en dit is waarom ik geen! fan ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:09

Gini schreef:
En dan kan je je nog de vraag stellen of een trainingsmethode die niet in jouw straatje past meteen als slecht bestempeld moet worden.
Zo ken ik ook wel een paar mensen die hun paard opvoeden op een manier waarop ik het niet doe en niet zou willen doen. Maar uiteindelijk hebben die mensen ook resultaat en hebben die mensen ook gewoon een braaf, correct opgevoed en rustig paard. Wie ben ik om dan met de vinger te gaan wijzen en te beschuldigen van een slechte methode?
Je moet je niet altijd zo laten kennen. Maak niet van alles in de wereld een tweestrijd waarbij je dan wel voor dan wel tegen bent. Leven en laten leven, een cliché, maar potverdekke, ik wou dat mensen er meer naar zouden gaan leven en zich zouden focussen op de echte perikelen in de wereld.

Heel mooi verwoord :)

Wel wil ik dit nog kwijt: Ik denk dat véééél mensen alleen de rehabilitatie kant van Cesar zien. Zijn programma draait natuurlijk om de rehabilitatie van honden, niet het trainen. Je ziet dus altijd de 'slechte' honden. Maar ik denk niet dat iemand daadwerkelijk ooit bij hem in huis heeft gekeken? Of een dag meegelopen? (Ik ook niet hoor! Haha) Als je veel afleveringen gezien hebt, zie je héél af een toe een glimp van zijn andere kant. Namelijk de kant van knuffelen, hoge stemmetjes en spelen. Cesar weet gewoon erg veel van de psychologie van honden af, en dat is wat je terug ziet :) Vind ik dan hè. Ik zie niks anders dan normaal roedelgedrag.

Bovendien: er is niemand die je vertelt dat het per se zo moet? Als je het vervelend vind hoe hij is, waarom kijk je er dan naar? Wat Gini zegt: leven en laten leven. Die eeuwige welles-nietes discussies, wat schiet je ermee op? Behalve dan dat je gefrustreerd raakt omdat mensen het niet met je eens zijn. Is het niet waard, lijkt me? Ga lekker leven in plaats van je druk maken om dit soort dingen. Cesar doet zijn ding, jij doet jouw ding. Je doet wat je goed lijkt en je ziet vanzelf wel of het fout gaat of niet. Alleen maar leermomenten :) Als je de rest van je leven moet storen aan andere mensen en eeuwige welles-nietes discussies gaat starten, ben je nog wel even bezig. En geloof me, daar worden weinig mensen gelukkig van :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:38

Cassidy schreef:
En ik geloof Cesar daarin. De hond van mijn zus wil altijd met zijn hoofd op je voeten liggen als je bijv. aan tafel zit. Kan me niet voorstellen dat een roedelleider altijd accepteerd dat er fysiek contact is, ook niet op rustmomenten. In het geval van mijn zus is het een herplaatser, kan niet zeggen dat hij vreselijke verlatingsangst heeft, maar hij wil wel weten als je beweegt of opstaat om iets te gaan doen. In mijn ogen is dat een stukje controle van zijn kant, en wel degelijk dominantie.

Misschien bij de hond van jouw zus, maar niet bij alle honden.
Ceasar zegt echt dat alle fysiek contact altijd dominantie is.
Dat betekend dat honden niet leuk kunnen spelen zonder dat er dus een of beide de baas probeert te spelen, zou dus altijd op ruzie uit moeten lopen. Betekend zelfs dat pups in een nest al om de hoogste positie vechten.

Ik ben het ermee eens dat een hond die springt of tegen je aan hangt oid, niet respectvol is. Maar ik geloof echt niet dat zo'n hond perse de leiding over wil nemen. Tegen je op springen is meestal enthousiasme wat niet op tijd wordt bijgestuurd, als een hond naar je toe komt en tegen je aan gaat zitten of zijn kop op je schoot legt kan die ook gewoon aandacht willen.
Er zijn genoeg type's die wellicht wel dominant zijn, maar er zijn ook meer dan genoeg type's die heel vriendelijk en onderdanig zijn en toch graag aandacht willen.
Vergeet niet dat een roedel een heel hechte familie is en dat iedereen erbij hoort, die band onderling moet zo sterk mogelijk zijn en wordt dus continu versterkt door met elkaar te spelen, bij elkaar te liggen, elkaar te likken enz. Als daar altijd dominantie bij zou komen kijken zou zo'n roedel continu met elkaar overhoop liggen en dat is juist helemaal niet zo.

Ze liggen hier ook altijd op een hoopje en mijn reu is echt wel de baas over alle opvangers die hier komen, maar hij laat ze ook rustig tegen zich aan liggen of met de kop op zijn rug, hij laat zich wel aan de kant duwen als er een eerder bij de deur of bij mij wil zijn en hij speelt ook wel met ze.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:19

zo.. even de tijd.
wat mij zelf heel erg tegenstaat in zijn methode is dat alles als dominant bestempeld word,
de hele tijd hameren op wat een hond NIET mag, NIET goed doet etc
hij verdiept zich niet in andere methodes/onderzoeken van nu maar blijft maar hameren op het dominantie verhaal.
bij zijn programma staat heel duidelijk do NOT! attempt these techniques without consulting a professional ... en wat doet "heel de wereld" die doen het lekker toch.. op straat hoor je tsstt tssstt tik tik ruk ruk . als de hond pech heeft word hij nog op de grond gesmeten en gewacht tot hij "zich overgeeft" ook.. en ja dit gebeurd!! de ene hond steekt de middelvinger op en de ander is er een keer klaar mee en haalt uit.
een hond leert zo alleen wat hij NIET mag.. en niet wat hij WEL mag.
Een opvoeding gebaseerd op corrigeren maakt je hond onzeker. Hij weet niet waar hij aan toe is. (en dat zie je dus ook heel duidelijk in zijn programma s)
Het grote probleem van het dominantiemodel is dat conflict en machtstrijd de basis is. Veel gedragsproblemen zouden volgens de dominantievisie ontstaan zijn doordat de hond de roedelleider is of in elk geval probeert dat te worden. Door als eigenaar “de baas” te zijn, zouden die problemen zich oplossen. Deze visie gaat volledig voorbij aan het feit dat veel gedragsproblemen te maken hebben met bijvoorbeeld angst en onzekerheid, een totaal andere motivatie dus dan “de baas willen zijn”.

Eigenaren die proberen de baas te zijn, doen dit soms door duidelijke regels te stellen en consequent te zijn. Anderen gaan verder en gebruiken fysieke correcties om de baas te worden/zijn over de hond en zo ongewenst gedrag te (proberen te) voorkomen, zoals slipkettingen, elektrische stroombanden of een ruk aan de riem. Deze eigenaren zoeken zelf het conflict in feite op. Met de kennis van tegenwoordig is het logischer (en ook veiliger!) om het conflict niet aan te gaan, maar te zoeken naar de achterliggende oorzaak van het probleemgedrag. Vaak is dit complexer dan te kijken naar wie de dominante is.

Hedendaagse onderzoeken leren ons dus dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de hond de hele dag bezig is met rangorde en conflicten en dat er dus andere dingen belangrijk zijn. We hoeven ons als eigenaar dus ook niet meer zo druk te maken over dat we “de baas” moeten zijn en we de strijd met onze hond aan moeten gaan. LET OP: dit betekent niet dat er geen regels hoeven te gelden! Een hond heeft duidelijkheid nodig om zich veilig te voelen. Consequente begeleiding van een eigenaar is dus nog steeds noodzakelijk, maar er is niets mis mee om als eigenaar je eigen regels te bedenken. We moeten voor onze honden als een soort ouders zijn, door ze leiding te geven en duidelijk te zijn wat wel en niet mag en de honden daarin opvoeden. Om dit duidelijk te maken heb je geen fysieke correcties nodig! Je hond opvoeden kan door gewenst gedrag te belonen en ongewenst gedrag te voorkomen. Als dit niet lukt (vaak omdat we als eigenaar te weinig kennis of kunde hebben), kun je ervoor kiezen om ongewenst gedrag te corrigeren, maar ook dan is het niet nodig om je hond pijn te doen. Door kennis te hebben van leerprinpices, kun je ook op andere manieren ongewenst gedrag verminderen.

Een hond die gromt als je in de buurt van zijn eten komt, wordt nog wel eens bestempeld als dominant. Het gevolg is, dat de eigenaar het advies krijgt om ervoor te zorgen dat de hond weet dat je de baas bent en dat je het eten mag afpakken. Want: “in het wild eet de alpha ook altijd als eerste en heb je als roedelleider de beschikking over al het voedel”. Een uitspraak die gebaseerd is op het dominantiemodel dat vroeger gehanteerd werd, onder meer op basis van de onnatuurlijke situatie dat een wolvenroedel te weinig eten had en de andere wolven geen familieleden waren. Het gevolg van het idee dat je als eigenaar de baas moet zijn, is de hond wordt dus gestraft als hij gromt als er iemand bij zijn bak zit.
Maar meestal zijn honden met voerbaknijd in die situatie onzeker (te zien aan de lichaamstaal van onder meer oren naar achteren en staart laag). Ze zijn bang dat hun voer wordt afgepakt. Soms is die angst gegrond, omdat de eigenaar in het verleden vanuit het idee dat hij de baas moet zijn en dus het voer moet kunnen afpakken, dit vaak “geoefend” heeft. Soms is die angst ongegrond, maar speelt het belang van het eigendom (vanwege bv. honger of een zwervend verleden) een belangrijke rol.
Het conflict aangaan door het voer af te pakken, is dus onverstandig. Als eerste loop je als eigenaar een risico gebeten te worden. Als tweede is het ook voor de hond zeer onprettig en onnodig. Door hem te leren dat hij juist meer eten krijgt als je in de buurt komt, werk je aan twee dingen. Hij leert dat hij niet bang hoeft te zijn om zijn eigendom te verliezen. Bovendien hou je de sociale band tussen jullie tweeen goed, omdat je het conflict niet met hem aan hoeft te gaan.

Stel je bent aan het werk en ineens staat je baas achter je en hij geeft je op je kop, maar hij vertelt je niet wat je niet goed doet. Dat zal niet prettig zijn. Een half uur later komt je baas opnieuw langs en geeft je opnieuw op je kop. Je zult nu jezelf toch echt gaan afvragen wat je toch fout doet. Misschien omdat je niet snel genoeg werkt? Je gaat sneller werken en opnieuw verschijnt je baas. En opnieuw krijg je op je kop, maar hij vertelt opnieuw niet wat je fout doet. Je zult je steeds onzekerder gaan voelen omdat je niet weet wat je baas nu van je verwacht. Waarschijnlijk zul je je nu bij alleen het zien van je baas jezelf al heel ongemakkelijk gaan voelen. Als je baas dit nog een aantal dagen volhoudt, zul je je waarschijnlijk al vreselijk voelen als je al aan je werk denkt.
Gek genoeg leggen wij in onze maatschappij onze focus vooral op wat niet goed gaat. Ik ken maar weinig leidinggevenden en ouders die hun werknemers of kinderen vaker zeggen wat ze goed doen als te wijzen op wat niet goed gaat.

er zijn zo veel onderzoeken en studies de laatste jaren dat bewijst dat het hele dominantie verhaal zo achterhaalt is, en wat voor effect deze correcties op honden heeft.
een correctie werkt alleen als het de hond laat schrikken of pijn doet.
Een hond legt verband tussen gedrag en gevolg. Is het gevolg prettig dan zal hij het gedrag herhalen, is het gevolg onprettig dan zal hij het gedrag laten. Het klinkt dus logisch om bij ongewenst gedrag het gevolg onprettig te laten zijn door een correctie..

Echter je hond legt enkel dit verband als het gevolg direct plaats vindt na het gedrag. Je bent dus eigenlijk altijd te laat!! met corrigeren omdat ons brein eerst het gedrag moet opmerken, verwerken en dan pas tot actie over gaat.
er zijn uiteraard veel meer filmpjes van hem te vinden, een filmpje bijv van een hond die hem flink bijt na dat deze zelfde hond al honderden keren gewaarschuwd heeft en kalmerende signalen gegeven heeft.. daarna word de hond nog maar eens even aangepakt .. te zot voor woorden! nee ik keur bijtende honden niet goed maar deze hond in kwestie had nooit hoeven bijten!

dit zijn bijv. links die ik heel interessant vind:
http://www.sacramentodogbehavior.com/6mistakesbmod.htm

Ian Dunbar: "Sommige verdwaasde mensen hebben een interesse in hondenlichaamstaal die zich beperkt tot hun zoektocht om het zogenaamde 'natuurlijk straffen' te kunnen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het aanstaren van de hond, het bij de nekvel grijpen en het op de rug gooien van de hond met de bedoeling de hond te straffen op dezelfde manier zoals een tophond dat zou doen bij een ranglagere hond of zoals een moederwolf haar pup berispt. Deze aanpak is echt te idioot voor woorden en een belediging voor de intelligentie van honden. Niettemin, deze pseudo-wetenschap spreekt blijkbaar bij veel mensen aan, ook al zijn de wetenschappelijke bewijzen zeer dun bezaaid en is het ook nog eens ineffectief. Dit alles vindt plaats onder het mom van training. Als dit niet zo schadelijk voor honden zou zijn, zou het hilarisch zijn."
Vechten en fysieke dominantie komen zelden voor tijdens het handhaven van de hiërarchische harmonie. Integendeel zelfs, het belangrijkste doel van een hiërarchische structuur is voorkomen van gevechten. (dat is ook waarom honden zo veel kalmerende signalen kunnen afzenden en deze ook met regelmaat gebruiken! )
Hondentraining baseren op een misverstand over wolvengedrag is even zinvol als onze kinderen onderwijzen op basis van een misverstand over chimpanseegedrag.

ian dunbar heeft 10 jaar lang onderzoek gedaan naar sociaal gedrag bij honden

betreft het filmpje zelf: ik zou zowiso die hond nooit zomaar "voor de leeuwen gooien" dat is precies wat er in die show gebeurd, het moet allemaal binnen een uurtje opgelost zijn en is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks. men neemt niet de tijd om een hond te trainen en dat ten koste van de hond. de hond volledig in de stress, kip in de stress en wat ben je er dan mee opgeschoten? de hond snuffelt aan de kip.. lage staart, hele houding laag en krijgt weer een tssst mee.. wat heeft hij geleerd? ik zou het dus helemaal andersom aanpakken, eerst afvragen wat voor gedrag wil ik zien bij mijn hond rond de kip? -- daar ga ik op trainen.. goed gedrag uitbundig belonen, negatief gedrag ombuigen. de hond NIET los bij de kip want elke keer als hij de fout in kan gaan door de kip op te jagen zal dat belonend gedrag zijn en zal hij het gedrag dus herhalen. ik zou hem leren dat het veel! meer oplevert om niet achter de kip aan te gaan dan wel.. verder zou ik zowiso iemand om raad vragen die ook daadwerkelijk verstand heeft van hondengedrag. want ja ik ben zelf geen prof hondentrainer ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:44

Je noemt allerlei dingen op die helemaal niet op Cesar van toepassing zijn. Je hebt het voornamelijk over de dominantietheorie, en dat alles op dominant gegooid wordt en mensen die het verkeerd toepassen.... Strookt NIET met Cesar. In zijn afleveringen komt juist vaak naar voren dat het gedrag helemaal geen dominantie is maar bijv. angst! Daarnaast is hij juist bezig met de mensen ''op te voeden'' waardoor er juist minder onkunde is.
Daarnaast pijn? Hoezo pijn? Waar krijgt de hond pijn van?

Daarnaast kan je Ian Dunbar de hemel in gaan prijzen, maar op youtube vind ik filmpjes van hem waarbij hij ook aan de riem trekt en ook bij een jonge hond hem bij zijn kop vastpakt en een schreeuw geeft.... om maar even over onduidelijkheid te spreken :+
Überhaupt vind ik zijn filmpjes weinig met hondentaal te maken hebben, druk doen, om de 5 seconden de naam van de hond roepen als hij al volgt etc. Ik zie niet in wat daar duidelijk aan is voor de hond. Juist onduidelijk, want als je eens niet honderd keer zijn naam roept, dan hoeft ie blijkbaar toch niet echt naar je toe te komen. Als je op deze manier met onze hond om zou gaan dan zou ze je uitlachen en wegrennen met een middelvinger toe :')

Daarnaast is er wel een beloning, een hondse beloning en geen menselijke(koekje, woorden): kalmte.
En toevallig werkt dat hetzelfde als bij paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:54

Ik heb het idee dat het hele 'dominance'-verhaal altijd veel weerstand oproept, net als bij discussies over paarden. Maar het gaat niet om wereldheerschappij, en de meeste dieren willen helemaal geen echte roedelleider zijn, dat is het punt niet. Het gaat gewoon over initiatief, en over vertrouwen. Als je in een bepaalde situatie moet kiezen: je eigen instinct volgen of de aanwijzing van de ander, wie kies je dan? En als je zelf iets wilt en de ander zegt nee, luister je dan wel of niet?

Dat betekent dus helemaal niet dat die honden of paarden per se over alles willen heersen - maar uit al die kleine signalen kun je wel zien hoe de verhouding is tussen mens en dier. Een hond die zelf besluit dat hij dwingend aandacht gaat vragen, geeft wel degelijk aan dat 'ie het gezag van de ander niet zo hoog heeft zitten. En zal dus in een moeilijke situatie niet ineens wel jouw leiderschap aanvaarden.

En dan kunnen ze best nog heel lief en meewerkend zijn - maar op hun voorwaarden en niet de jouwe.

Dat zie je bv ook overduidelijk bij manegepony's, die bij ons over het algemeen ontzettend braaf zijn en best wel willen luisteren naar de kinderen. Maar tegelijkertijd is het duidelijk dat het de pony's zijn die de grenzen bepalen. Ook dat is dominantie, maar niet op een negatieve manier (en omdat ze meestal ook best op hun kinderen letten is dat helemaal niet erg. Sterker nog: bij het rijden met de gehandicapte ruiters zijn het juist de dominante merries die vaak extra zorg dragen voor hun ruiter.)

Maar op het moment dat jij dan als mens het gedrag van het dier wilt veranderen naar iets dat niet in hun plaatje past... dan wordt het lastig. Dan is die dominantieverhouding ineens wel belangrijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:56

Ik kwam laatst een erg leuke aflevering van Cesar tegen; een luie bulldog die niet wilde wandelen. Daar heeft Cesar toch een potje positief tegen lopen praten en klopjes geven en doen :)) hij zegt zelf ook, elke hond is anders en voor de ene hond werkt dit en voor de andere hond dat. Ik hoor hem ook regelmatig zeggen dat een hond niet springt of slecht luistert doordat ie dominant is maar gewoon doordat ie overenthousiast is of door andere redenen. Ik weet niet hoe je er bij komt dat cesar alles op dominantie gooit. Hij krijgt gewoon veel probleemhonden, dus uiteraard ook meer dominante honden dan dat je gemiddeld gezien op straat tegen komt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:03

Citaat:
Echter je hond legt enkel dit verband als het gevolg direct plaats vindt na het gedrag. Je bent dus eigenlijk altijd te laat!! met corrigeren omdat ons brein eerst het gedrag moet opmerken, verwerken en dan pas tot actie over gaat.
er zijn uiteraard veel meer filmpjes van hem te vinden, een filmpje bijv van een hond die hem flink bijt na dat deze zelfde hond al honderden keren gewaarschuwd heeft en kalmerende signalen gegeven heeft.. daarna word de hond nog maar eens even aangepakt .. te zot voor woorden! nee ik keur bijtende honden niet goed maar deze hond in kwestie had nooit hoeven bijten!

Hoe kan dit nou waar zijn? Dan zou je een hond toch niet eens kunnen leren zitten op commando?

Wat betreft dominantie: Cesar Milan focussed hier niet persé op, hij leert veel honden om minder bezitterig te zijn en respect te hebben. Volgens mij valt dit gedrag wel te vergelijken met mensen. Mensen kunnen dominant zijn, maar tegelijkertijd anderen respecteren. Honden kunnen ook van nature dominant zijn. Dat is karakter en dat haal je er niet zomaar uit. Wel moet je daar als eigenaar goed mee omgaan en de baas blijven. Helaas komt Cesar Milan vaak bij de 'verkeerd begrepen' honden en onervaren eigenaren. Dan is een zachte aanpak niet meer genoeg, maar moet hij harder ingrijpen om weer de leider te worden. Naar mijn idee is dat prima op de manier die hij gebruikt.

Heb je wel eens zijn eigen roedel gezien? Thuis heeft hij misschien wel 30 honden die allemaal door elkaar lopen in een groot afgezet terrein. Hoe zou hij al die honden getraind kunnen hebben en de agressie eruit hebben gekregen als hij zelf veel agressie had gebruikt? Niet toch?

Cassidy

Re: en dit is waarom ik geen! fan ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:30

In zijn roedel gaat Cesar er van uit dat de honden elkaar opvoeden.

En verder vind ik het heel knap dat jullie zoveel uit die paar minuten film kunnen halen :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:37

Ik lees al even vluchtig mee en was vooral nieuwsgierig naar de onderbouwing van de TS.
Helaas, eigenlijk geheel ongegrond.
Je hebt je duidelijk niet verdiept in de werkwijze van cm.

Jammer....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:47

Het is wel grappig dat de laatste post op cm zijn pagina hij juist de dingen die jij hem hiervan beschuldigd tegen spreekt.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:25

essiesilly schreef:
zo.. even de tijd.
wat mij zelf heel erg tegenstaat in zijn methode is dat alles als dominant bestempeld word,
de hele tijd hameren op wat een hond NIET mag, NIET goed doet etc
hij verdiept zich niet in andere methodes/onderzoeken van nu maar blijft maar hameren op het dominantie verhaal.
bij zijn programma staat heel duidelijk do NOT! attempt these techniques without consulting a professional ... en wat doet "heel de wereld" die doen het lekker toch.. op straat hoor je tsstt tssstt tik tik ruk ruk . als de hond pech heeft word hij nog op de grond gesmeten en gewacht tot hij "zich overgeeft" ook.. en ja dit gebeurd!! de ene hond steekt de middelvinger op en de ander is er een keer klaar mee en haalt uit.
een hond leert zo alleen wat hij NIET mag.. en niet wat hij WEL mag.
Een opvoeding gebaseerd op corrigeren maakt je hond onzeker. Hij weet niet waar hij aan toe is. (en dat zie je dus ook heel duidelijk in zijn programma s)
Het grote probleem van het dominantiemodel is dat conflict en machtstrijd de basis is. Veel gedragsproblemen zouden volgens de dominantievisie ontstaan zijn doordat de hond de roedelleider is of in elk geval probeert dat te worden. Door als eigenaar “de baas” te zijn, zouden die problemen zich oplossen. Deze visie gaat volledig voorbij aan het feit dat veel gedragsproblemen te maken hebben met bijvoorbeeld angst en onzekerheid, een totaal andere motivatie dus dan “de baas willen zijn”.

dat mensen zelf CM trucjes proberen kan ceasar niks aan doen, hij heeft het er netjes neergezet dat ze t neit na moeten doen zonder begeleiding van een proffesional, (zelfde als jackass dont try this at home, zat mensen die t toch doen)
over t feit dat bij correctie alleen maar aangeleerd word wat niet mag klopt, maar ceasar leert wel degelijk de honden wat wel gewenst gedrag is.
als je dat niet hebt gezien dat ceasar dat doet. moet je je toch wat meer in gaan verdiepen dan maar zinloos dingen zeggen.
ceasar gebruikt niet altijd zijn dominatie, ik heb em ook vaak bij angstige honden gezien dat hij graag wou dat de hond voorop liep.
wat hij bij een dominante hond juist niet wil. hij gebruikt bij verschillende soorten honden verschillende technieken, jij scheert nu alles over 1 kamp
over t dominatie.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:27

demo_love schreef:
Wat betreft dominantie: Cesar Milan focussed hier niet persé op, hij leert veel honden om minder bezitterig te zijn en respect te hebben. Volgens mij valt dit gedrag wel te vergelijken met mensen. Mensen kunnen dominant zijn, maar tegelijkertijd anderen respecteren. Honden kunnen ook van nature dominant zijn. Dat is karakter en dat haal je er niet zomaar uit. Wel moet je daar als eigenaar goed mee omgaan en de baas blijven. Helaas komt Cesar Milan vaak bij de 'verkeerd begrepen' honden en onervaren eigenaren. Dan is een zachte aanpak niet meer genoeg, maar moet hij harder ingrijpen om weer de leider te worden. Naar mijn idee is dat prima op de manier die hij gebruikt.

Heb je wel eens zijn eigen roedel gezien? Thuis heeft hij misschien wel 30 honden die allemaal door elkaar lopen in een groot afgezet terrein. Hoe zou hij al die honden getraind kunnen hebben en de agressie eruit hebben gekregen als hij zelf veel agressie had gebruikt? Niet toch?

_/-\o_

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 08:26

Ik geloof dat jullie zo diep in hem geloven dat jullie het zelf niet zien ipv mij er op attenderen dat ik het niet zou zien.. ;) ik heb wel degelijk heeeel veel filmpjes van hem gekeken.. Dacht zelfs eerst ook dat het zo moest.. TOT! Ik me ben gaan verdiepen wat dat doet met het gedrag vd hond en relatie baas hond, maar blijkbaar zijn jullie nog niet bij dat stadium :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:42

Ik geloof dat jij je toch echt beter in iemand moet verdiepen voordat je dingen roept die niet kloppen om vervolgens de schuld naar ons toe te wijzen.

Wat doet het volgens jou met het gedrag van de hond en de relatie met de eigenaar?
Wat vind jij 'dat het zo moest'? De ellenlange post van je? Als je echt afleveringen hebt gezien en hebt geluisterd zie ik niet in hoe je die dingen aan Cesar toewijst. Dat strookt er niet mee.

Hoe ga jij met je paarden om trouwens? Ik neem dan aan dat zonder enige vorm van fysiek contact rijdt, geen been, geen teugel en al helemaal geen zweep (want een aanraking doet al pijn volgens jou)? Zo wel, dan zit je hier de heilige uit te hangen. En heb je naar eigen zeggen een slechte relatie met je paard.

En waarom beveel je iemand aan die ook aan de riem trekt en o.a. een jonge hond bij het hoofd vastpakt en een schreeuw geeft? Wat vind jij daar dan wel goed aan? :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:45

essiesilly schreef:
Ik geloof dat jullie zo diep in hem geloven dat jullie het zelf niet zien ipv mij er op attenderen dat ik het niet zou zien.. ;) ik heb wel degelijk heeeel veel filmpjes van hem gekeken.. Dacht zelfs eerst ook dat het zo moest.. TOT! Ik me ben gaan verdiepen wat dat doet met het gedrag vd hond en relatie baas hond, maar blijkbaar zijn jullie nog niet bij dat stadium :)

Ik vind je erg dwingend overkomen in je posts. Je zou ook eens kunnen proberen open te staan voor de meningen van een ander ipv zo neerbuigend te doen.
Het is maar een idee hoor... valt me steeds vaker op in je topics/posts namelijk. Het is toch geen enkel probleem wanneer mensen het niet met je eens zijn? Dat wil alleen niet zeggen dat jouw mening de enige juiste is :) Niemand heeft alle wijsheid in pacht, jij ook niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 08:57

Sorry hoor cayenne... Ik heb hier 8 pagina s door gelezen met allemaal een dwingende mening en verklaren me half voor gek dat ik zo n "gemaakt filmpje" geloof en IK ben de gene die open moet staan voor meningen van anderen?? :') laat me niet lachen.. Ik sta juist open voor de mening van andere trainers en daardoor weet ik nu wat ik nu weet. Zolang je niet open staat voor iets anders zal je nooit beter worden. Ik heb open gestaan voor cm, dar beviel me absoluut niet dus die deur ben ik gepasseerd

Air jij wil graag oude koeien uit de sloot halen, prima. Als je de werkwijze van Ian (en idd ook bijv gaus) hebt gevolgd weet je dat zij door leren zoveel meer te weten zijn gekomen en daardoor dus nu al jaren trainen op een positieve manier. Dat ze vroeger een slipketting gebruikte tsja.. Iedereen maakt fouten maar ze hebben er wel van geleerd en dat is een goede trainer zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:59

Nou, dat jij niet open staat voor de methode van Cesar is prima toch? Maar je dringt het nogal op en hebt komt nogal uit de hoogte over. Zo heb je het er in een eerdere post over dat mensen hier een bord voor de kop hebben. Wie ben jij om dat te bepalen? :) Logisch dat je zulke reacties krijgt. Viel me ook al op in het Totilas topic over Guess Who die vanwege een mankement aan het fundament niet door de KWPN hengstenkeuring kwam.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-01-14 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:01

essiesilly schreef:
Ik heb open gestaan voor cm, dar beviel me absoluut niet dus die deur ben ik gepasseerd

Ja nou en.. :?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.. maar om nu CM eruit te pikken en een filmpje te plaatsen met zo'n titel.. dat snap ik dan weer niet. het is voor jou geen gepasseerde deur maar meer dat je anderen ook wilt laten inzien dat dit niks is. En dat is niet geheel waar.. voor mensen die weten wat ze doen kan dit een goede methode zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:41

Andere trainers zoals gaus laten een agressieve hond direct inslapen.. Dus jij vindt ook dat zo'n honden geen tweede kans verdienen? Die mening mag je hebben natuurlijk.. Cesar kan dit soort honden wél helpen, en dat zie ik veel liever.
Ik vind het trouwens heel laag van gaus, en ook van jou trouwens, om andere trainers, collega's, als cesar de grond in te boren. Dat doet Cesar toch ook niet? Als je het niet eens bent met een bepaalde methode, prima, maar ipv die methode af te kraken kun je ook gewoon vertellen waarom jouw methode beter is, op een positieve manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:45

essiesilly schreef:
Ik geloof dat jullie zo diep in hem geloven dat jullie het zelf niet zien ipv mij er op attenderen dat ik het niet zou zien.. ;) ik heb wel degelijk heeeel veel filmpjes van hem gekeken.. Dacht zelfs eerst ook dat het zo moest..

Alleen gaat het er niet om wat 'moet' maar dat je de methode van Cesar niet goed weer geeft. Jij noemt een aantal dingen van Cesar die niet kloppen - dat roept weerstand op, niet dat jij een andere voorkeur hebt op zich.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:53

essiesilly schreef:
Sorry hoor cayenne... Ik heb hier 8 pagina s door gelezen met allemaal een dwingende mening en verklaren me half voor gek dat ik zo n "gemaakt filmpje" geloof en IK ben de gene die open moet staan voor meningen van anderen?? :') laat me niet lachen.. Ik sta juist open voor de mening van andere trainers en daardoor weet ik nu wat ik nu weet. Zolang je niet open staat voor iets anders zal je nooit beter worden. Ik heb open gestaan voor cm, dar beviel me absoluut niet dus die deur ben ik gepasseerd

Air jij wil graag oude koeien uit de sloot halen, prima. Als je de werkwijze van Ian (en idd ook bijv gaus) hebt gevolgd weet je dat zij door leren zoveel meer te weten zijn gekomen en daardoor dus nu al jaren trainen op een positieve manier. Dat ze vroeger een slipketting gebruikte tsja.. Iedereen maakt fouten maar ze hebben er wel van geleerd en dat is een goede trainer zijn

In alle topics waarin ik ooit gediscussieerd heb met jou, of discussie gelezen heb waarin jij aanwezig was, heb ik nooit het idee gehad dat je ook maar een keer hebt opengestaan voor de mening van een ander. Ook de manier waarop je reageert is absoluut niet respectvol naar andere. Omdat ik het niet met jou eens ben en andersom, betekent niet dat jij gelijk hebt en een ander niet. Zodra ik een topic zie met jou naam er in, besluit ik bij voorbaat vaak om maar niet te reageren omdat het onbegonnen werk is. Zeker wanneer jij je uitvlucht zoekt naar opmerkingen zoals bord voor je kop.

En zoals al hierboven werd gezegd, het feit dat jij iemand veroordeelt om je het niet eens met zijn werkwijze bent, zegt meer over jou als persoon dan over de persoon die je veroordeelt.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:58

Cesar is niet voor niets in sommige gebieden verboden. Hij gebruijt allerlei hulpmiddelen die hij ook bij angst inzet terwijl we inmiddels al zouden moeten weten dat straffen bij angst helemaal niet leuk is. Cesar gebruikt flooding, een zeer hondonvriendelijke manier die ik bij geen enkele trainer graag zie. Cesar gaat vaak ontzettend lang door bij honden terwijl ze hem met alle mogelijke kalmeringssignalen proberen te kalmeren. Cesar gaat van 0 tot 100 in twee uur en dat is voor de gemiddelde hond ontzettend snel, te snel. En bij Cesars klanten zien we vaak aangeleerde hulpeloosheid. Erg sneu en voor mij een reden om niet zo'n fan van Cesar te zijn.

Wat hij wel goed doet is beweging aanprijzen. Vele honden krijgen te weinig uitdaging (zowel fysiek als mentaal) en dat is niet goed.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:00

Ik ben zelf fan van Jan Fanel . Vooral omdat ze duidelijk handleidingen geeft voor baasjes.
Iemand kan het bv onzin vinden dat een hond niet als eerste door de deur mag. Maar het is een deel van het hele plaatje zodat de baas ziet wat die fout doet.
Zo komt CM bij honden waar het wel heel ver mis mee is gegaan.
Als ik tijd heb zal ik eens filmpjes van die Ian op zoeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:05

Hhilde schreef:
Hij gebruijt allerlei hulpmiddelen die hij ook bij angst inzet

Oh welke dan? Buiten zn dunnen lijntje zie ik m verder eigenlijk nergens mee?
Heel af en toe zo'n stroomding, maar dat is zeer zelden en alleen bij 'afstandsproblemen'.

Citaat:
terwijl we inmiddels al zouden moeten weten dat straffen bij angst helemaal niet leuk is.
Dat heb ik m eigenlijk nog nooit zien doen. Wel het 'uit hysterische modus' halen, maar dat is toch geen straffen?

Citaat:
En bij Cesars klanten zien we vaak aangeleerde hulpeloosheid.

Hebben jullie klanten van hem?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:08

Kohtje: als je ze tegenkomt, deel ze dan vooral! Ik kan van Ian Dunbar weinig vinden waarin hij omgaat met probleemgedrag. Wel training van gewoon gedrag en commando's, en da's natuurlijk prima, maar niet hetzelfde als wat Cesar doet.