Hele ziek kat uit het niets! Wie weet raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:31

Naamloos, dit klinkt als acuut nierfalen. Ga alsjeblieft vandaag nog, zo spoedig mogelijk, met Poes naar de DA en laat zijn bloed testen hierop. Als acuut nierfalen is, helpt dwangvoeren niet en maak je hem alleen nog maar ongemakkelijker. Hij spuugt dan namelijk toch alles weer uit na een dag of zo.
Ga dus alsjeblieft met spoed met hem naar de DA en neem je moeder mee als het kan (en ik hoop zo ontzettend dat het niet acuut nierfalen is).

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:36

Ik ga hem nu zo eerst de antibiotica geven en dan zn voer en hierna zn zalf. Als ze eten erin blijft zitten dan geef ik hem over een uurtje ofzo de pijnstilling.
Als hij nog een keer of blijft overgeven ga ik maar weer even bellen.. -O-
Oh en voer van zulke bakjes van de DA, die goed zijn na herstel van ziekte of operatie om op krachten te komen. Hele zachte mousse achtige voeding. Die opzuigen met een spuitje en dan geven.

friendly

Re: Hele ziek kat uit het niets! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:39

Ik zou ook direct richting DA gaan. Dit klinkt echt niet goed. Zo lang niet eten en amper drinken... Kan ie er nog beter uitzien dan van het weekend maar zonder voedsel en drinken wordt het niks. Dwangvoeren is een optie maar ik zou wel zsm met m naar de DA gaan..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:41

Nee, ga nú bellen, ga nú naar de dierenarts. Het komt me zó bekend voor... :(
Geen AB, geen zalf, geen voer proberen, want als het nierfalen is, maak je hem er juist veel zieker mee. Ik weet dat het moeilijk is, maar denk nu alsjeblieft aan het welzijn van je kat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:41

Als je zijn huid vastpakt en weer loslaat, springt het dan direct terug of blijft de plooi even staan, als dat laatste het geval is dan toch enkeltje da en aan het infuus met vocht. Als je toch zelf bezig wilt gaan maar denk erom, mensen die zeggen nierfalen hebben dit waarschijnlijk al eens meegemaakt en waarschuwen niet voor niets.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:43

Van nierfalen krijgen ze over het algemeen geen koorts, maar zijn ze vaak hard uitgedroogd en onderkoeld.
TS ik zou dus niet wachten nu. Laat de da hem die pijnstiller even inspuiten en wat tegen de misselijkheid. dan kan je daarna gewoon dwangvoeren.

Optie van het bloedonderzoek is overigens zo gek nog niet. Dit had al beter moeten gaan.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:49

bigone schreef:
Als je zijn huid vastpakt en weer loslaat, springt het dan direct terug of blijft de plooi even staan, als dat laatste het geval is dan toch enkeltje da en aan het infuus met vocht. Als je toch zelf bezig wilt gaan maar denk erom, mensen die zeggen nierfalen hebben dit waarschijnlijk al eens meegemaakt en waarschuwen niet voor niets.

Dit zit goed hoor :) Ik hou dit al vanaf zaterdag in de gaten. Zn vel springt gelijk terug. Hij is ook gewoon fit.. En komt lekker kroelen bij me.
Hij ligt nu ook naast me te spinnen, dus ik gok eerder dat hij misselijk is/was van het niet eten.
Ik zal wel even googelen op symptomen van nierfalen.. En dan kijk ik eventjes wat ik doe.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:53

Het lijkt me heel slim om eerst te voeren, en dan de antibiotica pas te geven. Je moet qua voer niet meer "eerst dit, dan dat", de enige keuze die je nog hebt is NU dat voer erin, gewoon een klein beetje. En komt het er weer uit: so be it: geef je gewoon een beetje nieuw. Het hoeft maar een theelepeltje te zijn. En over een half uur nog een theelepel. En over een uur een eetlepel. En over nog een uur nog een eetlepel.

Heb je een idee hoe kritiek de zaak aan het worden is? Als je het niet ziet zitten om te dwangvoeren is het ook een optie hem op te laten nemen. Het spinnen en kroelen is geen teken dat het heel goed gaat he, laat je niet foppen!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:55

Spinnen doen katten ook bij pijn en ongemak...
Ik zou niet meer wachten...
Succes...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:56

Ik zou ook niet blijven aantobben, maar bellen en gaan :j

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:57

Spinnen doen ze ook als ze bijna dood gaan, dat heb ik idd ook al meerdere malen meegemaakt.
Nou zal het bij die van jou waarschijnlijk niet zo'n vaart nog lopen, maar leververvetting staat toch wel hoog op de lijst, nou is dat omkeerbaar als je er optijd bij bent. Maar dan moet je er wel nu eten in gaan proppen!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 18:07

Ik heb ff gegoogeld, en het lijkt me niet dat hij het heeft.. (Maar ik ben een leek natuurlijk!)
Verder oogt ie me ook te goed om heel ziek te zijn. Normaal kruipt hij dan weg namelijk.
Mn moeder komt nu mijn kant op, en dan gaan we hem voer toedienen en dan de AB. (Goede tip Delerium!)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:09

Chichiba schreef:
Spinnen doen katten ook bij pijn en ongemak...
Ik zou niet meer wachten...
Succes...

Idd dit doen ze om zichzelf gerust te stellen.

Ik zou ook gaan, mijn kat at wel gekookte kip toen hij ongeveer hetzelfde had.
Hij heeft toen max 2 dagen niet gegeten, en toen vond ik dit uit.

Aangezien ik hem ook geen medicatie kon toedienen, je had serieus de hel tussen je benen en armen en ik deed zijn medicijnen over de kip heen..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:12

Tja, ik zou ook gaan. Meteen. Maar ik denk dat Naamloos1 haar kat het best kent.

Pin je alsjeblieft niet vast op wat er op internet staat over nierfalen. Elke kat reageert anders. Mijn dierenarts had het ook niet verwacht, maar ik bleef volhouden dat het ze nieren wel eens zouden kunnen zijn en toen heeft hij een bloedonderzoek gedaan. Ik had helaas gelijk...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:23

Ik heb niet alles gelezen, maar mijn kat heeft ook wel eens aanvallen van idiopathische koorts gehad (oorsprong dus onbekend).
Direct op Convenia (10 dagen werkend antibiotica)en metacam gezet en hij knapte telkens relatief snel weer op.
Het niet eten kan puur de koorts zijn.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 18:42

We hebben net een spuitje vol ongeveer naar binnen gekregen. Hierna de AB gegeven.
Om half 10 komt mn zus hierheen en dan gaan we nog een spuitje geven.
Vannacht zet ik beide katten apart, en ga ik zn brokjes tellen en zn natvoer op een speciale manier neerleggen om morgen te kunnen zien of hij gegeten heeft.

Vooralsnog blijft zn eten erin zitten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:34

Hij heeft net uit zichzelf gegeten! :D
Een redelijk normale portie! Dus ik gok toch dat hij gewoon misselijk was van de leegheid in de maag.
Daarna heeft ie zich weer gewassen en nu ligt ie weer lekker naast me op de bank :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:36

Gelukkig! +:)+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:37

Dat is een goed teken! Mijn kat wilde niets meer en ik wat ik er wel in kreeg, kwam er weer uit, du vandaar dat ik wat angstig was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:49

Fijn :D !

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 09:41

Straks toch weer even naar de DA, ik belde net even omdat vandaag zn laatste dag AB is, en ik zn tong toch nog behoorlijk rood vind.
Nu wou de DA hem toch lieven nog ff zien. Hij vertrouwde het dan toch niet helemaal.

We wachten weer af..

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:07

succes! gelukkig dat ie weer wat heeft gegeten.

Vanmorgen ook nog wat gegeten?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:06

Zo, weer terug.

Nou op zich gaat het redelijk volgens de DA. Zn tong is nog steeds erg onrustig en rood, dus ik heb meer AB meegekregen. De zalf mag ik vanaf nu 1x p.d. doen ipv 3x. En zn pijnstillers vrijdagmorgen als laatst. Kijken hoe hij reageert zonder. Maandag weer terugbellen om te laten weten hoe het gaat. (Dan loopt zn AB weer af)
Zn temperatuur was netjes. 38.2. En hij oogde verder goed.
Nog even het eetdilemma voorgelegd, en hebben hem even gewogen om te kijken of hij was afgevallen, maar hij was zelfs iets aangekomen na zaterdag! Dus kennelijk eet hij als ik er niet ben haha.
Maar wel afgesproken dat ik toch dat DA voer even toedien via een spuitje voor ik de AB geef. Omdat daar extra vitamines etc inzitten. (Vanmorgen ook weer gedaan)
Nog even gezegd dat hij gister had overgegeven, en ik moest dat wel in de gaten houden. Als hij dat vaker deed dan konden toch zn ingewanden zijn aangetast. Hij denkt nu namelijk zeker te weten dat hij toch van dat prutje gedronken heeft.

Dus vooralsnog redelijk positief :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:21

okee fijn, nu hopen dat het alleen maar beter gaat worden!

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:43

Superupdate! Fijn dat de temperatuur in ieder geval weer goed is, en dat zijn gewicht ook nog goed is.
En het neusje? Is dat al minder geworden?