Gevonden dieren zomaar houden???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:53

Gini schreef:
En daar zeg je het, het is niet omdat jijzelf het nog niet hebt meegemaakt, dat het niet kan. Ik heb ook nog nooit zelf parende olifanten meegemaakt, maar volgens mij doen ze dat toch echt wel hoor.

Niet?? :oo :))

Maar een waarheid als een koe :j

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:54

Onze poes is al 2 maanden vermist, ik heb sterk het vermoeden dat mensen haar hebben gehouden. Ik lees dit topic door met stijgende verbazing. Het zou zo fijn zijn als mensen het verdriet van de (eventuele) eigenaren kunnen voorstellen en daarbij stil staan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:58

Gini schreef:
Geryon schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het te koud is voor een konijn. Zelfs niet voor een nestje konijnen. Maar zou dat wel zo mogen zijn, dan is het natuurlijk het beste voor een konijn om die nachten warm te zitten. Met een beetje improvisatie kan je vast een soort ren maken binnen. :)

En daar zeg je het, het is niet omdat jijzelf het nog niet hebt meegemaakt, dat het niet kan. Ik heb ook nog nooit zelf parende olifanten meegemaakt, maar volgens mij doen ze dat toch echt wel hoor.

Het is niet zoiets als parende olifanten. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik de kans heel klein acht, omdat konijnen goed tegen kou kunnen en buitenkonijnen een goed tochtvrij hok horen te hebben. Die wilde konijnen zaten waarschijnlijk niet in hun hol toen jij ze vond. Ja, dan is het koud.

Maar het is wat egoïstisch om daar maar vanuit te gaan :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:00

Celiien schreef:
Vriendin heeft zoiets gehad..

Had een onwijs leuk roodgestreept kitten. Toen ze niet thuis was is hij waarschijnlijk door een per ongeluk openstaande deur naar buiten geglipt. Ze komt thuis nergens die kat te vinden. In paniek mij en haar vriend opgebeld, en haar vriend is gaan helpen zoeken. Komt ze haar buurvrouw tegen, en vraagt of ze hem gevonden heeft

'Oooh is die rooie kitten van jou? Ooo jeetje, nou ik had net bezoek en we zagen hem aan komen lopen en dachten dat t een zwerfkatten was.. Dusja Zij wilden hem wel graag hebben.. Ze zijn een uur geleden naar huis gegaan... Ze wonen in Haarlem...
Dus op der vrije avond heen en Weer gereden voor die kat naar Haarlem, om vervolgens boos aangekeken te worden want ja, de kinderen ware al aan hem gehecht

:roll:

Dit is echt te erg! Wat ontzettend asociaal van die mensen! Ik had echt stampij gemaakt!

Om even op de reactie van Geryon terug te komen. Ik denk dat ik wel een beetje snap wat er bedoeld word. Ik weet van katten dat ze weglopen en elders gaan wonen als ze in een huis niet gelukkig zijn. Ik heb het zelf nooit aan de hand gehad, maar het komt voor!

Houd overigens niet in dat het met de botte bijl gebracht moet worden ;)

Ik ben overigens erg blij dat mijn katten binnenkatten zijn, buiten het gevaar dat ze plat gereden kunnen worden, zou ik het heel erg vinden als ze ineens verdwijnen. Dit heb ik 1x meegemaakt met het broertje van mijn 16 jarige dametje en ik ben daar echt heel lang kapot van geweest. Nooit meer wat van vernomen, denk dat hij gestolen is, het was zo'n aanhankelijk dier!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:01

jackyline schreef:
Cayenne schreef:
Hoe weet je trouwens dat het een Brits Korthaar is? Had hij zijn stamboom op zak? :+ :D

Bedoel je mijn aanname??

http://i43.tinypic.com/2zg9gfb.jpg
Brede kat brede kop, brede korte poten, korte staart, speciale aftekening.
O en jaren ervaring helpen ook
maar zeg het maar als je denkt dat het verkeerd is anders vind ik zijn baas nooit

Het zou ook een kruising kunnen zijn... zijn hoofd is toch wel anders dan die van mijn Snoetje (profiel)... maar ik denk dat je met BK toch wel een héél eind in de goede richting zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:02

Sinds dieren niet meer uitsluitend gefokt worden volgens het principe survival of the fittest, kan je daar niet zomaar vanuit gaan.

StalNollie

Re: Gevonden dieren zomaar houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:05

ik zit dit topic met steeds meer verbazing te lezen. hoe durven mensen ervan uit te gaan dat een dier het ergens anders slecht heeft.

je weet de situatie gewoon niet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:14

SAKKIA schreef:
Nee maar dan heb je er toch ook veel aangedaan om het dier weer bij de eigenaar terug te krijgen?
Als de eigenaar zich dan gemeld had, had je het dier toch ook teruggegeven?

Als je het over mij had, dan ja. Als de eigenaar zich gemeld had, had hij/zij de kat netjes terug gekregen!
Daarom hebben we er maanden lang alles aan gedaan de eigenaar te vinden, zonder resultaat.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:37

Ik heb één van de twee topics meegekregen ja, daar ook een aantal keren in gereageerd maar TS blijft helaas bij haar standpunt.

Als je er echt alles aan doet om de eigenaar van het dier te vinden, zonder resultaat, dan vind ik het geen enkel probleem dat je het diertje houd. Op die manier ben je toch al een aantal weken zoet en kost het je toch voer en de dierenarts.

Wanneer de vinder gewoon totaal niets doet om de eventuele eigenaar te achterhalen vind ik het onwijs egoïstisch en hoop ik met heel mijn hart dat mijn dieren nooit zo iemand zullen treffen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:45

Ik zou er ook alles aan doen om de eigenaar te vinden. heb zelfs al 2x via de politie een hond terug kunnen geven aan de eigenaar. Gelukkig dat de eigenaren dus ook de politie hadden gebeld. Kon de hond naar het bureau brengen en de andere x hebben ze mijn telefoonnummer doorgegeven.
Toen ik vroeger nog bij de manege reed was de hond daar weggelopen een week erna zagen we hem in het dorp lopen met iemand erbij. Dus wij kijken of het chico was en jawel hoor. Man van de manege had nog grote stampij moeten maken om de hond terug te krijgen. Te erg voor woorden om je zomaar een dier toe te eigenen. Mocht je het dier zo graag willen dan moet je wachten tot de eigenaar niet wordt gevonden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:46

En als je iemand erop wijst, dan gaan mensen direct in de tegen aanval....
Tot ze zelf een keer een dier hebben wat vermist is

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:46

AaronYve schreef:
Ik zou er ook alles aan doen om de eigenaar te vinden. heb zelfs al 2x via de politie een hond terug kunnen geven aan de eigenaar. Gelukkig dat de eigenaren dus ook de politie hadden gebeld. Kon de hond naar het bureau brengen en de andere x hebben ze mijn telefoonnummer doorgegeven.
Toen ik vroeger nog bij de manege reed was de hond daar weggelopen een week erna zagen we hem in het dorp lopen met iemand erbij. Dus wij kijken of het chico was en jawel hoor. Man van de manege had nog grote stampij moeten maken om de hond terug te krijgen. Te erg voor woorden om je zomaar een dier toe te eigenen. Mocht je het dier zo graag willen dan moet je wachten tot de eigenaar niet wordt gevonden.

Inderdaad, of je gaat naar het asiel, dieren genoeg daar.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:05

Yvonne_Mika schreef:
chimello schreef:
Dit is waar ik me dus aan kan ergeren.

Wij hebben een 19 jarige kat die wij als kitten in het asiel gehaald hebben. Broodmager vanwege zijn leeftijd, artrose dus hij loopt ook al niet meer geweldig. Zijn oogjes zijn echter nog prima en horen kan hij ook perfect hoor. En je moet hem zien lopen als hij z'n blikvoer krijgt! Nu is hij altijd een buiten kat geweest omdat hij niet beter weet maar lag de laatste tijd alleen nog op de oprit te zonnen.

Nu kwamen 2 van die tienermeisjes die met hun keiharde hardcore muziek bij ons bleven staan de kat aaien. Nu gebeurt dat aaien wel vaker want hij is een best wel mooie, imposante kat en veel mensen stoppen om hem aandacht te geven. Maar mijn moeder ging naar buiten en vertelde de meisjes dat hij al 19 jaar is en daarom niet erg dik meer is. Ze draait zich om en nog geen 5 minuten later rennen de meisjes weg MET onze kat. Mijn broertje ziet het en rent ze na met mijn moeder die de ene bedreiging na de andere riep uit pure stress en daardoor schokken ze zo erg dat ze hem maar keihard tegen de asfalt gegooid hebben voor ze wegrenden. Kat was uren lang vermist tot hij ineens aan de deur stond 's nachts.

Hij komt nu niet meer buiten. Leg mij eens uit waarom die kinderen het lef hadden te denken dat de kat waar ik mee opgegroeid ben, die al 19 jaar in ons bezit is en er nu nog zo goed uitziet er beter af is bij deze mensen?
Blijf met je grijpgrage vingertjes van andermans dieren af als ze niet in nood zijn. Mijn moeder had nota bene nog gezegd dat hij oud was, hij was niet 'zielig'.
Een kat of hond kan ook altijd uitbreken, dat kan een ongeluk zijn geweest, dat is ons ook al een keer overkomen. Ik ben zo ook een kat kwijt geraakt waarvan ik denk dat ze echt ergens in huis genomen is ondanks de internet berichten, haar chip en de posters die ik overal opgehangen had. Ik heb alle asiels gebeld, dierenartsen en opvang. Ik heb zelfs gevraagd naar katten die aangereden zijn geworden en haar chip zat er niet bij. Zij was suuuuper aanhankelijk dus iemand zal allicht gedacht hebben die houden we. Nu is dit een schrale troost maar ik denk liever dat iemand haar gehouden heeft (en mij de nodige tranen bezorgd heeft) dan dat ze dood is gegaan ergens op straat.

Mensen beseffen echter niet hoeveel leed iemand kan hebben doordat ze hun dierbare gezinslid kwijt zijn. Ik ben er heel lang door beinvloed geweest dat mijn kat, mijn verjaardags kado, uit een katten opvang, ineens weg was. Was ik dan een slechte eigenaar door dat de deur per ongeluk open is gegaan en ze naar buiten is geglipt? Helemaal niet! Als ze werkelijk bij iemand in huis zit is dat egoistisch geweest van degene die daarvoor koos ipv haar bij het asiel af te geven, zodat zij mij konden contacteren via haar chip. Sommige mensen denken gewoon niet na. En als kinderen het doen, snap ik het nog wel maar dat ouders zoiets toelaten...

Wat moet jij razend geweest zijn!!! Bah, je zou ze toch!
Ik zit hier ook een partijtje te walgen van de reacties in het 'gevonden kitten' topic...
Zo asociaal; 'Heee, een katje! HUP, Van mij!' >;)

Haha geloof me ik heb alle woorden die ik kende gevloekt in een lange, kleurrijke zin.
Die meisjes waren gewoon bang voor mijn moeder :+ En terecht, dat is wel onze kat he! Wie weet wat ze met hem zouden gaan doen als we niet thuis waren? Moet er niet aan denken!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:26

Cayenne schreef:
Hoe weet je trouwens dat het een Brits Korthaar is? Had hij zijn stamboom op zak? :+ :D

Bedoel je mijn aanname??

http://i43.tinypic.com/2zg9gfb.jpg

Brede kat brede kop, brede korte poten, korte staart, speciale aftekening.
O en jaren ervaring helpen ook
maar zeg het maar als je denkt dat het verkeerd is anders vind ik zijn baas nooit[/quote]

Het zou ook een kruising kunnen zijn... zijn hoofd is toch wel anders dan die van mijn Snoetje (profiel)... maar ik denk dat je met BK toch wel een héél eind in de goede richting zit.[/quote]

Opzich als je ook naar plaatjes google kan je zien (misschien is de foto uit een verkeerde hoek) dat het een Brit is.
Ook siamezen zien er anders uit (helemaal als je naar jaren terug en nu kijkt)
En omdat hij geen stamboom onder de arm heeft wil het niet zeggen dat het geen Brit is, alleen dat hij het niet zwart op wit heeft.
Maar goed dat is off-topic zoals dat heet.

Je kan en mag gewoon een gevonden dier niet zo maar houden.
Want dan weet ik :9 ook nog wel wat om te vinden en te houden.
ook moet je niet zo maar dieren van anderen gaan voeren omdat jij vind dat ze er "mager" uit zien.
Mijn katten zijn perfect op gewicht en toch blijft de buurvrouw, die een kat tig maten te breed heeft, onze katten met blikvoeren en klagen dat ze in haar tuin zitten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:46

altijd zal ik een gevonden dier aangeven bij alle instanties. Heb het 2 jaar geleden gehad dat ik een langhaar kat gevangen had hier op straat volkomen onder de klitten. Geweldig gave kat die dacht ik of gedumpt was of al langere tijd kwijt gezien de vele klitten. Helaas bleek de volgende dag dat hij 2 straten verderop woonde en helemaal niet al dagen kwijt was. Men verzorgde hem gewoon niet echter het was wel hun kat. Hij had makkelijk wel verzorgd kunnen worden gezien ik ook 3 uur heb kunnen borstelen en knippen zonder problemen (de klitten moesten er sowieso uit). Na een jaar geruzie via de dierenbescherming is hij op last van de DB kaal geschoren omdat ze er gewoon niets aan deden qua verzorgen. Nog eens een paar maanden later is hij doodgereden. Voor de kat op zich fijn dit klinkt raar maar beter dood dan niet verzorgd. De dierenbescherming kon niet meer doen en ik durf geen dier te ontvoeren als ik weet wie de eigenaar is bovendien waren er ook kleine kinderen in dat gezin die wel dol op die kat waren.

Mijn eerste (half) wilde kat heeft ook op amivedi gestaan, is gecontroleerd op chip en heb ik in de buurt rond gevraagd of mensen wisten van wie ze was. Na een jaar ben ik pas gaan zeggen dat het mijn kat is omdat ze niet opgehaald werd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:43

onze kat is trouwens ook een dumper... als in zat onder een boot, is aangegeven bij politie en alles en mensen hebben haar gezien dat ze gedumpt werd....

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:56

Ik zat een paar weken geleden bij de dierenarts met het kattenspul.

Een vrouw kwam binnen met een kitten en die had ze gevonden, hij mocht niet gecontroleerd worden op een chip wat ze vond het zo'n leuk beestje dat ze hem zelf wilde houden.

dat er eventueel iemand heel druk aan het zoeken is naar het beestje vond ze niet zo belangrijk
_-:(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:01

Ik was daarnet mijn hond even kwijt voor een kwartier :oo
Hij loopt altijd los met me mee, maar ik keek even achterom en niks te zien.
Terug naar huis gelopen, was hij niet, hele route weer gelopen.
Weer naar huis, en daar zat meneer te wachten. }>

Maar ik was vreselijk bang dat iemand hem had mee genomen.
Het is een leuk, klein en mooi hondje.

Ik kan me in ieder geval heel goed voorstellen hoe iemand zich voelt die echt zijn dier kwijt is.
Dat is echt niet leuk, zacht gezegd.
En dan zou je wel echt heel blij zijn als iemand de moeite neemt om je dier aan te melden als vermist. :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:09

Mijn vriend heeft vorig jaar september een kitten gevonden. We zijn de volgende dag (was al heel laat) meteen naar dierenarts geweest, amivedi en assiel gemeld. Heeft nog in dorpskrantje waar hij is gevonden gestaan. Nog regelmatig, zelfs nu nog, marktplaats en internet afspeuren. Tot heden geen eigenaar. Amivedi zei dat wettelijk gezien het katje pas na jaar van ons is. Maar na half jaar hebben we hem wel gecastareerd en gechipt want we wouden wel proberen te voorkomen dat hij de boel ging onder sproeien of ontsnapte en ander katten dekten. Nog een paar weken dan is ie van ons, denk ook dat niemand hem meer komt opeisen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:12

hoezo na een jaar pas van jullie
als een dier in een asiel niet binnen 2 weken is opgehaald mag hij naar een nieuwe eigenaar
dus waarom zou jij pas na een jaar eigenaar worden

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:21

dat is wat amivedi tegen ons zei.
Omdat huisdieren volgens de wet nog wordt gezien als voorwerp.
Een voorwerp mag je ook pas houden na een jaar. Denk aan geld bijvoorbeeld ik noem maar wat.
Een assiel mag dat dus wel. Maar denk niet dat er nu nog een eigenaar zou komen dus wij hebben hem al eigenlijk in ons huisje opgenomen. Ik zou het echt heel erg vinden als er nu nog eens iemand zou komen dat ze hem terug willen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:22

Geryon: hoe staat je paard dan? Rij je ook bitloos en heeft hij ijzers :Y)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:49

Ik ken het topic niet waarover dit gaat en heb ook niet dit hele topic gelezen, dus hier een neutaal antwoord :)

Ik vind dat je als je een dier vind je er alles aan moet doen om eventuele eigenaar te vinden, kijken of hij een chip heeft, dierenartsen informeren, asielen informeren, misschien fb? etc. Mocht de eigenaar zich echt niet melden kan je altijd nog kijken of jij het nieuwe baasje wordt van het dier. Een dier zomaar houden vind ik het zelfde als diefstal!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:59

dipstaartje schreef:
hoezo na een jaar pas van jullie
als een dier in een asiel niet binnen 2 weken is opgehaald mag hij naar een nieuwe eigenaar
dus waarom zou jij pas na een jaar eigenaar worden

Geldt dat ook voor gechipte katten?
Je zou maar op vakantie zijn en de buurvrouw (in ons geval) de katten eten geven en als ze zou er tussen uitglippen als de buurvrouw binnen komt of naar buiten gaat. In het buitenland heb ik lang niet altijd bereik op de telefoon. Stel dat de buurvrouw dit niet merkt (we hebben 3 katten waarvan 1 pas binnenkomt als de oppas weer weg is) zou ik toch niet amused zijn als mijn kat na 2 weken asiel naar een nieuwe eigenaar word gedaan.

Nogmaals ik weet niet precies hoe dat in werking gaat, en ze zijn hier allemaal gechipt gelukkig.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:04

even gegoogeld
van een willerkeurig asiel maar dit geld bij meer asiels

Omdat u met een dierenambulance te maken heeft, kan het voorkomen dat een dier een ongeluk niet heeft overleeft.
Ook als u uw huisdier mist maar niet hier bent tegengekomen kunt u voor een vermissings rapport contact met ons opnemen.
Indien een gevonden dier naar het asiel in Zuidwolde is gebracht, houdt u er dan rekening mee, dat dit dier na 2 weken herplaatst kan zijn.
Het kan voorkomen dat uw dier door particulieren naar het asiel Zuidwolde wordt gebracht. U kan telefonisch contact opnemen met het asiel voor vragen over gevonden dieren in het asiel.