Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:_Tara_ schreef:Nja er zijn zoveel diersoorten... Ik denk dat ze 't wel op deze manier moeten doen voor de duidelijkheid.
Juist omdat er zoveel diersoorten zijn is een uitsluitend toegestane lijst véél gemakkelijker te hanteren.
Lijkt me klaar als een klontje.
suvan schreef:Marleen_vA schreef:Voor geïnteresseerde, mijn website; http://www.marleens-chins.webs.com
Hier kan je ook mijn huisvesting en diertjes op zien. naar mijn idee prima!
Ik vind de kooien vreselijk klein! Sorry...Voor onze chinchilla's vroeger hadden we een ren van 2 meter breed en 5 meter lang. Daar zaten er drie in. Je zag ze dan echt 'vliegen' door de ren. ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij jou ook doen. Met recht dat hier wat aan gedaan wordt!

Kuggur schreef:_Tara_ schreef:Nja er zijn zoveel diersoorten... Ik denk dat ze 't wel op deze manier moeten doen voor de duidelijkheid.
Juist omdat er zoveel diersoorten zijn is een uitsluitend toegestane lijst véél gemakkelijker te hanteren.
liedje89 schreef:Kuggur schreef:Juist omdat er zoveel diersoorten zijn is een uitsluitend toegestane lijst véél gemakkelijker te hanteren.
Dat was toch ook de gedachte achter de positief lijst?? Dat het word je mag een soort niet houden tenzij hij op de positieflijst staat eventueel met aanvullende eisen. Tenzij ze het hele plan veranderd hebben, maar dat lijkt me inderdaad heel dom want dan moet je echt zoveel soorten op een lijst gaan zetten en misschien gaan mensen dan wel hybrides kweken ed zodat de soort niet op de lijst staat.
Volgens mij zijn de verboden dieren die nu aangehaald worden van de lijst van dieren die onderzocht zijn maar niet op de positief lijst komen, waarvan het dus min of meer zeker is dat ze ook echt niet meer op de lijst gaan komen. Wellicht kunnen dieren die nu niet op de lijst staan maar ook niet onderzocht zijn er ooit nog opkomen?
Citaat:Jaarlijks vinden honderden exotische zoogdieren hun weg naar opvangcentra in heel Nederland. In ruim de helft van de gevallen betreft het wilde dieren die door particulieren als huisdier werden gehouden, zoals wasberen, degoes en stekelvarkens. Ondanks de vele risico’s voor mens en dier, is dat tot op heden namelijk nog niet verboden in Nederland. Maar met het vaststellen van de lijst met zoogdiersoorten die geschikt zijn als gezelschapsdier, de zogenaamde Positieflijst, komt daar vanaf volgend jaar verandering in.
Citaat:Eenentwintig jaar lang hebben vertegenwoordigers van alle stakeholders, zoals handelaren, liefhebbers, opvangcentra en dierenbeschermers gediscussieerd over de samenstelling van deze lijs
karuna schreef:Hoeveel honden, katten, konijnen, cavia s belanden in de opvang verwaarloosd wegens slechte huisvesting? Wat maakt deze dieren op de lijst dan anders dan de normale huis tuin en keukenhuisdieren. Los van de ziektes die ze overgeven natuurlijk. En de echt wilde dieren waavan ik me afvraag waarom je die als huisdier zou willen hebben. Zoals idd de wasbeer en zo.
Vooral de (witbuik) egels, fretten en dwerghamsters en chinchillas snap ik niet. En ook lama en alpaca staan op de lijst toch ook tamme veel gehouden dieren.
Fiffill schreef:Tiffany schreef:Hart van nederland gezien vanochtend? Over de witbuikegeltjes, er belanden er behoorlijk wat in de opvangs hoor.
Niet gezien, maar dat heeft toch helemaal niks met witbuikegels te maken? Wel eens de gemiddelde konijnenopvang gezien? Propvol.
Was ook niet bedoeld om olie op het vuur te gooien trouwens, maar ik had me post wat beter neer moeten zetten. Ik was er eigenlijk verbaasd over hoeveel egeltjes in de opvang belanden, ze hadden het over 200+ (net wakker dus als het fout is sorry
) terwijl ik ze toch weinig zie voorkomen.Tiffany schreef:Fiffill schreef:Niet gezien, maar dat heeft toch helemaal niks met witbuikegels te maken? Wel eens de gemiddelde konijnenopvang gezien? Propvol.
Yes i knowWas ook niet bedoeld om olie op het vuur te gooien trouwens, maar ik had me post wat beter neer moeten zetten. Ik was er eigenlijk verbaasd over hoeveel egeltjes in de opvang belanden, ze hadden het over 200+ (net wakker dus als het fout is sorry
) terwijl ik ze toch weinig zie voorkomen.
Verder denk ik dat op zebra's wasberen en dat soort dieren inderdaad een verbod of beter een vergunning nodig is. Net zoals bij de andere " exotishe" dieren trouwens want hiermee krijg je alleen maar illigale handel en praktijken.
karuna schreef:Dat begreep ik al, alleen wat is de speciale vergunning? Waarom die wel en anderen niet. Dat haal ik niet uit de lijst. Vandaar voor mijn gevoel de complete willekeur. Of ze nu alleen met speciale papieren of helemaal niet meer gehouden mogen worden. Voor de huidige eigenaren heeft het consequenties.
Waarom de ene zonder enige restrictie, een ander met vergunning en weer een ander helemaal niet.
Los van de ziektes en of wild zijn dus. Maar alpaca s zijn al eeuwen huisdieren. Komen voor zover ik weet niet eens in het wild voor. Net als de witbuikegel trouwens. Dat zijn echt menselijke kweekproducten.
Fiffill schreef:200+??? Hoe kan dat ooit? Er zijn amper witbuikegels in Nederland, waar moeten die allemaal vandaan komen? Ik vraag me dan af wat dat voor cijfers zijn en over welke periode die zijn uitgesmeerd... er staan er eigenlijk nooit meer dan 10 te koop op Marktplaats en daar zitten ook enkele dierenwinkels tussen. En omdat ze niet snel verkopen blijven ze ook vaak lang staan.