Bokkers met verstand van vissen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Re: Bokkers met verstand van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:45

Idd, ontzettend sneu. Ik denk dat ik maar ga zorgen dat ze niet groeien. Ik voer ze gewoon maar om de twee dagen ofzo. Denk je dat dit zal werken? :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:45

Pfff ik heb geen verstand van vissen.
Maar zelfs ik weet dat een kom slecht is.
En in plaats van het je buren te vragen kan je beter een goede zaak bellen of lid worden van een forum met visliefhebbers.

Wat ben jij een betweterige puber, bah.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:46

elizexbeau schreef:
love_western schreef:
[quote="elizexbea
Fijn dat iedereen beter weet! :)

Maar goed ook, die mensen zorgen tenminste wel goed voor hun vissen.

Haha wat belachelijk om te denken dat ik ze slecht verzorg... :')
Maar geloof mij maar: ik lach om jullie belachelijke reacties![/quote]

Belachelijk? Dus je vis heeft geen recht op ruimte? Genoeg water?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:46

elizexbeau schreef:
Maar geloof mij maar: ik lach om jullie belachelijke reacties!

Hoe zielig kan je zijn, je vraagt naar mensen die verstand hebben van vissen, uiteindelijk weet je het allemaal beter. Jouw verstand is precies ver te zoeken. :')

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:47

luuntje schreef:
Pfff ik heb geen verstand van vissen.
Maar zelfs ik weet dat een kom slecht is.
En in plaats van het je buren te vragen kan je beter een goede zaak bellen of lid worden van een forum met visliefhebbers.

Wat ben jij een betweterige puber, bah.

Whaha ja ben ik echt wel inderdaad! Arme jij dat je dit zit te lezen zeg... :(:) Gelukkig weet ik aan wie ik het vraag. :j
En als het nou 1 iemand was die zei dat het kon, maar ik heb er meerdere mensen gevraagd, en ze zeiden allemaal dat het kon! :)

Zoals ik al 10 x gezegd heb: Ik weet niet beter, mijn búren weten beter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:47

elizexbeau schreef:
love_western schreef:
Maar goed ook, die mensen zorgen tenminste wel goed voor hun vissen.

Haha wat belachelijk om te denken dat ik ze slecht verzorg... :')
Maar geloof mij maar: ik lach om jullie belachelijke reacties!

Zet je trots even op zij en denk na over de reacties van de bokkers en alle betrouwbare sites waar deze adviezen vandaan komen.. Je staat er totaal niet voor open en dat is jammer. Je verzorgt ze namelijk wél slecht.. Dat honderden anderen dat ook doen, maakt het niet minder erg.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:48

@Geryon.

Misschien moet je even alles lezen :)
Ik heb de situatie verbeterd!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:49

Toch wil ik een kleine kanttekenig maken op het "vissen verstand" van je buren.
Want een luchtbellen pomp geeft belletjes, deze zuurstog belletjes worden niet opgenomen door het water. Het enigste wat zuurstof aan het water afgeeft zijn plantjes.
Vissen zetten zuurstof om naar Co2. Planten nemen Co2 op en zetten het om naar zuurstof.
Alleen door de belletjes van je luchtpomp word de co2 mee omhoog genomen. Waardoor de planten dus geen co2 kunnen opnemen en dus ook niets af kunnen geven aan het water.

En heeft eigenlijk in jouw geval een nadelig gevolg.

Die luchtpompjes zijn handig op bepaalde dingen (bv een tijdelijk medicijn) snel weer uit het water te halen.
Of als een tijdelijke oplossing van een paar uur, maar meer ook niet.

Opzich is de circulatie die je krijgt aan de oppervlakte wel goed, maar moet niet te erg wezen want dan heeft het weer nadelige gevolgen.
In een kom is het wateroppervlak eigenlijk so wie so al te klein om een gezonde circulatie te hebben.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:50

kiki1976 schreef:
Toch wil ik een kleine kanttekenig maken op het "vissen verstand" van je buren.
Want een luchtbellen pomp geeft belletjes, deze zuurstog belletjes worden niet opgenomen door het water. Het enigste wat zuurstof aan het water afgeeft zijn plantjes.
Vissen zetten zuurstof om naar Co2. Planten nemen Co2 op en zetten het om naar zuurstof.
Alleen door de belletjes van je luchtpomp word de co2 mee omhoog genomen. Waardoor de planten dus geen co2 kunnen opnemen en dus ook niets af kunnen geven aan het water.

En heeft eigenlijk in jouw geval een nadelig gevolg.

Die luchtpompjes zijn handig op bepaalde dingen (bv een tijdelijk medicijn) snel weer uit het water te halen.
Of als een tijdelijke oplossing van een paar uur, maar meer ook niet.

Opzich is de circulatie die je krijgt aan de oppervlakte wel goed, maar moet niet te erg wezen want dan heeft het weer nadelige gevolgen.
In een kom is het wateroppervlak eigenlijk so wie so al te klein om een gezonde circulatie te hebben.

Het is geen luchtpompje. Het is een filter. Voor de zuurstof zitten er plantjes en een schelp in! :z :z

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:50

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:51

elizexbeau schreef:
Nee heb ik niet. Ik heb plantjes, een zuurstofschelp een een filter. Hiermee zwemmen ze goed rond.

O nu opeens niet meer in een eerdere post van je nog wel namelijk

Die doet hetzelfde principe als belletjes
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 14-10-13 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

elizexbeau schreef:
@Geryon.

Ik heb alles al gelezen TS... De situatie verbeteren betekent niet dat je nu wel goed voor ze zorgt.. Je geeft ze nog steeds niet wat ze nodig hebben.

Hoe kan je het over je hart verkrijgen om je vissen te laten misvormen? Want dat gebeurt er als je ze in zo'n kleine kom houdt.

vuurneon

Blijf het treurig vinden dat er nog steeds mensen zijn die nog zo over vissen denken :n

Als ik zie dat ik goudvissen heb van 30 centimeter, dan snap ik niet dat mensen nog zo naïef kunnen zijn en denken dat een goudvis nog in een kommetje kan en toch echt minimaal 1.20 meter in lengte nodig heeft. Maar goed, t is maar een vis toch? Geeft niets dat het dier niet groeit zoals het hoort en vergroeit. Hersens drukken tegen de schedel aan, wel zo prettig.

Snap werkelijk niet dat iemand met een gezond verstand niet kan bedenken dat 'past zich aan aan de kom" wel heel erg triest klinkt, dat zegt alleen iemand die geen verstand heeft van vissen dat het gezond is.

Een simpele grote glazen bak kun je zo vinden op marktplaats, hoeft je niet eens veel te kosten.

En eerlijk? Ik hoop van harte dat de vissen een kort leven hebben als ze in de bak blijven. Scheelt weer lijden :j

Het is jammer dat je recalcitrante gedrag hardnekkig in de weg zit van het welzijn van je vissen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:52

Oei als reincarnatie bestaat zou ts wel eens terug kunnen komen als goudvisje. Ik vind wel dat je je moet realiseren dat devissen op geen manier kunnen laten weten dat ze het misschien niet zo fijn vinden in een kom. Ik heb er geen vrrstand van maar heb me eens laten vertellen dat vissen gek worden van de ronde vorm. Misschien toch het zekere voor het onzekere nemen en gaan sparen voor een goed onderkomen? Iedereen snapt dat je dat niet in een uurtje ofzo geregeld heb. Fouten maken is niet erg als je maar bereid bent ervan te leren en te verbeteren.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:53

vuurneon schreef:
Blijf het treurig vinden dat er nog steeds mensen zijn die nog zo over vissen denken :n

Als ik zie dat ik goudvissen heb van 30 centimeter, dan snap ik niet dat mensen nog zo naïef kunnen zijn en denken dat een goudvis nog in een kommetje kan en toch echt minimaal 1.20 meter in lengte nodig heeft. Maar goed, t is maar een vis toch? Geeft niets dat het dier niet groeit zoals het hoort en vergroeit. Hersens drukken tegen de schedel aan, wel zo prettig.

Snap werkelijk niet dat iemand met een gezond verstand niet kan bedenken dat 'past zich aan aan de kom" wel heel erg triest klinkt, dat zegt alleen iemand die geen verstand heeft van vissen dat het gezond is.

Een simpele grote glazen bak kun je zo vinden op marktplaats, hoeft je niet eens veel te kosten.

En eerlijk? Ik hoop van harte dat de vissen een kort leven hebben als ze in de bak blijven. Scheelt weer lijden :j

Ze zijn geen 30 cm |o |o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:54

Mijn goudvissen waren ook maar een paar centimeter toen ik ze kocht, nu zijn ze 30 centimeter. Zoals het hoort.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-13 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:54

vuurneon schreef:
Mijn goudvissen waren ook maar een paar centimeter toen ik ze kocht, nu zijn ze 30. Zoals het hoort.

Je bent fantastisch *\o/*

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:54

Jézus, DAT WORDEN ZE, NORMAAL. Alleen kunnen ze in die verdomde kom van je niet groeien.--"

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:55

elizexbeau schreef:
@Geryon.

Je hebt er een filter ingestopt :') dat noem ik nou niet bepaald verbeteren...dat is gewoon een probleem ontwijken namelijk dat vissen uberhaupt niet in een vissenkom hoort.

Even serieus, vind jij het ook normaal als een paard 24/7 op een stal staat? Of als jij 24/7 in een toilet zou moeten zitten? Want daar komt het wel op neer. Is niet als aanval, maar wel de waarheid, hoe denk jij over de 2 bovenstaande situaties?

Op MP staan zóveel goedkope aquariums... waarom niet eens de moeite nemen om te kijken of er wat bij zit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:55

elizexbeau schreef:
vuurneon schreef:
Mijn goudvissen waren ook maar een paar centimeter toen ik ze kocht, nu zijn ze 30. Zoals het hoort.

Je bent fantastisch *\o/*

Dank je :) ik zorg graag voor mijn dieren en zorg dat ze tenminste kunnen groeien zoals het hoort.
Hier prachtige grote goudvissen <3 en ja zo hoort het.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:56

Jammer dat je zo negatief doet tegen iedereen en niet open staat voor advies.
Maar goed je bent nu zelf degene die zich voor paal zet door zo raar te gaan reageren.

Je luistert alleen maar naar adviezen die in jouw straatje passen, erg jammer.
Maar goed dat zal wel het puber gedrag van tegenwoordig wezen.

Maar goed wij hebben volgens jouw geen verstand van vissen......ik zou zeggen lees je eens goed in op een vissenforum
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 14-10-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:56

Maar dat kunnen ze wel worden, in een gróte bak!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:57

Pubers van vroeger waren ook al zo, maar ja... De pubers van nu hebben tenminste toegang tot goede kennis mbt welzijn. Moeten ze er wel gebruik van maken...

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:57

Ik vraag me af wat er op bokt niet duidelijk is aan 'ik heb antwoord gekregen op mijn vraag'...
want dat heb ik al aangegeven :)

Nogmaals bedankt voor het mee denken allemaal.

Pubergedrag? Gaan we het daar nu op afschuiven ja? Gemakkelijk :D
Guttegut inderdaad, de jeugd van tegenwoordig...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:58

secricible schreef:
http://www.vissenbescherming.nl/pg-1739 ... iskom.html
http://www.licg.nl/z3/dieren/vissen/sluierstaart.html

Formaat van een goudvis die uitgroeit:
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... ldfish.jpg

Kwanyin schreef:
Een mooi verhaaltje:

[i]My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

[ Afbeelding ]

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
[ Afbeelding ]

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
[ Afbeelding ]

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
[ Afbeelding ]

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

Ik quote mezelf nog even. Een vis past zich inderdaad aan aan zijn kom. De fotos hierboven laten dat zien. Dat betekend niet dat ze daardoor gezond blijven...
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-10-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt