Doorrijden na aanrijden kat??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:35

muntdrop schreef:
_San87_ schreef:

Ik wel :Y). Maar dat was een ongewone situatie (een stilstaande file van 20 km, mensen die lekker buiten gingen zitten, mensen die tennisten, the works. Al met al dik drie uur in de file gestaan).

Oke daar had ik niet aan gedacht :+
Maar in de file rij je natuurlijk geen 120 :D (mag ik hopen :') )

Lijkt me niet heel verstandig, nee :)).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:58

Lisitano schreef:
Geryon schreef:
Meen je dit nou serieus josie? Gadverdamme zeg.. Arme dieren die moeten lijden omdat mensen vinden dat zij er niet verantwoordelijk voor zijn en liever willen dat een dier langzaam en pijnlijk dood gaat, dan dat ze moeten betalen.

Betalen? Voor wat?

Geryon, ik ben nog steeds benieuwd wat je in bovenstaand bericht bedoelt.

Ik heb een tijd in de stad naast de snelweg gewoond. Dronkelappen die denken dat wandelen over de snelweg ook de kortste weg naar huis is. Zijn ook een paar doodgereden.
Ik heb het zelf een keer gehad om 3 uur 's nachts. Een man liep over de middenberm naast de vangrail op de snelweg (120km weg) in tegenliggende richting aan mijn kant van de weg. Je bent op zo'n moment zo in de war, je verwacht het gewoon niet. Ik moest 3x kijken voor ik geloofde dat er werkelijk iemand liep. Als diegene op mijn weghelft had gewandeld had het zomaar gekund dat mijn reactie hetzelfde was geweest en ik had sowieso nooit op tijd kunnen remmen.
Voordat mensen echt kunnen zien dat er iets levends op de weg loopt in het donker duurt eventjes. Bij mij althans.

josie

Re: Doorrijden na aanrijden kat??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:09

Ik heb er eens wettelijk naar gekeken, dit is wat ik er onderandere over kan vinden:

In artikel 7 Wegenverkeerswet staat onder meer dit (Zie ook eerste link):

1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

En in de Gezondheis- en Welzijnswet voor dieren staat in artikel 36 (zie tweede link):

3.Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Verderop in deze wet staat dat overtreding van dat derde lid een overtreding is met als gevolgen dat je kunt worden gestraft met een hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde categorie

Op basis van artikel 36 van die andere wet zou je (als je weet dat je het beest inderdaad hebt aangereden) inderdaad wel verplicht zijn iets te doen. Bellen kan in deze dus ook!
Maar hulpeloos achterlaten, zonder dat je hulp verleend dan wel hulp beld mag dus niet. Dan ben je strafbaar.
Het aanrijden, mist per ongeluk, is op zich niet strafbaar, wel als je het opzettelijk doet.
Je eigen veiligheid en die van de mede weg gebruikers gaan voor op de kat.
De eigenaar van het dier (mits te achterhalen bij een huisdier) is aansprakelijk voor de schade die je oploopt.

Bronnen:
st-ab.nl/wetten/0352_Wegenverkeerswet_1994_Wvw_199...
st-ab.nl/wetten/0095_Gezondheids-_en_welzijnswet_v...

Artikel 185:
1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.

3. HET EERSTE EN HET TWEEDE LID VINDEN GEEN TOEPASSING TEN AANZIEN VAN SCHADE, DOOR EEN MOTORRIJTUIG TOEGEBRACHT AAN LOSLOPENDE DIEREN, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.

Artikel 179:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:34

Ik heb vorige week voor het eerst sinds ik mijn rijbewijs heb (25 jaar nu), een kat aangereden. De mensen van wie het dier was stonden er vlakbij. Beest sprong opeens vanuit de berm de weg op, ik kon hem niet meer ontwijken. We hebben hem gezocht maar konden hem niet vinden. Ik was helemaal van de leg, vond het echt verschrikkelijk. Ze namen het me absoluut niet kwalijk, wilden ook niet horen van een vergoeding van eventuele dierenartskosten oid. Ik begrijp best dat lang niet alle mensen van dieren houden, maar het is vaak wel iemands huisdier die je aanrijdt, wel zo netjes dat zij weten wat er gebeurt is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:38

Ik zag een aanrijding achter me, met een kat. Ik vond het zo naar en ik kan er echt niet bij dat mensen hun beesten zo los laten lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:44

Kinke schreef:
Ik heb vorige week voor het eerst sinds ik mijn rijbewijs heb (25 jaar nu), een kat aangereden. De mensen van wie het dier was stonden er vlakbij. Beest sprong opeens vanuit de berm de weg op, ik kon hem niet meer ontwijken. We hebben hem gezocht maar konden hem niet vinden. Ik was helemaal van de leg, vond het echt verschrikkelijk. Ze namen het me absoluut niet kwalijk, wilden ook niet horen van een vergoeding van eventuele dierenartskosten oid. Ik begrijp best dat lang niet alle mensen van dieren houden, maar het is vaak wel iemands huisdier die je aanrijdt, wel zo netjes dat zij weten wat er gebeurt is.

En als ze hun verantwoordelijkheid namen voor dat huisdier dan zouden dit soort dingen niet voorkomen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:50

Ik heb ooit gezien dat een hond aangereden werd... (en ik was op dat moment met zo'n 20 kids).

Het was in de zomervakantie in België (ik ben reisleidster voor kinderen die op vakantie gaan in de leeftijd van 10-16 jaar).
Die hond liep ook gewoon los en was van mensen die in dat dorp woonden.
Heb hem aan het begin van de week bijna zelf aangereden maar kon nog net op tijd remmen...

Gelukkig stopte de bestuurder en stond hij te bellen, ik ben snel weggelopen, de meeste kinderen keken de andere kant op dus hebben het niet zien gebeuren. Wel hebben alle kinderen (helaas) het dode dier zien liggen. Nog heel de week moeite moeten doen om de kinderen (en ook mezelf) er niet aan te laten denken.
Deze bestuurder kon ook niet anders, hij reed in een vrachtwagentje (dus geen auto, maar ook geen mega-ding). En de hond schoot 5 meter voor m de weg op.
Beestje was op slag dood en lag ook nog eens midden op een zebrapad.
Word weer misselijk als ik eraan denk.
Deze man heeft het dus gelukkig wel netjes afgehandeld.

Kan me ook haast niet voorstellen dat iemand wel weg zou rijden....

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:51

Ayasha schreef:
Kinke schreef:

En als ze hun verantwoordelijkheid namen voor dat huisdier dan zouden dit soort dingen niet voorkomen.

Hoezo dat Ayasha?
Als een kat gewoon lekker buiten loopt kunnen de eigenaren er toch niks aan doen dat het beestje ineens de weg op rent?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:53

Jawel, door hem in de tuin te houden. :+ Dan kan ie niet de weg op rennen.
Wil je 'm "lekker buiten laten lopen" moet je ook maar kunnen leven met het risico dat je een keer niet weet dat ie aan het wegdek plakt. Dat risico heb je zelf genomen om je kat, "kat" te laten zijn en je tuin niet af te maken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:15

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat er mensen zijn die vinden dat je een jager moet opsluiten. Een kat wordt ondergewaardeerd als dier en sommigen vinden het niet eens erg (lijkt het) als ze aangereden worden. Die kat betekent voor iemand misschien net zo veel als jouw hamster of konijn die jij thuis hebt zitten. Als je kán remmen en zo een leven kan redden van een dier zonder je medemens en jezelf in gevaar te brengen dan dóe je dat toch? Of dat nu een kat, hond, paard of whatever is. Ik begrijp het soms echt niet. Nu komt mijn kat toevallig niet verder dan de achtertuin maar ik kan er gewoon niet met mijn hoofd bij dat sommige vinden dat een jager maar opgesloten moet worden zodat ie niet aangereden word. Als die kat aangereden word, heeft die gewoon een verkeerde keuze gemaakt en dat is dan heel jammer. Maar om daarvoor nu opgesloten te worden? Nee. Absoluut niet.

Kan je remmen, doen. Kan je dat niet, dan is het jammer voor de kat. Zo zie ik het.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:21

een hond is ook een jager en die wordt ook al jaren opgesloten.
Ik kan er maar niet bij dat mensen met katten vinden dat de hele wereld verantwoording moet nemen over hun dier.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:26

Poeh wat een verhalen hier zeg.
Toen ik net 2 weken mijn rijbewijs had heb ik ook per ongeluk een kat onder gereden.
Remmen of uitwijken was geen mogelijkheid meer. Kijk ik in de binnenspiegel , zie ik de kat vrolijk verder rennen en mijn voorbumper kapot op de straat liggen.
Ben nog gestopt om te kijken , kon de kat nergens weer vinden.
Tot 3 weken terug toen ik weer op weg was naar het werk zag ik de(witte) kat lopen in een weiland .
Blij dat het diertje nog leeft.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:27

Ja maar die mag volgens vele wel los lopen. En een kat niet, dat is gewoon scheef. Wat voor dier er ook onverhoopt voor je auto komt, als je kan remmen...hoe moeilijk is het dan om het ook écht te doen? En nee Ayasha, de hele wereld hoeft geen verantwoording te nemen voor katten, dat zie je verkeerd. De hele wereld zou alleen als ze veilig kunnen remmen dit moeten doen en als ze een hart voor dieren hebben aan de kant leggen en indien mogelijk de eigenaren inlichten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:39

Dat aan de kant leggen heeft imo niks te maken met hart voor dieren hebben. Als je op dat punt bent heeft de kat er nl. geen jota meer aan. :)

Enneh een hond mag wel loslopen?
Daar zijn zelfs wetten tegen en staan boetes op. :?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:41

Nee maar als de eigenaren de kat nog willen zien hebben die er wél een jota aan. Een hond mag loslopen op bepaalde plekken bedoelde ik ermee. En als ie daar weg schiet om wat voor reden dan ook is het acceptabel blijkbaar. Dus ik vind het scheef. Als je kan remmen, doe je dat gewoon imo. Mits je jezelf en anderen niet in gevaar brengt uiteraard.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:43

Ik ben het met friendly eens.
De eigenaar heeft geen enkele invloed over wat zijn/haar kat doet ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:45

Nee dat is ook niet acceptabel. Daar is ook in dit topic al een heel discussie rond geweest dat dat niet acceptabel is.

En dan moet je dus een hart voor de eigenaren hebben. Dat heeft niks te maken met een hart voor dieren (want again; die kat heeft daar niks aan.) en neen. Ik heb geen hart voor mensen die hun dier dat risico laten lopen onder het mom van "maar het hoort bij zijn natuur."

mits mogelijk rem ik voor een kat (hell, mits mogelijk rem ik zelfs voor een pad. :roll: ) maar ik ga geen katten in de berm leggen of eigenaren opbellen moest het ooit voorkomen dat ik niet kan remmen. Vind het dan heel triestig voor het beestje maar die eigenaren zouden van mij nog een verbod mogen krijgen om een nieuwe kat te kopen ook.

Irrrrsjjee: jawel, als die hem in zijn tuin houdt. Het is die visie die er voor zorgt dat zoveel katten dagelijks creperen omdat maar de helft (en niet het meteen dodelijke stuk) aan het wegdek kleeft. Niet de mensen die er overheen rijden. :)
En dan durven dergelijke eigenaren over "liefde voor dieren" praten. :n
Sterker nog; de eigenaar is verantwoordelijk voor wat zijn of haar dier doet! Ja, OOK bij katten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:50

Nu ben ik er niet direct op uit dat iedereen het er mee eens is dat de kat niet beïnvloedbaar is maar meer dat als er wat voor dier dan ook voor je auto opduikt je gewoon remt als dat mogelijk is. Het maakt mij dan echt niet uit of dit nu een kat, hond, konijn of vogel is. Als het kan, dan doe ik het.

Maar Ayasha dan doe je eigenlijk al wat ik het belangrijkste vind en dat is remmen als dat mogelijk is. Het zou helemaal mooi zijn als de kat (of ander dier) aan de kant gelegd wordt en nóg mooier als de eigenaar gecontacteerd wordt. Maar ik ben absoluut tegen jouw mening dat een kat of opgesloten moet worden of gewoon niet in huis genomen moet worden. Dat verbod vind ik helemaal vreemd. Een kat kán je gewoon niet leren in je tuin te blijven en zéker geen weg over te steken.

En ja het is een stukje liefde voor dieren om te remmen, het is ook een stukje respect voor wat een ander belangrijk vind.

EDIT: Want als je kat aangereden word en je krijgt daar een verbod voor dan vind ik het ook niet meer dan logisch dat wanneer je met je paard op buitenrit gaat en daar om wat voor reden dan ook een ongeluk mee krijgt je ook een verbod krijgt om een paard te mogen houden. Is imo hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door friendly op 03-03-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:51

muntdrop schreef:
Ik heb nog nooit een kind over de snelweg zien rennen eigenlijk...

Misschien niet over de snelweg, maar vorige week is er nog een kind doodgereden op de randweg rond Eindhoven waar je 70 mag. School ligt aan de weg. Kind rent de weg op, vrachtwagen kan niet meer remmen.

Kinderen zijn net zo onvoorspelbaar als dieren, al wordt er over het algemeen wel beter op ze gelet, dat wel natuurlijk.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:56

Vind het zelf ook altijd naar... Maar als je niet stopt met een goede reden vind ik het minder erg dan dat het je eigenlijk niets kan schelen...

Toch wel altijd jammer, maar niet veel aan te.doen, over hekken klommen ze vast.overheen xD

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:00

Uiteraard, als het niet kan dan kan het gewoon niet. Maar als je de mogelijkheid wel hebt dan zou ik het asociaal vinden als je het niet doet.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:05

Wellicht krijg ik nu heel Bokt over me heen, maar ik heb een keer een haas aangereden en ben doorgereden. Het was half 11 's avonds, een drukke 80-kilometer-weg en luide toeterende auto's achter me. Gekeken of ik kon stoppen, maar er stonden allemaal grote bomen waar je niet kon parkeren en in combinatie met die hard rijdende auto's achter me ben ik met schoenen vol lood doorgereden ;( . Ik geloof niet dat de haas het kan hebben overleefd.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:07

Nou...ik ben pro remmen maar alleen als dat mogelijk is. In jouw geval was dat dus niet het geval dus kan me haast niet voorstellen dat je heel bokt over je heen krijgt. En als er zo veel auto's achter je reden zal de haas sowieso snel zijn overleden. Als ie dat niet al wat door jou.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:24

Toevallig is mijn kat twee weken terug aangereden (de blauwe uit mn profiel).

Zij woonde op stal, juist omdat het een buitenkat is die ook niet gelukkig wordt van mijn postzegelachtertuin. Dus is ze naar stal gegaan midden tussen de bossen. Maar helaas loopt er 1 weg door die bossen (60 km weg) en net daar is ze aangereden.

Gelukkig zag een automobilistmevrouw de poes midden op de weg liggen en had zij wel het hart in haar lijf om even te stoppen en te checken (gzd heette deze mevrouw niet Ayasha)

Poes was nog versuft dus kon opgepakt worden en door het kokertje om haar nek kon staleigenaar gebeld worden, die is met poes naar de dierenarts gereden en heeft haar later die avond naar mij gebracht.

Schade: oogje was gewond, maar ziet er inmiddels weer redelijk okee uit. Of ze er ooit helemaal weer mee kan zien is de vraag, maar poes is weer helemaal toppie joppie. Alleen haar oog ziet er nog raar uit.

Dat had heel anders af kunnen lopen als die mevrouw poes op straat had laten liggen en er was iemand overheen gereden.

In dit geval: kleine moeite, groot plezier. Ik snap mensen die maar gewoon doorrijden echt niet....

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:29

Ayasha schreef:
Jawel, door hem in de tuin te houden. :+ Dan kan ie niet de weg op rennen.
Wil je 'm "lekker buiten laten lopen" moet je ook maar kunnen leven met het risico dat je een keer niet weet dat ie aan het wegdek plakt. Dat risico heb je zelf genomen om je kat, "kat" te laten zijn en je tuin niet af te maken.

Eens... al zou ik wel stoppen. Maar nog steeds, zwaar eens. :j
Hoeveel honden worden er nou aangereden versus katten? ....