Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:17

SienenIvo schreef:
Boven toch nog niet?

Koeien hebben geen boventanden, ze hebben een harde 'plaat' waarmee ze het gras afscheuren en pletten

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:18

tinker6 schreef:
tanden heeft ie al bij z'n geboorte

(iedereen weet het zo goed, terwijl ze niets van koeien snappen 8)7 ) iets met de beste schippers staan aan wal ??

Echt hè...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:19

Maar even wat anders.
TS ik vind het wel een leuk kalf! Ben heel slecht in schatten, maar ik denk zo'n week of 4 als ik haar zo zie. Maar pin me er niet op vast hoor! :D
Laatst bijgewerkt door Nadine_S op 22-08-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:19

onder en de kiezen zittten er al volledig in hoor, en een koe eet niet met de tanden maar pakt het gras met zijn tong.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:19

Dankjewel!

Dan klopt het met de melk toch wel ongeveer?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:20

tandjes onder hebben ze inderdaad al en boven zullen ze inderdaad ook nooit krijgen :) Zelf wist ik dit ook niet, tot 'mijn' stier eens naar mij stond te flehmen :')

Wel een mooi vaarsje TS :) Mooi getekend melkkoeitje ;)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:21

Broccoli schreef:
Maar even wat anders.
TS ik vind het wel een leuk kalf! Ben heel slecht in schatten, maar ik denk zo'n week of 4 als ik haar zo zie. Maar pin me er niet op vast hoor! :D

Naveltje is al compleet weg, staat stevig op de beetjes dus ik zou inderdaad ook zo'n week of 4 denken :) Misschien zelfs 4-6, maar durf me niet met volle zekerheid uitspreken :+

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:22

Als ik zo naar het schema kijk zou ze nu 2x 2,5 liter moeten krijgen. 5 liter in totaal. :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:22

Dankjewel Lies! Ik ben er ondanks alles ook blij mee!

Leffroi

josje4 schreef:
Broccoli schreef:
Een kalf wordt met tanden geboren :)

Echt niet hoor.
Arme moeder koe als dat zo zou zijn :(:)

Edit: stop je hand maar is in een mond van een kalfje dan voel je echt nog geen tanden hoor maar vooral heel veel slijm :+

Jazeker wordt een kalf met tanden geboren :') anders mankeert de kalveren op mijn stagebedrijf allemaal wat.

josje4

Mij is altijd gezegd dat de kalfjes nog geen tanden hebben :P
Komen de ondertanden niet na een poosje te voor schijn?

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:23

mooi kalfje TS !! mooi aflopend kruis (voor later de vruchtbaarheid belangrijk)

en ik denk ook zo'n 3 tot 4 wkn oud

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:24

Broccoli schreef:
Als ik zo naar het schema kijk zou ze nu 2x 2,5 liter moeten krijgen. 5 liter in totaal. :)

Maar hij krijgt nou meer omdat dat misschien helpt. Dan is ie misschien minder snel ziek.. En zijn mest is geen diarree dus nou is er nog niks aan de hand. Als hij aan de diarree geraakt krijgt hij minder. Maar dat wisten we niet omdat we niet wisten hoe oud hij was.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:24

tinker6 schreef:
mooi kalfje TS !! mooi aflopend kruis (voor later de vruchtbaarheid belangrijk)

en ik denk ook zo'n 3 tot 4 wkn oud

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:25

TS, alleen is misschien maar alleen .. maar goed dat is nu eenmaal zo. Verder doe je je best voor je kalfje. En of ze nu bij jou in een kalverhutje staat of bij de boer maakt ook geen verschil. Het is echt niet dat het anders bij de moeder had gelopen. Die moet gewoon aan het werk :+ Natuurlijk is samen met andere kalfjes leuk, maar als de situatie daar niet naar is. En volgens mij wil je er ooit wel een kalfje bijnemen begreep ik?

Verder ziet ze er mooi uit TS! Qua leeftijd schatten heb ik niet zoveel ervaring als sommige andere hier in dit topic. Maar die is inderdaad wel ouder als 2 weken.

Voor degene die er meer verstand van hebben, kan het veel kwaad of je dan 3x2 liter geeft of 2x 2 of 3 liter? Naast het aanbieden van water? De kalfjes op mijn stage deze zomer (helaas maar 1 week) dronken soms hun emmer gewoon niet helemaal leeg (kregen 2x2 liter) en water verschilde ook heel erg per kalf viel mij op.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:26

Inderdaad een mooi kalf TS.
Ben zelf meer fan van effe kleuren.
Onze koeien (angler) zijn zwart of cognac bruin.
Maar het is weer een verassing hoe de kalveren van dit najaar er uit gaan zien :P

TS wil je in de toekomst ook wat met koeien gaan doen?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:27

SienenIvo schreef:
Broccoli schreef:

Maar hij krijgt nou meer omdat dat misschien helpt. Dan is ie misschien minder snel ziek.. En zijn mest is geen diarree dus nou is er nog niks aan de hand. Als hij aan de diarree geraakt krijgt hij minder. Maar dat wisten we niet omdat we niet wisten hoe oud hij was.

Snap je goede bedoelingen, maar zou toch minder gaan geven. Ze heeft nu nog geen diarree, maar de kans daarop is wel groter. Ze kan ook gaan overlopen omdat de pens nog klein is. Als je je goed aan het schema houdt moet ze ook gezond blijven :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:27

Moderatoropmerking:
Blij dat de rust inmiddels weer wedergekeerd is in het topic. We zouden jullie willen vragen respectvol te blijven reageren, ts is immers nog maar 13 jaar. We begrijpen dat het een gevoelig onderwerp kan zijn, maar verlies alsjeblieft niet de geldende regels uit het oog. Daarnaast is een vriendelijk doch dringend advies vaak effectiever dan het direct tot dierenbeul benoemen van een ts.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:28

Dankjewel! Ik ga er later wel 1 bijnemen ja! Bedankt voor je post!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:29

Kalfjes worden met tanden geboren, het wil nog wel eens verschillen hoe ver ze door zijn. Bij de ene zijn ze al verder als de ander. Maar tanden hebben ze altijd.

Ik weet eigenlijk niet zo heel erg goed wat ik van het topic moet denken, maar ben wel een soort van 'blij' dat je een topic hebt aangemaakt zodat je hulp krijgt. Want ik weet niet of het een hele slimme set geweest is.
Geef dat kalf alsjeblieft niet te veel melk, das echt niet goed voor ze.

Ik schat het kalf ook op ong 4 weken. Maar je kan de papieren echt wel bij de boer weghalen hoor, die moeten ze altijd op het bedrijf hebben en ze moeten het kalf ook registreren in het geval het een kui is. Dus dan heeft hij ook de registratiepapieren waar hij een kopie van kan maken.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:30

Broccoli schreef:
SienenIvo schreef:

Snap je goede bedoelingen, maar zou toch minder gaan geven. Ze heeft nu nog geen diarree, maar de kans daarop is wel groter. Ze kan ook gaan overlopen omdat de pens nog klein is. Als je je goed aan het schema houdt moet ze ook gezond blijven :D

Dankjewel! Ik zal het er over hebben!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:31

Heel veel succes SienenIvo.
Koeien zijn hele leuke dieren maar ZO anders dan paarden :P
Maar ik zag ooit een filmpje van een meisje dat hindernissen sprong met haar koe!
Misschien ook jou toekomst ?! :+

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:32

Wat is voor de rest trouwens je doel met het kalf? Gewoon nieuwsgierig, niet aanvallens oid.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:32

xIirtJj schreef:
Kalfjes worden met tanden geboren, het wil nog wel eens verschillen hoe ver ze door zijn. Bij de ene zijn ze al verder als de ander. Maar tanden hebben ze altijd.

Ik weet eigenlijk niet zo heel erg goed wat ik van het topic moet denken, maar ben wel een soort van 'blij' dat je een topic hebt aangemaakt zodat je hulp krijgt. Want ik weet niet of het een hele slimme set geweest is.
Geef dat kalf alsjeblieft niet te veel melk, das echt niet goed voor ze.

Ik schat het kalf ook op ong 4 weken. Maar je kan de papieren echt wel bij de boer weghalen hoor, die moeten ze altijd op het bedrijf hebben en ze moeten het kalf ook registreren in het geval het een kui is. Dus dan heeft hij ook de registratiepapieren waar hij een kopie van kan maken.

Dankjewel voor je reactie! Ik had denk ik beter het topic niet geopend denk ik nou ook.. ;D Maar ja.. Dan heb ik toch wat meer info over de rest! Ik zal het als ik de boer ie eens vragen!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:32

josje4 schreef:
Heel veel succes SienenIvo.
Koeien zijn hele leuke dieren maar ZO anders dan paarden :P
Maar ik zag ooit een filmpje van een meisje dat hindernissen sprong met haar koe!
Misschien ook jou toekomst ?! :+

Hahahah! Ooit? :P