Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowgirl schreef:Billy schreef:Nee, de hond wil met de kat spelen, en de kat slaat met zn nagels in een oog....
Heb ik ook al gevraagd...
Nou zal ik dan hetzelfde reageren als jullie: dan heeft de hond pech.

Citaat:As we speak heb ik een poes met kittens in huis genomen die duidelijk geen honden gewend is en ze vliegt hem al twee dagen aan. Dus ja, het kan wel degelijk gebeuren. Een kat zal een hond niet omleggen maar ze kunnen de hond wel degelijk verwonden.Maar dat is natuurlijk een situatie die jij niet had bedacht en waar je geen fatsoenlijk antwoord op kunt verzinnen.
Billy schreef:Ligt er een beetje aan...als ik zoiets zou doen, zou ik elke spijker een paar klappen op de kop geven, zodat ze niet scherp meer zijn. Dan is het alleen een rotgevoel als je er op landt...Dan verwonden ze zich niet...
Cowgirl schreef:Billy schreef:Nee, de hond wil met de kat spelen, en de kat slaat met zn nagels in een oog....
Heb ik ook al gevraagd...
Nou zal ik dan hetzelfde reageren als jullie: dan heeft de hond pech.
Maar als de eigenaar van de hond zou ik toch wel de eigenaar van de kat aansprakelijk stellen voor de kosten.
russel schreef:Irma_Maandag schreef:Nee, de vraag is: welk baasje van welk dier heeft pech?
Het baasje met het gewonde dier.....
Al mijn russels hebben spleten in de oren...
Cowgirl schreef:Citaat:Van de eigenaren van de kat ja. Die kiest er voor om zijn dier moedwillig in gevaar te brengen. Is het geen spijkerbed, is het wel een auto, gif, of wat dan ook.
Ik vraag mij heel sterk af of jij gelijk hebt. Gif of spijker bed is moedwillig neergezet om een dier te verwonden...een auto niet dat is ongeluk.
Ik wil wel eens weten hoe dat dan juridisch zit. Want ik heb zomaar het idee dat je ongelijk hebt.
Cowgirl schreef:Ik ben extreem en andere die het doodnormaal vinden om spijkers, glas en de hond de kat laten doodbijten en hem vervolgens zonder pardon in de kliko te flikkeren zijn niet extreem.
Diablo schreef:Ik heb het niet over juridisch. Als jij als eigenaar je dier vrij rond laat lopen, breng je dat dier moedwillig in gevaar, je weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren. Dat kan een auto zijn, die over het dier heen rijdt, waardoor het achterlijfje aan het wegdek geplakt zit (en met pech leeft hij dan ook nog), maar dat kan ook een plank met uitstekende spijkers op een braakliggend terrein of bij de buurman zijn. En dan een ander de schuld geven, die snap ik even niet.

Citaat:Blijkbaar niet, want andersom is de hondeneigenaar wel schuldig aan het verwonden van de kat en krijgt een boete. Ik spoor de eigenaar op van poes en ga daar naartoe met de rekening van DA, hoe moet een katteneigenaar volgens jou dan reageren?
Sorry, katten horen overal te kunnen komen en u moet uw hond maar binnen houden? Dat dacht ik dus niet hè, dan komt die katteneigenaar aan het dokken voor geleden schade en gaat er een aangifte de deur uit. Krijgt de eigenaar van poes dan ook een boete?
Wat is volgens jou de oplossing?

HorseTopShop schreef:Cowgirl schreef:Ik ben extreem en andere die het doodnormaal vinden om spijkers, glas en de hond de kat laten doodbijten en hem vervolgens zonder pardon in de kliko te flikkeren zijn niet extreem.
Wow, ik ben even weg en meteen een paar pagina's erbij.
Ik heb dit nergens gelezen Cowgirl. Niemand geeft hier zijn/haar hond het commando om een kat dood te bijten.
Helaas gebeurd dit wel regelmatig doordat de katten in andermans tuin lopen.
Ik vind jouw reacties ook wel erg extreem.
Geryon schreef:Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.
Geryon schreef:Ongelukken en opzettelijke bedoelingen. Bij een ongeluk is er niemand schuldig in mijn ogen.. Maar voor hetgeen wat de buurman van TS doet, mag hij van mij echt een gevangenisstraf krijgen.

Citaat:Ik heb het niet over juridisch. Als jij als eigenaar je dier vrij rond laat lopen, breng je dat dier moedwillig in gevaar, je weet dat er allerlei nare dingen kunnen gebeuren. Dat kan een auto zijn, die over het dier heen rijdt, waardoor het achterlijfje aan het wegdek geplakt zit (en met pech leeft hij dan ook nog), maar dat kan ook een plank met uitstekende spijkers op een braakliggend terrein of bij de buurman zijn. En dan een ander de schuld geven, die snap ik even niet.
Cowgirl schreef:Citaat:Blijkbaar niet, want andersom is de hondeneigenaar wel schuldig aan het verwonden van de kat en krijgt een boete. Ik spoor de eigenaar op van poes en ga daar naartoe met de rekening van DA, hoe moet een katteneigenaar volgens jou dan reageren?
Sorry, katten horen overal te kunnen komen en u moet uw hond maar binnen houden? Dat dacht ik dus niet hè, dan komt die katteneigenaar aan het dokken voor geleden schade en gaat er een aangifte de deur uit. Krijgt de eigenaar van poes dan ook een boete?
Wat is volgens jou de oplossing?
Als jij kan bewijzen dat jou dier (hond of kat) een ander heeft verwond moet jij voor de rekening opdraaien. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier. Maar dat geeft nog niet de vrijbrief om glas, spijkers of een pvc buis in je tuin te zetten.
Daarnaast kun je je hond opvoeden , lijkt mij ook wel zo verstandig want mijn ervaring leert dat het eerst de kat is en dan het kind. Ik heb nu een paar bijtincidenten meegemaakt en er is tot nu toe altijd politie bij geweest.
Echter begon dit topic met het moedwillig willen verwonden van dieren. art 36 .
Dat is nou eenmaal strafbaar.
Verder zijn katten nu eenmaal vrij in Nederland, wil je daar wettelijk iets aan doen verwijs ik je graag door naar Den Haag.