Katten weren uit de tuin.....aparte oplossing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij het eens met deze oplossing??

eens
94 (56%)
oneens
73 (43%)

Totaal aantal stemmen: 167

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:25

Ja, dat bedoel ik.....Dan gaat de katteneigenaar vrijuit, en heeft de hondeneigenaar gewoon pech....
Dat wordt heel gewoon gevonden blijkbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:25

Piepdingen zijn idd niet vriendelijk voor de andere dieren, 1 van mijn honden reageerde ineens heel raar als ik langs een bepaald huis liep, hij werd echt gek en wilde er absoluut niet langs, ik snapte niet waarom dat ineens zo was tot ik hoorde dat die mensen dus ook zo'n ding in de tuin hebben.
Sindsdien loop ik er aan de andere kant van de weg langs en dan is het goed maar hij had er dus ook echt last van.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:26

Cowgirl schreef:
Billy schreef:
Nee, de hond wil met de kat spelen, en de kat slaat met zn nagels in een oog....
Heb ik ook al gevraagd...

Nou zal ik dan hetzelfde reageren als jullie: dan heeft de hond pech.

Blijkbaar niet, want andersom is de hondeneigenaar wel schuldig aan het verwonden van de kat en krijgt een boete. Ik spoor de eigenaar op van poes en ga daar naartoe met de rekening van DA, hoe moet een katteneigenaar volgens jou dan reageren?

Sorry, katten horen overal te kunnen komen en u moet uw hond maar binnen houden? Dat dacht ik dus niet hè, dan komt die katteneigenaar aan het dokken voor geleden schade en gaat er een aangifte de deur uit. Krijgt de eigenaar van poes dan ook een boete?

Wat is volgens jou de oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:26

Irma_Maandag schreef:
Nee, de vraag is: welk baasje van welk dier heeft pech?

Het baasje met het gewonde dier.....

Al mijn russels hebben spleten in de oren... :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:27

Citaat:
As we speak heb ik een poes met kittens in huis genomen die duidelijk geen honden gewend is en ze vliegt hem al twee dagen aan. Dus ja, het kan wel degelijk gebeuren. Een kat zal een hond niet omleggen maar ze kunnen de hond wel degelijk verwonden. ;) Maar dat is natuurlijk een situatie die jij niet had bedacht en waar je geen fatsoenlijk antwoord op kunt verzinnen.

Pech voor jou ik heb dat zelf al meegemaakt. En de baas gaf groot gelijk dat de kat uithaalde ;)
Dus dikke pech.
En een kat met kittens kan ik begrijpen...die verdedigd de kleintje. had je er even bij moeten zetten want ik kan niet ruiken dat jij een nest heb zitten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:27

Irma_Maandag schreef:

nee....de vraag is of je de oplossing van mijn buurman wel of geen goede vind :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:27

Billy schreef:
Ligt er een beetje aan...als ik zoiets zou doen, zou ik elke spijker een paar klappen op de kop geven, zodat ze niet scherp meer zijn. Dan is het alleen een rotgevoel als je er op landt...Dan verwonden ze zich niet...

Dat zou ik als katteneigenaar wel oké vinden.

Cowgirl schreef:
Billy schreef:
Nee, de hond wil met de kat spelen, en de kat slaat met zn nagels in een oog....
Heb ik ook al gevraagd...

Nou zal ik dan hetzelfde reageren als jullie: dan heeft de hond pech.

Die heeft zeker pech :+ Maar als de eigenaar van de hond zou ik toch wel de eigenaar van de kat aansprakelijk stellen voor de kosten.

Mijn kat vecht altijd met de katten van hiernaast. Die zijn met zijn 2en of 3en en mijn kat in zijn eentje, maar hij gaat altijd het gevecht aan. Maar ze lopen op elkaars terrein en lokken elkaar uit, dus wij betalen altijd zelf de kosten. Maar dit vind ik dan wel een ander verhaal. Overigens hebben alleen wij kosten, de eigenaar van de andere katten niet _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:28

Als blijkt dat de katten niet gewond raken....dan is het een goede oplossing.. :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:29

russel schreef:
Irma_Maandag schreef:

Het baasje met het gewonde dier.....

Al mijn russels hebben spleten in de oren... :D

Iets schade opgelopen door het leven.... ach heeft niet iedereen dat enigszins ;)
Maar inderdaad: in eerste instantie dok je als hond-met-één-oog-eigenaar zèlf de rekening. Zie die naderhand maar eens te verhalen. Moet je bewijzen dat het precies die kat was....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:31

Cowgirl schreef:
Citaat:
Van de eigenaren van de kat ja. Die kiest er voor om zijn dier moedwillig in gevaar te brengen. Is het geen spijkerbed, is het wel een auto, gif, of wat dan ook.

Ik vraag mij heel sterk af of jij gelijk hebt. Gif of spijker bed is moedwillig neergezet om een dier te verwonden...een auto niet dat is ongeluk.

Ik wil wel eens weten hoe dat dan juridisch zit. Want ik heb zomaar het idee dat je ongelijk hebt.

Ik heb het niet over juridisch. Als jij als eigenaar je dier vrij rond laat lopen, breng je dat dier moedwillig in gevaar, je weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren. Dat kan een auto zijn, die over het dier heen rijdt, waardoor het achterlijfje aan het wegdek geplakt zit (en met pech leeft hij dan ook nog), maar dat kan ook een plank met uitstekende spijkers op een braakliggend terrein of bij de buurman zijn. En dan een ander de schuld geven, die snap ik even niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:32

Cowgirl schreef:
Ik ben extreem en andere die het doodnormaal vinden om spijkers, glas en de hond de kat laten doodbijten en hem vervolgens zonder pardon in de kliko te flikkeren zijn niet extreem.

Wow, ik ben even weg en meteen een paar pagina's erbij.

Ik heb dit nergens gelezen Cowgirl. Niemand geeft hier zijn/haar hond het commando om een kat dood te bijten.
Helaas gebeurd dit wel regelmatig doordat de katten in andermans tuin lopen.

Ik vind jouw reacties ook wel erg extreem.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 26-04-14 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:32

Hahaha Quartel.... : da's natuurlijk de hoofdvraag......
Maar nu?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:35

Diablo schreef:
Ik heb het niet over juridisch. Als jij als eigenaar je dier vrij rond laat lopen, breng je dat dier moedwillig in gevaar, je weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren. Dat kan een auto zijn, die over het dier heen rijdt, waardoor het achterlijfje aan het wegdek geplakt zit (en met pech leeft hij dan ook nog), maar dat kan ook een plank met uitstekende spijkers op een braakliggend terrein of bij de buurman zijn. En dan een ander de schuld geven, die snap ik even niet.

Je hebt het over twee verschillende dingen.

Ongelukken en opzettelijke bedoelingen. Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:35

Citaat:
Blijkbaar niet, want andersom is de hondeneigenaar wel schuldig aan het verwonden van de kat en krijgt een boete. Ik spoor de eigenaar op van poes en ga daar naartoe met de rekening van DA, hoe moet een katteneigenaar volgens jou dan reageren?

Sorry, katten horen overal te kunnen komen en u moet uw hond maar binnen houden? Dat dacht ik dus niet hè, dan komt die katteneigenaar aan het dokken voor geleden schade en gaat er een aangifte de deur uit. Krijgt de eigenaar van poes dan ook een boete?

Als jij kan bewijzen dat jou dier (hond of kat) een ander heeft verwond moet jij voor de rekening opdraaien. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier. Maar dat geeft nog niet de vrijbrief om glas, spijkers of een pvc buis in je tuin te zetten.

Daarnaast kun je je hond opvoeden , lijkt mij ook wel zo verstandig want mijn ervaring leert dat het eerst de kat is en dan het kind. Ik heb nu een paar bijtincidenten meegemaakt en er is tot nu toe altijd politie bij geweest.

Echter begon dit topic met het moedwillig willen verwonden van dieren. art 36 .
Dat is nou eenmaal strafbaar.

Verder zijn katten nu eenmaal vrij in Nederland, wil je daar wettelijk iets aan doen verwijs ik je graag door naar Den Haag.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:35

HALLOOOOOO

Ik laat mijn dier vrij rond lopen.....net zoals ze in de oertijd ook deden!!!
Ik neem daar zelf de verantwoording in......ik zie het juridische probleem dan ook niet dus doe niet of ik een rechtzaak aan haal voor iets waar ik zelf voor gekozen heb ok??

En nu?? Irma-maandag.......en nu ga ik denken over een oplossing voor beide kanten en die van de overige katteneigenaren.
Tips zijn al voorbij gekomen....ik hoop dat ze wat doen voor mijn katten.
Anders is het even verder zoeken en voorzichtig en respectvol in gesprek met mijn buur

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:36

HorseTopShop schreef:
Cowgirl schreef:
Ik ben extreem en andere die het doodnormaal vinden om spijkers, glas en de hond de kat laten doodbijten en hem vervolgens zonder pardon in de kliko te flikkeren zijn niet extreem.

Wow, ik ben even weg en meteen een paar pagina's erbij.

Ik heb dit nergens gelezen Cowgirl. Niemand geeft hier zijn/haar hond het commando om een kat dood te bijten.
Helaas gebeurd dit wel regelmatig doordat de katten in andermans tuin lopen.

Ik vind jouw reacties ook wel erg extreem.

Ach ja noem mij maar extreem...ik vat het maar op als compliment :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:37

Simpele oplossing, houd je katten in je eigen tuin. Wij hebben zelf geen katten, maar vrienden, familie wel. De ene doet ze in de tuin die volledig is afgezet met gaas schuin naar binnen/omhoog. De ander heeft een grote kattenren, en weer een ander heeft een lijn waar ze aan een riempje naar buiten gaan. Het kán dus gewoon. Maar vaak heb ik het idee dat het voor de meeste katteneigenaar erg gemakkelijk is het dier gewoon los te laten. Elke keer het riempje vastmaken "is geen doen" of "Mijn katten willen niet in een kennel" of "Mijn kat is een echte buitenkat en moet vrijheid hebben".... IK heb zeker geen hekel aan katten, maar wel aan de laksheid van hun eigenaren.

Wij hebben vissen in onze tuin, waar katten ook dol op zijn. Gelukkig voor ons en de katten hebben we hier ook regelmatig last van reigers waardoor er een lelijk net over de vijver ligt. Maar ik snap hierdoor dus heel goed dat de vogeleigenaar zijn geliefde vogels wil beschermen. Net zoals jij je kat niet verwond wilt hebben, wil hij dat niet met zijn vogels. Ook al zit er gaas tussen, de vogels raken behoorlijk in de stress.

Jammer vind ik wel dat de buurman niet eerst met jullie heeft gepraat over een oplossing, zodat je samen een juiste oplossing had kunnen zoeken.

HorseTopShop

Geryon schreef:
Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Jazeker wel. Als jij veel te hard rijd en onopzettelijk iemand aanrijd o.i.d. ben je zeker wel schuldig. Ondanks dat het niet opzettelijk was en het per ongeluk ging. Je reed te hard...
En gevangenisstraf vind ik ook echt overdreven. :')
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 26-04-14 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Ik heb een roedel honden, geen idee of je weet hoe dat werkt.
Daarbij is hond-kat agressie (prooidrift) hond-hond agressie en mensgerichte agressie niet met elkaar te vergelijken.
Mijn hondjes zouden zo een kat doodbijten, maar zijn boterzacht met kinderen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:38

Je ontwijkt ontzettend een antwoord omdat je het waarschijnlijk niet kunt geven.... :n

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:40

Geryon schreef:
Ongelukken en opzettelijke bedoelingen. Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Daar zit je toch fout. Stel, jouw kat springt de weg op, iemand wijkt daarvoor uit, raakt de kat en rijdt dan tegen een boom, dan komen ze bij jou verhaal halen als de kat gechipt is. Dan ben je als eigenaar aansprakelijk, en kun jij voor de kosten opdraaien....

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:40

Ik vind spijkers persoonlijk niet echt een diervriendelijke oplossing.. Maar de buren van mijn moeder hebben ook stalen stekels op de schutting geplaatst en er zijn daar toch geen katten meer in de tuin gesprongen sinds die er op staan. Nu zien katten die stekels wel en daarom denk ik ook dat ze slim genoeg zijn om er niet op te springen.
Helaas weet ik ook niet echt een oplossing, ik hoop dat je er samen met je buurman uit kunt komen om wat vriendelijkers te vinden. Allicht iets plaatsen wat schuin staat zodat ze er niet meer goed overheen/op kunnen springen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:41

Citaat:

Ja ik weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren maar ik ga er niet vanuit dat mijn kat moedwillig word verwond door de buurman die BEWUST glas, spijkers etc neerlegt om katten te verwonden. (mijne zitten trouwens netjes in de tuin, heb al genoeg dagelijks leed van aangereden katten namelijk).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:41

Cowgirl schreef:
Citaat:

Als jij kan bewijzen dat jou dier (hond of kat) een ander heeft verwond moet jij voor de rekening opdraaien. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier. Maar dat geeft nog niet de vrijbrief om glas, spijkers of een pvc buis in je tuin te zetten.

Daarnaast kun je je hond opvoeden , lijkt mij ook wel zo verstandig want mijn ervaring leert dat het eerst de kat is en dan het kind. Ik heb nu een paar bijtincidenten meegemaakt en er is tot nu toe altijd politie bij geweest.

Echter begon dit topic met het moedwillig willen verwonden van dieren. art 36 .
Dat is nou eenmaal strafbaar.

Verder zijn katten nu eenmaal vrij in Nederland, wil je daar wettelijk iets aan doen verwijs ik je graag door naar Den Haag.

Als er constant katten in mijn tuin zouden komen die mijn dieren hinderen in hun dagelijks doen en laten buiten dan kun je er vanuit gaan dat ik ook (extreme) maatregelen zou nemen. Ook dat die dieren zich flink pijn zouden doen, dan komen ze niet meer terug.

Als ik mijn hond moet opvoeden, wat hij overigens is, moeten andere mensen hun kat dresseren. En zeg niet dat het niet mogelijk is want mijn katten zijn wel degelijk opgevoed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:42

Moderatoropmerking:
Zouden jullie in dit topic terug willen gaan naar de hoofdvraag van TS? Dat is of deze oplossing van de buurman wel of niet een goede is? Jullie dwalen heel ver af en dat mag gerust is een apart topic, maar is hier niet meer ontopic.