Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
essiesilly schreef:dat heet een halfcheck mjetterdals je die ruim om doet is het als hij aantrekt een halsband dus kan dan niet slippen/wurgen
dus ja wat dan het nut is?... ik zou zeggen doe gewoon lekker een halsband of tuig om
ktje01 schreef:Als je een (normale hond hebt) dus een die niet heel erg angstig is ofzo en je er normaal mee omgaat is er niks zieligs aan! maar je hebt ook halsbanden waar je ze mee kan leren dat ze naast je moeten lopen maar als er gewoon normaal mee omgegaan word vind ik het niet zielig
Wilawander schreef:Wij gebruiken ze daar ze verplicht zijn met de examens die wij doen (IPO) en ze staan nooit maar dan ook nooit op slip en tijdens de examens is de lijn eraf.
Vind het ondingen en zoveel schade aan strottehoofden en nekwervels van gezien dat ik ze niemand voor normaal gebruik aanraad.
essiesilly schreef:ktje01 schreef:Als je een (normale hond hebt) dus een die niet heel erg angstig is ofzo en je er normaal mee omgaat is er niks zieligs aan! maar je hebt ook halsbanden waar je ze mee kan leren dat ze naast je moeten lopen maar als er gewoon normaal mee omgegaan word vind ik het niet zielig
je hebt ook commando s waarmee je ze kan leren naast je mee te lopen![]()
en daarom dus ook op veel verschillende plekken trainen.
essiesilly schreef:Dat kan je wel maar dat moet je dan beter uitbouwenen daarom dus ook op veel verschillende plekken trainen.
Verder nee dat doe ik met een paard niet.. Die leren het nl terwijl ze los lopen in de longeerbaan..
Nee hoor lideli.. Mijn hond trekt me echt omver tijdens het speuren dan zet ze haar volle kracht in en geloof me dat is heel veel! Maar zijn we klaar lopen we met een slap lijntje aan datzelfde tuig verder.. Kwestie van opvoeden en commando s er aan vast plakken. Onzin dat ze aan een tuig meer gaan trekken
Mindim schreef:[ Afbeelding ]
Maar eh, een jachtlijn zoals hier boeven (is met stop volgens de jachtwinkel) is toch evengoed een wurghalsband? Dus wat is daar dan zoveel beter aan? Die heb je zelfs ook in 4 mm dikte, voor extra scherpe inwerking? Het werkt dan toch op hetzelfde principe als de slipketting. Dus mensen die een jachtlijn gebruiken, maar vreselijk antislip zijn, die snap ik dan niet?
Misschien kan iemand mij het verschil uitleggen? Ook als er een dubbele stop op zit? Dan kan ie op een bepaald moment niet strakker neem ik aan, maar gaat een hond dan niet makkelijk uit de lijn, zoals met een gewone halsband?
Magrathea schreef:Wij gebruikten de jachtlijn niet voor training, maar bijvoorbeeld om de hond eventjes te kunnen aanlijnen als er een andere (aangelijnde) hond langskwam. Gemak dient de mens, lijn zit er zo om zonder dat je hond het doorheeft of kan weglopen.
Daarnaast waren er honden in het asiel die het (nog) niet toelieten als iemand aan hun hoofd zat, dan is een jachtlijn ook erg handig. Ze moeten er toch uit. Overigens duurde dat meestal niet zo lang, zodra ze doorhadden dat lijn = uit was het ineens niet zo erg meer om die halsband om te krijgen
Of voor de toepassing 'even snel aanlijnen' Mindim schreef:essiesilly schreef:Dat kan je wel maar dat moet je dan beter uitbouwenen daarom dus ook op veel verschillende plekken trainen.
Verder nee dat doe ik met een paard niet.. Die leren het nl terwijl ze los lopen in de longeerbaan..
Nee hoor lideli.. Mijn hond trekt me echt omver tijdens het speuren dan zet ze haar volle kracht in en geloof me dat is heel veel! Maar zijn we klaar lopen we met een slap lijntje aan datzelfde tuig verder.. Kwestie van opvoeden en commando s er aan vast plakken. Onzin dat ze aan een tuig meer gaan trekken
Je leert paarden toch wijken voor druk? Als mijn paard niet vooruit wil aan het halster dan staat de lijn net zolang strak, totdat ie een pas vooruit doet. Paarden leer je bijna alles aan door hem te leren wijken voor druk. Dus wat leren ze bij jou los in de longeerbaan dan, wijken voor druk?
Bij sommige honden krijg je die slechte focus buiten de deur en er niet altijd gemakkelijk uit en als hij dan iets ziet, hou je er niets aan.

essiesilly schreef:Wilawander schreef:Wij gebruiken ze daar ze verplicht zijn met de examens die wij doen (IPO) en ze staan nooit maar dan ook nooit op slip en tijdens de examens is de lijn eraf.
Vind het ondingen en zoveel schade aan strottehoofden en nekwervels van gezien dat ik ze niemand voor normaal gebruik aanraad.
Helemaal mee eens!! Ik geloof niet dat de meerderheid hier beseft dat het zoveel schade kan aanbrengen
Iedereen roept ja bij juist gebruik is hij niet schadelijk. Maar dat is hij ten eerste wel en ten tweede WAT is juist gebruik in jullie ogen?..
Ik vind t allemaal zo makkelijk, waarom in hemelsnaam is het zo moeilijk om een hond op te voeden?? Ik loop met 2 paarden tegelijk, dat is zo n 1400 kilo schoon aan de haak aan een gewoon halster met touw! Stoppen als ik stop lopen het zelfde tempo mee trekken niet naar andere paarden toe etc... Denk je dat ik daar slip dan wel prik kettingen voor nodig heb?..
Daarnaast loop ik met 3 grote zware honden aan normale halsband en 1 aan tuig. Kwestie van slim nadenken als er een andere aangelijnde hond komt gaan die van mij even in de zit. Dit weten ze en zo negeren ze dus ook alle andere honden. Het is dus maar net hoe je ze het leert![]()
Ik ben dus van mening dat je NOOIT een slipketting nodig hebt
unihorses schreef:hier lopen er ook wat honden met slipketting, maar hier kun je altijd een volle vuist tussen steken .... hij hangt gewoon om de nek van die honden. zodra het al iets strakker gaat en nog niet op standje wurg reageren die honden al...