Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:49

Hier gaat het redelijk met poeslief! Ik heb na de prednison spuit haar rug ingesmeerd met kokosolie, daardoor waren er geen schilfers meer en haar huid was rustig. Ik ben 's avonds blikvlees gaan voeren met een uitgeknepen capsule krillolie en een pilletje Xie tang.
Afgelopen woensdag heb ik haar gewassen met Dermoscent Atop shampoo en ze heeft nog steeds geen jeuk... ik heb de pipetjes liggen van Dermoscent, daar ga ik zaterdag mee starten. Maar ze is zóveel vrolijker, dus ik hoop dat ze de komende periode van de cushing af komt én jeukvrij blijft.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:13

Zijn jullie met de jeukende dieren inmiddels al aan de Apoquel ? Onderdrukt de jeuk hetzelfde als prednison alleen zonder de cushing-achtige bijwerkingen.

Daarnaast lees ik allerlei berichten over speciale dieten. Het enige werkelijk anti-allergisch dieet is een zelfgekookt dieet waarbij de eiwitbron er 1 is die de kat nog niet kent (struisvogel, paard, oid), eventueel aangevuld met rijst. Het vlees kan het beste gekookt worden. Na 6 weken dien je resultaat te zien (zonder!! Andere medicatie). Daarna kun je in stapjes dingen toevoegen aan het dieet (andere vleessoorten bv)
Laatst bijgewerkt door jeaninedow op 17-10-14 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:16

Ik lees via google dat dat voor honden is? Ik ken het niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:19

Dat ken ik niet...

Maar hier gaat het ook goed.
Sinds ik Feliway heb hangen jeukt hij niet meer.
Ik merk altijd wel dat Mads en Mink altijd kopjes geven overal aan en dat Me-Ow dat nooit doet dus misschien is dat het dus laten we maar afwachten wat het verder gaat worden.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:21

Je kan het ook allee krijgen via de dermatologen bij ons op de faculteit Utrecht. Je kan via je eigen da een verwijsafspraak laten maken. Hopelijk zo snel mogelijk ook bij de eige dierenarts.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:25

Ja ik las het allemaal
Beschikbaar vanaf januari 2015

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:25

Wellicht het overwegen waard als het bij mijn eigen DA beschikbaar is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:30

Hier gaat het inmiddels goed, kat heeft bijna geen jeuk meer sinds vers vlees.
En als ze weer gaat likken, is het vanwege wormen kwam ik achter. Die heeft ze wel veel sneller nu met vers vlees gek genoeg. (of misschien logisch)
Moet haar echt min. 4x per jaar ontwormen, of eigenlijk nog vaker.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:47

Hier de afgelopen weken Carnibest lam-mix en Applaws brokjes gevoerd. Met de brokjes ben ik gestopt omdat hij weer leek te gaan krabben en van de lam-mix wilde ik vandaag overstappen op een eliminatiedieet met konijn.
Lust meneer het niet....vanochtend toch nog maar een keer de lam-mix gegeven, maar vanavond zal hij het toch met konijn moeten doen...zo niet, dan hebben we toch een probleem.

Freya6, voer je nog steeds Carnibest? En geen brokken?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:54

Ik voer carnibest bio. Ben laatst een week weggeweest, toen heeft ze weer een brok zonder graan gehad.
Maar daar reageert ze nu je het vraagt, denk ik toch op met weer wat jeuk. Ze krabt haar nek dan veel meer.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:28

Mmmh, in Carnibest bio zit en kip en rund...niet echt handig voor mijn eliminatiedieet.
Wel super dat jouw kat het er goed op doet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:49

ah Lastig.
Is alleen vis wel ok? dan zou je Orijen puur vis kunnen proberen?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:55

Heeft Orijen tegenwoordig ook KVV? De bedoeling is namelijk dat hij geen brok, maar rauw vlees/vis krijgt. en dan ook maar één soort, en geen mix van verschillende soorten. Anders weet je niet waar hij op reageert, mocht het fout gaan.
Het probleem bij vis is dat ze het vaak geen 6 weken achter elkaar willen eten. En dat moet bij een eliminatiedieet. Daarom is het beter om met iets anders te starten en vis pas te proberen als hij al een paar vleessoorten op het menu heeft staan. En dan ook maar één soort vis.
Ik word er zelf nu al moe van, maar ja, het moet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:24

aha, oh nee daar heb ik geen ervaring mee.
Orijen is brok.

Balen voor je. Ik vind het verse vlees al zoveel gedoe...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:35

Dat is het ook, maar is op dit moment een van de weinige opties, ben ik bang.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:53

Emma waarom moet t perse vlees zijn? Trovet heeft hypoallergene brokken op basis van paard en kwartel, kalkoen en hert trouwens ook. Verkrijgbaar bij de dierenarts

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:56

Heb je tinlo al geprobeerd? Carnibest wordt over het algemeen wat minder makkelijk gegeten dan bijv bibi of tinlo. Zelf voer ik dus het laatste (toevallig ook het enige wat ik makkelijk kan krijgen in deze omgeving) en die heeft ook eend en konijn en makreel. Alleen de cattery is echt volledig voer, de andere smaken moet je eigenlijk afwisselen. Maar dat is met bijna elk merk kvv het geval volgens mij. De cattery is minder geschikt als eliminatie omdat er dus wel rund ed in zit. Maar als afwisseling de eend of makreel is wellicht te overwegen?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:07

Omdat ik van mening ben dat vers vlees uiteindelijk beter is. In brokken zit van alles wat een kat eigenlijk niet nodig heeft. Bovendien wil ik graag uitzoeken wat de veroorzaker is en dat kan beter met enkelvoudig voer.

Carnibest eet onze kater goed, wat hij niet eet is Haaksbarf konijn. Bibi is voorlopig geen optie omdat het niet enkelvoudig is. Om diezelfde reden zijn we overgestapt van Carnibest naar Haaksbarf.
Tinlo zouden we ook kunnen proberen, hadden we ook al op de reservelijst.
Eend kan helaas niet, want daar moet meneer van overgeven. Of dat ook de jeuk veroorzaakt weten we niet, maar elke keer als hij eend krijgt wordt hij ziek.
Is de cattery KVV met premix? Is idd. voor het elimineren niet geschikt.

Ik ga morgen bellen met de leverancier om te bekijken wat ze nog op voorraad hebben om te proberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:00

Wat is je reden om een eliminatiedieet te starten? Kom je van brok af?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:11

De reden: hevige jeukklachten ten gevolge van een voedselallergie. Op een gegeven moment rondom zijn hele hoofd en in zijn nek kale en ontstoken plekken.
We voerden eerst brok van RC en blikjes gourmet gold en later natvoer zonder granen.
Volgens DA heeft/had onze kat geen vlooien, vlooienallergie, schimmelinfectie of mijt (onderzoek huidafkrabsel).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:28

Kijk je ook niet kapot op 'complete' kvv hoor, voor een eliminatiedieet kun je ook prima 'incomplete' kvv gebruiken. Het is immers maar tijdelijk en zo snel loopt een dier nou ook weer geen tekorten op.
Hier is konijn/haas favoriet bij zowel kat als hond.
Voor de kat heb ik destijds fazant gehaald, daar trok meneer z'n neus voor op maarja ik had net 36 euro aan fazant gekocht dus ik was koppiger :+