De Rijdende Rechter: 'Terror Terriër'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:41

lady62 schreef:
maar een fokker heeft wel degelijk een verantwoording over zij folkproduct.
Een blinde kan zien dat deze hond extreem angstig is en dat had de fokker zeker moeten weten.
stel deze mensen hadden de hond gewoon mee naar huis genomen en uit angst een van hun kinderen gegrepen nee daar ben je mooi klaar mee en had het verhaal heel anders geweest.

Ik ga er maar van uit dat de fokker erkent is en daarmee geeft hij alle fokkers een slechte reclame.
Want er word tegen iedereen gezegd, als je een hond koopt ga dan naar een erkende fokker.
Dan verwacht je ook dat je op een eerlijke manier word geïnformeerd.
En dat is hier duidelijk niet gebeurt.

zoals ik de airdale terrier ken zijn het zowieso best wel stress kippies ze zijn mega lief maar wel stress kippies.. en ja ik heb een chihuahua x dwerg pincher s eenn hele andere hond ishier nu een maand begint nu pas een beetje te ondooien! vond alles eng echt eng! en nu word het een superlieve hond had ik die ook maar weg moeten doen omdat beestje moest wennen? ach doen we hem toch gewoon weer weg het moet gelijk goed zijn.. niks wennen.. sorry dat gaat niet werken. Iedereen ook mensen moeten wennen in een omgeving die ze niet kennen. en ja dat kan ook angst geven alles nieuw alles eng. nee ik kan hier echt niet bij. het is wel een dier en geen schilderij die niet past en in de container gaat. heb medelijden met het diertje had hier zo heen gemogen met wat extra aandacht was dit echt wel goed gekomen

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:44

Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik heb wel ervaring met de test die is uitgevoerd. Voor de lol heb ik die in het verleden met mijn inmiddels overleden DH gedaan. Het was zeer duidelijk te zien dat ik een getrainde hond had, want bij alles wat er gebeurde keek ze mij aan "baas er gebeurd iets en nu :? ?" Baas gaf geef sjoege, dus de hond ook niet. Op 1 onderdeel werd ik zelf pissig, ik moest weg en de hond bleef vaststaan en toen kwamen ze met een pop wat een kind voor moest stellen. Hond geeft pop een lebber en negeert verder +:)+ . Maar ze bleven die pop maar bij mijn hond aandringen. Toen had ik echt het gevoel van blijf dat lang genoeg doen en dan bijt ook mijn hond die pop >;) . En dan? Wat is dan de tijdsgrens waarbinnen de hond niet mag bijten?

Ik kwam tot de conclusie dat die test helemaal nergens over ging. Elke getrainde hond kan die test easy doorkomen, om vervolgens op straat in het echte leven helemaal "terror" te zijn. Of dus precies andersom: rare situatie waarbij de hond helemaal onzeker wordt en dus "fout gedrag" laat zien, terwijl het normaliter de braafste hond ooit is. Nee, ik ben hier dus echt geen fan van.

En dan deze hond, die nog geen band opgebouwd heeft met de baas, niets. Vind ik niet gek dat die wat onzeker overkomt tijdens dat filmpje in de op.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:45

dees_daan schreef:
lady62 schreef:
maar een fokker heeft wel degelijk een verantwoording over zij folkproduct.
Een blinde kan zien dat deze hond extreem angstig is en dat had de fokker zeker moeten weten.
stel deze mensen hadden de hond gewoon mee naar huis genomen en uit angst een van hun kinderen gegrepen nee daar ben je mooi klaar mee en had het verhaal heel anders geweest.

Ik ga er maar van uit dat de fokker erkent is en daarmee geeft hij alle fokkers een slechte reclame.
Want er word tegen iedereen gezegd, als je een hond koopt ga dan naar een erkende fokker.
Dan verwacht je ook dat je op een eerlijke manier word geïnformeerd.
En dat is hier duidelijk niet gebeurt.

Waar heb jij die extreme angst gezien?

Ik wilde het net vragen :+ Ik zag gewoon een ietwat nerveuze hond. Niet geheel ondenkbaar in een compleet nieuwe omgeving, baas, netkatten :+ en handen boven t hoofd.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:49

die reactie van de hond op de duitse herder is precies wat onze hond zou doen.

Ik ben geen gedrags dekundige, maar Dana heeft gewoon een soort van intern conflict. aan de ene kant ziet ze een hond waar ze mee kan spelen, aan de andere kant is ze er bang van:P(dus ze wil er naartoe, maar wel blaffend :') ). als we een hond tegen komen gaat het vaak zo. gewoon een kwestie van even corrigeren, rustig laten kijken, en dan meestal kunnen we naar de andere hond toe zonder geblaf. Het duurt wel lang voor ze aan een andere hond is gewend, maar het gaat steeds beter.

Ik vind het van beide partijen erg dom, het gezin had moeten beseffen dat ze beter niet aan een/deze hond konden beginnen. en de fokker had dat ook moeten zien.

Daarnaast vind ik dat ze de hond weinig kans hebben gegeven. ze hadden op zijn minst een trainer kunnen inschakelen om te helpen. dat is niet gebeurt, vind ik eigenlijk erg raar.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:51

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat én de fokker hier niet helemaal vrijuit gaat, én het gezin gehandeld heeft in de trant van "het was een beetje dom" én de test gewoon vreemd was.
Honden moet je vanaf pup af aan begeleiden, mijn oudste is 4 en als ik die een vinger geef.... nou na 2 dagen gebruikt ze je hele hand.
Maar hoe het ook zei, die hond is de dupe. Ik denk dat die hond heel goed op z'n plaats is bij rustige mensen die de tijd voor haar nemen, want ikzelf zag niks bijzonders aan een hond die op deze manier en bij zoveel vreemde mensen een rare test moet doen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:52

Deze mensen durfden het duidelijk niet aan om haar bij de kinderen te laten.
Als je een hond die bang is opdringerig benadert dan zal hij eerst weg proberen te komen maar als bvb een kind de hond om de hals vliegt om te knuffelen dan kan hij uit angst echt wel bijten.
Natuurlijk verdient deze hond een kans en tijd zoals elk dier maar daar gaat het in het verhaal toch niet om.
Het gaat erom dat je een dier koopt met een gebruiksdoel en daar is de hond op dit moment niet geschikt voor.
Dit is wat ik uit het verhaal heb begrepen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:03

Deze mensen zijn super impulsief en hebben totaal niet nagedacht bij het feit dat een hond een levend dier is die, mits je hem goed behandeld, je trouwste vriend ever is.

Op afbetaling een hond kopen 8)7 . Niet goed kijken wat je nou koopt. Geen afspraken maken over hoe en wat. En dan die opmerking aan het begin van het filmpje dat het ze niet uitmaakte dat de hond onder een auto zou komen of weglopen. Omdat hij er eigenlijk gewoon helemaal geen idee heeft hoe een hond functioneert.

Ik denk dat die 5 kinderen er ook impulsief en zonder nadenken zijn gekomen.

dipstaartje

Re: De Rijdende Rechter: 'Terror Terriër'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:05

ik vermoed dat die hond op mp terecht komt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:05

Ze hadden hem zelfs al op marktplaats gezet, met een heel raar verhaaltje erbij. :?
Zo zie je maar, hoe veel honden de dupe worden van mensen die 'leuk' een hondje willen.

Even op zaterdag een hond ophalen, maar dan valt het toch tegen.
De hond is niet kant en klaar. Nee, het is een levend wezen met zijn eigen gedrag.
Lijkt wel of die mensen denken dat een gezinshond zo geboren wordt, en dat je er dan niet veel tijd of opvoeding aan hoeft te besteden.
Marktplaats staat vol met honden die daar het slachtoffer van zijn.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:07

maar dit is ook zo met katten,
sommige mensen hebben al een kat en gooien er eentje bij en als ze elkaar niet gelijk mogen moet die nieuwe gelijk weg

maar goed die hond is nu de dupe en zal denk ik van baas naar baas gaan

slechte uitspraak die hond had gewoon naar de fokker terug moeten gaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:43

die hond is niets mis mee...maar absoluut geen geschikte hond voor een gezin met vijf kinderen!
Ik zou willen zeggen tegen dat gezin...maak lekker kind nummer 6 en neem geen dieren.
Dieren worden horendol in z'on gezin...helemaal pups.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:55

dipstaartje schreef:

Terecht komt? Daar heeft ie al op gestaan!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:56

Gedrag van honden begint met een consequente opvoeding en vooral je hond als hond behandelen en niet als kind!
Mijn ouders hadden een pppoedel, vreselijk beest, nek omdraaien dat kreng. Behalve als ze hier was in de vakantie, niks aan de hand. Goed luisteren, niks piepen, leuk en gezellig.
t Is wat hé, mensen en dieren.
En hier mogen de kleinkinderen ook niet bij de honden op hun kleed en ook niet bij hun etensbak als ze staan te eten, ze doen dan wel niks (tot nu toe) maar het blijven wel honden, veiligheid voor alles.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:01

geerke schreef:
die hond is niets mis mee...maar absoluut geen geschikte hond voor een gezin met vijf kinderen!
Ik zou willen zeggen tegen dat gezin...maak lekker kind nummer 6 en neem geen dieren.
Dieren worden horendol in z'on gezin...helemaal pups.

_/-\o_ _O- Altijd doen waar je goed in bent.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:26

Laptopmuis schreef:
Je zou je eens moeten afvragen.. waarom doet een fokker een volwassen 2-jarige hond weg?
Normaal verkoopt men toch pups of oudere honden die niet meer geschikt zijn voor de verdere fok. Ik denk ook wel dat het karakter gewoon niet goed was voor mee te fokken...

er zijn legio redenen voor een fokker om een hond van 2 jaar weg te doen/te herplaatsen.
simpel iets als , teef is fokrijp kwa leeftijd, word geröntgend en blijkt HD-C te hebben , voor de fok waardeloos, maar voor gezinshond geen enkel probleem over het algemeen,
zolang je er niet zwaar actief mee gaat sporten.

hond is als pup geplaatst maar door omstandigheden terug gekomen (baas kan gezondheidsproblemen hebben gekregen, veranderde woon/werk situatie etc )
een volwassen hond bij een fokker te herplaatsing hoeft daadwerkelijk niets! mis mee te zijn.

wat betreft karakter, ik zag nog steeds niets wat onoverkomelijk was , alleen de mensen bij wie de hond geplaatst is, zijn totaal ongeschikt voor ene herplaatser...een pup is wat dat betreft makkelijker te behappen wat betreft laten wennen etc , een semi volwassen dier heeft vaak meer gewenning nodig in een nieuwe situatie .
hoewel ik van mening ben dat ze maar beter een oplaadbare hond bij de bat smit moeten halen ipv een levend wezen.

die Test val ik gewoon nog steeds het meeste over, op basis van dergelijke testen zijn talloze honden afgespoten als zijnde agressief en onaangepast en die test is dus gewoon dikke bullshit. ik vind het echt schandalig en ergens gewoon om te janken
die van mij zou die lange arm opeten, de kat op wielen bestempelen als frisbee en die nephond zou ook vast opgevreten worden want is vast speelgoed...
die herder had ie ook vast naar geblaft
maar hij heeft net nog heerlijk gespeeld met de labrador van drie huizen verderop...
en ligt momenteel met zijn ballen in de lucht op de bank te snurken...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:38

Cayenne schreef:
Neej schreef:
Nou sorry hoor, maar wat een onzinnig gedoe. Als gezin met VIJF!!! jonge kinderen moet je gewoon niet aan een hond beginnen.

Dit is natuurlijk ook weer een vreemde uitspraak :) Niet ieder gezin kan het aan nee, maar er zijn ook gezinnen met jonge kinderen die wel gewoon stabiel genoeg zijn om een goede omgeving te bieden aan een jonge hond. Om nou meteen alles over een kam te scheren..

Daar heb je natuurlijk gelijk in, er zullen best gezinnen zijn die dat wél kunnen :) Ik baseerde het eigenlijk op een aantal mensen in mijn omgeving die twee jonge kinderen + een nieuwe hond (zowel pup als volwassen herplaatser) in huis hebben en met alle drukte rondom de kinders gewoon haast niet meer aan de honden toekomen. Dat zijn dan "slechts" 2 kinderen, ik kon me gewoon niet voorstellen dat mensen er met 5 wél aan toe komen :+ Maar je hebt gelijk, ik had niet zo alles over 1 kam moeten scheren :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:58

Neej schreef:
Nou sorry hoor, maar wat een onzinnig gedoe. Als gezin met VIJF!!! jonge kinderen moet je gewoon niet aan een hond beginnen. En zeker geen jonge airedale terriër. Als fokker moet je zo'n hond dus ook niet aan zo'n stel verkopen. En als MIJN pupkoper (al was het geen pup meer, maargoed) de vólgende ochtend al aan de lijn hing met "IK KOM 'M TERUGBRENGEN" dan had ik pér direct gezegd: Kom maar brengen, want je wilt als fokker gewoon niet dat een door jou gefokte hond bij mensen zit waar ie kennelijk niet gewenst is. (sterker nog, mijn reu heeft een nestje gegeven en een van zijn puppen was ook niet lekker terecht gekomen. Mevrouw pupkoper hing elk uur huilend bij de fokster aan de lijn, en wilde 'm dus ook herplaatsen. Toen de fokster mij dat vertelde was ik serieus in staat om per direct dat hondje op te gaan halen en tijdelijk bij mij thuis onder te brengen. Iets met betrokkenheid bij je fokproduct he, dat miste ik wel bij deze meneer)

Ik zag bij deze hond geen agressie. Ik zag een onzeker dier, wat niet goed weet wat ze met de situatie aan moest, en zelfs nog redelijk snel herstelde. Hápgedrag? Wáár dan? Het hondje ontweek zelfs dat poppenhandje wat bekant in d'r bek werd gedouwd. Agressie? Naar die DH? Dan hebben ze zeker nog nooit een hond écht zien uitvallen aan de lijn. Dat ziet er wel heel anders uit dan wat springen en blaffen. Irritant is dat zeker maar met goeie training kom je daar echt wel uit hoor. Serieus, wat een dikke onzin dit zeg. Hondje leek mij een dier wat ontzettend veel baat kan hebben bij iemand met verstand van hondengedrág, niet van hondentraining. Iemand die het dier kan lezen en er op de juiste manier mee om kan gaan. Kan het nog uitgroeien tot een hartstikke leuk hondje volgens mij. Maar op dit moment totaal ongeschikt voor het "doel" waarvoor ie was aangeschaft, dat sowieso. Wat ik al zei, deze mensen hadden van mij nooit zo'n hond meegekregen.

En die tést.. Schandalig dat toen, ten tijde van de RAD, op basis van zo'n test beslissingen werden gemaakt. Wat ik al zei, mijn ontzettend sociale reu zou er volgens mij ook niet voor slagen. Als ik 'm vastbind aan een hek en wegloop zet ie de boel waarschijnlijk dusdanig op stelten dat ze 'm per direct afmaken :') Maar mijn hond functioneert prima in de maatschappij en ik heb er een wereldhond aan. Is zo'n test dan een betrouwbare methode om te zien of een hond stabiel is? Ik denk van niet hoor...

Vond dit maar een rare situatie, imo waren beide partijen niet goed bezig hier. Ben er gewoon een beetje gefrustreerd van hahahaha :+

Amen. Dit was nou ook precies mijn gedachte :P

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:03

JoAnn schreef:
dipstaartje schreef:

Terecht komt? Daar heeft ie al op gestaan!

maar daar hadden ze hem afgehaald
dus ik bedoel dat ie er nu weer op komt te staan

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:04

Wat een ongelooflijk domme fokker en baas. Werkelijk niet te geloven en om te janken vind ik. Die gedragstherapeuten ook trouwens, ik heb de hele aflevering met mijn hoofd lopen schudden van ongeloof. Dat dit voor komt.

Ik vind dat in deze de hond zelf het meest de pineut is. Dit is duidelijk een hond die een baas nodig heeft die haar gedrag kan lezen, hier adequaat op kan reageren en haar vertrouwen en rust brengt. De schoonzus lijkt me daar nou ook niet de ideale kandidaat voor.

Die test is inderdaad walgelijk. Iedereen met een beetje gezond verstand (en ik dacht altijd dat het gros hier wel over zou beschikken; maar nu twijfel ik toch) kan zien dat dit geen test is waar een hond beoordeeld mee kan worden. Volgens mij zal de retriever van mijn vriends ouders; kinderhond eerste klas, hier nog bijtneigingen van krijgen. De test laat al wel vroeg zien dat de hond nerveus is, en kiest voor weglopen in plaats van de confrontatie; in mijn inziens helemaal niet verkeerd en zeker niet agressief. Erg jammer dat deze test nog steeds wordt gebruikt, ik dacht dat dit al niet meer mocht.

De fokker en de baas zijn beide nalatig geweest. De fokker had zijn fokproduct terug moeten nemen, hij zou zijn dier niet moeten willen plaatsen bij een gezin met 5 kinderen. Het gezin had zich in moeten lezen in zowel het ras als de fokker. "Ik wou zo graag een airdale" is absoluut geen goede reden voor het impulsief aankopen van zo een dier. Beide partijen treffen hier dus schuld.

Ook die opmerking over puppy's. My dearest. Gewoon niet aan honden beginnen als je 5 jonge kinderen hebt en geen drol weet van opvoeding?

Dit is echt een typisch voorbeeld van hoe Nederlandse honden in asiels terecht komen.

En nu adem halen :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:04

Waarom? Hij zat nu toch bij de schoonzus en had het idee dat ie daar prima op z'n plaats zit.
Iedereen blij, toch?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:06

ik weet het niet heb er geen fijn gevoel over dat ie daar blijft

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:10

Die ouders horen hun hersenen te gebruiken en hun kinderen te beschermen. Die kunnen zich toch niet achter een impuls aankoop verschuilen? Wat als het hondje echt vals was geweest? Sukkels die twee. Het had levensgevaarlijke situatie's kunnen opleveren. En een volwassen hond kun je natuurlijk best bij een gezin plaatsen mits hij daar ook mee bekend is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:15

Ik heb met veel kriebels de uitzending zitten kijken... Die ouders waren een stelletje hersenloze impuls aankopers. Ras en karakter van de hond pastte echt niet bij hun situatie.
En de fokker had de hond nooit mogen verkopen (of terug moeten nemen) als hij echt om zijn fokproduct had gegeven.
De hond was hier nu de dupe.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:20

Zit echt met kromme tenen na het terugkijken van die uitzending. Wat een verstand.

Lijkt me een hartstikke leuke hond eigenlijk. Wat onzeker, maar das peanuts vergeleken bij mijn hond :+ Wát een bullshit ook van die doctorandus ofzo in hondengedrag, dat gedrag niet zou kunnen beteren. Ze is van harte welkom om kennis te komen maken met mijn hond, 2 jaar geleden nog extreem angstig en getraumatiseerd en inmiddels in bijna alle situaties zelfverzekerd, zelfbewust en vrolijk.

Mijn zus had vroeger een herder uit het asiel, van pup af aan. Hond heeft een keer met het bloed op de bek 2 inbrekers verjaagd en als ze je niet kende moest je voorzichtig zijn, zeker in huis (buiten was ze iets socialer). Zus kreeg 2 kindertjes.........kindertjes zaten bovenop Russia, trokken aan dr staart, etc etc. Echt waar, die hond was gewoon een life-size speelgoed. Hond heeft altijd alles vrolijk en vriendelijk toegelaten, wat een enorme schat van een hond was dat. Maar ze zou faliekant gezakt zijn voor die test.

Die kopers zijn gewoon ronduit dom. Kan er niks anders van maken. Fokker had daarnaast hond gewoon terug moeten nemen, al vind ik dat hij verder volkómen gelijk heeft.
Uitspraak vind ik niet helemaal terecht, fokker loopt nu toch flink bedrag mis (al had hij dat natuurlijk kunnen voorkomen door de hond terug te nemen). Vind de waardebepaling eigenlijk ook niet echt terecht, maar dat ben ik.
En dan dat mens in het publiek, ''je moet een pup nemen''. :')
Ik herhaal; wat een verstand.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:44

amyz schreef:
Zit echt met kromme tenen na het terugkijken van die uitzending. Wat een verstand.

Lijkt me een hartstikke leuke hond eigenlijk. Wat onzeker, maar das peanuts vergeleken bij mijn hond :+ Wát een bullshit ook van die doctorandus ofzo in hondengedrag, dat gedrag niet zou kunnen beteren. Ze is van harte welkom om kennis te komen maken met mijn hond, 2 jaar geleden nog extreem angstig en getraumatiseerd en inmiddels in bijna alle situaties zelfverzekerd, zelfbewust en vrolijk.

Mijn zus had vroeger een herder uit het asiel, van pup af aan. Hond heeft een keer met het bloed op de bek 2 inbrekers verjaagd en als ze je niet kende moest je voorzichtig zijn, zeker in huis (buiten was ze iets socialer). Zus kreeg 2 kindertjes.........kindertjes zaten bovenop Russia, trokken aan dr staart, etc etc. Echt waar, die hond was gewoon een life-size speelgoed. Hond heeft altijd alles vrolijk en vriendelijk toegelaten, wat een enorme schat van een hond was dat. Maar ze zou faliekant gezakt zijn voor die test.

Die kopers zijn gewoon ronduit dom. Kan er niks anders van maken. Fokker had daarnaast hond gewoon terug moeten nemen, al vind ik dat hij verder volkómen gelijk heeft.
Uitspraak vind ik niet helemaal terecht, fokker loopt nu toch flink bedrag mis (al had hij dat natuurlijk kunnen voorkomen door de hond terug te nemen). Vind de waardebepaling eigenlijk ook niet echt terecht, maar dat ben ik.
En dan dat mens in het publiek, ''je moet een pup nemen''. :')
Ik herhaal; wat een verstand.

Nu mis ik het vind ik leuk knopje :(