MightyMike schreef:Brainless, daar herken ik mijn oudste (nu bijna 7) ook wel in, gelukkig is de jongste wat rustiger, 1 zo'n muiter is wel genoeg, haha. Maar verder een geweldige meid, heeft overal pret. Nu ze wat ouder wordt, gaat het steeds beter. En nee, mijn kind kreeg ook niets in de winkel, al heeft ze best wel eens met een driftbui op de grond gelegen. Maar dat maakt nog steeds niet dat ze de volgende keer direct luistert, en daar lijken sommige mensen hier wel vanuit te gaan. Ze heeft heel wat straf gehad in die bijna 7 jaar, daar heeft ze het zelf soms wel eens over, haar zusje een stuk minder. Ze heeft zeker in de gaten dat het komt door haar eigen acties, maar toch is het af en toe zo heerlijk blijkbaar om niet te luisteren. Van de week had ze bijvoorbeeld een tattoo die voor je hand bedoeld is, op mijn kast weten te krijgen.. Best wetend wat de consequenties waren, maar toch doe je het soms, het stond nl zo mooi. Nogmaals, automaatjes bestaan niet. Het ene kind luistert beter dan het andere, ligt echt niet altijd aan opvoeding van ouders, soms zit er gewoon meer in. Het is niet 'normaal' wat kinderen soms doen, maar in hun beleving kon het en overzien ze niet wat ze doen, geen enkele ouder zit 24/7 bovenop zijn kind en soms gebeurd het nog terwijl je er naar staat te kijken. Ik zie mijzelf als strenge moeder, ik zie ook andere dingen in mijn omgeving wat opvoeden betreft en consequenties hangen aan zulk gedraag echt vast, maar dat neemt niet weg dat kinderen dingen proberen en vind dat zoveel mensen hier daar over heen gaan alsof het iets heel raars is. Kinderen worden niet met gezond verstand geboren, dat wordt ze bijgebracht. Ondanks opvoedtechnieken, gebeuren er gewoon dingen, zo zijn we zelf ook allemaal geweest, hier reageren mensen alsof kinderen 'freaks' zijn. Heel belangrijk natuurlijk hoe ouders er mee om gaan, hier liet ik mijn kids ook niet met de hond (of hun konijn, noem maar op) alleen en ze krijgen zoveel mogelijk opvoeding mee over hoe je met een dier omgaat. Maar neemt echt niet weg dat kinderen soms domme dingen doen.
als ik het zo lees reageer jij heel adequaat op de acties van jouw kind, en ik snap dat dingen soms herhaald moeten worden voordat het kwartje valt (dat is nou eenmaal bij de een sneller dan bij de ander, waarbij ik expliciet niet zeg dat de ene dom is en de ander slim!) Met jouw opvoeding groeit jouw kind "met kop erop" wel op tot iemand die grenzen leert respecteren, en daar gaat het allemaal uiteindelijk om