Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:20

vrouwke schreef:
WillemYntJee schreef:

Heb je enig idee hoe slecht de poezepil is voor je kat?
Steriliseren is echt zo veel goedkoper dan als je straks een kat vol mammatumoren hebt die je of moet laten verwijderen of je gewoon je kat kan laten euthenaseren.

de 3 andere poezen die ik heb gehad zijn 15 jaar geworden met de pil, dus.

Ondanks de pil :).

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:48

Zoolgangster schreef:
Mijn man had de katten op een flat en die waren tijdelijk aan de pil (voor en najaar en in de winter een stop). Maar buren in een huis hadden ook hun poezen aan de pil en die poezen waren constant zwanger, want altijd liep er wel eentje weg als ie net de pil moest hebben, of kotste de pil uit (haarbal) en dan was het weer 'feest'. En zo gaat het vaker mis met die poezenpil. En dan ook nog het risico op gezondheidsproblemen. Kortom: domweg geluk als die katten 15 jaar werden.

Hier is het nog nooit mis gegaan met de pil, denk dat het eraan ligt hoe je er mee omgaat.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:14

Laptopmuis schreef:
Jolandaa_ schreef:
met moeite gevangen (grote tuinhandschoenen aan) volgende dag vonden we het dier op de hooizolder. van de stress gestroven (had haar mee naar school genomen om door de dierenassistentes in spé te laten kijken.

Er is wel een groot verschil tussen een kat naar een dierenarts brengen voor te sterilliseren waar het over het algemeen rustig is dan met een kat naar school meenemen...
Geen wonder dat dat dier aan de stress is overleden.

De kat is dood mee naar school genomen om de oorzaak te achter halen. Lezen is ook een kunst...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:20

Hier 2 poezen, ene is inmiddels gesteriliseerd.
Dit omdat ze echt enorm krols werd en daardoor afviel.
Ze kunnen hier onmogelijk ontsnappen dus noodzakelijk was het niet.
De andere is nu net 12 weken.
De dierenartsen hier steriliseren niet onder de leeftijd van 1 jaar, dat is niet bij 1 praktijk maar bij meerdere vind het dus vreemd om te lezen dat poezen zo jong gesteriliseerd worden?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:25

Hier ook 3 katten uit het asiel gehaald 13 jaar geleden. Netjes laten helpen en nu sinds zaterdag een kitten erbij (uit een nestje waarvan de overgebleven kittens idd naar de opvang zouden gaan).
Vrijdag gaat Sjakie voor t eerst naar de dierenarts voor zn entingen, chip enz, en zodra hij oud genoeg is..wordt het een je-weet-wel kater en voor die tijd gaat hij ook niet naar buiten.
Als je voor dieren kiest, moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen. Ik vind dit opgaan voor alle dieren...ook voor de recreatiefokker die het zo leuk vind om van zn papierloze paard een veulen te fokken wat voor de markt geen cent waard is en uiteindelijk bij de slacht beland als de eigenaar/fokker geen 2 paarden meer kan onderhouden.
Dieren (alle dieren!) kosten nou eenmaal (een hoop) geld...als je daar geen trek an hebt, moet je het vooral bij kijken houden en niet zelf aan beginnen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:28

Eens! Hier in huis ook weer een kitten, ongepland maar ze zat samen met haar zusje op stal, zusje werd slachtoffer van een hond, die heb ik zien sterven toen kon ik deze niet achterlaten.. En zij is gelijk na haar eerste krolsheid gesteriliseerd. (nee niet gecastreerd zoals tegenwoordig veel gebeurt) en het is voor haarzelf ook fijn want volgens mij werd ze gek van zichzelf toen ze krols was, evenals wij van haar. En ze moet nog 1 worden.. Maar operatie is volledig goed verlopen en poes is gewoon kerngezond :) Wij hadden al 2 oudere poezen. Mensen denken niet goed na over eventuele consequenties en dat vind ik ontzettend jammer! Daarnaast denken veel mensen ook veel te simpel over de aanschaf van een kat, want uiteindelijk blijft sterilisatie/castratie te duur, maarja dieren kosten nou eenmaal geld en dat bedrag hoor je eigenlijk bij de aanschaf in te calculeren.

Ik vind dat katten gewoon standaard geholpen moeten worden (raskatten met stamboom uitzondering) en dat katten niet los buiten horen te lopen maar gewoon thuis of in een ren/cattery moeten.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:30

LadyMadonna schreef:
Als iedereen zijn kat laat steriliseren sterven ze uit :+
Of zijn kittens ook alleen aan rasfokkers besteed?

In grote lijnen ben ik het wel met het verhaal eens, ik zie het alleen wat minder zwart/wit.

Voor er sprake is van uitsterving ben je heel wat jaren verder, buiten nederland is er ook nog een overschot HTK-katten.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:40

Helemaal mee eens..
Niet alleen om de overvloed aan kittens aan te pakken, maar ook kattenaids (Fiv) & kattenleukemie(Felv)!
Hoe veel katers wij maandelijks binnen krijgen via het asiel die allemaal positief zijn voor beide of 1 vd 2 is schokkend & zonde!

Wij werken samen met het asiel en de drukke periode zit er weer dik aan te komen + alle gedumpt dieren ivm de vakanties.
Bij ons word alles vanaf 5-6mnd geholpen & alles wat op straat geleefd heeft word eerst getest op Fiv/Felv

Mensen moeten echt beter nadenken bij aanschaf van een kat. En zeker over de voortplanting.
Het is echt een probleem en ontzettend sneu voor al die katjes.

& katten die uitsterven? Nou dan moet er heel wat gebeuren voordat die op de bedreigde diersoorten lijst komt te staan ;).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:51

Jaime_ schreef:
Eens! Hier in huis ook weer een kitten, ongepland maar ze zat samen met haar zusje op stal, zusje werd slachtoffer van een hond, die heb ik zien sterven toen kon ik deze niet achterlaten.. En zij is gelijk na haar eerste krolsheid gesteriliseerd. (nee niet gecastreerd zoals tegenwoordig veel gebeurt) en het is voor haarzelf ook fijn want volgens mij werd ze gek van zichzelf toen ze krols was, evenals wij van haar. En ze moet nog 1 worden.. Maar operatie is volledig goed verlopen en poes is gewoon kerngezond :) Wij hadden al 2 oudere poezen. Mensen denken niet goed na over eventuele consequenties en dat vind ik ontzettend jammer! Daarnaast denken veel mensen ook veel te simpel over de aanschaf van een kat, want uiteindelijk blijft sterilisatie/castratie te duur, maarja dieren kosten nou eenmaal geld en dat bedrag hoor je eigenlijk bij de aanschaf in te calculeren.

Ik vind dat katten gewoon standaard geholpen moeten worden (raskatten met stamboom uitzondering) en dat katten niet los buiten horen te lopen maar gewoon thuis of in een ren/cattery moeten.

Moet je toch uit de droom helpen als je poes niet meer krols word is ze toch echt gewoon gecastreerd :Y)

Ik denk dat het inderdaad beter is om zoveel mogelijk mensen sterk af te raden om te fokken, een deel gaat toch niet luisteren en die zorgen wel voor voldoende katten :Y)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:01

Castreren is alleen eierstokken verw. Of de ballen bij de mannen.
Steriliseren is eierstokken + baarmoeder

Maar om het makkelijk te houden is mannelijk castreren en vrouwelijk sterilseren :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:09

Romanoff schreef:

Maar om het makkelijk te houden is mannelijk castreren en vrouwelijk sterilseren :)

Dat is een rare en verwarrende manier om de termen te gebruiken. Castratie is gewoon het weghalen van eierstokken of teelballen, sterilisatie is het afbinden van ei of zaadleiders. Soms word er bij castratie van vrouwelijke dieren tegelijkertijd de baarmoeder verwijdert maar dan blijft het gewoon castratie. Vaak word castratie van vrouwelijke dieren aangeduid met sterilisatie, maar de baarmoeder wel of niet weghalen heeft daar niets mee te maken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:11

Romanoff schreef:

Nee hoor.
Steriliseren is alleen het onderbreken van de ei/zaadleiders.
Daardoor worden vrouwen gewoon nog ongesteld en katten zouden dan gewoon nog krols worden... alleen niet meer vruchtbaar zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:15

Mijn kat is ook gesteriliseerd. De kat is helemaal wit en nu denk ik weleens had graag nog kittens van haar gehad. Tuurlijk ene kant er zijn er echt teveel maar had het wel heel leuk gevonden kans op witte kittens en nog een witte kant erbij. Een vreemde kat erbij die gok neem ik niet omdat ik een stress kat heb ik denk bij haar vorige baasje trauma opgelopen of iets dergelijks. Ze plaste eerder ook het hele huis onder eerste 2 jaar toen ze kwam. Ben daar eindelijk vanaf.

Fennee

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:26

@forumster De katers van andere mensen bedoelde ik, beetje verkeerd getypt van mijn kant.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:27

_San87_ schreef:
Fennee schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ze dood gaan van castreren oid. Nee, ik heb het over het verongelukken... En gelukkig woont iedereen hier in de buurt op open gebied dus zal niemand last hebben van 1 of 2 katten meer. En ach, deels vangen wij ze ook op ja aangezien er hier veel katten uit de buurt het eten uit de bakken stelen ;)

Maar meisje... Van meerdere poezen krijg je niet slechts één of twee katten meer... De gemiddelde poes heeft een nestje van vier kittens. Als je dan al vier poezen hebt, dan heb je 16 kittens. En ook die kittens worden groot en zijn niet allemaal mannelijk :).

Snap je wat ik bedoel? Het gaat niet om één of twee katten meer, op deze manier heb je in een aantal jaren tijd niet 7, maar 700 katten.

Tja, de gemiddelde nestjes wel maar er worden ook wel een stuk of wat doodgemaakt door katers/overreden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:38

Jaime_ schreef:
LadyMadonna schreef:
Als iedereen zijn kat laat steriliseren sterven ze uit :+
Of zijn kittens ook alleen aan rasfokkers besteed?

In grote lijnen ben ik het wel met het verhaal eens, ik zie het alleen wat minder zwart/wit.

Voor er sprake is van uitsterving ben je heel wat jaren verder, buiten nederland is er ook nog een overschot HTK-katten.

Jiezzz, er staat niet voor niets een :+ achter... Maar vooral serieus op in gaan hoor...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:51

Maar niet iedereen wil een ras kat. Ik bedoel maar ik wil geen 500 euro betalen voor een kat.. Onkosten erbuiten gelaten maar voor mij maakt het niet uit of er een papier bij zit of niet.

Als je dan heel zwart wit gaat kijken. Mag een blanke dan ook niet fokken met een indiaan of neger? Soort bij soort houden even heel krom gezien..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:34

Omg, ik moest echt even heel hard lachen om bovenstaande vergelijking _O-.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:35

ja ik snap niet waarom er altijd moeilijk gedaan word over het niet 'raszuiver' fokken. het gaat toch juist om ras verbetering. en hetzelfde geld voor de golden doodle. een leuke huishond/blinde geleide hond die niet verhaard. is niet raszuiver maar wel gewenst in de wereld van blinde geleide hond..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:43

Jolandaa_ schreef:
ja ik snap niet waarom er altijd moeilijk gedaan word over het niet 'raszuiver' fokken. het gaat toch juist om ras verbetering. en hetzelfde geld voor de golden doodle. een leuke huishond/blinde geleide hond die niet verhaard. is niet raszuiver maar wel gewenst in de wereld van blinde geleide hond..

De Golden Doodle is gewoon een ras in de maak, zoals ooit ook Poedels en Golden Retrievers 'gemaakt' zijn, die zijn niet zo uit de lucht komen vallen. En rassen worden gefokt omdat er vraag naar is, dunkt me :D.

Ik snap alleen niet wat een Golden Doodle te maken heeft met het steriliseren van HTK katten en ik snap al helemaal niet waarom je de vergelijking met mensen maakt :=.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 17:50

De golden doodle is gefokt voor als hulphond te dienen. Maar aangezien ze er zo 'schattig' uitzien is het ook opeens een trend geworden.
Maar voor de golden doodle komt er waarschijnlijk ook een erkenning.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:59

Het ging over dat er alleen nog ras katten gefokt mochten worden san87

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:25

Jolandaa_ schreef:
Het ging over dat er alleen nog ras katten gefokt mochten worden san87

Maar niemand zegt dat er alleen maar raskatten gefokt mogen worden...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:57

Jaime_ schreef:

Dit bedoelde ik met min opmerking over de ras kat
Laatst bijgewerkt door Jolandaa_ op 02-07-13 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:57

Brainless schreef:
Romanoff schreef:

Nee hoor.
Steriliseren is alleen het onderbreken van de ei/zaadleiders.
Daardoor worden vrouwen gewoon nog ongesteld en katten zouden dan gewoon nog krols worden... alleen niet meer vruchtbaar zijn.

Excuse me. Klopt.
Ik zat met ovario-hysterectomie, afgekort OVH. Tegenwoordig worden vrijwel alleen de eierstokken verwijderd en dat is een ovari-ectomie (OVE) :
Niet handig 4 dingen tegelijk doen :D