Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:18

kriistellx schreef:
Als we morgen gaan kijken mogen we hem misschien gelijk meenemen aangezien we 2,5 uur moeten rijden. We hebben 2 weken proeftijd, als hij echt niet kan wennen aan onze levensstijl dan mag hij gerust weer terug naar zijn vorige baasjes. Maar ik heb er alle vertrouwen in :)

Kan je aan de 4 keer per dag uitlaten voldoen waarvan 1 keer minstens een uur???
Dat lees ik namelijk niet[/quote]

Staat er in de wet dat dat moet ofzo? :P[/quote]

Dat hoort gewoon bij de behoeften van de hond, daar moet je in kunnen voorzien voor je een hond aanschaft. Een hond heeft nou eenmaal veel beweging nodig!

Tooske

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:26

Ik ben het met je eens dat een hond veel moet lopen maar elke hond is verschillend en bij elke hond is het anders dus denk okk niet dat er een standaard tijd aan vast zit.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:32

Oenka schreef:
Dat hoort gewoon bij de behoeften van de hond, daar moet je in kunnen voorzien voor je een hond aanschaft. Een hond heeft nou eenmaal veel beweging nodig!

Ik kan hem daar toch in voorzien? En wat maakt het uit of je 1 keer een uur loopt of meerdere keren wat korter?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:33

daarom staat er minstens :) bijvoorbeeld de bordercollie kan veel meer gebruiken....maar veel minder is gewoon voor elke hond te weinig....behalve bij medische gevallen uiteraard.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:35

kriistellx schreef:
Oenka schreef:

Ik kan hem daar toch in voorzien? En wat maakt het uit of je 1 keer een uur loopt of meerdere keren wat korter?

Hij moet dat uur beweging achter elkaar hebben. De overige 3 uitlaatbeurten mogen wel korter.
Als jij gaat sporten doe je toch ook b.v een uur achter 1 stuk ipv 6 keer 10 mins op een dag? Dat zijn gewoon de behoeften zei ik al.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:36

Oenka schreef:
daarom staat er minstens :) bijvoorbeeld de bordercollie kan veel meer gebruiken....maar veel minder is gewoon voor elke hond te weinig....behalve bij medische gevallen uiteraard.

Ja dat snap ik. Maar als ik er geen tijd voor heb neem ik ook geen hond ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:38

Denk dat TS prima geschikt is hoor. En dat ze perse elke dag 1 uur achter elkaar beweging moeten hebben ben ik het niet mee eens. Dat doen we met onze hond ook niet en die is vrij actief maar binnen absoluut geen probleem. Hij is altijd wel voldaan als die buiten is geweest. Er zijn zeker honden die dat wel kunnen gebruiken maar niet allemaal hoor. Beweging is zeker belangrijk maar je hoeft ook niet te overdrijven.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:55

Tigra_ schreef:
Denk dat TS prima geschikt is hoor. En dat ze perse elke dag 1 uur achter elkaar beweging moeten hebben ben ik het niet mee eens. Dat doen we met onze hond ook niet en die is vrij actief maar binnen absoluut geen probleem. Hij is altijd wel voldaan als die buiten is geweest. Er zijn zeker honden die dat wel kunnen gebruiken maar niet allemaal hoor. Beweging is zeker belangrijk maar je hoeft ook niet te overdrijven.

mee eens of niet, het is toch wat je leert bij de opleidingen...een dierenarts kan ook medicijnen voorschrijven voor bepaalde dingen, kan je ook mee eens zijn of niet, maar die doet ook wat hij/zij geleerd heeft :)
Misschien is advies aannemen van mensen die er voor geleerd hebben of ervoor leren ook wel eens goed ;) de studies zijn er niet voor niets ;)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:14

mijn hond loopt ook geen uur achter elkaar,kan ook niet meer gezien der medische problemen die ze heeft,
maar iedere hond is anders, een bordecollie heeft bv meer beweging nodig dan een malterzerleeuwtje, qua energie en werklust.
je moet gewoon een hond pakken die bij je situatie past

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:24

Als je een hondje, of misschien 2 wilt nemen, neem dan ook eens een kijkje op www.animalinneed.com
is een geweldige organisatie van een Nederlandse man en er zitten geweldige honden tussen, elk soort, elke leeftijd en de honden zullen je dankbaar zijn als je ze in huis neemt.

probeer wel goed te kijken naar de informatie over de hond en als je iets meer zekerheid wil kun je misschien nog het beste kiezen voor een hond die al in een pleeggezin zit.

Een hond heeft wel langere wandelingen nodig dan een kwartier, tenzij je een heel oudje neemt. Ik ben op een dag minstens 2,5 uur aan het wandelen met mijnd hond en dat is echt minstens. Ze komt sowieso om de vijf uur naar buiten.

Hoop dat je een goede beslissing voor jezelf kunt maken. In ieder geval super dat je er goed over nadenkt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:32

Weet je ts, het zal allemaal wel los lopen. Zolang jij het beestje niet dag in dag uit alleen laat zitten in 1 of ander kooitje, zonder drinken en zonder de mogelijkheid om zijn behoefte te doen, zonder dat hij zich er voor hoeft te 'schamen', dan komt het wel goed. Mensen in dit topic vind ik behoorlijk overdreven, want tot nu toe is er nog geen hond dood gegaan van het 1 keer meer of minder uit laten. Er zullen dagen tussen zitten waarin je makkelijk een uurtje onderweg kan zijn met de hond en er zullen, ongetwijfeld, tussen zitten waarop dit niet lukt. Zolang hij zijn dagelijkse rondes met plassen en poepen maar kan doen, eten, drinken, liefde en aandacht krijgt zit het wel goed. Je merkt snel genoeg of een hond meer nodig heeft, of dat het zo goed zit.

Iig met zorg je hondje uitkiezen en niet 'voor nood' morgen deze mee nemen omdat je zo graag 1 wilt. Daar wordt je niet gelukkiger op. Je kan niet elk hondje redden, maar 'red' wel degene die bij je past!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:39

Leffroi schreef:
Weet je ts, het zal allemaal wel los lopen. Zolang jij het beestje niet dag in dag uit alleen laat zitten in 1 of ander kooitje, zonder drinken en zonder de mogelijkheid om zijn behoefte te doen, zonder dat hij zich er voor hoeft te 'schamen', dan komt het wel goed. Mensen in dit topic vind ik behoorlijk overdreven, want tot nu toe is er nog geen hond dood gegaan van het 1 keer meer of minder uit laten. Er zullen dagen tussen zitten waarin je makkelijk een uurtje onderweg kan zijn met de hond en er zullen, ongetwijfeld, tussen zitten waarop dit niet lukt. Zolang hij zijn dagelijkse rondes met plassen en poepen maar kan doen, eten, drinken, liefde en aandacht krijgt zit het wel goed. Je merkt snel genoeg of een hond meer nodig heeft, of dat het zo goed zit.

Iig met zorg je hondje uitkiezen en niet 'voor nood' morgen deze mee nemen omdat je zo graag 1 wilt. Daar wordt je niet gelukkiger op. Je kan niet elk hondje redden, maar 'red' wel degene die bij je past!

Er zijn ook nooit paarden dood gegaan aan het 24/7 opsluiten in een stal, maar dat willen we ook allemaal niet. Als je een dier aanschaft moet je kunnen voorzien in zijn behoeftes. Zo niet, koop geen dier. Zo simpel is het. Er komt idd heel wat erbij kijken als je een hond aanschaft. Veel te veel mensen denken er helaas te makkelijk over, blijkt ook wel weer uit dit topic * zucht *

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:42

eclair98 schreef:
Wij waren opzoek naar een nieuwe hond omdat Sisa was ingeslapen en ik het heel naar vind alleen thuis te komen. We hebben uiteindelijk een puppy genomen die we aan onze eigen wens kunnen ''aanpassen.'' Maar ook hebben we naar grote honden gekeken en er heten mopshonden Mopsie en er kwamen ook andere namen voorbij zoals Chaggie.
Mijn moeder is de hele dag thuis tot volgende week en als ze weggaat mag Saartje mee. En ja, ze moet leren alleen thuis te zijn maar heeft de hele woonkamer voor zich alleen en ze speelt met andere honden hier in de buurt en ik heb korte dagen op school. Of ik het zielig vind, nee hoor, we zorgen goed voor haar en haar wensen.

Gequote uit een ander topic, daarom beetje offtopic -O-
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 30-08-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:43

Oenka schreef:
Tigra_ schreef:

mee eens of niet, het is toch wat je leert bij de opleidingen...een dierenarts kan ook medicijnen voorschrijven voor bepaalde dingen, kan je ook mee eens zijn of niet, maar die doet ook wat hij/zij geleerd heeft :)
Misschien is advies aannemen van mensen die er voor geleerd hebben of ervoor leren ook wel eens goed ;) de studies zijn er niet voor niets ;)

Je kijkt naar je eigen ervaring en naar mijn ervaring is 1 uur per dag achtereen voor elke hond gewoon overdreven en niet perse nodig. Daarnaast ben ik ook van mening dat niet alles waar is omdat je het geleerd hebt op je opleiding(ook daar is onderling heel veel meningsverschil en dat zal in jouw vak ook niet anders zijn). Dokters, dierenartsen ze hebben allemaal hun eigen ervaringen en hebben ook hun meningsverschillen over bepaalde zaken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:47

Oenka schreef:
Leffroi schreef:

Er zijn ook nooit paarden dood gegaan aan het 24/7 opsluiten in een stal, maar dat willen we ook allemaal niet. Als je een dier aanschaft moet je kunnen voorzien in zijn behoeftes. Zo niet, koop geen dier. Zo simpel is het. Er komt idd heel wat erbij kijken als je een hond aanschaft. Veel te veel mensen denken er helaas te makkelijk over, blijkt ook wel weer uit dit topic * zucht *

Ga jij maar even ergens anders zuchten. De ts geeft aan er voldoende mee te gaan lopen. De tijden die ze in de OP heeft geplaatst zijn relatief, een gok. Niemand heeft zo'n strak schema dat ze precies exact zoveel minuten lopen. Soms loop je een rondje van 9 minuten, maar de volgende keer is dit rondje 11 minuten. Nou nou, phoe phoe, drama. Als ik ts mag geloven, zit dat wel goed. Je vergeet dat de hond naast de beweging van het uitlaten, ook nog beweging zal krijgen met eventueel spel. Dat is ook beweging. Je neemt geen hond om er 3 keer per dag mee uit te gaan en er vervolgens thuis niets mee te doen. Ts heeft een tuin, moet jij kijken wat je een hond een beweging kan geven in een tuin.

Veel doen er zo dramatisch over en ik vind het allemaal een beetje overdreven.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 21:54

Leffroi schreef:
Ga jij maar even ergens anders zuchten. De ts geeft aan er voldoende mee te gaan lopen. De tijden die ze in de OP heeft geplaatst zijn relatief, een gok. Niemand heeft zo'n strak schema dat ze precies exact zoveel minuten lopen. Soms loop je een rondje van 9 minuten, maar de volgende keer is dit rondje 11 minuten. Nou nou, phoe phoe, drama. Als ik ts mag geloven, zit dat wel goed. Je vergeet dat de hond naast de beweging van het uitlaten, ook nog beweging zal krijgen met eventueel spel. Dat is ook beweging. Je neemt geen hond om er 3 keer per dag mee uit te gaan en er vervolgens thuis niets mee te doen. Ts heeft een tuin, moet jij kijken wat je een hond een beweging kan geven in een tuin.

Veel doen er zo dramatisch over en ik vind het allemaal een beetje overdreven.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:00

Hoe rampzalig mensen kunnen doen, mijn hond ziet de afgelopen jaren niet vaak iets van de omgeving (mag niet mee naar de manege ivm ras, en ik heb niet zo een zin in wandelen) maar enkel van de tuin.
Hoe voorzie ik mijn, oude, hond niet in zijn behoeftes als die een relatief grote tuin heeft, en een redelijke keuken en woonkamer om in te lopen? Ballen om mee te spelen, op dit moment een 9 weken oude pup, anders zijn de katten het slachtoffer...

Mijn paard staat ook 8 maanden per jaar 'dag in dag uit' in de stal, net als bij velen, en dan zou mijn hond dat niet mogen? :+
Heb ik zin om te wandelen, of merk ik dat de hond er echt zin in heeft, ga ik een goede ronde lopen, heb ik geen zin ga ik niet, klaar, zo gaat het ook bij mijn paard, heb ik geen zin ga ik niet, klaar.
Beide nog happy, actief en fit, speels en niet eens te druk, arme dieren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:06

xSLvna, jij gaat niet naar je paard omdat je geen zin hebt, terwijl ze 8 maanden lang dag in, dag uit op stal staat?
En voor je hond geldt zo ongeveer hetzelfde.
Dat is wel een aparte manier om dieren te houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:12

Aparte manier van dieren houden? Een niet-bokt-manier is een doodnormale manier. Ken genoeg honden die de buitenlucht nooit zien (en binnen nog eens in een bench zitten), ken genoeg paarden die enkel het stuk van stal naar weide en terug zien in de zomer, en 's winters de 4 wanden van de box. Ik verafschuw zulke mensen, já, maar ik kan echt niet zeggen dat die van mij het slecht hebben hoor.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:12

mika11 schreef:
xSLvna, jij gaat niet naar je paard omdat je geen zin hebt, terwijl ze 8 maanden lang dag in, dag uit op stal staat?
En voor je hond geldt zo ongeveer hetzelfde.
Dat is wel een aparte manier om dieren te houden.

mee eens, zulke mensen zijn imo niet eens dieren waard. Bij een dier zitten verplichtingen! Hoe kan je zo denken? Als ik geen zin heb doe ik het niet.....geen dier waardig,,echt niet :n

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:13

xSlvna schreef:
Aparte manier van dieren houden? Een niet-bokt-manier is een doodnormale manier. Ken genoeg honden die de buitenlucht nooit zien (en binnen nog eens in een bench zitten), ken genoeg paarden die enkel het stuk van stal naar weide en terug zien in de zomer, en 's winters de 4 wanden van de box. Ik verafschuw zulke mensen, já, maar ik kan echt niet zeggen dat die van mij het slecht hebben hoor.

Oh dus omdat dat gebeurt keur je dat van jou maar goed? Ik keur dit af, maar zoals jij je dieren houd ook!!....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:14

Zoals ik al zei zijn mijn dieren gewoon fit, actief, gezond, blij. Zeg mij eens, wat is het nadeel van 'onvoldoende' beweging? Wordt het dier er depressief van, doet het hem pijn...?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:19

Het nadeel van onvoldoende beweging?
Dat zou je eigenlijk moeten weten voordat je sowiewo een dier in huis haalt.

Het zegt mij niets dat andere mensen het niet zo belangrijk vinden, het zijn toch maar dieren.
Dat is geen reden om het voor jezelf goed te praten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:23

xSlvna schreef:
Zoals ik al zei zijn mijn dieren gewoon fit, actief, gezond, blij. Zeg mij eens, wat is het nadeel van 'onvoldoende' beweging? Wordt het dier er depressief van, doet het hem pijn...?

Ts, ik hoop dat je deze berichten niet als voorbeeld neemt en ik hoop ook dat ik niet hoef uit te leggen waarom.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:30

eens met mika11 en kimbers,

Raar he dat je uit zo'n topic gelijk haalt wie het wel belangrijk vindt dat hun dier aan hun behoeftes komen en wie het allemaal maar onzin vind het vooral een dier hebben voor wanneer het HUN uitkomt.
*Ik heb geen zin om te wandelen * pff koop geen hond, dan weet je dat je zeker 4 keer per dag moet wandelen ( en vaker is zeker niet erg )..Jongens Jongens Jongens......en die denken dan ook nog goed te zijn voor hun dieren ook!

Idd ts, ik hoop dat je de juiste adviezen aanneemt en niet van diegene die het allemaal geen zak interesseert.