijk te plaatsen is zijn vaak geen optie om in de tuin te houden wij hebben 2 jonge kids daar wil ik geen contact gestoorde kat bij hebben ;)
asiel, heb contact gehad, rade dit ook af.

de kittens waar ik het eerst overhad zijn idd lopende band kittens. mama heeft vaak kittens en de kittens worden vaak niet volwassen omdat ze afgemaakt worden door andere katers snap daarom ook niet waarom ze de kittens niet weg doen en mama poes helpen.

de andere kittens van de boerderij is het laatste nestje. hij heeft de boerderij net overgenomen en is alle katten aan het helpen. deze moeder was al zwanger en word hierna geholpen.
daar komen dus geen katten meer bij.

Ik zou dan helemaal geen katten nemen als deze absoluut niet naar binnen mogen. Kans is groot dat de kat steeds naar binnen glipt omdat één van de kinderen de deur open heeft gelaten.

Laatste alinea: helemaal perfect. Dat is in elk geval heel stuk beter.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:45

perongeluk een keer binnen komen of haartjes aan me trui maak ik me niet druk om.

zo vaak is mams er ook niet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:49

we nemen elke reactie serieus en denken er overna.
heb de afgelopen dagen ook niet meer rond gezocht. moet geen inpulsief besluit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:15

Onze katten weten inmiddels dat zr niet binnen mogen komen. Zelfs al laat ik de deur open, hoef alleen maar 'uh' te zeggen wanneer poes bijna naar binnen wil.
Zolang je consequent bent lukt het wel!

(al glippen ze de bijkeuken wel in.. Staat voer :') )

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:23

heb vandaag contact gehad met een katten eigenaar die een buiten plekje voor haar te gave kat zoekt.
iemand is me al voor vanavond gaat ze daar kennis maken als dat niet klikt mogen wij kennis komen maken :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:51

als je wel besluit over te gaan om een kitten te nemen neem er dan op zijn minst 2 zodat ze elkaar hebben, katten hebben meestal behoefte aan soortgenoten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:48

blokje schreef:
heb vandaag contact gehad met een katten eigenaar die een buiten plekje voor haar te gave kat zoekt.
iemand is me al voor vanavond gaat ze daar kennis maken als dat niet klikt mogen wij kennis komen maken :)

Dat lijkt mij idd beter, echt een buitenkat (dan kittens, die kan je echt niet nog zo jong buiten laten).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:09

we hebben besloten als deze kat niets word staken we de zoektocht.
kijken we over een aantal maanden weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:41

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:56

de kat is verhuist.
erg jammer hij leek perfect.
we stoppen (tijdelijk) met zoeken.
ff geen behoefte meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:10

Wat jammer dat hij net voor jullie een nieuw huisje huisje gevonden heeft :(:)

Haha, dan zien jullie wel weer verder over een tijdje :) wie weet komt er zomaar iets op jullie pad :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 00:00

Ik zou minimaal twee nemen.
Één kat buiten.. Eenzaam en onsociaal.
Jammer dat de kat die jullie op het oog hadden al een huis gevonden heeft, maar ik denk dat jullie er goed aan doen het nog ff te laten rusten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:07

blokje schreef:
de kat is verhuist.
erg jammer hij leek perfect.
we stoppen (tijdelijk) met zoeken.
ff geen behoefte meer aan.

Kijk hier van op, eerst is het erg jammer dat de kittens al vergeven zijn en na een paar keer een teleurstelling is het al over, zat de drang ook niet zo diep denk ik persoonlijk....