Zou jij een (huis)dier tijdelijk willen opvangen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:35

Staffords die in het asiel terecht komen. Bwa, ja, durf ik in negen van de tien gevallen zeggen dat die geen goede opvoeding genoten hebben. Dat geldt trouwens ook voor andere honden, maar een agressieve Jack Russel kun je echt wel nog van je "aftrappen". Bij een agressieve Stafford is dat net wat gemakkelijker.
Ik weet dat mensen altijd steigeren bij zulke vooroordelen, maar het is gewoon zo dat je een hondenras dat jarenlang gefokt is om sterke kaken te ontwikkelen en te vechten op enkele tientallen jaren een ideale gezinshond wordt, dat is naïef. Daarom hulde aan de mensen die het wel lukt en ook fokken met vriendelijke honden, dat doet dergelijke rassen alleen maar goed.
Laatst bijgewerkt door Gini op 01-12-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:38

op zich wel maar geen dieren uit het buitenland.
want er zitten hier in NL al meer dat zat beesjes die geen huis hebben en dan gaan mensen ze nog uit het buitenland halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:38

Tja ik vind het naief om te zeggen dat het aan de opvoeding ligt en dan daarna zeggen dat het door de fokkerij komt.

Ik vind het idd een vooroordeel. Ikken meerdere staffords welke prima gezinshonden zijn en ook rotweilers idd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:40

Ik zou het wel willen maar heb 2 katten waarvan er helaas 1 met leukemie en ik kan daardoor geen andere katten hierbij opvangen. Maar zou het wel heel graag willen doen.

Debbie00

Re: Zou jij een (huis)dier tijdelijk willen opvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:42

Ze vragen hier bij het asiel regelmatig gastadressen voor moederpoezen met kittens. Die blijven dan een aantal weken bij je in huis. Het lijkt me erg leuk, maar ik weet niet of mijn eigen poes er tegen kan. Als ik geen eigen dieren had zou ik het zeker doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:44

Bij alle hondenrassen worden bepaalde gedragingen teruggeleid naar het fokverleden.
Jachthonden, herdershonden, allemaal geen probleem als die rastypisch gedrag vertonen. Maar bij vechthonden is dat ineens taboe, die zouden ineens helemaal niets meer meedragen uit hun fokverleden. Komaan zeg.
Jouw laatste opmerking, Mindim, snap ik niet. Ik heb nergens gezegd dat een Stafford nooit of te nimmer een gezinshond kan zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:48

Ook ik heb de ervaring dat Staffs naar mensen heel vriendelijk zijn, maar andere honden moeten dood of op z'n minst weg.
Ikzelf zou dan ook niet snel gaan voor een herplaatser van dat type, tenzij bewezen is dat hij goed is opgevoed.
Want een tank die op een andere hond af wil is 1, maar een onopgevoede tank die op andere honden af wil... :=

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:25

Ik zou het wel willen, maar is het dan niet mogelijk de hond te houden? Want ik denk dat het best lastig is om later weer afscheid te moeten nemen. -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:28

Dat is zeker mogelijk bij sommige organisaties.
Dat noem je geloof ik opvang met mogelijkheid tot adoptie.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:11

Als opvanggezin heb je altijd de optie tot adoptie. Ik sluit ook echt niet uit dat er eentje zal komen die niet meer gaat, maar de hond die er nu zit, daar heeft mijn vriend niks mee. Prima, kan. Dus die wordt hier gewoon prima verzorgd tot ie een adoptiehuisje heeft gevonden.
Overigens wil ik wel zeggen dat doordat de hond overal mee naartoe gaat de kans groter is dat hij geadopteerd wordt.

Ik heb totaal niks tegen staffords. Integendeel, als het aan mij lag liepen er wel 10 staffords in huis. Ben helemaal weg van ze. Wat houdt me tegen?
Mijn vriend en mijn huis is te klein om 2 volwassenen, 2 kinderen EN een grote hond te huisvesten.

En dat bedoelde ik met mijn opmerking. Ik zoek voor permanent een klein hondje. Eentje die wel van spelen houdt maar die niet zoveel ruimte binnen nodig heeft. Bovendien eentje die mijn kinderen lekker op schoot kunnen nemen. En ja ik wil graag een hondje "redden". Uit Nederland, Spanje, Portugal what ever. Maakt niet uit. Maar ik heb dus in Nederlandse asiels gekeken en daar zie ik rottweilers, staffords en Jack Russells. De grote honden zijn te groot en de kleintjes kunnen alleen met kinderen vanaf 12. Fijn dat ze daar gewoon eerlijk over zijn, echt top! Maar mijn kids zijn bijna 2 en 4, dus wat moet ik dan? Wachten en hopen tot er wellicht, misschien een hondje in het asiel komt wat aan onze eisen voldoet? Of verder kijken voor een adoptie hondje? Dan redden we immers ook een hondje en dat is ons doel toch? Een hondje redden! Dan maar uit het buitenland.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:01

Na het overlijden van onze poes, een paar maanden geleden, hebben pas wij besloten om het als gastgezin te gaan proberen en zijn wij ons nu hierop aan het oriënteren.
Het maakt ons niet uit of de beestjes uit het buitenland komen of uit NL. In de tijd dat onze poes nog leefde en wij er geen andere kat bij konden nemen (die van ons kon niet overweg met andere poezenbeesten) ondersteunden wij stichtingen die in onze ogen goed en verantwoord te werk gingen.

In NL zijn veel dingen beter geregeld dan in landen zoals Griekenland, Spanje, Roemenië etc., maar ook hier zie je dingen gebeuren die ik erg jammer vind. Mensen die hun huisdieren niet laten castreren, nestjes laten komen, deze dumpen, op vakantie gaan en hun huisdieren dumpen en ga zo maar door. Daarom zitten de asielen veelal zo vol. Door het gedrag van onze 'eigen', asociale medeburgers.
En dan mopperen over de mentaliteit in andere landen.

Gelukkig zijn er talloze mensen, merendeels vrijwilligers, die zwervers opvangen, verzorgen en laten kastreren. Echte wilde worden weer uitgezet en op vaste plekken gevoerd. Voor anderen wordt opvang gezocht. Door deze acties komen er hopelijk steeds minder zwervers. Op plekken waar op deze manier gewerkt wordt zie je de populatie gelukkig afnemen.
In het buitenland zie je veel vergelijkbare initiatieven. Die veelal serieus bezig en betrouwbaar zijn.

Het is aan iedereen zelf om te bepalen of hij iets voor zijn medemensen of voor dieren overheeft. Of dat nou geld of vrije tijd is. Of je nou aan de voedselbank in je woonplaats geeft of je vangt een kansloos dier op.
Als je maar IETS doet, naar vermogen, want ik snap ook dat in deze niet iedereen hier geld aan uit kan geven.