Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:15

Volgens mij heb ik daar iets over gelezen op 't hamsterforum. Ga even voor je zoeken.

De vetstaartgerbil (is dat hetzelfde dier? Klinkt wel hetzelfde) mag nog onder strenge voorwaarden gehouden worden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:18

Ik heb ook 2 fretjes maar is goed dat ze onder voorwaarden gehouden mogen worden. Dan wordt er veel dierenleed verkleind. :) zeker voor de special/angora/massa fokkers wordt het einde.

Thanks, ben benieuwd. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:38

_Tara_ schreef:
Nja er zijn zoveel diersoorten... Ik denk dat ze 't wel op deze manier moeten doen voor de duidelijkheid.

Juist omdat er zoveel diersoorten zijn is een uitsluitend toegestane lijst véél gemakkelijker te hanteren.
Lijkt me klaar als een klontje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:41

Kuggur schreef:
_Tara_ schreef:
Nja er zijn zoveel diersoorten... Ik denk dat ze 't wel op deze manier moeten doen voor de duidelijkheid.

Juist omdat er zoveel diersoorten zijn is een uitsluitend toegestane lijst véél gemakkelijker te hanteren.

Inderdaad stukken simpeler. ik mis bv de apen op deze lijsten.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:47

suvan schreef:
Marleen_vA schreef:
Voor geïnteresseerde, mijn website; http://www.marleens-chins.webs.com
Hier kan je ook mijn huisvesting en diertjes op zien. naar mijn idee prima!

Ik vind de kooien vreselijk klein! Sorry... :n Voor onze chinchilla's vroeger hadden we een ren van 2 meter breed en 5 meter lang. Daar zaten er drie in. Je zag ze dan echt 'vliegen' door de ren. ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij jou ook doen. Met recht dat hier wat aan gedaan wordt!

Ik denk dat je mijn beschrijvingen niet gelezen heb en alleen foto's gekeken heb. bij al mijn kooien kunnen de bodems ertussen uit, zo hebben al mijn chinchilla's grotere kooien dan op de foto's staat ;)

Wat ik mij afvraag; hoe kunnen hobbyfokkers hun dieren verkopen die in de lijst staan van 'onder strenge voorwaarden'? moeten de kopers dan ook allemaal certificaten hebben??? erg onrealistisch. neem aan dat een goede hobbyfokkerij, van welk diersoort dan ook, hun klanten ondervraagt en zo beslist of een koper geschrikt is of niet...

Anoniem

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:50

Pff maak mij hier echt zorgen over. Wil graag in de toekomst een witbuik egeltje.

En die vrouw net op hart van nederland. Als ze zich had ingelezen, dan had ze het kunnen weten. Snap niet waarom het wel erg is als een egeltje word gedumpt. Maar een konijn niet!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:56

Kuggur schreef:
_Tara_ schreef:

Dat was toch ook de gedachte achter de positief lijst?? Dat het word je mag een soort niet houden tenzij hij op de positieflijst staat eventueel met aanvullende eisen. Tenzij ze het hele plan veranderd hebben, maar dat lijkt me inderdaad heel dom want dan moet je echt zoveel soorten op een lijst gaan zetten en misschien gaan mensen dan wel hybrides kweken ed zodat de soort niet op de lijst staat.

Volgens mij zijn de verboden dieren die nu aangehaald worden van de lijst van dieren die onderzocht zijn maar niet op de positief lijst komen, waarvan het dus min of meer zeker is dat ze ook echt niet meer op de lijst gaan komen. Wellicht kunnen dieren die nu niet op de lijst staan maar ook niet onderzocht zijn er ooit nog opkomen?

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:58

asiels in nederland zitten vol met honden, katten en konijnen die slecht verzorgd binnen komen of waar mensen niet goed voor zorgen of zelfs plots bedenken dat de lol er vanaf is.. ze dumpen etc... misschien die groep eerst aanpakken en ervoor zorgen dat deze diersoorten niet zomaar verkregen kunnen worden?? Er bestaan in nederland niet voor niets tientallen asiels voor deze diersoorten.. lijkt mij dat dit dan de sector is om eerst eens te gaan kijken of er daar verbeteringen in te krijgen zijn....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:11

liedje89 schreef:
Kuggur schreef:

Dat was toch ook de gedachte achter de positief lijst?? Dat het word je mag een soort niet houden tenzij hij op de positieflijst staat eventueel met aanvullende eisen. Tenzij ze het hele plan veranderd hebben, maar dat lijkt me inderdaad heel dom want dan moet je echt zoveel soorten op een lijst gaan zetten en misschien gaan mensen dan wel hybrides kweken ed zodat de soort niet op de lijst staat.

Volgens mij zijn de verboden dieren die nu aangehaald worden van de lijst van dieren die onderzocht zijn maar niet op de positief lijst komen, waarvan het dus min of meer zeker is dat ze ook echt niet meer op de lijst gaan komen. Wellicht kunnen dieren die nu niet op de lijst staan maar ook niet onderzocht zijn er ooit nog opkomen?

Dat staat ook in die link, als je dieren hebt die niet op de lijst staan kun je een verzoek indienen om ze te laten onderzoeken zodat ze evt op de lijst kunnen komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:58

Ik volg de discussie ook en probeer te begrijpen waarom en hoe deze lijst tot stand is gekomen. Het lijkt in mijn ogen een vrij willekeurige lijst te zijn van dieren waarvan een deel al jaren uit fok komt en er niets wilds meer aan is. Zoals een russische dwerghamster? Waarom staat die op de lijst?

Een veel betere maatregel lijkt me naast een deel van de lijst is alleen houden bij geschikte huisvesting. Voor zowel hobby, fok als commerciele houderij van huis en nutsdieren. Geen ophokking meer in te krappe plekken van hamsters, vissen, konijnen, papegaaien, kanaries, varkens, kippen, spinnen, schildpadden enz.

De veel te kleine kooitjes waar bv kanaries ingepropt worden want ze zingen zo leuk. Beestje kan net van stok naar stok hippen en dat is het dan. Ze gaan er niet van dood maar diervriendelijk nee. Net als vissen of schildpadjes in een minibakje. Of zou de lijst zo zijn opgesteld dat de beesten dood moeten gaan bij verkeerde huisvesting al gaat dat bij sommigen op de lijst nu weer niet op.

Btw de kooien in de link hierboven vind ik klein en vooral inspiratieloos en saai. Ook al hebben ze de ruimte het heeft niets met een natuurlijke omgeving te maken. Vooral praktisch voor schoonmaak en eigenaar maar niet voor de diertjes zelf.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:52

Citaat:
Jaarlijks vinden honderden exotische zoogdieren hun weg naar opvangcentra in heel Nederland. In ruim de helft van de gevallen betreft het wilde dieren die door particulieren als huisdier werden gehouden, zoals wasberen, degoes en stekelvarkens. Ondanks de vele risico’s voor mens en dier, is dat tot op heden namelijk nog niet verboden in Nederland. Maar met het vaststellen van de lijst met zoogdiersoorten die geschikt zijn als gezelschapsdier, de zogenaamde Positieflijst, komt daar vanaf volgend jaar verandering in.

Citaat:
Eenentwintig jaar lang hebben vertegenwoordigers van alle stakeholders, zoals handelaren, liefhebbers, opvangcentra en dierenbeschermers gediscussieerd over de samenstelling van deze lijs

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:35

ik vind het een goede aanpak ben dit topic verder stilletjes aan het volgen. en sommige oke vind ik inderdaad ook wel erg overdreven. en net als wat sommige roepen idd vissen / honden etc. ben ik het ook mee eens. maar dit is het begin niet dan?

en zijn wel meer kromme dingen waarbij ik denk van goh pak eerst dat andere aan en ga dan pas verder maar goed. er moet ergens een begin zijn. als ze hadden gezegd dat ze de aanpak van het houden van cavia's gingen onderzoeken had menig mens gezegd dat ze beter het houden van roofvogels bijv kunnen onderzoeken en daar mee beginnen.
doet er niet aan af dat het fijn is voor deze beesten op de lijst. en vind het vooral voor de extremere dieren van belang zoals wasberen/roofvogels/degoes/stekelv. etc.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:39

Hart van nederland gezien vanochtend? Over de witbuikegeltjes, er belanden er behoorlijk wat in de opvangs hoor.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:44

maar dat is toch met alle beestjes, kijk honden/katten/cavia/hamsters/konijnen ... paarden en ezels zelfs vooral in deze tijd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:46

Hoeveel honden, katten, konijnen, cavia s belanden in de opvang verwaarloosd wegens slechte huisvesting? Wat maakt deze dieren op de lijst dan anders dan de normale huis tuin en keukenhuisdieren. Los van de ziektes die ze overgeven natuurlijk. En de echt wilde dieren waavan ik me afvraag waarom je die als huisdier zou willen hebben. Zoals idd de wasbeer en zo.

Vooral de (witbuik) egels, fretten en dwerghamsters en chinchillas snap ik niet. En ook lama en alpaca staan op de lijst toch ook tamme veel gehouden dieren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:46

Tiffany schreef:
Hart van nederland gezien vanochtend? Over de witbuikegeltjes, er belanden er behoorlijk wat in de opvangs hoor.

Niet gezien, maar dat heeft toch helemaal niks met witbuikegels te maken? Wel eens de gemiddelde konijnenopvang gezien? Propvol.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:48

karuna schreef:
Hoeveel honden, katten, konijnen, cavia s belanden in de opvang verwaarloosd wegens slechte huisvesting? Wat maakt deze dieren op de lijst dan anders dan de normale huis tuin en keukenhuisdieren. Los van de ziektes die ze overgeven natuurlijk. En de echt wilde dieren waavan ik me afvraag waarom je die als huisdier zou willen hebben. Zoals idd de wasbeer en zo.

Vooral de (witbuik) egels, fretten en dwerghamsters en chinchillas snap ik niet. En ook lama en alpaca staan op de lijst toch ook tamme veel gehouden dieren.

Fretten, chinchilla's, alpaca's en lama's mag je blijven houden hoor, maar onder speciale voorwaarden (wss vergunning oid). Witbuikegels worden helemaal verboden.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:51

Fiffill schreef:
Tiffany schreef:

Niet gezien, maar dat heeft toch helemaal niks met witbuikegels te maken? Wel eens de gemiddelde konijnenopvang gezien? Propvol.

Yes i know :+ Was ook niet bedoeld om olie op het vuur te gooien trouwens, maar ik had me post wat beter neer moeten zetten. Ik was er eigenlijk verbaasd over hoeveel egeltjes in de opvang belanden, ze hadden het over 200+ (net wakker dus als het fout is sorry :D ) terwijl ik ze toch weinig zie voorkomen.

Verder denk ik dat op zebra's wasberen en dat soort dieren inderdaad een verbod of beter een vergunning nodig is. Net zoals bij de andere " exotishe" dieren trouwens want hiermee krijg je alleen maar illigale handel en praktijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:52

Dat begreep ik al, alleen wat is de speciale vergunning? Waarom die wel en anderen niet. Dat haal ik niet uit de lijst. Vandaar voor mijn gevoel de complete willekeur. Of ze nu alleen met speciale papieren of helemaal niet meer gehouden mogen worden. Voor de huidige eigenaren heeft het consequenties.

Waarom de ene zonder enige restrictie, een ander met vergunning en weer een ander helemaal niet.

Los van de ziektes en of wild zijn dus. Maar alpaca s zijn al eeuwen huisdieren. Komen voor zover ik weet niet eens in het wild voor. Net als de witbuikegel trouwens. Dat zijn echt menselijke kweekproducten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:53

Tiffany schreef:
Fiffill schreef:

Yes i know :+ Was ook niet bedoeld om olie op het vuur te gooien trouwens, maar ik had me post wat beter neer moeten zetten. Ik was er eigenlijk verbaasd over hoeveel egeltjes in de opvang belanden, ze hadden het over 200+ (net wakker dus als het fout is sorry :D ) terwijl ik ze toch weinig zie voorkomen.

Verder denk ik dat op zebra's wasberen en dat soort dieren inderdaad een verbod of beter een vergunning nodig is. Net zoals bij de andere " exotishe" dieren trouwens want hiermee krijg je alleen maar illigale handel en praktijken.

200+??? Hoe kan dat ooit? Er zijn amper witbuikegels in Nederland, waar moeten die allemaal vandaan komen? Ik vraag me dan af wat dat voor cijfers zijn en over welke periode die zijn uitgesmeerd... er staan er eigenlijk nooit meer dan 10 te koop op Marktplaats en daar zitten ook enkele dierenwinkels tussen. En omdat ze niet snel verkopen blijven ze ook vaak lang staan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:55

karuna schreef:
Dat begreep ik al, alleen wat is de speciale vergunning? Waarom die wel en anderen niet. Dat haal ik niet uit de lijst. Vandaar voor mijn gevoel de complete willekeur. Of ze nu alleen met speciale papieren of helemaal niet meer gehouden mogen worden. Voor de huidige eigenaren heeft het consequenties.

Waarom de ene zonder enige restrictie, een ander met vergunning en weer een ander helemaal niet.

Los van de ziektes en of wild zijn dus. Maar alpaca s zijn al eeuwen huisdieren. Komen voor zover ik weet niet eens in het wild voor. Net als de witbuikegel trouwens. Dat zijn echt menselijke kweekproducten.

Daarom snap ik het ook niet. Ik heb wel gevonden hoe ze het onderzoek hebben gedaan (heb ik ook in dit topic gepost, moet je anders even in mijn berichten terug zoeken) maar daar stond niks over de witbuikegel in. Ik wil gewoon weten waarom ik ze straks niet meer mag houden/fokken. En dat wordt nergens aangegeven, heel frustrerend.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:58

Ja dat is een lastige Karuna,

Witbuik egeltje en of een alpaca vind ik persoonlijk ook iets anders dan een wasbeer, aap of zebra. Deze dieren vind ik niet in de catogorie huisdier vallen.

En met vergunningen bedoel ik vergunningen voor fokkers, die worden gecontroleerd en die bijhouden aan wie ze hun dieren verkopen d.m.v registratie.

De huisdiereneigenaar mag van mij ook aan bepaalde eisen voldoen. Misschien op kennis testen en eisen stellen aan de leefomgeving, en dit controleren uiteraard.

Ik vind het allemaal maar slappe hap waar ze mee bezig zijn. Volgens mij hebben ze zonder na te denken de lijst in "elkaar" geflanst. Net zoals al die andere regeltjes die ze verzinnen. Totaal niet over nagedacht.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:01

Fiffill schreef:
200+??? Hoe kan dat ooit? Er zijn amper witbuikegels in Nederland, waar moeten die allemaal vandaan komen? Ik vraag me dan af wat dat voor cijfers zijn en over welke periode die zijn uitgesmeerd... er staan er eigenlijk nooit meer dan 10 te koop op Marktplaats en daar zitten ook enkele dierenwinkels tussen. En omdat ze niet snel verkopen blijven ze ook vaak lang staan.

Ik zou zeggen kijk de uitzendig nog eens terug want ik weet niet of ik het goed verstaan heb en bel ze daarna even op want ik weet het niet :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:02

Mijn mening is dat je voor elk dier gewoon een vergunning moet hebben. Dierenwinkels en de rest van de winkels geen dieren meer laten verkopen. De kleine hokken uit het assortiment gooien. En alleen serieuze (erkende?) fokkers er mee mogen fokken. Dan word de drempel al een stuk hoger. De prijs waarscheinlijk ook. Maar iemand die er zich serieus over inleest, maakt dat ook niks meer uit.

Bij elk diersoort worden dieren gedumpt. Dus trek dan 1 rechte lijn! Konijn of cavia heeft net zoveel zorg nodig als exotisch dier. Alleen bij de een heb je meer aanpassingen nodig dan bij een ander.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:02

Ik heb het hele rapport doorgelezen inclusief de onderzoeken van wageningen. En dan nog snap ik er niets van. Besmettelijke ziektes kansen snap ik, dat wil je niet. Ander ernstig gevaar voor de mens ivm agressie en bijten bij verkeerde houding. Snap ik ook nog. Mogelijk gevaar voor omgeving bij ontsnappen en voortplanten en daardoor een gevaar voor de inheemse diersoorten kan ik ook nog inkomen(al heb ik daar niets over gelezen of ik ben echt kippig). Maar dat geldt nog meer voor amfibien en vissen. Zoals bijtschildpadden, amerikaanse kreeften, brulkikkers, japanse oesters enz.