baby eendje gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:34

MD_Triumph schreef:
JLLN_ schreef:
Jawel hoor, zoek op marktplaats naar eendenkuikens en je vindt ze!

maar waarom zou het goed zijn om zomaar op marktplaats een ander jong eendje te kopen, wat als het niet klikt?
heb ik 2 jonge eendjes zitten..

Eenden groeien samen op,een eend die alleen opgroeid zal zich uiteindelijk ook afzonderen van andere eenden omdat hij geen soortgenoten gekend heeft.

Het is geen voorkomende gast in de dierenkliniek omdat hij in een opvangcentrum thuis hoort.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 22:29

MD_Triumph schreef:
lieveli schreef:
Ts, je doet een opleiding met dieren toch? Dan heb je toch wel een beetje een algemeen idee van wat dieren nodig hebben en hoe ze leven? Ik verbaas me werkelijk over je onwetendheid en naar mijn idee, je onwil om voor het dier te kiezen en niet voor jezelf.

wat een rare reactie dit.

inderdaad in opleiding, dus weet ik niet alles. Geloof me heb met meerdere mensen contact gehad en allen zeggen dat het goed is wat ik doe en het prima is dat ze naar de kinderboerderij mag

Nee, ik zeg ook niet dat je alles weet. Maar er is een stukje common knowledge, dat veel dieren niet solitair zijn. Ik verbaas me er gewoon over, ik ga er van uit dat je heel veel van dieren houdt als je die studie doet. Als je het eendje per sé wil houden, zoek er dan een eendje bij.

MarjanB

Re: baby eendje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:49

Volgens mij kan jij niet lezen Lieveli, ze zegt dat ie naar de kinderboerderij gaat. Dus houd hem/haar niet en dier komt prima terecht. Verder denk ik dat er zat ergere dingen zijn op de wereld waar jij je druk om kan maken ipv een heeeeeel enorm zielig eendje... :Y)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:56

Uiteindelijk gaat ie naar de kinderboerderij ja. Beestje heeft nu gezelschap nodig, niet pas over een paar weken.

Ik zie dit ook als egoisme van de ts. Een opvang is veel kundiger in het grootbrengen van een kuiken, heeft er.ook veel beter materiaal voor. Waarom dan daar niet heenbrengen? Alleen omdat het voor ts zelf zo leuk is natuurlijk..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:05

Wel raar dat de dierenambu niet komt zeg. Ik ben zelf vrijwilliger in Breda en wij rijden ook voor 1 eendje hoor. Daarna gaan ze naar vogelrevalidatie centrum Zundert. Daar hebben ze er altijd genoeg zitten, dus misschien is dat evt nog een optie, zodat ze met meerdere eendjes kan opgroeien. Maar goed ik begrijp ook wel dat je het graag zelf doet. Maar daar zijn ze natuurlijk wel experts op dit gebied.
Het is wel een superschatje hoor.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:13

Ts trek het je niet aan.
Je doet het goed.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:14

rockwitch schreef:
Wel raar dat de dierenambu niet komt zeg. Ik ben zelf vrijwilliger in Breda en wij rijden ook voor 1 eendje hoor. Daarna gaan ze naar vogelrevalidatie centrum Zundert. Daar hebben ze er altijd genoeg zitten, dus misschien is dat evt nog een optie, zodat ze met meerdere eendjes kan opgroeien. Maar goed ik begrijp ook wel dat je het graag zelf doet. Maar daar zijn ze natuurlijk wel experts op dit gebied.
Het is wel een superschatje hoor.

Dan wil ik wel eens weten wie een jaar of 3 geleden op de ambulance zat.
Toen belde wij ook op en die man zei: Laat hem maar los want als ik hem kom halen voer ik hem aan de poes.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:40

Geen idee, toen reed ik daar nog niet, maar ik weet wel dat we nu gewoon eendjes en wat voor vogeltje dan ook halen, ook al is het er maar 1.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:49

@ kimbers : egoïstisch zou het zijn geweest als ik niet in die sloot was gesprongen voor dat eendje. en nogmaals heb contact gehad met iemand die bij de dierenambulance werkt en die zegt dat dit prima is, maar wel als ze naar kinderboerderij gaat. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze dan niet mee kan met de groep. Het blijft een wild dier met instinct, alsof die andere eenden denken nee jij hoort er niet bij want jij bent door een mens opgevoed. Dat gaat vanzelf goed!

@ MarjanB en Vrouwke: dankjewel!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:18

MarjanB schreef:
Volgens mij kan jij niet lezen Lieveli, ze zegt dat ie naar de kinderboerderij gaat. Dus houd hem/haar niet en dier komt prima terecht. Verder denk ik dat er zat ergere dingen zijn op de wereld waar jij je druk om kan maken ipv een heeeeeel enorm zielig eendje... :Y)

Hoi Marleen, met mijn leesvaardigheden is niets mis, dankjewel voor je bezorgdheid! Er zijn inderdaad ergere dingen op de wereld waar ik me druk om kan maken, maar geldt dat ook niet voor jouw reactie op mij? Sterker nog, dat geldt volgens mij voor iedereen op bokt.

Dus dan hoeven we dat niet te benoemen, dat is een beetje suf.

MD_Triumph schreef:
@ kimbers : egoïstisch zou het zijn geweest als ik niet in die sloot was gesprongen voor dat eendje. en nogmaals heb contact gehad met iemand die bij de dierenambulance werkt en die zegt dat dit prima is, maar wel als ze naar kinderboerderij gaat. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze dan niet mee kan met de groep. Het blijft een wild dier met instinct, alsof die andere eenden denken nee jij hoort er niet bij want jij bent door een mens opgevoed. Dat gaat vanzelf goed!

@ MarjanB en Vrouwke: dankjewel!!

Een egoïstische keus kun je ook na een heldendaad maken. Maar goed, ik verbaas me gewoon, dat is alles.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:42

Blijkbaar heeft het te maken met het hoge knuffelgehalte dat veel mensen dit wel ok vinden? Ik blijf me er ook over verbazen. En ook over alle smoesjes waarom het wel goed is om dit eendje alleen op te voeden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:55

Ach jongens, wat is hier nou zo zielig aan net of dat beest weet dat ie wat mist... Daarbij Lieveli je kan inderdaad niet lezen :D ik heet geen marleen!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:05

Goed dat je het eendje hebt gered.
Nu is het beter om het eendje bij soortgenoten te laten opgroeien.
Eenden hebben eenden nodig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:11

Bijzonder argument MarjanB… Dan kunnen we dit dus eigenlijk met iedere diersoort doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:13

Ik wil alleen maar zeggen dat een eend niet denkt als een mens, van goh ik ben alleen waar zouden mijn andere eendenvriendjes toch zijn? Diertje denkt alleen aan eten slapen en badderen gok ik zo, dieren denken niet zoals wij in gevoelens, ze zien geen andere zielige eend zoals wij die wel zien.. Hoe gek ik ook ben op mn paarden die vermenselijk ik ook niet.. was het maar zo makkelijk

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:13

franka75 schreef:
Ragdollcat schreef:
Nee hoor, het was niet moeilijk.

Want zo kon ze gaan vliegen en leven zoals het hoort en lekker bij de soortgenoten leven.
Precies zoals we het graag zien.

Precies wanneer ze het zelf wilde, we hebben haar nooit gevangen gehouden, alles ging vanzelf en toen ze er klaar voor was is ze weggevlogen uit de tuin.

Als ze niet was gegaan en bij ons bleef was het ook goed geweest. Ze hoorde de andere eenden en toen is ze gegaan, heel mooi.

Ze kon direct vliegen.............en ze werd direct geaccepteerd door de andere eenden.......kon ze meekijken en leren hoe eten te vinden en te leven.....en kreeg 1 jaar later zelf kleintjes en zwom heel dicht bij ons, ik kon zo een kuikentje van haar ff op mijn hand laten komen en ik gaf er een kusje op en liet t weer gaan.........mooi he.

We konden haar goed herkennen, doordat ze niet bang was voor ons en aan haar kleur en een littekkentje bij haar linkerneusgat, dat had onze stoute kater gedaan.

Ah das echt lief en bijzonder zovan even mn kroost showen.

Ja, het was heel bijzonder. Die ukkies waren ook helemaal niet bang en dat was al heel bijzonder, want van de andere eenden komen ze niet eens bij ons in de buurt.

Ze kwaakte veel en was erg blij enzo en we waren stomverbaasd en ze had echt een hoop kindjes zeker wel 9 of 10 stuks. Daarna hebben we haar nooit meer gezien.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:18

MarjanB schreef:
Ik wil alleen maar zeggen dat een eend niet denkt als een mens, van goh ik ben alleen waar zouden mijn andere eendenvriendjes toch zijn? Diertje denkt alleen aan eten slapen en badderen gok ik zo, dieren denken niet zoals wij in gevoelens, ze zien geen andere zielige eend zoals wij die wel zien.. Hoe gek ik ook ben op mn paarden die vermenselijk ik ook niet.. was het maar zo makkelijk

Hoezo vermenselijken als je erkent dat een kuddedier soortgenoten nodig heeft? Vermenselijken is als je zegt dat hij wel genoeg aan mensen heeft. Dan kun je paarden ook wel alleen gaan zetten.
Ik zou de eend alleen houden als er echt geen mogelijkheid is om iets met soortgenoten te regelen is.
En ik heb geen idee hoe het zit met opvang e.d. Ik hoop alleen dat je wel onder ogen ziet dat niet-solitaire dieren soortgenoten nodig hebben,

In hoeverre dat kan in deze situatie vind ik moeilijk...
Er zal toch wel ergens in NL een vogelopvang zitten met jonkies lijkt me?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:27

Ik zeg niet dat het niet beter is voor een dier om met soortgenoten te leven :) Maar goed Ik (persoonlijk) vind het allemaal een beetje een storm in een glas water wat betreft dit 'geval' hoeveel mensen hebben 1 hond (wat eigenlijk een roedeldier is) daar hoor je ook niemand over. Dus laat t meisje lekker haar eendje opvoeden en daarna naar de kinderboederij. Kan ie daar lekker met zn soortgenoten gaan dobberen

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:44

Een hond is wel net ietsje pietsje meer gedomesticeerd dan een wilde eend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:04

MarjanB schreef:
Ach jongens, wat is hier nou zo zielig aan net of dat beest weet dat ie wat mist... Daarbij Lieveli je kan inderdaad niet lezen :D ik heet geen marleen!

Oh excuus, verkeerd gekeken :') Maar dat doet dan nog niets af aan mijn begrijpend-lezen skills ;)

Maar 'een dier weet niet wat 'ie mist' is volgens jou een goed excuus? Interessant.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:19

Nee geen excuus maar ook niet iets om me enorm druk over te maken :D Maar goed dat zal mijn nuchtere boeren insteek wel zijn.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:49

Ik vind het inderdaad een bijzonder argument over dat het diertje niet weet wat ie mist...
Dus een pony/paard die op jonge leeftijd uit een kudde is geplukt en de rest van zn leven alleen staat is ook niet zielig, "want hij weet niet wat ie mist?" :')

Op dit moment vind ik het in ieder geval goed dat TS zo voor het eendje zorgt.
Idealiter had er nu een 2e eendje bijgezeten, maar het is even niet anders.
Hopelijk kan Guusje snel naar de kinderboerderij bij de andere eenden om daar lekker bij soortgenootjes te gaan leven :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:06

Bedankt voor alle reacties laten we het maar zo houden...

guusje kan al snel naar de kinderboerderij ze groeit goed!
en daarbij, ze hecht zich niet erg aan mij/ons. Vind het wel prima en is niet bang. Maar het is er geen die zelf graag bij je op schoot zit etc. wat ik overigens alleen als een voordeel zie wanneer ze binnenkort naar haar soortgenoten gaat!

Op dit moment ligt ze lekker met haar koppie bij de warmtelamp te dutten

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:09

Je moet wel foto's maken he, ook al is het niet best een eendje in z'n eentje, schattig is het natuurlijk wel.. <3

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:15

haha eendje in zn eentje
ja kan nu wel foto maken alleen is te donker vrees ik..
zal is proberen!

en anders doe ik het morgen
ze groeit echt zo snel!