Wat is de ideale hond voor een gezin met kleine kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:39

spatter schreef:
Het probleem is dat er al 2 kleine kinderen in huis zijn en het gezin geen ervaring heeft met honden, het is hun eerste.
Als eerste hond een boxer nemen, lijkt me niet verstandig, je moet goed weten hoe je die opvoedt.
Het zijn in de regel niet de snuggerste onder de honden.
En ja, ik heb zelf een kruizing boxer gehad, schat van een dier maar wij , de kinderen waren toen rond de 7 a 12 jaar en dan gaat dat prima.

Sowieso raad ik aan om een puppy cursus te gaan volgen, ook al is het een herplaatser, daar leer je veel van.
Niet de snuggerste.... sorry hoor, maar je hebt duidelijk geen enkel idee hoe een boxer in elkaar steekt. Geeft niet. Boxers zijn wél clowns, dat klopt, maar dat ze niet slim zouden zijn wil ik toch ten zeerste betwijfelen. Mijn eerste boxer is op twee gehoorzaamheidscursussen 1e van zijn groep (allerlei rassen) geworden. Echt heel stereotype vind ik zo'n opmerking. In de opvoeding moet je consequent zijn, maar dat is bij kinderen niet anders en geldt bovendien voor elk ras.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:55

eva1969 schreef:
spatter schreef:
Het probleem is dat er al 2 kleine kinderen in huis zijn en het gezin geen ervaring heeft met honden, het is hun eerste.
Als eerste hond een boxer nemen, lijkt me niet verstandig, je moet goed weten hoe je die opvoedt.
Het zijn in de regel niet de snuggerste onder de honden.
En ja, ik heb zelf een kruizing boxer gehad, schat van een dier maar wij , de kinderen waren toen rond de 7 a 12 jaar en dan gaat dat prima.

Sowieso raad ik aan om een puppy cursus te gaan volgen, ook al is het een herplaatser, daar leer je veel van.
Niet de snuggerste.... sorry hoor, maar je hebt duidelijk geen enkel idee hoe een boxer in elkaar steekt. Geeft niet. Boxers zijn wél clowns, dat klopt, maar dat ze niet slim zouden zijn wil ik toch ten zeerste betwijfelen. Mijn eerste boxer is op twee gehoorzaamheidscursussen 1e van zijn groep (allerlei rassen) geworden. Echt heel stereotype vind ik zo'n opmerking. In de opvoeding moet je consequent zijn, maar dat is bij kinderen niet anders en geldt bovendien voor elk ras.

ik ben het eens met Eva.
Een boxer niet snugger?
Hahha ze zijn juist hardstikke slim en ontzettend leergierig.
Oke ze kunnen zich wel goed van de domme houden, maar dat is een ander verhaal :D

Een puppycursus is nooit verkeerd, zowel voor de eigenaar als de pup zelf, dat ben ik met je eens. Maar dat vind ik bij ieder ras/kruising.

Wij hebben dus echt al jaren boxers ook toen onze kinderen klein waren (ook pups) het omver lopen herken ik er niet in hoor. Juist dat ze voor de kinderen heel goed oplette en voorzichtig waren.
Onze oudste was toen 2 jaar en die kon super met onze boxer aan de riem lopen. Bij ons kon ze wel eens trekken of gekdoen/uitdagen met de gekke 5 minuten, maar bij hem echt niet.
Ze moest wel ff zien dat hij de riem vast had en dan liep ze keurig netjes overal met hem mee en ging geen halve meter bij hem vandaan. Terwijl ze zelf nog ook nog jong was.

Ik denk dat onze Franse Bull een stuk lomper is wat omver lopen betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:08

xSlvna schreef:
dierenfan schreef:

Nu vertrouw ik mijn honden echt wel met kinderen maar NOOIT van mijn leven dat ik het 1 kind toe zou laten zo op één van mijn honden te gaan liggen. Hoe lief de hond ook dit is gewoon vragen om problemen en daar zou ik nooit van zijn leven om willen vragen!!!

Ik kan niet snappen dat er mensen trots op zijn dat hun kind dit zomaar kan. Dadelijk doet ze de hond pijn en hapt deze eens van zich af en de zoveelste 'hij beet zonder aanleiding' komt weer naar boven.

Soms snap ik heel goed waarom de cijfers van eigen honden die eigen mensen bijten zo hoog ligt of eigenlijk eigen honden die het kind bijten zo hoog ligt.......

Ik wil er eigenlijk niet op in gaan maar wat een ... commentaar is dit. Kijk dát is nu het voordeel een stafford, die negeren de pijn eerder dan dat ze iemand bijten. Die van ons beet nog niet toen die zijn volledige baarmoder ontstoken hadden en wij in zijn buik drukte (om te kijken waar zijn pijn vandaan kwam), hij stond gewoon los, we dreigde niet en hij had geen muilkorf om, maar hij vertikt het om te bijten/te happen. Net als in heel veel meer situaties.
Het is gewoon het ras wat je per ongeluk op de poten kan staan/springen, per ongeluk met een stuk speelgoed op het gezicht kan slaan of omver kan lopen onder t spelen zonder dat ze ook maar grommen.

Wat vind ik het toch walgelijk als mensen met zo een reactie komen terwijl ze wss 0% verstand en ervaring van een ras hebben.

Sorry TS, heb je al een leuk ras gevonden? :)

Tja, door mensen die net zoals jou die denken dat hun hond alles maar pikt, totaal geen rekening houden met de natuurlijke aard van een beest, en dit soort rare fratsen met hun hond uithalen... Gebeuren bijt-incidenten. Juist omdat ze denken dát het hun niet zal overkomen en ze maar, zonder na te denken, van alles uithalen met zo'n beest.

Hoe zou jij het vinden als iemand die 3x zo groot is ineens over je heen gaat liggen, zonder dat je kunt praten of er iets van begrijpt. Stafford of niet, ik had het die hond niet kwalijk kunnen nemen als 'ie uitgevallen was. En dat er nu niets gebeurt is tot daaraan toe, maar er hoeft maar sprake te zijn van een klein rangorde probleempje, of een lichtje dat even uitgaat bij zo'n hond en je hebt de poppen aan het dansen.
Ik wil echt ontopic blijven hoor, maar deze onwetendheid doet me echt pijn. Juist omdat ik het al, met eigen ogen, meerdere keren mis heb zien gaan (om minder). Van mensen die precies net zo dachten. En de hond is uiteindelijk de banketstaaf :o .

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:11

Het is wel grappig dat mensen zo verschillend reageren op een zelfde ras. Wat we wel allemaal delen is de liefde er voor, dat blijkt. Maar een boxer kan dus wel erg enthousiast uitvallen, voor een beginner met kleine kinderen wel een puntje om rekening mee te houden.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:20

Ja ik wil het ook niet over analyseren eigenlijk. Ik ben wel een beginner, hoewel ik wel eens hondjes van andere mensen in huis had voordat de kids er waren. Maar net als bij jonge kinderen en jonge paarden ben je met consequent zijn en gezond verstand al een heel eind.

(boeken van Cesar Millan zijn onderweg voor wat extra achtergrondinfo :P)

Een cursus ga ik ook zeker volgen!

Bedankt voor de reacties allemaal, en discussieer gerust verder.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:23

Een gezin met kleine kinderen kan, naar mijn mening, beter een hond nemen die al wat ouder is. Je weet vaak beter hoe het karakter is en er is meestal een mogelijkheid tot een proefperiode. Kinderen opvoedden en ook nog een hond opvoedden is soms net even te veel van het goeie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:24

Hamont schreef:
xSlvna schreef:
Amerikaanse stafford! Heerlijke beesten, ook voor als de kinderen wat ouder worden om mee te spelen. Vrolijk, waaks, alleen soms wat te speels.

Zijn die niet lastig op te voeden? Of valt dat mee?

wilde ik je ook aanraden inderdaad, maar daar gaat het eerste halfjaar wel veel tijd in zitten qua opvoeden, maar daarna wat een top honden heb er hier nu 1 van 10 maanden alweer en als ik zie hoe mijn zoontje van 2 ermee omgaat, een echte goedzak.
maar ze vergen wel wat opvoeding maar dat vind ik persoonlijk bij iedere hond wel nodig.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:25

Zeker weten Boxer fan hier. En heb zelf een baby van 10 maanden en een kleine man van 3 jaar. Zijn heel leuk. Staart soms wat hard. Maar gaat prima;) Kinderen leren ook snel hoor ondanks het soms wat onhandige van het ras;) Onze boxer loopt hier bij de paarden, kinderen, katten. En waakt prima. Maakt vaak alleen al indruk door zijn uiterlijk dat menig een bij ons hek blijft staan:) En dan doet hij nog niet eens blaffen of iets;)

Volgende hond is grote kans dat het ook een boxer wordt. En wat er gezegd wordt over opvoeding geldt bij elk gezin en elke hond. Je voed ze op zoals jij het wenst en past bij jou gezin. Leer ze zoveel mogelijk alles pup te doen.

En heb ook slecht opgevoede labradors enz gezien. Dus het ligt aan je zelf. Vaak is het meer omdat honden niet genoeg vrije tijd krijgen en te weinig energie kwijt kunnen dat ze moeilijk worden en daar is geen ras op uitgezonderd. De grotere jongens hebben uiteraard wel meer ruimte nodig dan de kleinere maar eigen speel tijd en slaap tijd hebben ze nodig.

Wij leren onze kinderen dat als de hond in de mand ligt hij rust heeft en ze liever niet hem storen dan. De hond zelf vind het geen probleem hoor daar niet van je kan erbij gaan liggen. Die stond gisteren zijn mand nog af aan onze kat;) Durft hem dan niet eens weg te jagen. Terwijl de wilde kat hier wel achter na gezetten wordt. Dus ze maken ook onderscheid bij eigen gezin enz. Met eten vind ik ook belangrijk dat je de hond gewoon rustig zijn tijd gunt. Ondanks dat je bij onze hond gewoon de bak weg kan halen of hem opzij duwen hij zal je niets doen. Maar vind dat ze daarin ook eigen tijd moeten hebben.

Hier loopt de hond wel veel buiten en speelt en rent zelf ook veel zonder ons. Dat hebben ze wel nodig als Boxer zijnde. Hij is gekomen terwijl hij al 1 1/2 jaar was en niet opgevoed..nu is het echt een fijne hond en inmiddels 9 jaar oud en accepteerd nog steeds nieuwe dingen. Het is ook hoe je er zelf in staat. Elke hond je maken en breken op misschien een erg verknipte hond na dat is dan voor vakmensen.

Bij Boxer moet je soms het kwijlen wel voor lief nemen:) En ogen die vaak met stof nog weleens wat opzetten. Dat moet je goed bij houden! Kwijlen doet onze weinig omdat hij zelden iets krijgt buiten zijn voerbak om;) En niet standaard elke dag;) Dus dat moet je wel voor lief nemen. Maar enorme knuffels zijn het zeker! En trouw aan de baas. Los loopt hij hier elke dag in de grote tuin en soms zit hij dan eens achter een konijn aan...tja daar zijn ze ooit op gefokt;) dan luisteren ze even niet. Dan moet je zorgen dat ze in een gesloten omgeving waar ze niet uit kunnen spelen en los lopen:) maar dat geldt voor veel rassen:)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 28-01-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:27

ik heb een flatcoated retiever......zulke lieve karakters!
Echt mega lief voor mijn kinderen!
Mijn dochter ws 2, die hadden we tussen de pups in het nest gezet , en Sandor, onze hond,
bleef maar bij mijn dochter rondhangen...zo lief!
Dus die hadden we gekozen!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:29

Wilde geen lang haar las ik? En die hebben toch redelijk wat lange haren;) Maar goed elke hond lang of kort harig geven haren af;)

smileydees

Re: Wat is de ideale hond voor een gezin met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:40

Tjsa, ik zou toch ook echt wel zeggen een boxer, ikzelf heb leren lopen aan de oren van een boxer. Ik trok mezelf op aan z'n oren en hij vond dat geen probleem =). Toch ben ik het ermee eens dat het ras eigenlijk niet heel veel uitmaakt, het moet net als met paarden klikken en het ligt ook aan de opvoeding. Ik heb nu een hond uit Roemenie, sinds begin november. Ik wilde geen type herder omdat ik bang was dat ik niet consequent genoeg zou zijn. Nou het is dus een berghond type in klein formaat. Maar superlief, luistert goed en met consequent zijn kom ik er wel (al zeg ik het zelf)
succes, ga vooral op je gevoel af. Asiels weten natuurlijk niet alles omdat lang niet alle verhalen op waarheid berusten als de beestjes in het asiel komen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:47

Zeker weten de boxer!
Wij hadden een kruising labrador, en namen er later een boxer bij.
Onze zoon was 2,5 jaar , dochter 5 jaar.
We hebben haar als pup gekocht, en ze zijn gewoon dol op kinderen.
Lag vaak bij mijn zoontje op schoot, en ook later nog toen ze inmiddels zo'n 35/40 kilo was.
Kwijlen heeft die van ons nooit gedaan, is helaas vorig jaar ingeslapen.
Ze was best waaks, al lag dat ook aan onze andere overwaakse hond, en beschermde de kinderen ook wel.
(niet bij andere kinderen trouwens).
Echt gewoon een schat van een hond, nooit gemeen o.i.d.
Altijd vrolijk en enthousiast en zeker niet dom.
Consequent moet je inderdaad zijn, maar dat moet met elke hond.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:53

Hamont schreef:
Ja ik wil het ook niet over analyseren eigenlijk. Ik ben wel een beginner, hoewel ik wel eens hondjes van andere mensen in huis had voordat de kids er waren. Maar net als bij jonge kinderen en jonge paarden ben je met consequent zijn en gezond verstand al een heel eind.

Cesar Milan zou ik nu niet meteen aanraden als "opvoeder". Oké, dat is een heel andere discussie, maar als je echt goede literatuur wil over het opvoeden van honden, koop dan bijvoorbeeld dit:
http://www.bol.com/nl/p/dit-is-de-hond/ ... 11850484-9

Echt, vér wegblijven van CM...

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:56

Hamont schreef:

Poodles en labradoodles en ook goldendoodles zijn fijne beginners honden.
Je moet ze natuurlijk wel op voeden maar ze zijn erg leergierig.
Koningspoodles zijn over het algemeen wat rustiger dan de kleinere maten maar je hebt natuurlijk verschillende karakters.

En als je al veel met paarden hebt gewerkt geeft dat zeker een voordeel alleen zijn honden wel heel anders.

Ik ben in ieder geval verkocht aan de koningspoodle.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:18

Ik heb mijn kinderen, toen wij onze Bouvier hadden, wel aangeleerd dat ze als hij lag te slapen hem met rust moesten laten. Verder was het enigste wat hij deed, als hij iets zat was, was weglopen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:20

Kostolany schreef:
Wilde geen lang haar las ik? En die hebben toch redelijk wat lange haren;) Maar goed elke hond lang of kort harig geven haren af;)

ow...dat had ik niet gelezen. :o

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:48

Ik lees nu pas in je openingspost dat je vriend allergisch is. Zou kort haar daar beter voor zijn dan een langharig ras? Ik heb wel eens gehoord dat mensen met een allergie met de boxerharen juist veel moeite hadden. Nu ben ik zelf niet allergisch, dus van horen zeggen. Misschien handig om van een paar rassen die je uiteindelijk leuk vind bij fokkers te gaan kijken bij ouderdieren?

Een tante van mijn mans kant had een boxer in haar famillie en had daar meer last van dan van andere honden. Ze durfde om die reden dan ook niet bij ons op visite te komen. Toen wij ons huis wilden verkopen en een fotograaf binnen kwam om van het huis foto's te maken, waren de honden even in de garage. Deze man vroeg aan de voordeur al of wij boxers hadden, hij kreeg direct last van zijn allergie en vond dat boxers een andere geur (zeg niet dat ze harder stinken dan anderen, haha, maar blijkbaar anders) hadden. Hij kwam bij dagelijks bij verschillende mensen en dus ook honden over de vloer. Ik stond perplex, geen foto, niets te zien van de hond, maar hij had het wel goed. Maar wellicht voor allergie dan kijken naar de hond zelf, niet perse naar korthaar.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:51

kortharige verharen meer dan langharige honden.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:57

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:00

Ik wou deze fotos ook nog even delen, om te laten zien hoe lief mijn boxer is!
Afbeelding
Afbeelding
En toen ze het zat was Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:10

Bij mij thuis hebben we altijd een Duitse herder gehad. Het was een teefje en och wat was zij vriendelijk. Ze was een pup toen we haar kregen en toen wat ik 4 en mijn broertje 1 (a 2). Toen opgegroeid met haar en op het moment dat zij 4 was kreeg ik nog een zusje en daar was ze ook altijd heel voorzichtig mee terwijl mijn zusje dus nog een baby was. Het was echt 1 van de liefste honden die ik kende. Erg zachtaardig, vriendelijk. Ze kon hard blaffen naar mensen die bij de deur kwamen en ze niet kende, dus ze was beschermend/waarschuwend, maar je kon je hand in haar bek leggen, en dat kon een onbekende ook en nooit zette ze een stap verkeerd.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:13

Een labrador dat zijn echt lieve honden. Wij hebben zelf ook leen labrador en het is echt een lieve rustige sul haha je kan alles bij hem doen hijzalnooit gemeen zijn. Heel rustig in huis :)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:18

Irish Softcoated Wheaten Terriër

Dit is een lang harig ras, maar ik weet dat deze goed kan met mensen met allergie. De meeste allergien komen voort uit huidschilvers en niet de haren.

Hoe langhariger de hond, hoe minder hij verhaard.

Als je geen terrier wil, is misschien de biard nog niet.

Ik zou persoonlijk voor een reu gaan, teven zijn vaak wat bitchier.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:21

Berner sennen zou ik afraden. Ja zijn lieve honden maar ze zijn ook zenuwachtig en hebben snel neiging tot happen, hoe lief en knuffelig ze er ook uitzien helaas...

Makkelijk op te voeden gezinshonden blijven toch echt de labradors, golden retrievers of leuke kruisingen daarvan. Zo bijv een labradoodle :j

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:23

Mijn neefje van 6 speelt altijd als hij hier is met ons hondje. Balou is een yorkshire terriër x maltezeleeuwtje. Verhaart zeker niet, ontzettend lief en speels. En kan ook gewoon voor dood op de bank liggen en heerlijk bij hem gaan liggen. Doet helemaal niks, klein dus hij kan niemand omver springen. Deze hondjes kunnen wel blaffen als de deurbel gaat, maar dat kan je gewoon afleren, komt gewoon omdat ze waaks zijn.