slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:02

hier lopen er ook wat honden met slipketting, maar hier kun je altijd een volle vuist tussen steken .... hij hangt gewoon om de nek van die honden. zodra het al iets strakker gaat en nog niet op standje wurg reageren die honden al...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:04

Mizora schreef:
Een halve slip, soms (bij windhonden) een martingaal, wordt die genoemd.

Dankjewel! En hoe zit het met de schadelijkheid van deze halsbanden :)?
Wanneer dit namelijk echt heel erg schadelijk blijkt te zijn wil ik een tuigje gaan overwegen, ookal ben ik erg tevreden met deze halsband.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:06

dat heet een halfcheck mjetterd :) als je die ruim om doet is het als hij aantrekt een halsband dus kan dan niet slippen/wurgen
dus ja wat dan het nut is?... ik zou zeggen doe gewoon lekker een halsband of tuig om ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:10

essiesilly schreef:
dat heet een halfcheck mjetterd :) als je die ruim om doet is het als hij aantrekt een halsband dus kan dan niet slippen/wurgen
dus ja wat dan het nut is?... ik zou zeggen doe gewoon lekker een halsband of tuig om ;)

Er zijn 2 soorten, de soort die bij windhonden veel gebruikt word is helemaal van stof, rogz for dogz heeft ook zo'n soort halsband, maar die lijkt dan weer iets meer op een halve slip van stof.
Een windhondenhalsband heet wel een martingale.
Je hebt ook de halve slip halsbanden, waarbij de helft een slipketting is zeg maar en de andere helft van leer of stof.
Die zijn in ieder geval vriendelijker dan slipkettingen.
Ik heb de halve slip ook wel gebruikt om te voorkomen dat de hond zijn kop door de halsband kon trekken (hond was erg bang buiten) een gewone halsband moet zo strak om dat te kunnen voorkomen dat me dat voor de hond niet prettig lijkt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:15

Een kennis van me heeft lange tijd zo'n halve check gebruikt omdat hij zijn ene arm nauwelijks kon gebruiken door verlamming na een ongeluk. Die halsbanden kan je namelijk met één hand omdoen :j
Bovendien hadden zij twee Bordeauxdoggen, die wil je ook niet in de lijn hebben hangen als je maar één arm kan gebruiken...

Topdingen +:)+

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:21

Als je een (normale hond hebt) dus een die niet heel erg angstig is ofzo en je er normaal mee omgaat is er niks zieligs aan! maar je hebt ook halsbanden waar je ze mee kan leren dat ze naast je moeten lopen maar als er gewoon normaal mee omgegaan word vind ik het niet zielig :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:23

ktje01 schreef:
Als je een (normale hond hebt) dus een die niet heel erg angstig is ofzo en je er normaal mee omgaat is er niks zieligs aan! maar je hebt ook halsbanden waar je ze mee kan leren dat ze naast je moeten lopen maar als er gewoon normaal mee omgegaan word vind ik het niet zielig :)

je hebt ook commando s waarmee je ze kan leren naast je mee te lopen :)* :)*

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:26

niks mis mee hier word hij ook gebruikt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:42

Wilawander schreef:
Wij gebruiken ze daar ze verplicht zijn met de examens die wij doen (IPO) en ze staan nooit maar dan ook nooit op slip en tijdens de examens is de lijn eraf.

Vind het ondingen en zoveel schade aan strottehoofden en nekwervels van gezien dat ik ze niemand voor normaal gebruik aanraad.

Idd, voor examens.

Ik heb met mijn oudste hond ermee moeten lopen op training, maar vreselijk. Ik ben blij dat ik nu aan een jachtlijntje kan lopen. Een normale halsband kan ze uitwurmen namelijk, die moet ik zo strak zetten dat ze amper kan ademhalen om te zorgen dat die niet over haar kop schiet.

Er kan veel meer schade door ontstaan dan mensen denken te weten. En het juist gebruiken is wel heel lastig, ik denk dat de meeste die denken hem juist te gebruiken het nog steeds verkeerd doen. Het begint al met hem op de juiste manier omdoen.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:43

jeetje het was niet mijn bedoeling om hier een hele discussie te kweken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:46

essiesilly schreef:
ktje01 schreef:

je hebt ook commando s waarmee je ze kan leren naast je mee te lopen :)* :)*

Je kan dat toch combineren?

Dat doe je bij een paard toch ook, daar zet je ook druk tot het gewenste resultaat zich voordoet, om dan gelijk los te laten?

Ik heb hier ook een slip gebruikt om dat aan te leren, zodra er druk komt door het trekken aan de lijn en hij vertoont goed gedrag, dan koppel ik daar een commando aan en geef lijn.

Sommige honden zijn zo gefocust op alles wat beweegt buiten, dat focussen op de baas op zo'n moment lastig is. Dan kan ie in de tuin de commando's super kennen, zodra ze buiten zijn, is alles een stuk interessanter, dan kun je met je clicker, koekje of wat ook geen kant uit.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:51

Een slipketting kan gewoon, mits natuurlijk verantwoord gebruikt. De reacties hier over, dan maar een tuig, vind ik echt onzin. Waarom heeft een menpaard een tuig aan? Juist, om met zijn volle gewicht de kar te kunnen trekken. Als je een hond, die toch al fel/sterk etc is dan een tuig aan doet, is dat toch raar. Ik snap wel wat jullie bedoelen, met het afknijpen/knellen en dergelijke maar dat hoeft niet. Soms is een slipketting gewoon een goede optie. Niks mis mee in mijn ogen. Wel vind ik dat, maar dat geldt voor alle halsbanden/riemen dat ze na de wandeling gewoon af moeten. Waarom laat je je hond in huis met een riem om lopen. Nergens voor nodig. En het maakt dan ook niet uit of het een simpele halsband of slipketting of pinnenband is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:54

Dat kan je wel maar dat moet je dan beter uitbouwen ;) en daarom dus ook op veel verschillende plekken trainen.
Verder nee dat doe ik met een paard niet.. Die leren het nl terwijl ze los lopen in de longeerbaan..
Nee hoor lideli.. Mijn hond trekt me echt omver tijdens het speuren dan zet ze haar volle kracht in en geloof me dat is heel veel! Maar zijn we klaar lopen we met een slap lijntje aan datzelfde tuig verder.. Kwestie van opvoeden en commando s er aan vast plakken. Onzin dat ze aan een tuig meer gaan trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:55

Afbeelding

Maar eh, een jachtlijn zoals hier boeven (is met stop volgens de jachtwinkel) is toch evengoed een wurghalsband? Dus wat is daar dan zoveel beter aan? Die heb je zelfs ook in 4 mm dikte, voor extra scherpe inwerking? Het werkt dan toch op hetzelfde principe als de slipketting. Dus mensen die een jachtlijn gebruiken, maar vreselijk antislip zijn, die snap ik dan niet?
Misschien kan iemand mij het verschil uitleggen? Ook als er een dubbele stop op zit? Dan kan ie op een bepaald moment niet strakker neem ik aan, maar gaat een hond dan niet makkelijk uit de lijn, zoals met een gewone halsband?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:58

essiesilly schreef:
Dat kan je wel maar dat moet je dan beter uitbouwen ;) en daarom dus ook op veel verschillende plekken trainen.
Verder nee dat doe ik met een paard niet.. Die leren het nl terwijl ze los lopen in de longeerbaan..
Nee hoor lideli.. Mijn hond trekt me echt omver tijdens het speuren dan zet ze haar volle kracht in en geloof me dat is heel veel! Maar zijn we klaar lopen we met een slap lijntje aan datzelfde tuig verder.. Kwestie van opvoeden en commando s er aan vast plakken. Onzin dat ze aan een tuig meer gaan trekken

Je leert paarden toch wijken voor druk? Als mijn paard niet vooruit wil aan het halster dan staat de lijn net zolang strak, totdat ie een pas vooruit doet. Paarden leer je bijna alles aan door hem te leren wijken voor druk. Dus wat leren ze bij jou los in de longeerbaan dan, wijken voor druk?

Bij sommige honden krijg je die slechte focus buiten de deur en er niet altijd gemakkelijk uit en als hij dan iets ziet, hou je er niets aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:59

Mee eens mindim, alleen vind men een slipketting erger omdat die van ijzer is, en er dus gevaarlijker uitziet dan een jachtlijn.

essiesilly, het gaat erom dat een hond met een tuig om veel sterker is dan een hond aan een gewone riem. Het is niet zo dat ze daar meer door gaan trekken, maar wel dat als ze trekken ze veel sterker zijn. En wat jij zegt over dat ie er ook gewoon in kan lopen doormiddel van commando's, dat is waar. Maar dat is met elke riem/lijn/tuig zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:59

Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Maar eh, een jachtlijn zoals hier boeven (is met stop volgens de jachtwinkel) is toch evengoed een wurghalsband? Dus wat is daar dan zoveel beter aan? Die heb je zelfs ook in 4 mm dikte, voor extra scherpe inwerking? Het werkt dan toch op hetzelfde principe als de slipketting. Dus mensen die een jachtlijn gebruiken, maar vreselijk antislip zijn, die snap ik dan niet?
Misschien kan iemand mij het verschil uitleggen? Ook als er een dubbele stop op zit? Dan kan ie op een bepaald moment niet strakker neem ik aan, maar gaat een hond dan niet makkelijk uit de lijn, zoals met een gewone halsband?

Wij gebruikten de jachtlijn niet voor training, maar bijvoorbeeld om de hond eventjes te kunnen aanlijnen als er een andere (aangelijnde) hond langskwam. Gemak dient de mens, lijn zit er zo om zonder dat je hond het doorheeft of kan weglopen.
Daarnaast waren er honden in het asiel die het (nog) niet toelieten als iemand aan hun hoofd zat, dan is een jachtlijn ook erg handig. Ze moeten er toch uit. Overigens duurde dat meestal niet zo lang, zodra ze doorhadden dat lijn = uit was het ineens niet zo erg meer om die halsband om te krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:01

Magrathea schreef:
Wij gebruikten de jachtlijn niet voor training, maar bijvoorbeeld om de hond eventjes te kunnen aanlijnen als er een andere (aangelijnde) hond langskwam. Gemak dient de mens, lijn zit er zo om zonder dat je hond het doorheeft of kan weglopen.

Daarnaast waren er honden in het asiel die het (nog) niet toelieten als iemand aan hun hoofd zat, dan is een jachtlijn ook erg handig. Ze moeten er toch uit. Overigens duurde dat meestal niet zo lang, zodra ze doorhadden dat lijn = uit was het ineens niet zo erg meer om die halsband om te krijgen :)

Maar goed, dan nog zie ik het verschil met een slip niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:05

Je kúnt ze hetzelfde gebruiken. Vind alleen een jachtlijn daar niet geschikt voor, die zijn vele malen scherper.
Een slipketting kun je alleen omdoen door om het hoofd van de hond te gaan... Dus niet geschikt voor de gevallen die ik beschreef in het asiel :) Of voor de toepassing 'even snel aanlijnen'

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:07

Mindim schreef:
essiesilly schreef:

Je leert paarden toch wijken voor druk? Als mijn paard niet vooruit wil aan het halster dan staat de lijn net zolang strak, totdat ie een pas vooruit doet. Paarden leer je bijna alles aan door hem te leren wijken voor druk. Dus wat leren ze bij jou los in de longeerbaan dan, wijken voor druk?

Bij sommige honden krijg je die slechte focus buiten de deur en er niet altijd gemakkelijk uit en als hij dan iets ziet, hou je er niets aan.

Nee paarden leer je net als honden bij je te blijven. Ik zei al los! Hoe meer je loopt te rukken en plukken in t begin hoe minder ze gaan luisteren. Ik heb geen druk op de halsters tot ze luisteren. Moet je nl bij de meeste veulens niet proberen want die liggen meteen op de rug. Net als de eerste keer bit in. Neem je veel druk tot ze naar voren lopen heb je grote kans dat ze op de rug liggen. Dus nee.. Met druk werken is niet mijn manier..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

Je hebt druk en druk hè... Er is nogal een verschil met lichte druk op een halster of er met je volle gewicht aan gaan hangen. Mocht bij mijn grondwerklessen met een veulen (of nou ja, bijna-jaarling) het touw alleen tussen duim en wijsvinger hanteren. Zou ook een goede richtlijn zijn voor een slipketting :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:29

Ik denk dat het niet echt uitmaakt wat voor halsband je gebruikt.
Als je maar met beleid met de hond loopt en weet wat je aan het doen bent.

Soms zie je mensen een hond uitlaten die zich steeds ophangt in een gewone halsband maar dat kan met een slipketting evengoed.
En dan is het ook verstandig voordat je je hond een bepaalde halsband omdoet, dat je weet hoe het werkt. Dat je dus niet je hond blesseert door je eigen fouten.

Het belangrijkste is dat je met je hond bezig bent en niet al wandelend een kwartier gaat bellen of zo.
Dat zie je ook vaak genoeg, dat mensen totaal geen aandacht aan de hond schenken bij het wandelen.
Dan is het logisch dat een hond de grote wereld interessanter vindt dan z'n baas.

En werkhonden/sport/jacht honden in training kun je niet vergelijken met een hond die zijn blokje om loopt.
Honden in training zijn hartstikke fanatiek en dan lees je inderdaad de voorbeelden van mensen in het topic hoe ze daarmee omgaan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-12-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:29

Bij een jachtlijn op de slip gaat hij dan niet makkelijk uit de lijn. Want je kan hem wel een stukje strakker zetten dan de halsband normaal maximaal kan. Maar in het geval van onze hond hoeft dat niet eens, maar die glipt ook nooit uit zijn halsband.

Een trektuig is een totaal anders gevormd tuig (canicrosstuig/sledetuig):
Afbeelding

Let (ook) op de plaats waar de riem vast gemaakt wordt.

Dan heb je de gewone tuigjes:
Afbeelding

Deze vind ik zelf het minst prettig. Ik haal daar vaak het riempje tussen de benen weg, waardoor het achterstuk naar achteren kan en het voorstuk naar voren. Maar ik heb het ringetje liever aan het verbindingsstukje.

Dan heb je de k9-tuigen:
Afbeelding
hier wordt de punt van aansluiten al verder naar voren gelegd waardoor het trekken beduidend minder logisch wordt.

Mijn hond loopt nu zelf met een tre ponti tuig, ook wel een 8'je genoemd. Hier kunnen honden, als hij goed zit, bijna niet uitkomen omdat hij achter de ribbenkast kan gedaan worden. En heb je veel controle over de beweging van de hond.
Afbeelding

En dan nog een antitrektuigje, in dit specifieke voorbeeld de u-lead:
Afbeelding
Hierbij trekt de hond zichzelf om, een tuigvariant van de gentle leader. Maar deze zijn vaak wel weer gevoeliger voor ontsnappen.

Voor mijn hond komt er nog een keertje een k9-achtig tuigje, want hij heeft een hekel aan in het tuigje moeten stappen. Maar op zich trekt hij niet in het tre ponti tuigje, kan je er echt mee corrigeren (de eerste echte correctie kwam harder aan dan verwacht, toen piepte hij zelfs. En dat was een rukje, geen vliegles). Maar als hij dubbel aangelijnd zit (bijv. met het ov), dan heeft hij een gewoon tuigje met halsband om.

Afbeelding

En ja, mijn hondje is klein. Maar ook met een grotere hond (bordeau dog, flinke kruising stafford) loop ik rustig zo. Bij dit tuigje zit toevallig nog wel het riempje tussen de pootjes. Maar dit tuig heeft aan beide kanten een klikgesp zitten.

Edit: het duurde te lang om deze post in elkaar te zetten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:42

essiesilly schreef:
Wilawander schreef:
Wij gebruiken ze daar ze verplicht zijn met de examens die wij doen (IPO) en ze staan nooit maar dan ook nooit op slip en tijdens de examens is de lijn eraf.

Vind het ondingen en zoveel schade aan strottehoofden en nekwervels van gezien dat ik ze niemand voor normaal gebruik aanraad.

Helemaal mee eens!! Ik geloof niet dat de meerderheid hier beseft dat het zoveel schade kan aanbrengen
Iedereen roept ja bij juist gebruik is hij niet schadelijk. Maar dat is hij ten eerste wel en ten tweede WAT is juist gebruik in jullie ogen?..
Ik vind t allemaal zo makkelijk, waarom in hemelsnaam is het zo moeilijk om een hond op te voeden?? Ik loop met 2 paarden tegelijk, dat is zo n 1400 kilo schoon aan de haak aan een gewoon halster met touw! Stoppen als ik stop lopen het zelfde tempo mee trekken niet naar andere paarden toe etc... Denk je dat ik daar slip dan wel prik kettingen voor nodig heb?..

Daarnaast loop ik met 3 grote zware honden aan normale halsband en 1 aan tuig. Kwestie van slim nadenken als er een andere aangelijnde hond komt gaan die van mij even in de zit. Dit weten ze en zo negeren ze dus ook alle andere honden. Het is dus maar net hoe je ze het leert ;)
Ik ben dus van mening dat je NOOIT een slipketting nodig hebt

Precies en bij juist gebruik staat de slip dus niet op de slip zo gebruik ik hem als ik hem moet aanlijnen bij een examen (mag ook absoluut niet op slip dan kan je gelijk inpakken). En dan kan je dus net zo goed een gewone halsband gebruiken. Heb je hem op slip dan is de kans op schade enorme groot en daarbij heb je altijd nog het lange stuk waar de ring over heen schuift waardoor de correctie vaak al te laat overkomt en de hond het geen eens snapt. Over het constant hangen in zo'n ding maar niet te spreken of het verkeerd omdoen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:45

unihorses schreef:
hier lopen er ook wat honden met slipketting, maar hier kun je altijd een volle vuist tussen steken .... hij hangt gewoon om de nek van die honden. zodra het al iets strakker gaat en nog niet op standje wurg reageren die honden al...

Nog erger... de correctie komt dus nooit op het juiste punt. En vind ik niet gek dat ze zo reageren maar met opvoeding heeft het niks vandoen.