Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:34

_Cowgirl schreef:
Percy schreef:
Terugkomend op het uitgekeken raken op de tuin van honden: dat is hier echt niet het geval. Ze snuffelen wat af en ze hebben mij buiten niet nodig. Er zijn er drie, eigenlijk vier maar de oudste doet niet meer mee, die elkaar vermaken, met elkaar spelen en elkaar geurtjes opsnuffelen. Verder wordt er heel veel in de wei gesnuffeld. Waar ze zich uitstekend mee vermaken is mensen de stuipen op het lijf jagen :D Er komt hier niet veel voorbij maar als er dan iemand voorbij komt schieten ze als duveltjes uit een doosje tussen de dennenbomen vandaan om vervolgens hard blaffend mee te rennen.

Ik vind het leuk om met ze te wandelen en te spelen en zij vinden dat ook leuk maar ze vermaken zich prima zonder mij.

Dat is hier precies hetzelfde! Die van mij heeft nog een tijdje aan de sport: dode katten opgraven gedaan. (Oude eigenaar van het huis had blijkbaar katten in de tuin gegraven). Ze was niet meer weg te slaan.

Hahahahaa geweldig

kimmie261

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:37

hier laat ik de honden ook niet uit...

althans,niet aan een lijntje buiten...ze lopen hier op het terrein en elke dag gaan we minimaal een dik uur de wei in om te zwemmen spelen enz...voor de rest lopen ze gewoon buiten als ik buiten ben,en anders kunnen ze altijd in een afgezette tuin,maar daar gaan ze zelden in als ik binnen ben,want dan liggen zij ook binnen..

en vriendjes hebben ze zat,ze wonen hier nu met zijn 5-en en daar gaan vast en zeker nog wel meer nieuwe vriendjes bij komen :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:14

Getver, dode katten, hond zal er inderdaad wel van genoten hebben :D Mijn grootste graaft alleen waar ik mijn bloemetjes heb staan dus daar zit nu een schriklint om, bloemetjes zijn veilig.

Die grote van mij ging ook gerust alleen buiten struinen voor de Border er was en als het kleintje geen zin had (kan nogal lui zijn). Samen is natuurlijk veel leuker.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:23

Kimbers schreef:
Voor de mensen die hun hond niet of nauwelijks uitlaten, hoe zit dat dan met het sociale leven van jullie hond? Is in mijn ogen een vereiste dat je hond regelmatig met andere honden in contact moet komen.

Waarom? Ik heb een hondenpension maar mijn honden willen helemaal geen contact met die honden. Ze zien het als indringers op hun erf.

Als ik naar het strand ga merk ik dat veel honden nog geeneens leuk kunnen spelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:54

op mijn werk lopen mijn honden altijd mee in de groep met bekende honden die daar veel komen en sociaal zijn en de honden van mijn collega's. Dat vinden ze geweldig maar als ik langs de weide loop willen ze net zo graag bij mij mee als bij de andere honden blijven. Verder tijdens wandelingen mogen ze geen contact maken met vreemde honden. Dat vind ik dan weer nergens voor nodig en kan je alleen maar gezeik mee krijgen. Hier dus niet perce veel contact met andere honden maar ze hebben het wel.

Hier vinden ze de tuin niets leuks aan. Ze zouden zich wel de hele dag vermaken met waken naar mensen die voorbij komen (behoorlijk grote tuin ze kunnen nogal flink op en neer vliegen als ze willen) maar dat vind ik dan weer niet goed. Verder lopen ze echt niet snuffelend door de tuin. Spelen doen ze er wel in maar veel spelen doen ze niet ze hebben daar niet veel behoefte aan naast hun dagelijkse beweging.

Zelf vind ik het zeer belangrijk dat ze veel buiten eigen terrein komen en andere indrukken op doen. Echter dat is omdat ik ze graag overal mee naartoe sjouw (hun vinden dit overigens ook erg leuk). Als ik dat niet zou doen dan zouden ze zeker met minder ook genoeg nemen. Het is ook maar net wat je ze aan leert.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:33

MyWishMax schreef:
Het is voor een hond helemaal niet zo normaal om met alle vreemde honden op te kunnen schieten, wij mensen vinden dat wenselijk. Ik doe mijn volwassen hond er absoluut geen plezier mee, zelfs niet als ze alleen langslopen. Met behulp van een GT kunnen we andere honden normaal passeren, maar ik ga alsnog niet in een druk bos lopen. Ze raakt er gestrest van. Nu zorg ik er wel voor dat ze een paar honden buiten onze pup heeft waar ze regelmatig mee in contact komt, maar die moet ik zorgvuldig uitzoeken. Zij is zelf onzeker en angstagressief, bij andere onzekere honden gaat ze haar punt maken. Zij komt dus alleen in contact met dominante zelfverzekerde reuen (behalve de teef van mijn schoonouders, maar die ziet ze dagelijks en kent ze vanaf dat die hond een pup was. Maar daar moeten we alsnog bij opletten)

Mijn pup komt ook alleen in contact met honden die ik ken en 100% vertrouw. Hij moet juist leren vreemde honden te negeren.

Dus ja, ze hebben sociale contacten, maar nee, ze komen niet in contact met vreemde honden.

En waarom zou je? Wij mensen gaan toch ook niet met elke random vreemde op straat een praatje aanknopen? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:18

Magrathea schreef:
MyWishMax schreef:
Het is voor een hond helemaal niet zo normaal om met alle vreemde honden op te kunnen schieten, wij mensen vinden dat wenselijk. Ik doe mijn volwassen hond er absoluut geen plezier mee, zelfs niet als ze alleen langslopen. Met behulp van een GT kunnen we andere honden normaal passeren, maar ik ga alsnog niet in een druk bos lopen. Ze raakt er gestrest van. Nu zorg ik er wel voor dat ze een paar honden buiten onze pup heeft waar ze regelmatig mee in contact komt, maar die moet ik zorgvuldig uitzoeken. Zij is zelf onzeker en angstagressief, bij andere onzekere honden gaat ze haar punt maken. Zij komt dus alleen in contact met dominante zelfverzekerde reuen (behalve de teef van mijn schoonouders, maar die ziet ze dagelijks en kent ze vanaf dat die hond een pup was. Maar daar moeten we alsnog bij opletten)

Mijn pup komt ook alleen in contact met honden die ik ken en 100% vertrouw. Hij moet juist leren vreemde honden te negeren.

Dus ja, ze hebben sociale contacten, maar nee, ze komen niet in contact met vreemde honden.

En waarom zou je? Wij mensen gaan toch ook niet met elke random vreemde op straat een praatje aanknopen? :)

Daarom ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:23

Magrathea schreef:
MyWishMax schreef:

Wat is een GT :)?
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 02-09-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:26

Gedragstherapeut

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:36

NoiRaM schreef:
jack russel van 8 maand oud ( wel een rustige versie )

Op maandag :
6:45 even snel een plasje
8:30 15 min wandelen en spelen
10:30 30 min wandelen en spelen
19:00 15 min wandelen en spelen
20:30 soms even snel een plasje
22:45 10 a 15 min wandelen

( en in huis word er ook met hem gespeelt en gestoeit )

Op dinsdag :
6:45 even snel een plasje
8:30 30 min wandelen en spelen
17:30 15 min wandelen en spelen
20:00 45 min cursus
22:45 10 a 15 min wandelen

op woensdag is mijn vriend thuis dus dan loopt hij de hele dag los , op donderdag en vrijdag is onze hond bij mijn ouders die dan op hem passen waar hij de hele dag kan rennen als hij wil.
Vrijdag middag gaat hij met mij mee naar de paarden en zaterdags gaat hij soms ook mee en anders blijft hij bij mijn ouders.
zondags zijn we beide altijd thuis dus dan is hij ook niet alleen.

hier ook een rustige versie van de jack russel

packer schreef:
Ik wordt er soms een beetje beu van, dat alle honden maar sociaal moeten zijn, ik heb honden voor erf bewaking, mijn duitse herder is hond die je niet bij andere volwassen honden hoeft neer te zetten. Komt mijn hond te kort? Nee, ik heb namelijk altijd meer dan 1 hond, zodat hij zn eigen roedeltje heeft. Het is geen mens, maar een hond die andere behoeften heeft. Hetzelfde met visite, welkom maar laat je honden thuis, tis hier namelijk geen uitlaat plek, onder het mom maar das zo gezellig voor de honden, nee dus. En ja ik ga naar de club met mijn honden, maar bij de herder op de club laat men de honden niet bij elkaar komen, anders gebeuren er ongelukken.

ben het met je eens!

Magrathea schreef:
MyWishMax schreef:

+1

en waarom allemaal afkortingen gebruiken. zet het dan tussen haakjes wat het betekend
vind het erg vervelend om te lezen en vast ik niet alleen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:38

GT is voor mij net zo normaal als DA. Als iemand het normaal vraagt dan leg ik het uit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:52

Pff de honden hier in huis (zijn van mijn moeder) hebben echt een gouden leven.. Dit is zo ongeveer hun schema:

07.00 uitlaten, ronde in het park ongeveer 25/30min.
10.30 met de auto naar een losloopgebied (of bos/strand)
Minimaal een uur lekker samen rennen/zwemmen/ravotten.
15.00 uitlaten in het park, ongeveer halfuur
17.00 snel plasrondje op het veld hier om de hoek
23.00 uitlaten in het park ongeveer een half uur

Er wordt ook nog heel veel met ze gespeeld, lekker in de tuin (ook al is die niet zo groot),
en dan nog regelmatig platgeknuffeld. En ze zijn eigenlijk nooit alleen thuis. Hooguit een uur of 2.
En dat komt al zelden voor. De 2 zijn goede vriendjes dus sociaal contact genoeg :)

Ik heb er heelemaal niets mee, maar als mijn ouders weg zijn dient dit schema wel te worden aangehouden.. Ik pas dus zeer zelden op haha :')
Laatst bijgewerkt door xApple op 02-09-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:56

hier gaan we drie keer daags echt aan de wandel, dat is dan minimaal een half uur, maar 1 van die drie wandelingen is altijd minstens een uur.
en dan 's avonds laat nog een minirondje om even te piesen voor het slapengaan

daarnaast staat de achterdeur hier open zodra het ook maar enigszins kan , dus verder dwarrelt hij meestal de hele dag van binnen naar buiten en terug , en verder word er dagelijks nog wel het 1 en ander gespeeld natuurlijk.
daarnaast gaan we op woensdag naar de club voor appél en op zondag voor speuren en appél, over een tijdje komt daar op beide dagen nog pakwerk bij.
thuis pakken we het appélwerk er tijdens wandelingen of random momentjes nog even bij , zo maar een paar minuutjes om even bij te blijven en voor de bevestiging.
het speuren oefenen we thuis ook nog een twee keer per week.
binnenkort gaan twee middagwandelingen in de week ook weer bestaan uit een eind fietsen ,
al met al een redelijk gevuld programma voor de smurf.

vreemde hondencontact is hier trouwens ook beperkt ivm gewoon simpelweg niet met alles en iedereen over weg kunnen, of andersom, dat de ander niet met hem overweg kan. dus contact is er wel maar met een select few .
je zult mij ook niet met hem in losloop gebieden vinden, risico op het tegenkomen van een dominante reu is mij te groot :+ ik mijd, door honden druk bezochte gebieden over het algemeen

nu is het nog enige hond, daar komt als het goed is verandering in als hij drie is,

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:24

dierenfan schreef:
Zelf vind ik het zeer belangrijk dat ze veel buiten eigen terrein komen en andere indrukken op doen. Echter dat is omdat ik ze graag overal mee naartoe sjouw (hun vinden dit overigens ook erg leuk). Als ik dat niet zou doen dan zouden ze zeker met minder ook genoeg nemen. Het is ook maar net wat je ze aan leert.

Want?.... Dat ze buiten het eigen terrein komen is leuk voor ze maar niet noodzakelijk mijns inziens. Maar ze moeten wel voldoende aandacht krijgen. Honden willen contact met de baas, daar zijn ze ook op gefokt.

Ik vind het niet belangrijk voor hen dat ze buiten het terrein komen. Ik vind het wel leuk voor ze en ik vind het zelf leuk.

Ik denk dat jij en ik niet eens ver uit elkaar liggen qua opvattingen. Ik zou ze ook meer meenemen als het er geen drie zouden zijn. Ik kan het vaak niet over mijn hart verkrijgen om er één mee te nemen. Maar het is gewoon niet praktisch om er met drie overal naar toe te gaan. Ik sla nu nr. 4 die eigenlijk nr. 1 is even over omdat hij echt niet meer mee kan.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:50

Ik denk dat het heel belangrijk is dat al begint bij wat voor ras je neemt( even van een ras hond uitgaande). Aan de hand daarvan en je woonsituatie kijkend een hond uitzoeken. Woon je op je appartement en ben je iemand die van een gezellig loopje houdt dan moet je geen ras nemen die hoog in energie staat. Dit heeft overigens niet zo veel te maken met de grote van een hond.
Maar dat wil ook niet zeggen dat je op een appartement geen hond kan hebben. Laat je goed informeren en kijk eerlijk naar je situatie en niet naar wat je ideaal gezien zou willen maar wat je kan en dus haalbaar is.
Van jongs af aan heb ik honden en ik ben opgevoed met de honden minimaal vier keer per dag uit. Waarvan een keer naar het bos voor een lange wandeling. Sochtends voor school en Smiddags als ik uit school kwam minimaal een half uur lopen met ze.. ( als m'n mams vond dat we te kort weg waren werden we gewoon weer naar buiten gebonjourd hahaha) en savonds nog een keer met m'n ouders.

Nu ik groot ben... :D :D
Wij wonen op 7 hoog en hebben een vizsla. Combinatie from hell voor iemand die van alleen een loopje houdt.. :D
Onze Bounce gaat sochtends even voor een plas met m'n vriend mee naar beneden en duikt dan weer in bed. Rond acht à negen uur ga ik de deur uit naar de paarden waar hij de hele dag mee is.
Even uitgaande van de dagen dat ik thuis ben... Uurtje of negen naar het bos ..balletje gooien..zwemmen..met andere honden dollen. We zijn meestal 1,5 uur weg. Afhankelijk van hoe veel meneer gespeeld heeft gaan we rond 13:00 naar beneden voor plas en een snuffel rondje. Tegen 15:00 gaan we in de tuin van de flat spelen en oefeningen doen..beetje behendigheid en zoek spelletjes. Uurtje vijf weer een plas en dan heeft meneer het meestal wel gehad tot half tien als laatste rondje waarna hij zeer tevreden gaat knorren.
Ik heb de luxe dat ik niet hoef te werken...dat maakt natuurlijk een boel uit.

Ik bewust de keuze nu gemaakt om een hond te nemen en niet terwijl ik werkte. Maar wil je dat wel kijk dan goed naar uitlaat services en dergelijke. Zorg dat je hond de juiste mentale en fysieke uitdaging heeft die het nodig heeft.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:59

packer schreef:
Ik wordt er soms een beetje beu van, dat alle honden maar sociaal moeten zijn, ik heb honden voor erf bewaking, mijn duitse herder is hond die je niet bij andere volwassen honden hoeft neer te zetten. Komt mijn hond te kort? Nee, ik heb namelijk altijd meer dan 1 hond, zodat hij zn eigen roedeltje heeft. Het is geen mens, maar een hond die andere behoeften heeft. Hetzelfde met visite, welkom maar laat je honden thuis, tis hier namelijk geen uitlaat plek, onder het mom maar das zo gezellig voor de honden, nee dus. En ja ik ga naar de club met mijn honden, maar bij de herder op de club laat men de honden niet bij elkaar komen, anders gebeuren er ongelukken.

Mee eens! Het is ook ... Vind ik... Sterk afhankelijk van waarom je een hond hebt... Een hond voor erf bewaking ga je anders mee om dan een gezellige thuis hond die overal mee naar toe gaat. Daar doe je m zeker ook niet te kort mee. Zeker als je ze traint en de beweging krijgen ze gezien ze het erf hebben ..mentale uitdaging is er ook...dus helemaal goed toch!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:05

Als ik dit zo globaal eens doorlees (zal morgen alles eens lezen) dan is mijn hond best verwend qua beweging :')

Ze gaat er minstens zo'n 8 tot 10 keer op een dag uit :') smorgens een lange wandeling, smiddags een lange wandeling, en savonds mee langs de fiets. Sommige dagen nog mee naar het bos of de heide, en met mooi weer gaat ze mee zwemmen. En tussen de lange wandelingen door gaan we 5 tot 10 minuutjes om gewoon even te plassen of een frisse neus te halen.. En op maandag avond mag ze nog mee naar de hondensport.

En soms gaat ze ook snachts nog uit als mijn vriend van zijn werk komt (1:00 of 2:00 uur)

Het is trouwens een border collie kruising, dus wel een actief ras, en we hebben geen tuin.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:18

Miracle_ schreef:
Ze gaat er minstens zo'n 8 tot 10 keer op een dag uit :')

Dat zou betekenen dat je iedere anderhalf uur naar buiten gaat, met andere woorden; als je een uurtje wandelt kan je bijna weer naar buiten als je net binnen bent.
No offence; maar hoe ziet jouw eigen leven er dan nog uit?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:28

Nu zal ik heel bokt wel over mij heen krijgen, maar als ik al deze schema's bekijk. Waar halen jullie in hemelsnaam nog tijd vandaan voor een eigen leven? Moet hier niemand fulltime werken?
Deze uren en schema's zou ik van mijn leven niet voor elkaar krijgen met mijn fulltime job.
Ik zal er ook maar bij vermelden dat ik op dit moment zelf geen hond in huis heb. Ik heb wel altijd honden gehad bij mijn ouders thuis en deze hebben op dit moment ook nog 3 honden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:12

's ochtends vroeg beginnen ;)
nu valt ons schema an sich wel mee, 3 maal daags + een piesrondje voor het slapen gaan .... maar hier begin ik de dag normaal gezien met een goeie wandeling,
dan rond de middag weer een wandeling
na het avond eten een wandeling die meestal rond ene uur duurt,
trainen op woensdag betekend een kortere ronde na het eten en dan de auto in om van 7 tot 11 op het trainingsveld te verblijven, daar wandelen we dan naast de training nog een kort rondje tussendoor omdat ie anders te veel in de auto zit.
op zondag is het uitlaten, ontbijten, en dan om 9 uur op het speurveld, na het speuren naar de club voor appél en meestal nog een rondje de dijk uit tussen de bedrijven door.

korten in wandelingen en de duur er van is een no go , ja , een keertje kan voor komen, maar als we standaard minder gaan doen, hebben we hier ons hele huishouden mee, hond word druk, hyper, rebels, gefrustreerd, dus sja, dan kijk je wel uit met minder doen :+ want dan sloopt ie het huis en ons denk ik zo maar .

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:14

Yontheke schreef:
Nu zal ik heel bokt wel over mij heen krijgen, maar als ik al deze schema's bekijk. Waar halen jullie in hemelsnaam nog tijd vandaan voor een eigen leven? Moet hier niemand fulltime werken?
Deze uren en schema's zou ik van mijn leven niet voor elkaar krijgen met mijn fulltime job.
Ik zal er ook maar bij vermelden dat ik op dit moment zelf geen hond in huis heb. Ik heb wel altijd honden gehad bij mijn ouders thuis en deze hebben op dit moment ook nog 3 honden.

Dat vraag ik me ook af. Ik ben werkeloos, dus ik heb er wel de tijd voor om onze hond 4 keer uit te laten. Ik blijf waarschijnlijk altijd werkeloos, dus ik zal altijd tijd hebben voor de hond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:27

Tja, als ik fulltime zou moeten werken, zou ik ook geen hond nemen. Zou ik al een hond hebben en dan een fulltime baan aangeboden krijgen, zou ik de hond voor die dagen naar de oppas doen.
Ik moet nu bijv. 32u stage gaan lopen het komende half jaar. Daarnaast nog studeren, paar uur werken en de overige uurtjes dat ik weg ben, dat tikt aan.
Mijn hond gaat dan ook naar de oppas op de dagen dat ik stage ga lopen en laat hem vantevoren goed uit. Maar ik schroom een wandeling van 2 uur dan ook niet. Dan hoeft een hond ook geen 4x naar buiten per dag.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:36

En dat vind ik dan altijd een grappig argument. Mensen die fulltime werken mogen dus blijkbaar geen dieren bezitten want er is nooit tijd voor. Maar als er niet fulltime gewerkt wordt, is er financieel niet wat er nodig is om de dieren alles te kunnen geven. Dit spreekt zichzelf zo hard tegen :)
Maar ik heb dan ook een binnenkat op een appartement en wij werken beide fulltime. Dan ben ik in de ogen van bokt al een dierenmishandelaar :)

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:36

Wij hebben een Labrador van 16 maanden.
Tussen 7 en 8 uur , 20 minuten wandelen
tussen 12 en 1 uur , 30 minuten wandelen
rond 4/ uur , 30 minuten wandelen
rond half 7 , 30/40 minuten wandelen
rond half 11 , 20 minuten wandelen

sommige wandelingen vervangen wij 2 tot 3 keer tot naast de fiets lopen.
Dit vind hij heerlijk en hij geniet er dan ook bijna intens van.
Ook doen wij aan ringtraining, speurtraining en wil ik nog aan Rally-o gaan doen.
Wel zit hij soms maximaal 3 uurtjes in de bench als iedereen weg is.
Overdag mag hij door het huis wandelen of in de tuin.
Er wordt met hem gespeeld (bal gooien, touw trekken en apporteren etc..)
En oefenen wij natuurlijk de dingen die ons geleerd zijn..
Volgens mij genoeg, tenminste om 11 uur slaapt onze hond gerust en tevreden in.

Edit: Wij zijn thuis met zijn vijfen waarvan er 4 met de hond kunnen en gaan wandelen. Hierdoor is er eigenlijk bijna altijd iemand thuis..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:47

toen ik mijn eerste hond kreeg werkte ik fulltime,was een 2 jaar oude hond ,waarvan ik inmiddels eigenaar nr 6 werd,en welke gewend was hele dagen alleen in een tuin te zitten..

smorgens liet ik haar een half uur uit voor ik ging werken,als ik thuis kwam ook een half uurtje lopen,en savonds ging altijd mee naar stal,waar ik ze vrij snel naast het paard leerde lopen,al met al was ze dan van 19.00-22.30 aan de wandel...

in het weekend reed ik soms 2 a 3 paarden welke ze mee liep,en in het begin trainde ik knpv met haar 3x per week,en dan ging ze na zo'n training nog mee naar het paard..

beest liep meer als mijn honden nu ,terwijl ik nu hele dagen thuis ben..

en oja,ze woonde ook nog eens op een flatje,en dat als rottweiler zijnde ...alle ingredienten wat normaal als "not done" bevonden wordt,aan honden opsluiten in kleine kooitjes deed ( en doe) ik niet,dus ze had wel de hele flat voor zich als ik weg was...