Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:17

LadyMadonna schreef:
Mag een duivenmelker nog wel zijn duiven vrij laten vliegen? Straks schijten ze op je was ;)

Vind het wel vervelend voor de mensen die er zoveel last van hebben, maar vind het raar dat die kennelijk alleen hier zitten...

De vraag is vooral: zitten die alleen hier?
Die kat wat bij mijn moeder thuis kwam heb ik nooit van geweten van wie ze was. Ik ben dus ook nooit kunnen gaan vragen of ze er iets aan wilden doen en misschien was dat ook een bokker die hier heel vrolijk zei "mijn buren vinden mijn kat leuk" terwijl het rotbeest onze vissen uit de vijver haalde, overal scheet enz (we hadden een klein vijvertje met kleine visjes dus heel leuk voor zo'n kattenbeest maar daarvoor hadden we dat ding niet. De keren dat ik die trut heb weggejaagd aan die vijver.)

En dan komen de wijzende vingertjes over honden... Ja, daar zitten ook roteigenaars tussen, natuurlijk, er zijn zelfs irritante postzegelverzamelaars veronderstel ik. Het punt blijft dat hondeneigenaren daar wel op beboet kunnen worden en als mijn hond een ander dier dood bijt ik de politie op de stoep heb staan maar katten die konijnen of hamsters en voliere vogels uithalen "da's natuur"...
Mijn hond die een konijn of kippen dood bijt of met wat pech, een kat... is dat ook. Dat is jachtinstinct, honden hebben dat ook. Maar mijn hond moet daar de consequenties van dragen als ze dat doet en die kat "da's normaal moet je je hok maar katproof maken"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:35

Wij hebben vier konijnen in de tuin rondhobbelen. Ook 's nachts trouwens en geloof me, katten weten niet hoe hard ze weg moeten rennen, als een van die nijnen er achteraan gaat :'). Zelfs onze Tijger, die de nijnen haar hele leven al kent, rent toch weg en gaat dan rustig op de picknicktafel naar ze zitten kijken. Als ik ergens niet bang voor ben met nijnen, is het een kat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:36

Ayasha, wat dacht je ervan dat als een hond los loopt op straat en die grijpt een kat......
Dan had de hond maar aan een lijntje moeten blijven.... maar de kat kan wel gaan en staan, en vangen wat deze wil......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:36

De ene kat is de andere niet, net zoals de ene hond de andere niet is, mijn jack russel gaat letterlijk achteruit voor een kuikentje en durf ik zo alleen laten in het kippenhok maar die andere twee thuis..... Die wil je echt niet in je kippenhok hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:37

Ik ben het eens met de stelling :).

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:32

Ayasha schreef:
LadyMadonna schreef:
Mag een duivenmelker nog wel zijn duiven vrij laten vliegen? Straks schijten ze op je was ;)

Vind het wel vervelend voor de mensen die er zoveel last van hebben, maar vind het raar dat die kennelijk alleen hier zitten...

Die kat wat bij mijn moeder thuis kwam heb ik nooit van geweten van wie ze was. Ik ben dus ook nooit kunnen gaan vragen of ze er iets aan wilden doen en misschien was dat ook een bokker die hier heel vrolijk zei "mijn buren vinden mijn kat leuk" terwijl het rotbeest onze vissen uit de vijver haalde, overal scheet enz (we hadden een klein vijvertje met kleine visjes dus heel leuk voor zo'n kattenbeest maar daarvoor hadden we dat ding niet. De keren dat ik die trut heb weggejaagd aan die vijver.)

En dan komen de wijzende vingertjes over honden... Ja, daar zitten ook roteigenaars tussen, natuurlijk, er zijn zelfs irritante postzegelverzamelaars veronderstel ik. Het punt blijft dat hondeneigenaren daar wel op beboet kunnen worden en als mijn hond een ander dier dood bijt ik de politie op de stoep heb staan maar katten die konijnen of hamsters en voliere vogels uithalen "da's natuur"...
Mijn hond die een konijn of kippen dood bijt of met wat pech, een kat... is dat ook. Dat is jachtinstinct, honden hebben dat ook. Maar mijn hond moet daar de consequenties van dragen als ze dat doet en die kat "da's normaal moet je je hok maar katproof maken"

En er zijn natuurlijk ook nog katteneigenaren die hun dieren wél van de straat houden ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:33

Is dat zo? Volgens mij ben je ook verantwoordelijk voor de kosten van je kat hoor als die een vogeltje van een ander zou pakken. Maar volgens mij pakken ze niet veel meer dan dat. Ik heb in elk geval nog nooit gezien dat een kat een konijn of kip pakt en je tamme muis heb je neem ik aan niet door de tuin lopen toch?

Daarbij zal iedereen het er over eens zijn dat een hondenbeet een grotere impact op een mens heeft dan een beet of krab van een kat. De kans op een aanval van een hond is dan ook vele malen groter dan van een kat.

Ik vind beide erg leuk, die van mezelf en van een ander. Beide zijn bij mij op het erf dagelijks welkom. Gelukkig woon ik in een leuke buurt waar men geniet van dieren en buitenleven en tolerant is naar dieren en kinderen, ook die van een ander.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:34

Stybba schreef:
En er zijn natuurlijk ook nog katteneigenaren die hun dieren wél van de straat houden ;)

En buurten waar dat helemaal niet nodig is! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:38

Ayasha schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik vind wel dat je je kat zeker wel kan leren zijn jacht instinkt te beperken. Mijn katten en dat zijn er meer dan 20 geweest, hebben nog nooit een duif of parkiet gepakt. Mijn valkparkieten konden zelfs met ze los door de kamer lopen. Zowel een hond als een kat moet je opvoeden en als ze zich niet gedragen of iemand tot last zijn dan moet je ze vast of binnen houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:03

Jessix schreef:
Is dat zo? Volgens mij ben je ook verantwoordelijk voor de kosten van je kat hoor als die een vogeltje van een ander zou pakken. Maar volgens mij pakken ze niet veel meer dan dat. Ik heb in elk geval nog nooit gezien dat een kat een konijn of kip pakt en je tamme muis heb je neem ik aan niet door de tuin lopen toch?

Daarbij zal iedereen het er over eens zijn dat een hondenbeet een grotere impact op een mens heeft dan een beet of krab van een kat. De kans op een aanval van een hond is dan ook vele malen groter dan van een kat.

Ik vind beide erg leuk, die van mezelf en van een ander. Beide zijn bij mij op het erf dagelijks welkom. Gelukkig woon ik in een leuke buurt waar men geniet van dieren en buitenleven en tolerant is naar dieren en kinderen, ook die van een ander.

Het is wat je zegt..... veel mensen zijn zo intolerant tegenwoordig. Overal wordt over gezeverd. Over katten, over honden, over kinderen, tot aan Zwarte Piet toe. Pfffff, open your mind and get a life. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:08

Jessix, dan ben jij denk ik nog nooit goed te grazen genomen door een kat :).

De kans is aanzienlijk kleiner, maar ook katten kunnen enorme schade veroorzaken, en dat is erg naar om te zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:09

Prima als de kat niet meer los mag behalve op eigen terrein, maar dan moet de hond ook altijd verplicht aangelijnd zijn.

Maar goed, in mijn buurt geen gezeur over de katten die loslopen of een hond die losloopt. T is geven en nemen. Ik ga ook niet klagen dat de hond tegen de onze bosjes omhoog piest, buurman hoor je niet over de kat die zijn behoefte begraaft in de tuin. Verdraagzaam zijn is niet zo moeilijk en als je ergens problemen mee hebt, gewoon even naar de eigenaar toe. Want ook wij weten wel welke hond en kat bij wie hoort :)
Juist alleen maar leuk al die dieren in de buurt :D

Ja, onze goudvis is ook wel eens meegenomen door de buurtkat :') dus hebben de vijverrand verhoogd zodat de kat niet kan vissen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:14

Honden moeten toch ook verplicht aangelijnd? Dat niet iedereen die plicht naleeft is een andere (kwalijke) zaak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:18

_San87_ schreef:
Honden moeten toch ook verplicht aangelijnd? Dat niet iedereen die plicht naleeft is een andere (kwalijke) zaak.

Nee, niet overal; hier heb je hele losloopgebieden, natuurgebied is ook losloopgebied etc. Buiten de bebouwde kom is het volgens mij sowieso niet verplicht, binnen de bebouwde kom wel (tenzij anders is aangeven)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:21

Maar losloop gebieden zijn nooit middenin woonwijken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:22

ivy_power89 schreef:

O jawel hoor :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:25

vuurneon schreef:
_San87_ schreef:

Nee, niet overal; hier heb je hele losloopgebieden, natuurgebied is ook losloopgebied etc. Buiten de bebouwde kom is het volgens mij sowieso niet verplicht, binnen de bebouwde kom wel (tenzij anders is aangeven)

Ah, oké. Hier niet, namelijk. Alle losloopgebieden zijn omheind.

Ik vind een aanlijnplicht meer dan terecht. Overal.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:27

vuurneon schreef:
ivy_power89 schreef:

O jawel hoor :)

Nou dat is hier dus absoluut niet, alleen in bossen die ver buiten de wijken liggen.
En zo hoort het ook!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:33

Een kat moet toch lekker buiten kunnen lopen? Beetje belachelijk dat ze geen vogels mogen vangen. That's nature.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:35

Bomba schreef:
Een kat moet toch lekker buiten kunnen lopen? Beetje belachelijk dat ze geen vogels mogen vangen. That's nature.

Snap dat dat nature is, maar continue in mijn voiliere hangen en daardoor dus vogels over de zeik, en snachts vogels die zich dood vliegen.
Dat maakt niet uit, want een kat hoort nu buiten te lopen en wij hebben het er maar mee te dealen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:36

De vijver van onze buren wordt ook leeg gevist. Die heeft last van reigers. Katten vissen er niet, de vijver is te groot, dus is het geen kat, dan is het wat anders.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:38

Wij gaan later in de stad wonen, ik zie de bui al hangen met al die katten. Als ze bij ons in de tuin gaan zitten ga ik ze gewoon vangen en naar het asiel brengen hoor, maar hier zijn ze absoluut niet welkom. Ze schijten heel je tuin vol.
Als wij in de stad gaan wonen gaan wij onze poes ook niet meer naar buiten gooien, dan maken we wel een ren oid.

Bomba schreef:

Ja, en wat nou als de kat jouw vogeltjes pakt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:40

xEmily schreef:
Wij gaan later in de stad wonen, ik zie de bui al hangen met al die katten. Als ze bij ons in de tuin gaan zitten ga ik ze gewoon vangen en naar het asiel brengen hoor, maar hier zijn ze absoluut niet welkom. Ze schijten heel je tuin vol.
Als wij in de stad gaan wonen gaan wij onze poes ook niet meer naar buiten gooien, maar zorgen we wel voor een ren oid.

?

:')
Zo maak je je wel gelijk geliefd bij de buurt. Wat dacht je van... praten met de buren? Ook in de stad kan dat hoor :j
En het is echt niet zo dat je opeens 100 katten hebt in je tuin. Helemaal niet als je tuin is omsloten door ander tuinen.

Dus op het platteland is het wel oke om een loslopende kat te hebben, maar in de stad niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:42

ivy_power89 schreef:
Bomba schreef:

Snap dat dat nature is, maar continue in mijn voiliere hangen en daardoor dus vogels over de zeik, en snachts vogels die zich dood vliegen.
Dat maakt niet uit, want een kat hoort nu buiten te lopen en wij hebben het er maar mee te dealen?

Maar jouw buren kunnen ook last hebben van het vogelgeluid. Daar moeten ze ook maar mee dealen.

T is geven en nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:42

ivy_power89 schreef:
Bomba schreef:

Nee, dat is idd heel vervelend.
Bij mijn zus heeft vorig jaar een koppel buizerds, 12 siereenden gedood, waar je alleen het koppie van terug vindt, ook hebben ze kippen gepakt en de vos heeft ook wat te grazen gehad. De voliere met tortelduiven is vermoord door een groepje van 3 steenmarters.
Om even aan te geven in welk gebied katten soms ook loslopen. Hier heb je gemiddeld meer te maken met andere dieren die je dieren om zeep helpen, dan een kat. En dat kattenhoopje in de tuin, daar doen we dan niet zo moeilijk over. Zelf heb ik ook een duivenvoliere in de tuin en een grote konijnenren. De meeste katten zijn schijtbenauwd voor konijnen. De voliere heb ik een hoge onderkant onder, ivm eventuele katten of ander gedierte. Ik kan zeggen, ik ga geen kosten maken vanwege andermans dieren. Maar goed, er is geen wet dat je ze binnen moet houden, dus niets doen omdat de buren de katten binnen moeten houden gaat niet helpen. Dus probeer ik mijn dieren ook in eigen tuin, zo goed mogelijk voor gevaar van buitenaf te beschermen.