Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zodra ik op mijn kamer ben, dan volgens ze mij de hele tijd. Als ik ze nu voer heb gegeven of niet. Ze worden altijd op vaste tijdstippen gevoerd. En dat weten ze. Dan gaan ze als een idioot voor het raam zwemmen. Ze hebben zelfs hun eigen karaktertjes
Citaat:Méén je dat nou? Zeker nooit in de buurt van een bordercollie geweest.
Thioro schreef:Citaat:Méén je dat nou? Zeker nooit in de buurt van een bordercollie geweest.
Ja meen ik. Het merendeel van de honden neemt geen initiatief tenzij ze toelating krijgen. Degenen die wél initiatief nemen (eigenhandig beginnen drijven/op wandel gaan/jagen) worden dan meestal vastgehouden/opgesloten etc want dan is het weer niet gewenst.
Ja goedgetrainde bordercollies zullen eigenhandig de kudde binnenbrengen, nadat ze daarvoor opdracht hebben gekregen.
Bordercollies zijn bij sommige boeren hier populair voor de koeien en sommige honden zijn er ook wel vrij goed in. Maar ken ook de minder gedreven exemplaren of juist de overenthousiaste de men liever opsluit als de koeien verplaatst moeten worden of zelfs weggegeven worden omdat ze niet los op het erf kunnen zonder als een idioot alles wat ze tegenkomen beginnen drijven.
Een kat gaat niet zitten wachten op toelating. Als die besluit dat het tijd is om op jacht te gaan, dan gaat die ook gewoon.
En historisch gezien is dat ook altijd de bedoeling geweest, kat trekt z'n plan, hond helpt baas. Als er al hondenrassen zijn waar vroeger zelfstandigheid van werd verwacht (anatolische herder bvb) dan worden ook die tegenwoordig gepromoveerd tot huishond die braaf moet luisteren. Uitgezonderd de echte werkhonden (en paarden for that matter, bij cutting bvb) die ook nog daadwerkelijk voor werk gebruikt worden wil een mens juist een volgzaam dier dat niet teveel voor zichzelf denkt.
Van katten werd dat nooit verwacht en werd er ook nooit op geselecteerd. Katten heeft men uiteraard ook niet nodig voor het werk en muizen vangen hebben ze geen training voor nodig.

Citaat:Ze zijn zo afhankelijk
Kuggur schreef:Thioro schreef:Maar ik vind dat ze niet echt 'zelf' denken
Méén je dat nou? Zeker nooit in de buurt van een bordercollie geweest.
Mikkiej schreef:Met katten kan je ook heerlijk ravotten. Natuurlijk op een andere manier dan met katten, die je (hand of speeltje) als prooi zien.
Maar als je elke dag even 10 min. met je kat speelt hou je ze speels. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar dat heb je ook met honden
Verder is het absoluut geen dooie kat dus spelen, knuffelen en rennen vind ze heerlijk, maar ze kan zich ook heel goed zelf vermaken. Ideaal!
Oenka schreef:Mikkiej schreef:Met katten kan je ook heerlijk ravotten. Natuurlijk op een andere manier dan met katten, die je (hand of speeltje) als prooi zien.
Maar als je elke dag even 10 min. met je kat speelt hou je ze speels. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar dat heb je ook met honden
nou als ik maar 10 mins met mijn hond speel per dag verveelt ze zich dood. Dat bedoel ik...met honden kan je meer. Katten zijn veel meer op zich zelf. Ik speel soms uuuuren met mijn hond, of wandel uuuuren....nou dat kan ik niet met een kat