naakthondje laten dekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chuzzle

Re: naakthondje laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:45

mooi verwoord Kamatz. Ik fok op kleine schaal wel rashonden. Alle gezondheidstesten zijn beschikbaar en openbaar. Van de combinatie die ik maak, wil ik zelf een pup aanhouden om de lijn voort te zetten. Dus ja, ik fok in eerste instantie voor mezelf, maar wel verantwoord. Zou ik ooit een kruising fokken, zou ik van beide ouderdieren de voor dat ras geldende onderzoeken laten doen, en zouden de uitslagen ook aan de eisen van dat ras moeten voldoen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:14

Kamatz,ik snap wat jij bedoeld en ben het daar mee eens. Maar wat ik probeer te zeggen is dat simpelweg niet iedereen die testen belangrijk vindt,en dat er duw genoeg mensen zijn die een pup kopen zonder te weten over gezondheid.
Of ik het goed keur is een ander verhaal,maar ik heb het dus over de andere kant van het verhaal.
Dit zul je in de dierenwereld namelijk altijd terug blijven zien zolang iedereen kan en mag fokken met welk dier dan ook.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:26

Saskia9 schreef:
Kamatz,ik snap wat jij bedoeld en ben het daar mee eens. Maar wat ik probeer te zeggen is dat simpelweg niet iedereen die testen belangrijk vindt,en dat er duw genoeg mensen zijn die een pup kopen zonder te weten over gezondheid.
Of ik het goed keur is een ander verhaal,maar ik heb het dus over de andere kant van het verhaal.
Dit zul je in de dierenwereld namelijk altijd terug blijven zien zolang iedereen kan en mag fokken met welk dier dan ook.

Het verschil is dat als je pups met stamboom fokt je verplichtingen heb wat betreft testen op gezondheid.
Als je een bastaard fokt is de garantie tot de stoep ,al fok je met twee honden met 10 erfelijke ziektes .

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:29

Ja precies,en daar is de prijs dan ook naar.. Nederlanders zitten wat dat betreft graag voor een dubbeltje op de eerste rang. Tja,dat is het risico wat je loopt als koper. Vindt zelf dat je dan ook.niet moet zeuren als je hond problemen blijkt te hebben,maar een geteste hond kan die ook weer krijgen..die grens trekt iedereen zelf..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:11

Maar TS heeft getest en daar gaat het om. Dan ben je toch juist blij om ze te laten zien? neem niet aan dat ze alle pups wil houden en wie weet is hier wel een potentiële puppenkoper.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:31

geerke schreef:
kamatz schreef:

Ik vind dit eerlijk gezegd nogal erg kort door de bocht.
Waarom zouden de testen voor een fokker van rashonden belangrijker zijn? Of je nou fokker bent van een rashond of een kruising, ligt de verantwoordelijkheid qua gezondheid ten aller tijden bij de fokker.
Omdat zij een kruisingsnest op de wereld zal helpen zetten, neemt niet weg dat zij er niet voor moet zorgen dat ze er alles aan hebt gedaan om een zo gezond mogelijke hond te fokken!

Dat zij één of twee hondjes zelf wil aanhouden, draagt niet bij aan de redenatie dat zij puur voor zichzelf fokt.
Er zijn zat "rashonden" fokkers die ook puur voor zichzelf fokken. Fokkers die een combinatie maken om bewust uit deze lijnen zelf een hond aan te houden om evt in de toekomst mee verder te kunnen.
Maar het gebeurt niet vaak dat de teef maar één of twee pups geeft, dus zal je toch voor die andere pups een goed tehuis moeten zoeken en dan is het jouw taak als fokker zijnde dat je kan aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de erfelijke gebreken die binnen jouw ras voorkomen te hebben geminimaliseerd.

Waarom er zo moeilijk gedaan wordt? Waarom wordt er zo moeilijk en geheimzinnig gedaan omtrent het feit waar deze ouderhonden op getest zijn?
Ook al zet je een kruising op de wereld, dan kan je toch trots op jezelf wezen dat jij beide ouderhonden hebt laten testen op de aandoeningen die binnen deze rassen voorkomen? Dus waarom een geheim?

Dat de mensen die daar een pup willen kopen de stambomen in mogen zien zegt mij helemaal niets. Een stamboom is geen garantie op een gezonde hond, dit is enkel een afstammingsbewijs. De geteste onderzoeken zeggen mij veel meer.....

In de praktijk blijkt dat we met z'n allen maar "ooh" en "aah" moeten roepen omtrent hoe lief het wel niet is om een gelegenheidsnestje op de wereld te zetten.
En dat kruisingen per definitie gezonder zouden zijn is allang achterhaald.
http://www.dogworld.co.uk/product.php/95854

Misschien is het in Amerika wat strenger wat betreft fokken?
Een berner of dog worden gemiddelt niet ouder dan een jaar of 7.Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Terwijl een Kangal hetzelfde formaat heeft en 15 kan worden.

Zou je die achterhaalde informatie niet willen verspreiden? Er wordt binnen de rasvereniging van de Berner keihard gewerkt om de gezondheid van de Berner te verbeteren, en de gemiddelde leeftijd ligt inmiddels hoger dan 7.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:54

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:58

TS zegt dat ze heeft getest..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:03

spicegirl schreef:
TS zegt dat ze heeft getest..

??
Wat wil je zeggen met deze reactie?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:04

..maar ik heb moeite ermee om dat te geloven.
gezien er verschillende keren is gevraagd waarop, en nooit antwoord is gegeven.
als ik in TS dr schoenen stond, zou ik bewijs laten zien, om de mensen die twijfelen, de mond te snoeren.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:07

Citaat:
Een berner of dog worden gemiddelt niet ouder dan een jaar of 7.Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Amandavd schreef:
Zou je die achterhaalde informatie niet willen verspreiden? Er wordt binnen de rasvereniging van de Berner keihard gewerkt om de gezondheid van de Berner te verbeteren, en de gemiddelde leeftijd ligt inmiddels hoger dan 7.

Waarom mag dit niet verspreid worden? Zijn toch feiten, die iedereen zo op kan zoeken en/of weet. Helaas is het nou eenmaal zo. En hoop dt ze in de toekomst een stuk ouder worden
Laatst bijgewerkt door briitje op 03-03-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:09

spicegirl schreef:
..maar ik heb moeite ermee om dat te geloven.
gezien er verschillende keren is gevraagd waarop, en nooit antwoord is gegeven.
als ik in TS dr schoenen stond, zou ik bewijs laten zien, om de mensen die twijfelen, de mond te snoeren.

Zo zou ik ook zijn, maarja niet iedereen.
Dit kan 2 dingen betekenen of TS boeit het geen r*et of er zijn geen testen uitgevoerd en zegt simpel ja omdat het graag zo gezien word.

Hier kom je toch nooit achter en hopen dat er gezonde pups worden geboren en het met moederhond goed gaat. Heb altijd het gevoel, dat hier niet aan gedacht word. En dit in het algemeen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:59

Vraagje: Waarom zijn er eigenlijk twee topics over dezelfde hond (die gedekt is) gaande?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 17:04

Sabini schreef:
Vraagje: Waarom zijn er eigenlijk twee topics over dezelfde hond (die gedekt is) gaande?

Had ook gevraagd of deze dicht mocht, maar goed maakt niet uit ze mogen allebij op slot.
Wij gaan lekker van onze lieve schat genieten, daar heb ik dit niet voor nodig.

Dus bij deze slotje.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:36

briitje schreef:
Citaat:

Amandavd schreef:

Waarom mag dit niet verspreid worden? Zijn toch feiten, die iedereen zo op kan zoeken en/of weet. Helaas is het nou eenmaal zo. En hoop dt ze in de toekomst een stuk ouder worden

Lezen is moeilijk. Is allang geen feit meer dat de gemiddelde leeftijd van de Berner 7 jaar is.