Help hond bijt!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:07

briitje schreef:
anneliesdj schreef:
Ik heb met beide rassen geen persoonlijke ervaring maar naar mijn weten is een Dogo Canario oorspronkelijk gefokt als berghond/veebewaker en een Fila als veedrijver, speurhond en waakhond?

BB's zijn op het moment echt modehonden en het irriteerd me mateloos. Elke idioot loopt maar rond met zo'n dier terwijl ze helemaal niet geschikt zijn voor een doorsnee huishouden en mensen enkel ervaring hebben met een lab of zelfs helemaal geen hondenervaring.
Ik vind ze regelmatig te zenuwachtig en doorslaan in het waakse, een explosieve combi.

En een pitt is juist hartstikke mensgericht, kan alleen wat minder met soortgenoten, genoemde rassen hebben met beide vaak problemen.

Dogo is de spaanse pitbull en een Fila is gefokt om de weggelopen slaven achterna te rennen en te doden. Kort uitgelegd. Je ziet inderdaad heel veel BB's. Ben het helemaal met je eens. Het is echt een mode hond en verder word er niet gekeken naar de oorsprong ect ect. Een BB kan ook heel eenkennig zijn naar mens en dier, als ik me niet vergis.

Verder ben ik het totaal met je eens.

Hee wel goed spellen he!!! }>

Ojee heb ik het niet goed gespeld? Ik schrijf heel vaak pittbull, mag ik dat niet zelf weten dan? :+

O ik zat al even op de website van de raad van beheer te kijken en daar staat iets heel anders :+ Idd zoiets als ik zei.
Maar goed, weggelopen slaven achterna gaan lijkt me niet echt het recept voor een mensvriendelijke hond.
BB is gefokt om in Afrika de jachtopzieners bij te staan in hun jacht op stropers. Moest dus ook actief mensen te lijf of achterna als ze wilden vluchten. Idd heel eenkennig, heeft maar één baas maar meestal is hij zelf gewoon de baas. Ze horen normaal goed waaks te zijn, op een beheerste manier. Wat ik vaak zie is dat ze juist doorslaan, overal op waken, ook buitenshuis en enorm waaks zijn op de baas. Reuen zijn vaak heel onverdraagzaam tov andere reuen.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:10

(Niet het hele topic gelezen, alleen eerste en laatste pagina dus weet niet of het al genoemd is maar wil het even melden.)

Ik vind het gedrag van de hond vrij dominant, op de bank is een teken van dominantie. Wat doet ie als je hem niet op de bank laat?

Oh enne... Sorry, maar zulke dingen heb je vrij snel met die herplaatsers... :x

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:11

Ik heb een teefje , en merk aan haar al dat ze heel bezitterig is en dat je er echt boven op moet zitten, deze honden zijn gewoon heel hoog in het bloed( op een paarden manier gezegt)
Als je ook niet weet wat je doet of te week bent nemen ze je ook echt in de zeik, en als je Op leest haal ik dat er wel uit. helaas

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:11

xxxlottie schreef:
(Niet het hele topic gelezen, alleen eerste en laatste pagina dus weet niet of het al genoemd is maar wil het even melden.)

Ik vind het gedrag van de hond vrij dominant, op de bank is een teken van dominantie. Wat doet ie als je hem niet op de bank laat?

Het zijn niet voor niets herplaatsers.,al heb je natuurlijk herplaatsers in allerlei stadium, mijn eerste hond is ook een herplaatser en daar heb ik NOOIT problemen mee gehad...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:12

xxxlottie schreef:

Oh echt?
Pff wat lopen er toch domme mensen rond.

Wendybrian

Re: Help hond bijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:15

nouja Anneliesdj, het zijn toch niet voor niets herplaatsers?
De eerste eigenaar heeft ze vaak niet opgevoed en kon ze dan niet meer aan,
Dus dan heeft de hond zogenaamd een probleem en moet weg, helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:17

Ik mis even het stukje over waarom je hem de kamer niet uit doet denk ik?
Als hij het zo spannend vind is het dan geen optie om hem zijn eigen plek buiten de kamer te geven? Buiten of in een andere ruimte bijvoorbeeld. In ieder geval tot de tijd dat je een goede gedragstherapeut hebt gevonden.
Van dingen als 'als hij bijt heb ik een breakstick' krijg ik een beetje de kriebels, beter voorkomen dan genezen..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:27

briitje schreef:
ThreeFingers schreef:
Sorry Briitje maar als jij zoveel ervaring hebt, vind ik het toch onbetrouwbaar overkomen als je niet eens weet hoe de naam schrijft.

Maar nogmaals mijn vraag aan jou. Hoeveel ervaring heb je met bijt incidenten van deze rassen? En de gevolgen daarvan?

Wat jij vind, boeit me niet en heb jou niks te bewijzen nogmaals :).

Ik heb met de Fila wel enkele bijtincidenten mee gemaakt ja. En die waren niet bij mij. De gevolgen vielen mee, omdat er op tijd werd ingegrepen om grote schade te maken. Maar al te laat om uit te vallen. Als er niet word ingegegrepen, is de schade niet te overzien. Maargoed hier is het ras voor gefokt.

Bij de pitbull nog nooit incidenten meegemaakt ;) Antwoord genoeg?

anneliesdj schreef:
Ik heb met beide rassen geen persoonlijke ervaring maar naar mijn weten is een Dogo Canario oorspronkelijk gefokt als berghond/veebewaker en een Fila als veedrijver, speurhond en waakhond?

BB's zijn op het moment echt modehonden en het irriteerd me mateloos. Elke idioot loopt maar rond met zo'n dier terwijl ze helemaal niet geschikt zijn voor een doorsnee huishouden en mensen enkel ervaring hebben met een lab of zelfs helemaal geen hondenervaring.
Ik vind ze regelmatig te zenuwachtig en doorslaan in het waakse, een explosieve combi.

En een pitt is juist hartstikke mensgericht, kan alleen wat minder met soortgenoten, genoemde rassen hebben met beide vaak problemen.

Dogo is de spaanse pitbull en een Fila is gefokt om de weggelopen slaven achterna te rennen en te doden. Kort uitgelegd. Je ziet inderdaad heel veel BB's. Ben het helemaal met je eens. Het is echt een mode hond en verder word er niet gekeken naar de oorsprong ect ect. Een BB kan ook heel eenkennig zijn naar mens en dier, als ik me niet vergis.

Verder ben ik het totaal met je eens.

Hee wel goed spellen he!!! }>

Daar moet ik als dc liefhebber en ex Fokker toch even op reageren een dogo is zeker geen Spaanse pitbull
De dogo is gefokt voor bewaking van vee en later om slaven te bewaken en deze tegen te houden als ze wouden vluchten
De originele naam is perro de presa canario war vrij vertaald grijpende of vast houdende hond uit canaria betekend dit grijpt terug op waar ze voor werden bedoeld het grijpen en vasthouden van vluchtende slaven of roofdieren.

Ze zijn niet in pit's gebruikt als vecht honden, dogo's zijn van nature ook zeker geen zeer hond agressieve honden ze worden in Spanje veelal in roedels gehouden. Ze zijn daarin zeer zelfstandig en werken alleen, ze zijn dan ook heel eenkennig maar horen enkel bescherming ea te vertonen wanneer de baas dit toe staat.

Het ras is niet te vergelijken met een pitbull stafford ea het zijn geen terriërs maar mollosers heel ander type hond

Of topic uit

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:30

Dan moet ik mij excuseren :). Zo heb ik het mee gekregen en niet zo zeer dat ze daar net zoals de pitbull in de pitt vochten hoor (of net als terriërs zijn). Maar meer omdat ze zo scherp zijn, oa naar andere honden. Niet in die context iig :+

Net wat Annelies zei kon mijn DC absoluut niet met andere reuen. Deze waren echt onverdraagzaam.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:38

Ik heb jaren dc gehad en nooit reu op reu problemen maar dat sta ik ook niet toe, ik denk bij iemand die de hond minder onder controle geeft met een dc zeker problemen kan hebben maar met welke goed potente reu niet denk ik dan ;)
Reuen onderling is altijd lastiger zeker als de hormonen vrij mogen spelen.

Mijn 3 reuzen konden zo op straat best met andere reuen ook op shows nooit problemen hadden ze gedekt en er kwam dan een macho reu met niet evenwichtige eigenaar ja dan wou zelfs mijn minst reuige reu wel even laten zien dat hij dat niet accepteerde. Ik ken ze meer als honden van jij komt niet aan mij dan kom ik niet aan jou maar dat zal ook zeker een groot deel can mijn opvoeding zijn mijn reuzen nu zijn het zo en de dobermann word ook veelal bestempeld als een niet hond onder elkaar vriendelijk ras.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:39

Wendybrian schreef:
Ik heb zelf een pittbul kruising, en ik weet uit ervaring dat het moeilijke honden kunnen zijn, en ik weet ook dat als het fout gaat het goed fout gaat.
Dus wat betreft, de hond is er probeer het dan maar , vind ik persoonlijk een beetje , sja,, onverantwoordelijk.

Hier iemand die ervaring heeft met een incident _/-\o_

Briitje toch bedankt voor je reactie!

Maar de dogo is geen Spaanse pit bull. Maar is gefokt voor de jacht op groot wild.

Een pit bull is hoofdzakelijk gefokt voor de hondengevechten. Deze gevechten werden gehouden in een "pit" daar komt de naam dus ook vandaan.

De stafford is het neefje van de pit bull, ooit was het dezelfde hond. Terwijl de een dit als echt ras wilde hebben met een rasstandaard en naar de tentoonstelling wilde gaan, wilde de andere de honden blijven gebruiken waarvoor ze gefokt werden....
Het ras splitste zich.
De pit bull moest een zeer mensvriendelijke hond zijn, want hij moest goed te handelen zijn in de pit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:40

Wendybrian schreef:

Je zegt het nu toch zelf?
Dat de hond het verkeerde baasje heeft getroffen is toch niet zijn schuld?
Je doet nu net alsof het allemaal valse mormels zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:48

ThreeFingers schreef:
Briitje toch bedankt voor je reactie!

Maar de dogo is geen Spaanse pit bull. Maar is gefokt voor de jacht op groot wild.

Een pit bull is hoofdzakelijk gefokt voor de hondengevechten. Deze gevechten werden gehouden in een "pit" daar komt de naam dus ook vandaan.

De stafford is het neefje van de pit bull, ooit was het dezelfde hond. Terwijl de een dit als echt ras wilde hebben met een rasstandaard en naar de tentoonstelling wilde gaan, wilde de andere de honden blijven gebruiken waarvoor ze gefokt werden....
Het ras splitste zich.
De pit bull moest een zeer mensvriendelijke hond zijn, want hij moest goed te handelen zijn in de pit.

Nu begin ik me toch af te vragen hoeveel ervaring jij hebt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dogo_canario
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/h ... back/1466/
http://www.mncn.nl/dogocanario/rasstandaard.cfm
http://www.hondencentrum.com/hondenrassen/dogo-canario/

Er valt van alles over te vinden, maar niet dat het een jachthond was.

Dus kom jij nu maar eens even met je hondenervaring naar voren?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:48

Ik heb alleen de OP gelezen. Enkele dingen vallen me op.

CassieUltra schreef:
Nu, heb ik sinds kort een vriend, die hier regelmatig over de vloer komt.
Wanneer hij binnenkomt is het grommen en blaffen (wel kwispelen) dus niet echt agressief.

Kwispelen betekend helemaal niet dat een hond niet agressief is. Honden kwispelen niet alleen als ze blij zijn.
Honden kwispelen ook uit dominantie of agressie.

CassieUltra schreef:
Mijn vriend gaat dan zitten, en nodigt hem uit om eens te komen snuffelen, dat hij niets doet.
na zovaak, komt de hond dus bij hem op de bank zitten, kroelen samen, hij likt zn handen en zn gezicht af als die de kans krijg.. echt een soort van maatjes.

Nooit een hond uitnodigen om te komen kijken/snuffelen. Een hond hoort zelf naar iemand toe te gaan. Zeker een hond met een verleden.

Handen en gezicht likken is echt no-done. Nooit toelaten.

CassieUltra schreef:
Maar wanneer mijn vriend opstaat, dan word ie hond helemaal gek.
Hij loopt achter hem aan, en probeert hem te bijten.
Zowel afgelopen vrijdag beet ie hem in zn knieholte, ik zette mijn stem op, en hij schrok en vloog de andere kant op.
Hij mag dit gewoon NIET doen.

Dit is duidelijk een gevalletje "hond is de baas in huis".
Het is wel een herplaatser wat je in huis hebt. Geen schoothondje.

CassieUltra schreef:
Ook wanneer er iemand voorbij het huis loopt draait ie helemaal door.
Gaat grommen en blaffen, en je word er serieus gewoon helemaal gek van..
Nou doe ik hem af en toe voor straf in de bench, maar het helpt gewoon niet.

Je word er serieus helemaal gek van.... Dit is ook weer dominantie en territorium gedrag.

De bench moet geen straf zijn. De bench moet een veilig en fijn plekje zijn voor de hond.
Een hond buitensluiten als straf zal alleen maar werken wanneer de hond leiding krijgt.

CassieUltra schreef:
Nou is mijn vraag.. Wat is het beste om te doen wanneer hij iemand bijt?
of wanneer er iemand langs loopt hij zo tekeer gaat?

Het feit alleen al dat hij bijt, en dit dus regelmatig doet, geeft aan dat jullie hier helemaal niet geschikt voor zijn.
Ga op cursus. Cursussen zijn er niet alleen voor de hond om dingen te leren, maar vooral om de baasjes te leren met honden om te gaan.

En als ik heel eerlijk advies mag geven.... Doe de hond weg. Jullie kennis is te laag om zo'n hond te houden.
Wees eerlijk naar jullie zelf en vooral naar de hond. Dit gaat niet goed zo en gaat ook zeker niet goed komen. Het is al teveel geëscaleerd.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:02

anneliesdj schreef:
Wendybrian schreef:

Je zegt het nu toch zelf?
Dat de hond het verkeerde baasje heeft getroffen is toch niet zijn schuld?
Je doet nu net alsof het allemaal valse mormels zijn.

Ik heb zelf een een hond met een verleden, het is een staff kruising en ze heeft naar de baby gehapt.
Ik heb haar toch ook in huis genomen, dus een beetje kort door de bocht vind je niet.
Ik bedoel, een hond is verkeerd opgevoed en word herplaatst, is inderdaad niet de hond zijn schuld maar door de verkeerde opvoeding bijt de hond (uit angst oif domaninantie maakt niet uit)
Ik vind het dan niet eerlijk om zelf aan te modderenl,waardoor er een grote kans ontstaat dat het echt goed fout gaat en de hond schade aanbrengt, want als dat gebeurd trekt de hond aan het kortste eind.
Dan vind ik dat je je verantwoordelijk heid moet nemen en de hond of naar een trainer moet brengen of uit handen geven. Niet zelf aanmodderen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:09

Moderatoropmerking:
Zouden jullie ontopic willen blijven en niet persoonlijk naar elkaar zoals in enkele berichten naar voren komt? Bedankt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:20

Even voor de duidelijkheid; 'dé Pitbull' bestaat niet. het is geen ras met stamboek maar een type; doorgaans een kruising (met vaak dog/dogo en/of terrier) met bepaalde fysieketrekken. Dáárom staat hij niet als ras omschreven op veel sites waarop staat 'gevaarlijkste ras'. Als iemand het doorgaans over een pit met stamboom heeft is het doorgaans een Amerikaans Staffordshire terrier.

Juist die fysieke trekken (en dan met name de sterke kaken met klap-vast-effect itt het 'normale' hap-hap-hap-effect icm een atletische bouw) maken dat de beten van pitbulls (áls ze bijten) eerder grote schade aanrichten of zelfs dodelijk zijn.

Iemand vroeg ook nog wat ik heb meegemaakt op het gebied van beten, ik ben zelf één keer gebeten door een labrador toen die mijn eerste hond aanviel. Ik had geleerd dat ik hem bij de liezen moest pakken maar de hond kon zich draaien en beet mij. Eén keer als puber door een Jack Russel (eigen schuld, onbekende aangelijnde hond). Hondenbeten die ik heb gezien bij mensen waren een Cairn terrier en een Mechelaar die de eigen eigenaar beten (beiden niet hard, meer tandcontact wat ik ook niet acceptabel zou vinden). En een Amerikaans bulldog (=pitbulltype) die onze hoofdtrainer beet toen ze de eigenaar de hand schudde; dat was de enige beet die ik echt niet had zien aankomen en ook behoorlijk vicious was.

Ook heb ik een keer een gevecht gezien tussen een Rottweiler en een Amerikaanse Stafford die uiteindelijk uit elkaar zijn gehaald met een stok. Die Rottweiler heeft het niet overleefd toen, overleden aan de verwondingen, terwijl dat écht een behoorlijke reu was (beide lieve honden voor mensen overigens).

Het klinkt wel heel makkelijk he, dat 'ik heb een (break) stok dus ik kan er wat aan doen als hij bijt'. Maar op zo'n moment gaat het zó snel; adrenaline, stress, mensen roepen eerst een paar keer voordat ze bedénken dat er een stok moet komen... en dan moet zo'n ding ook nog in de buurt zijn én moet die nog zó geplaatst dat het lukt (doe dat maar eens als het jouw hond is). Voordat je de honden uitelkaar hebt ben je wel eventjes verder hoor. Het zal een mens zijn die tussen die kaken zit, brrr.

Wij mensen hebben minstens een fractie van een seconde meer nodig om te beseffen dat een hond wil bijten dan dat de hond het beseft hoor: kijk maar hoe snel de hond van 'ik ben je vriendje' naar 'ga weg' gaat. https://www.youtube.com/watch?v=Dk9qkGjxRDo
Laatst bijgewerkt door sallandval op 23-04-14 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:35

sallandval schreef:
En een Amerikaans bulldog (=pitbulltype)

Een Amerikaanse Bulldog is wat anders dan een pitbull.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:05

Er staat een opmerking van een mod boven jullie, kunnen we ontopic blijven?
Ik ben wel benieuwd waarom de hond geen eigen plek buiten de kamer heeft om te voorkomen dat hij gaat happen.
Ik ken 2 honden die niet goed reageren/reageerden op bezoek, de één heeft zijn eigen plek in de tuin en dat gaat prima, hij is daar op zijn gemak en hoeft zo de confrontatie met bezoek niet aan te gaan, de ander zit in de bench als er bezoek komt, reageert ze goed dan gaat ze los, is het niet helemaal vertrouwd dan blijft ze in de bench en dat gaat prima.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:47

HorseTopShop schreef:
Ik heb alleen de OP gelezen. Enkele dingen vallen me op.

CassieUltra schreef:
Nu, heb ik sinds kort een vriend, die hier regelmatig over de vloer komt.
Wanneer hij binnenkomt is het grommen en blaffen (wel kwispelen) dus niet echt agressief.

Kwispelen betekend helemaal niet dat een hond niet agressief is. Honden kwispelen niet alleen als ze blij zijn.
Honden kwispelen ook uit dominantie of agressie.

CassieUltra schreef:
Mijn vriend gaat dan zitten, en nodigt hem uit om eens te komen snuffelen, dat hij niets doet.
na zovaak, komt de hond dus bij hem op de bank zitten, kroelen samen, hij likt zn handen en zn gezicht af als die de kans krijg.. echt een soort van maatjes.

Nooit een hond uitnodigen om te komen kijken/snuffelen. Een hond hoort zelf naar iemand toe te gaan. Zeker een hond met een verleden.

Handen en gezicht likken is echt no-done. Nooit toelaten.

CassieUltra schreef:
Maar wanneer mijn vriend opstaat, dan word ie hond helemaal gek.
Hij loopt achter hem aan, en probeert hem te bijten.
Zowel afgelopen vrijdag beet ie hem in zn knieholte, ik zette mijn stem op, en hij schrok en vloog de andere kant op.
Hij mag dit gewoon NIET doen.

Dit is duidelijk een gevalletje "hond is de baas in huis".
Het is wel een herplaatser wat je in huis hebt. Geen schoothondje.

CassieUltra schreef:
Ook wanneer er iemand voorbij het huis loopt draait ie helemaal door.
Gaat grommen en blaffen, en je word er serieus gewoon helemaal gek van..
Nou doe ik hem af en toe voor straf in de bench, maar het helpt gewoon niet.

Je word er serieus helemaal gek van.... Dit is ook weer dominantie en territorium gedrag.

De bench moet geen straf zijn. De bench moet een veilig en fijn plekje zijn voor de hond.
Een hond buitensluiten als straf zal alleen maar werken wanneer de hond leiding krijgt.

CassieUltra schreef:
Nou is mijn vraag.. Wat is het beste om te doen wanneer hij iemand bijt?
of wanneer er iemand langs loopt hij zo tekeer gaat?

Het feit alleen al dat hij bijt, en dit dus regelmatig doet, geeft aan dat jullie hier helemaal niet geschikt voor zijn.
Ga op cursus. Cursussen zijn er niet alleen voor de hond om dingen te leren, maar vooral om de baasjes te leren met honden om te gaan.

En als ik heel eerlijk advies mag geven.... Doe de hond weg. Jullie kennis is te laag om zo'n hond te houden.
Wees eerlijk naar jullie zelf en vooral naar de hond. Dit gaat niet goed zo en gaat ook zeker niet goed komen. Het is al teveel geëscaleerd.

Een hond kwispelt vanwege spanning, die kan positief en negatief zijn. Positieve spanning is vaak meer ongeremd, negatieve spanning kwispelen ze vaak weider en zijn ze rustiger. Dit is in het algemeen genomen, ik heb genoeg uitzonderingen gezien. Heeft dus niks met dominantie of agressie te maken..

Een hond die alleen 'negatief' gespannen kwispelt is niet agressief, een aanleiding of een ophoping van kalmerende signalen en stress signalen maakt hem agressief. Een hond die een voorwaarste, dreigende houding heeft is misschien minder agressief dan een hond die stil zit, weg kijkt, zijn lippen likt en zijn haren rechtop heeft. Zo'n conclusie als jij maakt, kan alleen als je het gedrag in zijn context ziet.

Met wat je vervolgens zegt ben ik het 100% mee eens: deze hond heeft meer ruimte nodig om zich terug te trekken als hij zich bedreigd voelt. Verder heb ik het idee dat hij te veel vrijheid krijgt, dat hij een soort ongeleid projectiel is geworden. Met een beetje meer leiding zal hij zich beter voelen: heb het idee dat dit een zeer onzekere, sensibele hond is(Dus niet dominant..).

In het gezicht, of de handen likken is een vorm van affectie. Dat hoef je niet toe te staan als je dat niet fijn vindt, maar het is na mijn mening niet not-done. Verder zie je dit gedrag bij een dominante hond vs een onderdanige hond. De onderdanige hond zal de snuit van de dominante hond likken. Verder geloof ik er niet in dat honden dominant zijn naar mensen, dus ik snap niet waarom je daar op tegen bent. In ieder geval: ik zou het bij deze hond allemaal sowieso op een laag pitje houden zodat hij niet te opgewonden raakt.

"Dit is duidelijk een gevalletje "hond is de baas in huis".
Het is wel een herplaatser wat je in huis hebt. Geen schoothondje."

Een hond die écht dominant is zal geen correctie in de vorm van een verhefte stem aannemen: deze hond springt weg. Bewijs nummer 20 duizend dat hij dus niet dominant is. De hond is dus ook niet de baas in huis..

"Je word er serieus helemaal gek van.... Dit is ook weer dominantie en territorium gedrag.

Een hond buitensluiten als straf zal alleen maar werken wanneer de hond leiding krijgt."

Moet ik het opnieuw zeggen? Iemand anders had dit ook al gezegd, dus ik zal even mijn reactie erop kopieren.

"Het kan totaal geen kwaad om je hond op de bank te laten zitten, of te laten blaffen. Iemand zei iets in de trant van: je mag je hond niet laten blaffen als bezoek binnenkomt: hij bepaald dan wie binnen mag of niet. Dus álle waakse hondenrassen, bijvoorbeeld duitse herders zijn dominant volgens die conclusie! Slaat natuurlijk nergens op. De roedelmethode is afgeleid van een onderzoek van Dr. L. David Mech, waarin wolven die totaal vreemd voor elkaar waren en in gevangenschap waren geboren in een kleine ruimte werden opgesloten: totaal onnatuurlijk gedrag dus! Later heeft Dr. L. David Mech zijn onderzoek ook als het ware 'teruggetrokken' nadat hij 13 zomers wolven in het wild gevolgd heeft. Hier heeft hij ontdekt dat een roedel eigenlijk een moeder en vader was, die met hun kinderen rondtrokken. Dus als je al een methode van de wolf wilt afleiden(zoals de roedelmethode) zou je dus als een ouder-kind relatie moeten functioneren met je hond. Hier is het filmpje waarin hij alles uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU"

Dit geldt ook voor het blaffen buiten. Ik denk dat de reden dat hij blaft is dat hij gefrustreerd is, kan enerzijds zijn door een gebrek aan iets, anderzijds door een teveel aan iets. Ik denk dat hij te veel vrijheid krijgt -die hij duidelijk niet aankan- en dat hij meer ritme moet krijgen in zijn leven. Dus na het wandelen krijgt hij bijvoorbeeld een kong of een bot in zijn bench, waardoor hij automatisch gaat slapen. Ik denk dat dit al een hoop zou uitmaken. Verder weet ik niet hoe vaak en hoe hij wordt uitgelaten, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

"Het feit alleen al dat hij bijt, en dit dus regelmatig doet, geeft aan dat jullie hier helemaal niet geschikt voor zijn.

Wees eerlijk naar jullie zelf en vooral naar de hond. Dit gaat niet goed zo en gaat ook zeker niet goed komen. Het is al teveel geëscaleerd."

Een cursus is finest voor een onzekere sensibele hond: te veel prikkels in een keer en geen ruimte om zich terug te trekken. Een gedragstherapeut of privé training zou veel beter voor hem zijn. Ik denk dat deze problemen niet heel diep zitten en vrij makkelijk met een paar regels op te lossen zijn. Onderaan pagina 5 vind je mijn eerste reactie, daar wordt veel uitgelegd betreft de roedelmethode en dominantie.

Succes! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:49

Cyella schreef:
Een hond die écht dominant is zal geen correctie in de vorm van een verhefte stem aannemen: deze hond springt weg. Bewijs nummer 20 duizend dat hij dus niet dominant is. De hond is dus ook niet de baas in huis..

Ik ben het deels met je eens, alleen kan dit ook betekenen dat ts nooit met stemverheffing corrigeert en de hond ervan schrikt dat hij eindelijk eens terecht gewezen wordt.
Dus in beginsel is hij wel dominant, maar vooral onzeker, en schrikt als iemand zich met zijn dominantie bemoeit.
Dit is natuurlijk ook te 'trainen' als je maar vaak genoeg een brul geeft, zal de hond er uiteindelijk niet meer op reageren, dominant of niet.

Wbt dat kwispelen; een hond kan zeker wel ook uit dominantie of agressie kwispelen, wel altijd in combi met opwinding.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 06:53

Kwispelen is een uiting van spanning/opwinding, positief maar ook negetief.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:10

Kwispelt ie als een op hol geslagen propeller alle kanten op dan is het positief maar staart rechtop en gaat ie strak heen en weer is het negatief. Zo is het mij altijd verteld en ik herken het ook echt bij mijn hond.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:45

damian23 schreef:
Kwispelt ie als een op hol geslagen propeller alle kanten op dan is het positief maar staart rechtop en gaat ie strak heen en weer is het negatief. Zo is het mij altijd verteld en ik herken het ook echt bij mijn hond.

Precies, het is moeilijk uit te leggen zonder visueel voorbeeld natuurlijk. Maar zo herkende ik het ook altijd bij mijn, en andere honden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:14

Let er wel op dat de propeller niet betekend dat ze niet zullen bijten mijn zeer enthousiast bewakende dober kan de propeller goed aan hebben zeker als hij bijna bij iemand kan die in zijn terrein wil.

Kom ik thuis begroet hij me rustig kwispelend dus vrij steak omhoog en van links naar rechts, hij is dus blij maar gaat niet over de top. Als je enkel naar de staart kijkt krijg je de verkeerde indruk

Je moet de verdere lichaamstaal er echt bij pakken aan enkel de staart kan nuet zeggen wat de stemming van een dier