Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:31

Wij hebben dit een aantal jaar terug ook gehad. En ondanks dat ik een dierenliefhebber ben, heb ik wel degelijk gestoken met een hooivork. Voor mijn eigen veiligheid, maar ik probeerde ook het schaap te redden wat het "slachtoffer" was. Wij hadden 90 ooien, 23 in de sloot, 5 moeten hechten omdat de lappen vlees aan de kont hingen. Alles dragend, en uiteindelijk alles op advies van de dierenarts op moeten ruimen omdat het drama zou worden met aflammeren door deze stress. Dit betrof een teckel die een andere hond opjoeg en die dus wel de kracht had om de schapen te pakken. Dat ene schaap heeft het niet overleefd en de hond droop jankend af en leeft ook nog.

We hebben nooit meer schapen terug gehad door dit. Ik vond het verschrikkelijk, al die dieren in paniek. Ik weet zeker dat als ik op dat moment een geweer had gehad, ik die hond doodgeschoten had. En niet omdat ik geen dierenliefhebber ben, maar als er op dat moment een dier JOUW dier aanvalt tot de dood, dan knapt er iets.
Gelukkig waren deze mensen erg betrokken, zijn ze daarna nog een paar keer langsgeweest omdat die vrouw ook heel erg geschrokken was. Dat maakt het wel weer een beetje goed.

Maar ik denk dat als je inderdaad een paar keer zwaait met een geweer of hooivork dat ze de volgende keer niet meer durven :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:35

Caesar schreef:
Wij hebben dit een aantal jaar terug ook gehad. En ondanks dat ik een dierenliefhebber ben, heb ik wel degelijk gestoken met een hooivork. Voor mijn eigen veiligheid, maar ik probeerde ook het schaap te redden wat het "slachtoffer" was. Wij hadden 90 ooien, 23 in de sloot, 5 moeten hechten omdat de lappen vlees aan de kont hingen. Alles dragend, en uiteindelijk alles op advies van de dierenarts op moeten ruimen omdat het drama zou worden met aflammeren door deze stress. Dit betrof een teckel die een andere hond opjoeg en die dus wel de kracht had om de schapen te pakken. Dat ene schaap heeft het niet overleefd en de hond droop jankend af en leeft ook nog.

We hebben nooit meer schapen terug gehad door dit. Ik vond het verschrikkelijk, al die dieren in paniek. Ik weet zeker dat als ik op dat moment een geweer had gehad, ik die hond doodgeschoten had. En niet omdat ik geen dierenliefhebber ben, maar als er op dat moment een dier JOUW dier aanvalt tot de dood, dan knapt er iets.
Gelukkig waren deze mensen erg betrokken, zijn ze daarna nog een paar keer langsgeweest omdat die vrouw ook heel erg geschrokken was. Dat maakt het wel weer een beetje goed.

Maar ik denk dat als je inderdaad een paar keer zwaait met een geweer of hooivork dat ze de volgende keer niet meer durven :D

Dat bedoelde ik niet hoor, ik vind je verhaal heel erg en natuurlijk heb je er alles aan gedaan om je dieren te redden.
Ik doelde op de stoere praatjes van "ik zou dat..." van mensen die dit helemaal niet meegemaakt hebben.

Froukje
Forever young

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:42

Weetje, het interesseert me eigenlijk niet zo wat mensen 'zouden doen', want op zo'n moment denk je ineens heel anders. Helaas!
Maar daar was dit topic ook niet voor bedoeld. Die is er voor bedoeld om mensen wakker te schudden in de hoop dat het allemaal een beetje veiliger wordt.

Al is er maar 1 lezer die zich nu realiseert dat ze hun hond beter vast kunnen doen omdat die toch wel heel gefixeerd is op schapen, dan heb ik mijn doel al bereikt. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:02

Je hebt bij mij in ieder geval bereikt dat ik nog minder risico zal nemen dan ik al deed. Hoewel ik de verhalen wel kende van doodgebeten schapen en schapen in de sloot ed en ik al voorzichtig was, hebben een aantal verhalen hier me toch wel aangegrepen en weet ik heel zeker dat ik nooit die fout wil maken als hondeneigenaar.
En ik zal dit ook bij honden-kennissen onder de aandacht brengen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:06

Nikass schreef:
Dat bedoelde ik niet hoor, ik vind je verhaal heel erg en natuurlijk heb je er alles aan gedaan om je dieren te redden.
Ik doelde op de stoere praatjes van "ik zou dat..." van mensen die dit helemaal niet meegemaakt hebben.

Nee, ik reageerde ook niet specifiek op jouw opmerking. Meer op de mensen die de TS aanvallen omdat die aangaf die hond wel graag dood te zien.
Dat ik het nu nooooit over mijn hart zou kunnen verkrijgen om een beest te doden, maar op dat moment. Toen... Dat was geen hond maar een monster in mijn ogen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:35

Nikass schreef:
Je hebt bij mij in ieder geval bereikt dat ik nog minder risico zal nemen dan ik al deed. Hoewel ik de verhalen wel kende van doodgebeten schapen en schapen in de sloot ed en ik al voorzichtig was, hebben een aantal verhalen hier me toch wel aangegrepen en weet ik heel zeker dat ik nooit die fout wil maken als hondeneigenaar.
En ik zal dit ook bij honden-kennissen onder de aandacht brengen.

+:)+ Super!!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:07

MissYvette4u schreef:
romyloverrr schreef:
Wij zijn het inmiddels zo zat dat ze een alpaca hebben gekocht die honden aanvalt.
Als mensen hun hond kort en strak bij zich hebben doet hij niets (is bang voor mensen)
Maar zodra de hond meer als 2 meter van de eigenaar verwijderd is valt hij aan :D
We hebben waarschuwingsborden aan de poorten hangen, maar je hebt toch mensen die het
toch doen.

Het werkt erg goed! Mensen durven hun honden minder goed los te laten en als ze het wel doen is het (letterlijk) rennen tot het poortje :D En dan wel zonder dat ze ook mensen aanvallen (wat je bij een goed bok wel hebt)
Echt een tip voor alle schapenhouders!

_/-\o_
Wie niet luisteren wil, moet voelen.
Zijn alle alpaca zo of moet je die net eentje treffen? En ze doen schapen niks?

Alpaca's doen dat van nature, bijna allemaal :j
De schapen doet hij niets, dat is zijn ''kudde'' en mijn pony doet hij ook niets.
Hij is zo agressief op honden omdat dat een natuurlijke vijand is.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:41

Een alpaca gaat er hier iig niet komen. Ten eerste omdat dat veel te omslachtig is met het steeds verweiden ed. En ten 2de omdat het gewoon belachelijk is een dier aan te moeten schaffen die weer een specifieke verzorging vraagt alleen omdat mensen te stom zijn hun hond bij zich te houden..

Maar goed.

Ben blij dat ik iig al een aantal mensen heb wakker geschud! :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:50

Wij hebben zelf een hond, en die gaat alleen achter hazen aan. Hij heeft bij onze paarden 2x een tik gehad van het stroomdraad dus onder of over een draad heengaan laat hij wel achterwege.

Ik vind het heel erg dat er mensen zijn met hond die ze 'lekker even laten spelen met de schapen'. Als je een hond zo hard achter een schaap ziet rennen denk je toch ook wel.. dit gaat niet goed komen?

Maargoed, ik hoop dat het niet meer voorkomt bij jullie!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:52

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:58

Sjonge jonge.. Domme opmerkingen bestaan niet zeggen ze altijd. Maar ik ga daar met de dag meer aan twijfelen. Helemaal als ik die link hier boven lees.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:50

Froukje1993 schreef:
Sjonge jonge.. Domme opmerkingen bestaan niet zeggen ze altijd. Maar ik ga daar met de dag meer aan twijfelen. Helemaal als ik die link hier boven lees.

Vergeet dat maar rustig.
Lees de eerste de beste gemiddelde reactie op FB (zoals inderdaad hierboven, AZC's doen het ook altijd goed) en je begint spontaan te denken dat 95% van de NL bevolking niet boven een IQ van 85 komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:57

Hier hebben we dat probleem gelukkig niet. De honden lopen gewoon in de schapenwei en jagen totaal niet. Maar die zijn er mee opgegroeid. Ja heel soms gaat de jongste nog weleens achter een schaap aan maar als het schaap het zat wordt, dan draait die zich om en geeft de hond een beuk. En dan is het klaar. :')

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:56

Suzanne, lopen jouw honden dan bij je eigen schapen? Anders vind ik het niet kunnen ook al jagen ze niet.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:22

natuurlijk is het niet netjes en heel associaal dat mensen hun honden daar los laten lopen en dat ze dan achter schapen aan gaan, maar er zullen altijd mensen mensen zijn die het niet boeit en die hun honden daar los laten lopen.

dus misschien zelf er wat aan gaan doen en een betere omheining neerzetten? dan ben je meteen van het probleem af

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:26

lilydj schreef:
natuurlijk is het niet netjes en heel associaal dat mensen hun honden daar los laten lopen en dat ze dan achter schapen aan gaan, maar er zullen altijd mensen mensen zijn die het niet boeit en die hun honden daar los laten lopen.

dus misschien zelf er wat aan gaan doen en een betere omheining neerzetten? dan ben je meteen van het probleem af

Er zullen denk ik vooral veel mensen zijn die denken dat hun hond niet achter schapen aan gaat en dat als dat wel zo is dat dat niet zo erg is. Omdat honden vaak vermenselijkt worden denken mensen dat hun schatje niet zo gemeen zal zijn.
Ik weet t natuurlijk niet, hou geen statistieken bij :D , maar de echt asociale types die dit willens en wetens laten gebeuren zijn niet in de meerderheid denk ik.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:33

romyloverrr schreef:
De schapen doet hij niets, dat is zijn ''kudde'' en mijn pony doet hij ook niets.

Thanks, weer wat geleerd! +:)+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:35

Ik snap dat soort mensen echt niet. Je ziet toch zo dat die schapen in de stress zitten. Dat is niet spelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:41

magriet schreef:
Suzanne, lopen jouw honden dan bij je eigen schapen? Anders vind ik het niet kunnen ook al jagen ze niet.

Ja zijn onze eigen honden bij onze eigen schapen. Het is voor beiden heel normaal dat ze er zijn. Kijken eigenlijk nooit naar elkaar om, ook niet als de honden de wei inlopen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:04

Als mensen wat meer hun verantwoording zouden nemen dan waren dit soort topics niet nodig.
Jammer genoeg lijkt het alsof vele denken dat ze alleen op de wereld zijn en houden geen rekening met andere, laat staan andere dieren en dan vooral vlucht dieren.
De meest lieve hond kan toch in eens gaan jagen... Ja maar, dat doet ie anders nooit. Tja het is nu eenmaal een jager ook de kleintjes.

Laatst werden onze honden die braaf aan de lijn liepen lastig gevallen door twee loslopende honden die flink om ze heen begonnen te cirkelen.
Dat netjes mee lopen werd natuurlijk steeds minder en denk je dat meneer zijn honden bij zich riep? Nee hoor hij stond mijn vrouw zelfs uit te lachen en riep dat ze haar honden beter moest africhten... Duh
Dan zijn er ook nog mensen die vragen: was het in een losloop gebied? Ja en, dat heeft er geen zak mee te maken uit respect naar je medemens hou je je honden bij. En nee het was geen losloop gebied dus meneer was ook nog eens fout.

Ik snap je frustratie heel goed Ts en hoop voor je dat de schade meevalt op de lange duur.
Kan alleen maar hopen dat mensen hun verantwoording gaan nemen maar ben bang dat dat ijdele hoop is.
Zo jammer van een wezen wat zoveel kan maar zich zo dom gedraagt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 21:51

lilydj schreef:

En hoe had je dat in gedacht? Een hond die echt wil komt overal door/over. En er lopen al drie lagen ijzerdraad met stroom erop.. Die raak ik niet aan, want dat veroorzaakt hele mooie brandblaren. Helaas houd dat een kwade hond niet tegen.
Suzanne F. schreef:
Hier hebben we dat probleem gelukkig niet. De honden lopen gewoon in de schapenwei en jagen totaal niet. Maar die zijn er mee opgegroeid. Ja heel soms gaat de jongste nog weleens achter een schaap aan maar als het schaap het zat wordt, dan draait die zich om en geeft de hond een beuk. En dan is het klaar. :')

En dat is alleen maar fijn! :) Toen die van ons nog geen nare ervaring met honden hadden kon ik ook rustig de hond mee nemen voeren/controleren. Dan keken ze wel, maar dan was het goed.

Maar dat hoeven we nu niet meer te proberen. Net als een border collie voor het drijven. Hoeven we ook niet aan te schaffen met deze kudde, want die zien dat verschil niet..

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:08

Sorry maar van sommige reacties van vorig jaar wordt ik serieus onpasselijk :n . Een hond laten afschieten omdat hij achter de schapen aan zit? Ik snap dat je op dat moment zelf verschrikkelijk schrikt, het zijn natuurlijk wel jouw dieren die daar de dood in worden gedreven. Maar die hond volgt alleen zijn instinct. Het is de baas die moet zorgen dat de hond bij hem blijft, die hond kan er niks aan doen dat hij ineens een seintje in zijn hersenen krijgt om achter de "prooi" aan te rennen. Net zoals die link van hierboven, dat de hond gemuilkorfd moet worden. Waarom?! Als het nou een hond is die andere mensen/honden aanvalt die je dagelijks ergens tegen kan komen, oke. Maar die hond is achter de schapen aan gegaan, eigenaar had hem niet onder controle, dus moet de hond gemuilkorfd :?

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is verschrikkelijk wat er met die schapen gebeurd, maar een hond is niet echt iets aan te merken. Wij hebben een jonge Duitse Staande, uit Duitse jachtlijnen. Nog totaal niet onder apèl, maar daarom laten wij hem ook nog niet los...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:36

Precies amandavd hellemaal eens.ik pak mijn honden ook vast als ik over de kanaaldijk loop als de schapen daar grazen.en dan krijg ik een boze erder die vind dat als hij daar graasd ik daar niet moet lopen.sorry maar we moeten elkaar respecteren hij moet geen last van mij hebben en dat heeft hij niet ,mar ik moet ook geen last van hem hebben.moet zeggen dat wij wel een enorme vervelende herder hebben.maar bij ts is het helemaal schandalig har grond haar schapen,dus ander mans honnden hebben daar niks te zoeken
Amandavd schreef:
KimD schreef:
Dus wij als hondeneigenaren moeten rekening houden met schapen die begrazen waar subsidie voor betaald wordt? Even hard gezegd. ;)

Hier op de heide gebeurt het ook regelmatig, zeker niet netjes en zeker niet gehoord, als wij er wandelen pakt mijn vriendin haar herder ook altijd aan de riem, ik mijn collie niet omdat hij netjes luistert. Maar vaak staan de schapen ook niet omheind in het losloopgebied en als er dan een schaap gegrepen wordt heeft de schaapsherder helaas vrij weinig in te brengen, dan is het begrazen op eigen risico.
Zoals de herder op de heide zegt "Het risico van het vak!" Hij berekent dit verlies dan ook jaarlijks mee.

De gemiddelde schapenhouder zal echt geen schapen in een losloop gebied neerzetten. Bovendien dien je respect te hebben voor elk levend wezen, en daar valt niet alleen jouw hond onder maar ook schapen, en als je weet dat je hond er achter aan gaat of kan gaan dien je dat beest bij je te houden. Dat heet nog altijd fatsoen!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:47

SergeantRoos schreef:
Sorry maar van sommige reacties van vorig jaar wordt ik serieus onpasselijk :n . Een hond laten afschieten omdat hij achter de schapen aan zit? Ik snap dat je op dat moment zelf verschrikkelijk schrikt, het zijn natuurlijk wel jouw dieren die daar de dood in worden gedreven. Maar die hond volgt alleen zijn instinct. Het is de baas die moet zorgen dat de hond bij hem blijft, die hond kan er niks aan doen dat hij ineens een seintje in zijn hersenen krijgt om achter de "prooi" aan te rennen. Net zoals die link van hierboven, dat de hond gemuilkorfd moet worden. Waarom?! Als het nou een hond is die andere mensen/honden aanvalt die je dagelijks ergens tegen kan komen, oke. Maar die hond is achter de schapen aan gegaan, eigenaar had hem niet onder controle, dus moet de hond gemuilkorfd :?

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is verschrikkelijk wat er met die schapen gebeurd, maar een hond is niet echt iets aan te merken. Wij hebben een jonge Duitse Staande, uit Duitse jachtlijnen. Nog totaal niet onder apèl, maar daarom laten wij hem ook nog niet los...

En als de eigenaar zijn verantwoordelijk niet neemt wordt het tijd dat er andere maatregelen volgen.
Wat is er erg aan een muilkorf? :?
En afmaken is helemaal niet zo verschrikkelijk. Merken ze niks van, de mens is dan weer degene die moeilijk gaat lopen doen. ;)

Maar goed, daar ging dit topic ook niet over.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:56

MissYvette4u schreef:
romyloverrr schreef:

Thanks, weer wat geleerd! +:)+

Het helpt helaas niet altijd. Ik ken mensen in Canada die een alpaca hadden tegen de coyote's ging heel goed, helaas hielp het niet toen twee honden kwamen die niet alleen de schapen grepen maar ook de alpaca.